دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1396 - 10:21
کارشناس ارشد کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو مطرح کرد

پیدایش عفونت‌های خطرناک با مصرف خودسرانه دارو‌ها

کارشناس ارشد کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو گفت: درمان غیر مسئولانه و خودسرانه می‌تواند به جای ریشه‌کن کردن عفونت بیماری، باعث پیدایش عفونتی جدی‌تر و خطرناک‌تر شود.
کد خبر : 169912

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از سازمان غذا و دارو، نوشین محمد حسینی، کارشناس ارشد کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه هیچ‌گاه نباید مصرف آنتی بیوتیک‌ها خودسرانه و بدون مشورت با پزشک صورت گیرد در توصیه‌ای نسبت به مصرف این نوع داروها اظهار کرد: ممکن است علایم بیماری‌ها مشابه باشند اما درمان آنها متفاوت است و تشخیص این امر مسئولیتی برعهده پزشک است نه بیمار.


وی افزود: دوره درمان با آنتی‌بیوتیک باید کامل شود. حتی اگر علائم بیماری از بین رفته باشد. درمان غیر مسئولانه و خودسرانه می‌تواند به جای ریشه‌کن کردن عفونت باعث پیدایش عفونتی جدی تر و خطرناک‌تر شود.


محمدحسینی یادآور شد: اغلب علائم سرماخوردگی و گلودرد ناشی از عفونت‌های ویروسی است که آنتی بیوتیک در درمان آن بی تاثیر است و معمولا پس از 3 تا 5 روز خود به خود بهبود می‌یابد. بنابراین اگر پزشک تجویز آنتی‌بیوتیک را برای درمان لازم ندانست باید توصیه او را پذیرفت و اگر علائم بعد از یک هفته از بین نرفت مجددا باید به پزشک مراجعه کرد.


کارشناس ارشد کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو گفت: بهتر است تصمیم‌گیری برای مصرف کردن یا نکردن این داروها را بر عهده پزشک معالج خود بگذارید تا از ایجاد خطر ذکر شده در آینده جلوگیری شود.


محمدحسینی افزود: به خاطر داشته باشید که در غیر این صورت ممکن است بیمار در آینده قربانی گونه‌های میکروبی مقاوم به درمان شود. تشخیص درست و به موقع برای استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها یکی از هنرهای پزشکان است تا بیمار با مصرف کمترین تعداد آنتی بیوتیک بهبود کامل یابد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته