دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 اسفند 1400 - 00:15
بررسی آنا از مصرف خودسرانه آزیترومایسین برای درمان کرونا؛

افزایش مصرف آزیترومایسین برای درمان اُمیکرون/ آیا قرص آزیترومایسین در درمان کرونا تاثیرگذار است؟

چند وقتی می‌شود که برخی از هموطنان به صورت خودسرانه برای درمان کرونا از قرص آزیترومایسین مصرف می‌کنند، اما مصرف بدون تجویز پزشک این قرص می تواند موجب بروز سایر بیماری‌ها در بدن شود.
کد خبر : 642874
قرص ضدکرونا



گروه جامعه خبرگزاری آنا، میثم نامنی؛ این روزها باتوجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و همه‌گیری این ویروس، شاهد هستیم که بسیاری از هموطنان اقدام به مصرف برخی داروها نظیر آزیترومایسین بدون تجویز پزشک می‌کنند و چندی پیش هم مطالب متفاوتی نظیر کمک این دارو برای درمان اُمیکرون در فضای مجازی منتشر شد. آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک پرمصرف است که با اشکال مختلف قرص، کپسول و شربت در داروخانه‌ها وجود دارد.


این دارو در درمان برخی از عفونت‌های حاد ناشی از باکتری‌ها مانند عفونت‌های ریه، گوش، پوستی و... با تجویز پزشک مصرف می‌شود و هم در بزرگسالان و هم در اطفال قابل استفاده است. همچنین این دارو متعلق به دسته‌ دارویی آنتی بیوتیک‌های ماکرولید است که با ایجاد برخی اختلالات در باکتری‌ها مانع از بقا و رشد آن‌ها در بدن می‌شوند. اما همانطور که گفته شد این دارو برای درمان کرونا یا سویه امیکرون تاثیری ندارد. حمیدرضا جماعتی در این راستا می‌گوید: «بر اساس گزارش نماینده سازمان غذا و دارو در کمیته علمی کشوری کرونا، میزان مصرف آزیترومایسین به طور قابل توجهی افزایش یافته و مصرف آن در بهمن ماه، بیش از سه برابر ماه‌های قبل بوده که زنگ خطر جدی است.»


خطر مصرف خودسرانه آزیترومایسین در کمین بیماران کرونایی


وی با بیان اینکه آزیترومایسین آنتی بیوتیک مناسبی است، اما در صورت مصرف بالا باعث مقاومت میکروبی و نیز عوارضی مانند عوارض قلبی، عروقی و گوارشی برای بیماران می‌شود، ادامه می‌دهد: «در آخرین پروتکل معاونت درمان وزارت بهداشت، برای بیماران سرپایی و افرادی که دارای علائم خفیف و یا بدون علامت هستند و یا حتی بیمارانی که بستری می‌شوند، آزیترومایسین هیچ جایگاهی ندارد مگر در شرایط خاصی که پزشکان در مورد بیماران بستری آن‌هم در شرایط خاص، این دارو را تجویز کنند اما در درمان سرپایی، آزیترومایسین هیچ اثری در بهبود شرایط بیماران کووید۱۹ ندارد.»


آمار بالای مصرف خودسرانه این قرص در بین هموطنان برای درمان ویروس کرونا، می‌تواند زنگ خطر جدی برای افراد باشد. در همین راستا علی مجیدپور درباره تجویز قرص آزیترومایسین برای درمان بیماری کرونا و تاثیر آن در درمان امیکرون به خبرنگار آنا می‌گوید: «این قرص یا کپسول تا به اینجا هیچ اثری بر روی ویروس کرونا نداشته و اگر یک عفونت ویروسی همراه با عفونت میکروبی باشد، شاید اثری در درمان داشته باشد.»


آیا مصرف آزیترومایسین در عفونت میکروبی تاثیر مثبت دارد؟


متخصص بیماری‌های عفونی درباره ضررهای مصرف خودسرانه این دارو ادامه می‌دهد: «اگر عفونت ویروسی با عفونت میکروبی همراه نباشد نه تنها اثر مثبتی ندارد، بلکه ممکن است ضرر هم برای بیماران داشته باشد.




بیشتر بخوانید:


چرا نباید آنتی‌بیوتیک‌ها را در عفونت ویروسی و سرماخوردگی استفاده کرد؟ / آیا تجویز قرص آزیترومایسین برای درمان کرونا مفید است؟


آخرین جزئیات از تولید واکسن پاستوکووک/ آیا کرونا یک ویروس دست‌ساز است؟


کودکان یک تا ۵ سال بیشترین بستری‌های کرونا هستند




وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها در عفونت‌های ویروسی و سرما خوردگی می‌گوید: «در عفونت‌های ویروسی و سرماخوردگی به هیچ عنوان نباید از آنتی بیوتیک استفاده کرد. چراکه در عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی بیش از ۹۰ درصد ویروس‌ها خود به خود خوب می‌شوند، اما برخی بیماری‌ها نظیر آنفولانزا و... ممکن است نیاز به درمان داشته باشند.»


آیا در عفونت‌های ویروسی، می‌توان آنتی‌بیوتیک مصرف کرد؟


متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر این‌که در عفونت‌های ویروسی نباید از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد، ادامه می‌دهد: «مگر اینکه پزشک ببیند یک عفونت میکروبی در اطراف گلو، سینوس و... وجود دارد که به ریه برخورد می‌کند و در این گونه مواقع با تجویز پزشک آنتی‌بیوتیک می‌تواند به بیماری کمک کند. اما در عفونت‌های ویروسی به طور کلی آنتی‌بیوتیک نه تنها مفید نیست، بلکه مطالعات نشان داده کسانی که خودسرانه آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، عوارض کبدی، کلیوی، ... را برای بدن خود ایجاد خواهند کرد.»


این توضیحات پزشکان و متخصصان عفونی، نشان از این دارد که هر دارویی را بدون تجویز و تشخیص پزشک متخصص نباید استفاده کرد، چراکه بسیاری از داروها می‌توانند در صورت مصرف خودسرانه توسط برخی افراد نتیجه عکس داشته باشند و به جای بهبودی وضعیت جسمانی بدن، به بدتر شدن وضعیت جسمانی بیمار کمک کند و این موضوع برای تمامی هموطنان یک هشدار یا زنگ خطر محسوب می‌شوند.


انتهای پیام/۴۱۷۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته