دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1400 - 16:32
حجت‌الاسلام شمسی:

تصمیمات منطقه و فرامنطقه‌ای بدون نقش ایران راه به جایی نمی‌برد

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی گفت: تصمیمات منطقه و فرامنطقه‌ای بدون درنظرگرفتن نقش ایران راه به جایی نخواهد برد.
کد خبر : 642721
جلسه



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از مراغه، حجت‌الاسلام محمدمهدی شمسی در وبینار تخصصی «نقش مردم آذربایجان در پیروزی انقلاب اسلامی ایران» که به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه در سالروز قیام مردم آذربایجان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مؤلفه‌های اقتدار جهانی، قدرت و اقتدار نظامی بوده که اکنون انقلاب اسلامی به برکت نیروهای مخلص و متخصص یکی از پرقدرت‌ترین و مجهزترین کشورهای دارای صنایع نظامی و جنگی در منطقه است.


وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با پشت سر گذاشتن بحران‌های طوفانی و مهم در سال‌های حیات خود توانسته امنیت همه جانبه خود را در کشور حفظ و حراست کند. فتنه‌های دشمنان خارجی و ریزه‌خواران داخلی، تنش و ناآرامی وابستگان داخلی، فتنه سال ۷۸، فتنه سال ۸۸، ترورها و کارشکنی‌های متعدد باز نتوانست پایه‌های امنیتی نظام را متزلزل کند.




بیشتر بخوانید:


تفکر انقلابی لرزه بر تن ابرقدرت‌های جهان انداخته است




رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی تأثیرگذاری بر تحولات منطقه را یکی دیگر از شاخص‌های اقتدار جهانی برشمرد و گفت: قبل از انقلاب اسلامی کشور ایران با کمترین تأثیر، یکی از کشورهای صرفاً مصرف‌کننده، گوش‌به‌فرمان و تأثیرپذیر بود؛ اما اکنون جمهوری اسلامی یکی از تأثیرگذارترین و مهم‌ترین کشورهای منطقه و جهان است. حرف جمهوری اسلامی، تصمیمات و برنامه‌های آن خریدار دارد و تصمیمات منطقه و فرامنطقه‌ای بدون در نظر گرفتن نقش ایران، راه به جایی نخواهد برد.


شمسی با تأکید بر قدرت علم در تأثیرات جهانی عنوان کرد: قبل از انقلاب کشور ایران هیچ جایگاهی نداشت؛ اما امروز با دارا بودن نزدیک به سه درصد تولید علم دنیا در حوزه‌های مختلف اعم از زیست‌بوم‌های فناوری، شتاب‌دهنده‌ها، سراهای نوآوری، سلول‌های بنیادی، ورود به باشگاه هسته‌ای جهان، فناوری نانو، دستاوردهای پزشکی و تعداد دانشگاه و دانشجو با وجود تحریم و توطئه، ناامنی منطقه و بحران‌های مهم توانسته‌ایم یکی از قدرت‌های علمی جهان باشیم.


وی قدرت اقتصادی را یکی دیگر از شاخص‌های برتری در جهان دانست و مطرح کرد: با وجود مشکلات اقتصادی، بیکاری و کاهش ارزش پول که ناشی از تحریم و توطئه و در بعضی موارد ناکارآمدی مسئولان مربوطه و نیز نگاه به بیرون و تفکرات نئولیبرالیسمی بوده است؛ بنابراین اقدامات و خدمات خوبی صورت گرفته که نیاز به تداوم، پشتکار و پیگیری در این زمینه دارد. توجه به تولید داخلی و درک فرهنگ خودکفایی می‌تواند کشور را از رکود اقتصادی و وابستگی به کشورهای خارجی نجات دهد.


رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی بیان کرد: انقلاب فرهنگی، راه‌اندازی جهاد دانشگاهی، اصلاح خط و مشی مطبوعات و کتاب، رویکرد انقلابی و اسلامی رادیو و تلویزیون، ترویج هنر اسلامی، توجه به فرهنگ دینی در کشور، تحقق شعارهای انقلابی در بیرون از مرزهای کشور و احیای ارزش‌ها و سنت‌های اسلامی یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی بوده که موجب اقتدار و برتری نظام جمهوری اسلامی ایران شده است.


شمسی وجود نیروی انسانی باایمان و متعهد را از دیگر شاخص‌های برتری کشور برشمرد و ادامه داد: اگر نیروی انسانی کشوری تهدید شود، اقتدار آن کشور از بین می‌رود. کشورها به پشتوانه نیروی انسانی همراه و متحد و یکدست خود، می‌توانند تهدیدات بیرونی کشور را خنثی کنند. بقا در کشور ایران ۱.۷ درصد بوده و هنوز راه زیادی تا تحقق شاخص استاندارد جهانی داریم. بنا به فرمایش مقام معظم رهبری و سیاست‌گذاری‌های کشور لازم است که ملت در این راستا و افزایش جمعیت برای حفظ و حراست از اقتدار جهانی در حوزه برخورداری از نیروی انسانی متخصص، مقتدر و با ایمان، گام برداریم.


وی از اقدام به‌موقع و سرنوشت‌ساز مردم قهرمان آذربایجان در قیام ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ تجلیل کرد و توضیح داد: این حرکت در راستای تحقق پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم حرکت‌های مردمی بسیار پراهمیت و حیات‌بخش بود. جنگ روانی در حال وقوع است. دشمن با هدف قرار دادن ارزش‌های اسلامی و انقلابی درصدد تضعیف و تخریب انقلاب و مأیوس کردن مردم دارد؛ بنابراین باید هرکس در حرفه خودش در هر حوزه‌ای که توان دارد و دلسوز نظام است به روشنگری و بصیرت افزایی اقدام کند. نباید بگذاریم زنجیره توالی قطع شود. زنجیره توالی یعنی برپا نگه‌داشتن منابر و تریبون‌های اطلاع‌رسانی برای بصیرت افزایی و نقش بر آب کردن توطئه‌های دشمن در راستای پاشیدن بذر بی‌اعتمادی، ناامیدی، دلسردی و دل‌زدگی مردم از نظام و انقلاب اسلامی.


محمدرضا ولیلو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مراغه هم در ابتدای این وبینار با تشکر شرکت کنندگان در این وبینار گفت: حرکت ۲۹ بهمن مردم آذربایجان زمینه ساز استمرار حرکت عظیم میدانی مردم و در نهایت پیروزی انقلاب اسلامی شد.


وی افزود: همچنانکه مقام معظم رهبری نیز اشاره کردند، اهداف انقلاب اسلامی، پیشرفت واقعی و همه جانبه مادی و معنوی، تحقق عدالت اجتماعی، اقتدار کشور، تشکیل جامعه اسلامی و در نهایت شکل گیری تمدن بزرگ و نوین اسلامی است که از طریق اهتمام در راستای تحقق خواسته‌های مردم و خودکفایی و تقویت تولید داخل، تحرک اقتصادی با تکیه بر توان حوزه های علمی و دانش بنیان و همراهی دانشگاهیان محقفق و میسر می‌شود.


انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب