دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1400 - 00:17
در گزارش آنا بخوانید؛

چرا دانشگاه آزاد اسلامی بر آموزش حضوری دانشگاه‌ها اصرار دارد؟

آسیب فضای هویتی به دانشجویان برای فراگیری علومدانشگاهیان دانشگاه‌ آزاد اسلامی به‌ویژه رؤسا در استان‌های مختلف با تشریح معایب و مشکلات آموزش و آزمون‌های مجازی در دانشگاه‌ها بر آموزش حضوری و تعلیم و تربیت در فضای دانشگاه تأکید دارند.
کد خبر : 643379
دانشجو در دانشگاه



گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ از زمان شیوع ویروس کرونا در اسفند ۱۳۹۸، نظام آموزشی کشور به‌ دلیل نداشتن امکان ادامه فعالیت‌های دانشگاهی به‌‏صورت حضوری و به‌منظور جلوگیری از ایجاد وقفه در فعالیت‌های آموزشی به تغییر شیوه آموزشی و تحصیل در ‏بستر الکترونیک روی آورد. دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا در این زمینه پیشتاز بود و به دلیل فعالیت مناسب واحد الکترونیکی در این دانشگاه، خیلی زود تمام واحدها و مراکز آموزشی در سراسر کشور را برای تغییر روش آموزشی از حضوری به مجازی و برخط آماده کرد.


البته با توجه به جدید بودن سیستم آموزش مجازی، ابتدای کار، این شیوه مشکلات و نقایصی ‏ازجمله ضعف و نبود زیرساخت‌های آموزش مجازی، ضعف سیستم‌های سخت‌افزاری، ناآشنایی استادان و دانشجویان ‏با نحوه اتصال به کلاس‌ها، مشکلات اینترنت و دسترسی نداشتن بسیاری از دانشجویان به‌ویژه دانشجویان مناطق ‏محروم به اینترنت و ‎ …‎‏داشت و با تلاش‌های انجام‌شده، این مشکلات تاکنون به حداقل خود رسیده است.‏




بیشتر بخوانید:


وقتی آموزش و آزمون مجازی یادگیری را تنزل می‌دهد


تمهیداتی برای حفظ سلامت آزمون‌های مجازی وجود دارد؟


دانشگاهیان از ضرورت آموزش حضوری می‌گویند




اکنون که واکسیناسیون در کشورمان به‌خوبی علیه کرونا پیش رفته و تب و تاب بحران کرونا در ایران فروکش کرده است، لزوم بازگشت به آموزش حضوری و یا حداقل تلفیقی از دو نوع شیوه آموزشی احساس می‌شود؛ چراکه آموزش مجازی و برگزاری آزمون‌های مجازی در کنار مزایا، معایب بسیاری هم دارد که کارشناسان و رؤسای دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار آنا به‌خوبی در این زمینه موشکافانه این معایب را بررسی کرده‌ و به ادامه روند فعالیت آموزش عالی کشور و برگزاری آزمون‌ها و امتحانات به‌صورت حضوری تأکید دارند.


چرا دانشگاه آزاد اسلامی بر آموزش حضوری دانشگاه‌ها اصرار دارد؟


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در تشریح معایب برگزاری آزمون‌ها و امتحانات به‌صورت مجازی و لطمه آن به آموزش عالی با توجه شیوع کرونا در دو سال اخیر اظهار می‌کند: «وجود آموزش مجازی بستری را مهیا کرد تا افرادی که به هر دلیل توان حضور در کلاس‌ها را نداشتند و نمی‌توانستند خود را با برنامه‌ریزی‌های مشخص منطبق کنند، موقعیت مناسبی به دست آوردند.»


سروش حیدری سنگستانی با بیان اینکه در بخش آموزش مجازی، ابتدا زیرساخت‌ها در کشور مهیا نبود، اضافه می‌کند: «دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه پیشرو بود و با سرعت زیادی در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها اقدام کرد.»


وی بیان می‌کند: «متأسفانه آموزش مجازی ضربات جبران‌ناپذیری را به دانشگاه‌های کشور وارد کرد و پیکر بی‌جان آموزش عالی را بر جای گذاشت؛ چراکه ارتباط بین دانشجو و استاد که مستمر بود، قطع شد.»


حیدری سنگستانی: برگزاری دروس عملی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکانپذیر است و درصورت حذف دروس عملی معیارهای آموزشی زیر سؤال می‌رود؛ بنابراین امکان برگزاری دروس عملی به‌صورت مجازی ممکن نیست.رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر مطرح می‌کند: «دانشجویان، سال‌های پیش از شیوع ویروس کرونا به‌صورت حضوری آموزش دیده بودند و مهارت‌های لازم را برای ارتباط با استادان و جامعه کسب می‌کردند؛ اما با آموزش مجازی فرآیند یادگیری دچار مختل شد و توانمندی‌ دانشجویان تحت‌الشعاع قرار گرفت.»


حیدری سنگستانی یادآور می‌شود: «البته مهارت‌های آموزش مجازی به مرور ایجاد شد؛ اما این مهارت‌ها کمتر از فرآیندها و توانمندی‌هایی است که در آموزش حضوری وجود دارد.»


وی در پاسخ به این سؤال که برگزاری آزمون‌ها به صورت حضوری را چگونه ارزیابی می‌کنید و اینگونه آزمون‌ها چه مزایایی دارد؟ تشریح می‌کند که سطح کیفی آموزش آنلاین با آموزش حضوری متفاوت است و قطعاً سطح و مرتبه آزمون باید در حد کلاس مجازی تعریف شود و نباید فرآیند طوری باشد که آزمون پیچیده‌ای که دانشجو گمان کند سر کلاس بوده است از او گرفته شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه در کلاس‌های مجازی به همان نسبت سطح آزمون مجازی نزول پیدا می‌کند، تبیین می‌کند که کلاس و آزمون مجازی لازم و ملزوم هم هستند و اگر دوران تحصیل به صورت مجازی برگزار شد، آزمون نیز باید مجازی باشد و یک درصد از نمره به فعالیت‌ها و موارد جانبی تخصیص پیدا کند.


آسیب‌ها و خطرات آزمون مجازی به پیکر آموزش عالی


حیدری سنگستانی درباره اینکه تداوم روند آموزش و آزمون‌های مجازی را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه آسیب‌ها و خطراتی می‌تواند به عرصه آموزش کشور از جمله دانشگاه و دانشجویان وارد آورد؟ پاسخ می‌دهد: «آموزش مجازی اثرات جبران‌ناپذیری در آموزش عالی دارد و باید فرایند آموزش معین و مشخص شود تا از کیفیت آن کاسته نشود.»


دبیر هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر درباره تشکیل کلاس‌های حضوری به آنا می‌گوید: «با توجه به اینکه دوره فعالیت اُمیکرون پنج روزه است، درصورتی‌که به شرایط نرمال‌تری بازگشتیم، می‌توانیم کلاس حضوری را آغاز کنیم و حداقل با یک درصد کمتری کلاس‌های حضوری را تشکیل دهیم؛ اما با بهبود شرایط قطعاً کلاس‌ها را حضوری برگزار خواهیم کرد.»


چرا دانشگاه آزاد اسلامی بر آموزش حضوری دانشگاه‌ها اصرار دارد؟


وی درباره برگزاری کلاس‌ها و آزمون‌های عملی با توجه به شیوع ویروس کرونا می‌افزاید: «برگزاری دروس عملی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکانپذیر است و درصورت حذف دروس عملی معیارهای آموزشی زیر سؤال می‌رود؛ بنابراین امکان برگزاری دروس عملی به‌صورت مجازی ممکن نیست؛ اما این دسته از دروس را می‌توان با تعداد نفرات و بازه زمانی کم برگزار کرد.»


زیرساخت‌های لازم برای برگزاری آزمون مجازی در برخی دانشگاه‌ها مهیا نیست


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم هم با بررسی شرایط برگزاری آزمون‌ها به‌صورت مجازی از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون و لطمه وارد شده به سیستم آموزشی کشور اظهار می‌کند: «شیوه آزمون مجازی صدمات زیادی به آموزش‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی ازجمله آموزش و پرورش وارده کرده و امروز همه اذعان می‌کنند که زیان جدی به آموزش کشور وارده شده است.»




بیشتر بخوانید:


تضعیف دانش‌پذیری دانشجویان در آموزش مجازی


معایب آموزش و آزمون‌های مجازی کدامند؟


برگزاری امتحانات به‌صورت حضوری تا تأمین زیرساخت‌های مجازی




حجت‌الاسلام حسن خیری با بیان اینکه سیستم آموزش سایر کشورها به‌صورت جدی وارد آموزش مجازی نشده‌اند، اضافه می‌کند: «به نظر می‌رسد درباره آموزش و آزمون مجازی افراط کرده‌ایم؛ البته زمانی آزمون مجازی ضرورت داشت؛ اما اکنون وضعیت متفاوت شده و با روند نزولی آمار کرونا می‌توان با برنامه‌ریزی جدی‌تر آزمون‌ها را حضوری برگزار کرد.»


وی درباره این پرسش که فکر می‌کنید زیرساخت‌های لازم برای برگزاری آزمون مجازی در برخی دانشگاه‌ها مهیا نیست؟ توضیح می‌دهد: «خیر، اتفاقاً زیرساخت‌های لازم در این زمینه وجود دارد، اما دانشجو باید در دانشگاه حضور داشته باشد تا سبک زندگی اجتماعی را آموخته و تعامل چهره به چهره با سایر دانشجویان و استادان داشته باشد.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با تأکید بر اینکه حضور دانشجویانی که دارای واحدهای عملی هستند در دانشگاه جدی‌تر است، متذکر می‌شود: «فضای هویتی که دانشجویان را از هم دور کرده به‌لحاظ فرهنگی و تعامل علمی و پژوهشی آسیب جدی به نظام آموزشی کشور وارد می‌کند.»


انجمن‌های علمی باید فعال‌تر از گذشته کار کنند


خیری بیان می‌کند: «طبیعی است که آسیب واردشده به سیستم آموزشی کشور متوجه بخش امتحانات و آزمون‌ها نیز می‌شود؛ بنابراین باید گفت‌وگوهای علمی و پژوهشی با آمد و شد دانشجویان در دانشگاه شکل بگیرد تا دوباره ارتباطات دانشجو و استاد به روال عادی خود بازگردد.»


وی با تأکید بر اینکه انجمن‌های علمی باید فعال‌تر از گذشته به فعالیت خود ادامه دهند، تأکید می‌کند: «مسئولان دانشگاه و دانشجویان نباید فقط به فضای مجازی اکتفا کنند؛ البته فضای مجازی دارای مزیت‌هایی است که باید در جای خود مورد استفاده قرار بگیرد.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با تأکید بر اینکه نباید سیستم آموزشی حضوری را به مجازی تبدیل کرد، مزایای آموزش و آزمون‌های مجازی را چنین برمی‌شمارد: «معایب برگزاری کلاس‌ها به‌صورت مجازی متوجه آزمون‌ها هم می‌شود و طبیعی است که وقتی آموزش‌ها مجازی می‌شود، دانشجو نگران آزمون‌ به‌صورت حضوری خواهد شد.»




بیشتر بخوانید:


آزمون‌های مجازی برای دانشجویان چه خطراتی دارد؟


لزوم طراحی و تضمین الگوهای بلندمدت در آموزش‌ مجازی


آموزش مجازی و آزمون حضوری با هم سنخیتی ندارند


نمرات برخی دانشجویان در آزمون مجازی واقعی نیست




خیری می‌گوید: «آموزش و آزمون‌ها باید به‌صورت یکپارچه باشند و معنا ندارد که آموزش‌ها در فضای مجازی باشد و آزمون‌ها در فضای حضوری؛ چراکه وقتی دانشگاه‌ها در فضای مجازی فعالیت‌ می‌کنند، ممکن است به سایر امور دانشگاهی نرسند.»


وی توضیح می‌دهد: «بنابراین زمانی که ذهن دانشجو باید کاملاً درگیر آزمون باشد، متوجه مسائل حاشیه‌ای خواهد شد؛ اما اگر دانشگاه‌ها به سمت آموزش حضوری پیش بروند از همان ابتدا دانشجو تکلیف خود را می‌داند و در خوابگاه‌ها مستقر خواهند شد و به تحصیل خود ادامه خواهند داد.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی هم با تشریح معایب و آسیب‌های آموزش و آزمون مجازی بر کیفیت آموزش عالی کشور عنوان می‌کند: «طبعاً لطمه امتحانات مجازی به آموزش عالی زیاد است؛ چراکه تعدادی از دانشجویان با کمک از سایران برای پاسخ‌دهی به سؤالات اقدام می‌کنند و این فرآیند در بلندمدت موجب گسترش فرهنگ تقلب می‌شود که پدیده نامطلوبی برای نظام آموزش عالی کشور محسوب می‌شود.»


سیدحسن هاشمی در پاسخ به این سؤال که چرا آزمون‌ها و امتحانات دانشگاه به صورت حضوری ضروری است؟ می‌گوید: «حضوری شدن امتحانات از این لحاظ ضروری است که در امتحانات مجازی امکان کمک گرفتن دانشجویان از دیگران وجود دارد و این موضوع موجب تضییع حق و حقوق دانشجویان پرکار و درس‌خوان می‌شود و در واقع نمره امتحانات حضوری واقعی‌تر از امتحانات غیرحضوری است.»


چرا دانشگاه آزاد اسلامی بر آموزش حضوری دانشگاه‌ها اصرار دارد؟


وی با بیان اینکه برگزاری حضوری امتحانات مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین آن برخلاف آزمون مجازی نمره واقعی دانشجو است، اضافه می‌کند: «با آموزش و آزمون حضوری دانشجویان ملزم به تلاش بیشتر و جدیت در درس می‌شوند.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه تداوم روند برگزاری آزمون‌های مجازی آسیب‌زاست، تبیین می‌کند: «با آموزش مجازی زمینه برای رشد مدرک‌گرایی توسط دانشجویانی که از سطح سواد و مهارت کمی برخوردار هستند، مهیا می‌شود.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد هم با تشریح معایب برگزاری آزمون‌ها و امتحانات به‌صورت مجازی و لطمه آن به آموزش عالی مطرح می‌کند: «از جمله معایب امتحانات مجازی، امکان تقلب دانشجویان در آزمون و نبود عدالت صحیح در ارزشیابی است که این مسئله ناشی از کیفیت پایین زیرساخت‌های آموزش مجازی در کشور است و نه ناشی از سیستم آموزش مجازی




بیشتر بخوانید:


اثرگذاری علمی و فرهنگی دانشگاه در آموزش مجازی از بین می‌رود


افت کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها


ارزشیابی دقیق دانشجویان با برگزاری حضوری امتحانات




ابراهیم رحیمی تشریح می‌کند: «تا تأمین زیرساخت مناسب برای ارزشیابی صحیح مجازی و رعایت عدالت بین دانشجویان نیاز به برگزاری امتحانات به صورت حضوری است تا حقی از هیچ دانشجویی تضییع نشود.»


وی با تأکید بر اینکه دانشجویان همواره با روش‌های سنتی بهتر از شیوه‌های نوین مأنوس هستند، ادامه می‌دهد: «با برگزاری حضوری امتحانات، اشخاصی که برای دروس خود تلاش زیاد متقبل شده‌اند، راحت‌تر می‌توانند به حق‌شان برسند و دانشجویانی که برای دروس خود تلاش نداشته‌اند، امکان سوءاستفاده از شرایط را نخواهند داشت.»


آسیب‌ جدی به قشر تحصیل‌کرده با بی‌توجهی به حفظ کیفیت آموزش مجازی


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد مطرح می‌کند که آموزش مجازی به‌عنوان یک روش نوین آموزشی مورد قبول تمام کشورهای مطرح دنیاست و آموزش عالی و دانشگاه‌ها باید از ظرفیت و زیرساخت ایجادشده در این عرصه بهره لازم را ببرند.


رحیمی متذکر می‌شود: «آموزش تلفیقی (ترکیب آموزش مجازی و حضوری) در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته و استقبال از آموزش مجازی در کشور و جهان به‌خوبی اثر خود را نشان داده و با مدیریت صحیح آموزش مجازی و افزایش زیرساخت و کیفیت آن برای تمام مناطق (کم‌برخوردار و برخوردار) می‌تواند مزایای خوبی نیز در سطح کلان جامعه ایجاد کند.»


چرا دانشگاه آزاد اسلامی بر آموزش حضوری دانشگاه‌ها اصرار دارد؟


وی عنوان می‌کند: «از سوی دیگر بی‌توجهی به حفظ کیفیت آموزش مجازی می‌تواند آسیب‌های جدی به قشر تحصیل‌کرده وارد کند، امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رشد و تعالی کیفیت آموزش مجازی و بهبود زیرساخت‌های آن در سطح کشور باشیم.»


لزوم طراحی و تضمین الگوهای بلندمدت در آموزش‌ مجازی


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت هم در تشریح معایب برگزاری آزمون‌ها و امتحانات به‌صورت مجازی و لطمه آن به آموزش عالی با توجه شیوع کرونا در دو سال اخیر اظهار می‌کند: «با توجه به شیوع بیماری کرونا از اسفند ۹۸ و لغو تردد دانشجویان در محیط دانشگاهی و لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی، بسیاری از دروس به‌خصوص دروس نظری، آزمون‌ها و حتی برگزاری کلاس‌های به صورت مجازی انجام شده است.»




بیشتر بخوانید:


وقتی آموزش و آزمون مجازی یادگیری را تنزل می‌دهد


آزمون مجازی امکان ارزیابی کامل دانشجو را فراهم نمی‌کند




محمد دوستار با تبیین معایب و محاسن آزمون مجازی عنوان کرد که از جمله محاسن آزمون مجازی می‌توان کاهش هزینه، کاهش تردد، کاهش ترافیک و آلودگی و انتقال نیافتن بیماری کرونا ناشی از تردد بین شهری و ... را ذکر می‌کند.


وی اضافه می‌کند: «از آنجا که دانشجویان در محیط واقعی کلاس و آزمون قرار نمی‌گرفتند یا امکانات زیرساختی مجازی را نداشتند و احتمال قطع و وصل اینترنت و سامانه‌ها هم وجود داشت، کیفیت برگزاری آزمون مناسب نبود و آنچنان که باید و شاید، دانشجویان در آزمون به چالش کشیده نمی‌شدند یا نظارت و مراقبت از امتحانات به شکل حضوری در آزمون مجازی میسر نبود و این باعث می‌شد ارزیابی و سنجش دقیقی از میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان با حد استاندارد به عمل نیاید و این می‌تواند آثار نامطلوبی بر کیفیت علمی دانشگاه‌ها داشته باشد.»


چرا دانشگاه آزاد اسلامی بر آموزش حضوری دانشگاه‌ها اصرار دارد؟


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در پاسخ به این سؤال که چرا آزمون‌ها و امتحانات در دانشگاه به‌صورت حضوری ضروری به نظر می‌رسد؟ مطرح می‌کند که امتحان حضوری زمینه کنترل ارزیابی‌شوندگان را بهتر ایجاد می‌کند و صحنه عملکرد ارزیابی پیشرفت تحصیلی است و سؤالاتی که دانشجویان باید به آن پاسخ دهند، می‌تواند از کیفیت بیشتری برخوردار باشد.


آزمون مجازی فقط معایب ندارد


دوستار: اگر روند شیوع کرونا ادامه پیدا کند و تدبیری درباره تقویت زیرساخت‌های آموزش یا امتحانات مجازی اندیشیده نشود، کیفیت آموزش کشور در بلندمدت صدمه خواهد دید.دوستار یادآور می‌شود: «بسیاری از دانشجویان از توانایی تایپ در فضای مجازی با سرعت بالا برخوردار نیستند. ترسیم بسیاری از اشکال، نمودارها و جداول در فضای مجازی در مقایسه با حالت حضور فیزیکی زمان‌بر است و شاید دو سه برابر زمان مورد نیاز در فضای فیزیکی در فضای مجازی مورد نیاز باشد و این مسائل دست به دست هم می‌دهد تا آزمون مجازی اثربخشی لازم را نداشته باشد.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان تشریح می‌کند: «البته نمی‌توان گفت که آزمون مجازی فقط معایب دارد؛ بلکه در دروسی که تستی بوده و زمان کمتری نیاز است، سرعت عمل باید بیشتر باشد و تایپ، نمودار و جداول نیاز ندارد، در اینصورت می‌توان آزمون مجازی برگزار کرد؛ اما دروسی که نیازمند زمان بیشتری است و مراقبت و نظارت بیشتری هم نیاز دارد، آزمون مجازی خیلی در آنها اثربخش نیست.»


وی درباره اینکه برگزاری امتحانات و آزمون‌های پایان ترم به‌صورت حضوری چه محاسن و مزایایی دارد؟ چنین پاسخ می‌دهد که آزمون حضوری که به شکل آزمون سنتی برگزار می‌شود، صحنه واقعی ارزیابی است و مراقبت از فضای آزمون بهتر صورت می‌گیرد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت یادآور می‌شود: «در آزمون حضوری تعداد سؤالات باید استاندارد بوده و اگر ابهامی در سؤالات یافت شود و دانشجو به راهنمایی نیاز داشته باشد، استاد یا شخص دیگری در محیط آزمون حضور دارد تا ابهام را برطرف کند و دانش‌آموزان و دانشجویان با فراغ بال بیشتری آزمون بدهند.»


دوستار درباره خطرات آزمون مجازی با توجه به شیوع اُمیکرون در کشور برای دانشجویان به آنا می‌گوید: «اگر این روند ادامه پیدا کند و تدبیری درباره تقویت زیرساخت‌های آموزش یا امتحانات مجازی اندیشیده نشود، در بلندمدت به کیفیت آموزش صدمه خواهد زد و کیفیت آموزش، تربیت دانشجویان، فعالیت‌های فرهنگی و فعالیت‌های فوق برنامه، آنچنان که در حالت حضوری وجود دارد در حالت مجازی نخواهد بود.»


باید الگوهای جدیدی را در ارزیابی‌ها و انجام فعالیت‌های مجازی طراحی کنیم


وی پیشنهاد می‌کند که باید الگوهای جدیدی با نگاه بلندمدت را در ارزیابی‌ها و انجام فعالیت‌های مجازی آموزشی طراحی و تضمین کنیم؛ چراکه با روند فعلی در سطح علمی دانشجویان خلل وارد خواهد شد و رشد دانشجو آنچنان که باید و شاید در ابعاد مختلف آموزشی، تربیتی و فرهنگی ثمربخش نخواهد بود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با توجه به تأثیر منفی آزمون مجازی بر دانشجویان با واحدهای عملی و گذراندن اوقات در آزمایشگاه‌های مختلف تأکید می‌کند: «البته دروس عملی، کارگاهی، آزمایشگاهی و عملیاتی در دانشگاه‌ها به‌خصوص دانشگاه آزاد به صورت حضوری است و دانشجویان ملزم هستند در آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و محیط‌های کارورزی و کارآموزی به‌خصوص دروس بالینی رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی حضور واقعی داشته باشند و دوره‌ها را طی کنند و آزمون‌ها را به‌صورت حضوری انجام دهند.»


چرا دانشگاه آزاد اسلامی بر آموزش حضوری دانشگاه‌ها اصرار دارد؟


دوستار تشریح می‌کند: «براساس آیین‌نامه‌ و بخش‌نامه صادرشده از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای عملی باید به‌صورت حضوری در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها برگزار شود و آزمون هم حضوری خواهد بود.»


وی اضافه می‌کند: «بسته به میزان شیوع امیکرون میزان حضور دانشجویان هم متنوع است به‌طوری‌که اگر شیوع کرونا بالا بود، دوره‌های کلاسی فشرده برگزار می‌شود؛ اما اگر رنگ‌بندی‌های شهرها به سمت آبی حرکت کرد، این کلاس‌ها هم با ساعات بیشتر و تعداد جلسات بیشتری (از نظر ایام هفته) برگزار خواهد شد.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت می‌افزاید: «باید دروس عملی را از دروس نظری تفکیک کنیم و اهتمام دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت هم در طول ایام کرونا اینگونه بود که دروس عملی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار کند.»


آزمون‌های مجازی برای دانشجویان چه خطراتی دارد؟


رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان هم با بیان اینکه برگزاری کلاس، آزمون‌ها و امتحانات در شرایط بحران کنونی (دوره کرونا) مناسب بوده است؛ اما به لحاظ آموزشی و پژوهشی کیفیت مطلوب را نداشته است، اظهار می‌کند: «آزمون مجازی روند آموزش را از مسیر اصلی و رسالت خود خارج کرده و بعضاً دانشجویان امتحانات را در گروه‌های دسته‌بندی شده دانشجویی و به‌صورت تیمی غیر از محیط دانشگاه ارائه می‌کنند که این امر از کنترل دانشگاه‌ها خارج است.»




بیشتر بخوانید:


ارزشیابی دقیق دانشجویان با برگزاری حضوری امتحانات




سلطانعلی میر در پاسخ به این سؤال که چرا آزمون‌ها و امتحانات در دانشگاه به‌صورت حضوری لازم و ضروری به نظر می‌رسد؟ می‌گوید: «رسالت آموزشی به‌خصوص برگزاری آزمون‌ها و امتحانات در دانشگاه، دانشجویان را وادار به تلاش بیشتر می‌کند و در نتیجه علاوه بر کیفیت برتر، نظارت نیز دقیق‌تر و منظم‌تر خواهد بود، در حالی که در آزمون و امتحان مجازی دانشگاه به عنوان مجری، مسلط و عالم به حضور شخص حقیقی دانشجو نیست.»


وی اضافه می‌کند: «برگزاری امتحانات پایان ترم به‌صورت حضوری علاوه بر انضباط آموزشی، نظارت بر شیوه امتحانات و کیفیت آموزشی را نیز دربردارد.»


رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان با برشمردن خطرات و آسیب‌های آموزش و آزمون‌های مجازی برای دانشگاه‌ها و دانشجویان بیان می‌کند: «ادامه روند آموزش و آزمون‌های مجازی مسیر آموزش را از رسالت اصیل آن خارج می‌کند و آثار و آسیب‌های آن در چند سال آینده مشهود خواهد بود؛ چراکه دانشجویان آنطور که باید تلاش در امر تحصیل ندارند؛ بنابراین فقط مشمول دریافت یک مدرک خواهند بود از نظر علمی لطمه شدید خواهند خورد.»


به گزارش آنا، آموزش مجازی، تجربه‌ای بود که با ایجاب شرایط کرونایی حاصل و در حقیقت نوعی توفیق اجباری برای دانشگاه‌ها محسوب شد که در خلال آن، بخش قابل توجهی از آموزش کشور به فضای مجازی منتقل و با گذشت زمان، تجربه دانشگاه‌ها در بحث آموزش مجازی ارتقا یافت.


چرا دانشگاه آزاد اسلامی بر آموزش حضوری دانشگاه‌ها اصرار دارد؟


یکی از اشکالات آموزش مجازی این است که تعامل لازم میان دانشجو و استاد شکل نگرفته و دانشجو در محیط آموزشی حضور فیزیکی ندارد. به هر حال بعضی از آموزش‌های جمعی و اجتماعی باید به‌صورت حضوری ارائه شود؛ چراکه با اجرای روند آموزش مجازی، دانشجو کمتر در معرض یادگیری‌های لازم قرار می‌گیرد.


دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به‌تازگی و در سفر خود به خراسان جنوبی در نشست بررسی معضلات و آسیب‌های اجتماعی این استان که با حضور اعضای هیأت علمی گروه‌های روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی و علوم اجتماعی واحد بیرجند برگزار شد با اشاره به تأکید این دانشگاه بر حضوری شدن کلاس‌های آموزشی، اظهار کرد که در گذشته، هسته بنیادین جامعه، خانواده بود؛ اما مدرنیته محیط‌های میانی در جامعه به وجود آورد که یکی از آنها دانشگاه است که چهار محیط آموزشی، رفاقتی، زندگی و کار را در خود جای داده است. اینکه اصرار داریم دانشگاه‌ها به صورت حضوری برگزار شود، به این دلیل است که فضای تعلیم و تربیت را از دست ندهیم؛ چراکه غرب در فضای مجازی به دنبال این است که از زاویه محیط رفاقتی ورود کرده و علاوه بر این محیط، محیط آموزشی و زندگی را به تسخیر درآورد.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب