دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 بهمن 1400 - 15:51

ورق استیل

در این مطلب ضمن معرفی این محصول بر اساس کدی که برای آن‌ها تعریف شده، به بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.
کد خبر : 642465
99



به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، اگر نگاهی به اطراف خود بیندازیم محصولات مختلفی را می‌بینیم که در ساخت و تولید آن‌ها از ورق استیل با ضخامت‌های مختلف استفاده شده است. در حوزه پزشکی، ساخت ظروف گوناگون و انواع لوازم‌خانگی برقی و غیر برقی، دستگاه‌های صنعتی و ... حتما کاربرد ورق استیل را مشاهده کرده‌اید. شرکت‌های تولیدکننده این محصول پرکاربرد و کارآمد را در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌کنند که کاربرد بعضی از آن‌ها نسبت به برخی دیگر بیشتر است و صنعت‌گران می‌توانند انواع ورق استیل را متناسب با نیاز خود خریداری نمایند. ما در این مطلب ضمن معرفی این محصول بر اساس کدی که برای آن‌ها تعریف شده، به بررسی ویژگی‌ها و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.


ورق استیل


همان‌طور که از نام این محصول مشخص است از جنس استیل برخوردار است اما نکته اصلی این است که استیل آلیاژی است که از تلفیق چند فلز و ماده معدنی در اندازه‌های مختلف تولید می‌گردد و آهن به عنوان جزء اصلی تشکیل‌دهنده آن به شمار می‌آید که میزان آهن موجود در آن می‌تواند در مقاومت، استحکام، وزن و ضخامت و کارایی آن موثر باشد. البته در تولید ورق استیل از عنصر دیگری به نام کربن نیز استفاده می‌شود که هر چه میزان کربن بیشتر شود، استحکام ورق استیل افزایش پیدا کرده ولی انعطاف‌پذیری آن کمتر خواهد شد. حال اگر در تولید ورق استیل منگنز به مواد آن اضافه گردد، استحکام آن بیشتر شده اما سرعت خنک‌شدن آن پایین می‌آید به این ترتیب می‌توان از آن در صنایعی استفاده کرد که این امر نتواند مشکلی در فرآیند کارهای صنعتی به وجود آورد. حال اگر به این آلیاژ کروم بیشتر اضافه شود ورق استیل خاصیت ضد زنگ استنلس استیل پیدا کرده و بر استحکام آن نیز افزوده می‌شود. این ویژگی سبب شده تا بتوان از این نوع ورق استیل برای ساخت محصولاتی که با آب و رطوبت بیشتری در ارتباطند استفاده کرد. عموما برای ساخت انواع ظروف آشپزی و دستگاه‌هایی که در صنایع غذایی و .. مورد استفاده قرار می‌گیرند از این نوع ورق استیل استفاده می‌شود.


فرآیند تولید ورق استیل چگونه است؟


هنگامی که همه مواد اولیه آماده شد، ساخت و تولید ورق استیل آغاز می‌شود. ما در ادامه به طور خلاصه به مراحل تهیه این محصول اشاره خواهیم کرد.



  • ذوب مواد اولیه خام


مواد مختلف ساخت استیل در کوره قرار گرفته و تا جایی که به نقطه ذوب برسد حرارت داده می‌شود. این فرآیند می تواند در حدود ۸ تا ۱۲ ساعت به طول بیانجامد.



  • حذف کربن اضافی


در مرحله بعد مواد ذوب شده وارد سیستم خلاء اکسیژن قرار می‌گیرند تا کربن اضافی آن حذف شود. در این فرآیند می‌توان آلیاژی استاندارد با کربن کم تهیه کرد.



  • هم زدن


در این مرحله برای آن که محصول با کیفیت بالایی تولید شود، نیاز است مواد مذاب شده تنظیم شده و ساحتار یکدستی پیدا کنند که این موضوع با روش هم زدن فراهم می‌شود.



  • فرم دهی فلز


زمانی که مواد شروع به سرد شدن می‌کنند نیاز است عملیات فرم دهی به وسیله نورد داغ آغاز شود. نورد داغ موجب می‌شود استیل زبر و زمخت گردد که در تولید شمشه از این روش استفاده خواهد شد در حالی که برای تولید ورق‌های استنلس استیل از روش نورد سرد استفاده می‌شود.



  • عملیات حرارتی یا آنیلینگ


تولیدکنندگان ورق استیل برای آن که بتوانند تنش‌های داخلی ورق را از بین ببرند و خواص مکانیکی آن را اصلاح نمایند آن را ابتدا حرارت داده و سپس در شرایط کنترل شده‌ای آن را سرد می‌کنند. در این پروسه ممکن است نیاز شود تا رسوب زدایی انجام گیرد.



  • عملیات برش و شکل دهی


ورق استیل


در مرحله بعدی نوبت به برش و شکل دهی می‌رسد تا محصول نهایی که قرار است در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد، آماده شود. در این مرحله با توجه به اینکه استیل برای چه صنایعی قرار است مورد استفاده واقع شود، به وسیله قیچی‌های فلزی بزرگ و یا توسط دستگاه‌های پانچ سی ان سی و برش لیزری برش زده می‌شود.



  • سنگ زنی


این قسمت نیز بخش دیگری از فرآیند تولید ورق استیل به شمار می‌آید که جهت برداشتن ناخالصی‌ها از روی ورق و ایجاد سطحی صاف و صیقلی انجام می‌پذیرد.


معرفی قیمت ورق استیل


همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم با توجه به مواد مختلفی که در تولید ورق استیل به کار می‌رود این محصول در دو نوع بگیر و نگیر تولید می‌شود. به عنوان مثال کروم بیشتر ورق استیل نگیر را پدید آورده و آهنربا به آن نمی‌چسبد در حالی که چنانچه آهن موجود در ورق استیل بیشتر باشد می‌تواند آهن ربا را به خود جذب نماید. ورق استیل ۳۰۴ ، ۳۱۶ و ۳۲۱ و همچنین ورق استیل ۳۰۹ و ۳۱۰ را می‌توان جزء ورق‌های استیل نگیر به شمار آورد. برخی از انواع ورق‎های استیل نیز تولید می‌شوند که به نسوز معروفند یعنی آن که از نوعی فولاد با اندازه مشخصی کربن در تولید آنها استفاده شده به طوری که در دما و حرارت بالا می‌توانند مقاومت بسیار زیادی از خود نشان‌دهند. به عنوان مثال ورق استیل ۳۱۰ عموما جزء ورق‌های نسوز به شمار می‌آید و در صنایعی که لازم است ورق استیل تحت دما و حرارت بالایی باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به معرفی چند نمونه از پرکاربردترین ورق‌های استیل در صنایع گوناگون خواهیم پرداخت.



  • ورق ۳۰۴: این محصول از نوع ورق استیل‌های نگیر است و تولیدکنندگان آن را به صورت رول، لوله و ورق ارائه می‌کنند. این محصول عمدتا در صنایع گاز، پتروشیمی، نفت، صنعت غذایی و دارویی و..

  • ورق ۳۰۹: این ورق نیز نسوز بوده و در مقابل گرما و حرارت بالا استقامت زیادی از خود نشان می‌دهد، بنابراین صنایع مختلف جهت ساخت پاتیل و کوره‌های بخار از این ورق استفاده می‌کنند. از جمله موارد استفاده ورق استیل ۳۰۹ می‌توان به صنایع خودروسازی، تولید تجهیزات کشاورزی و همچنین ساخت لوله برای جابه‌جایی نفت و گاز و .. اشاره کرد.

  • ورق ۳۱۰: این ورق نیز یکی دیگر از محصولاتی است که در صنایع تولید استیل به دست می‌آید و به دلیل آن که می‌تواند حرارت بالا تا ۱۱۵۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل نماید در ساخت قطعات کوره، تولید انواع لوله، مبدل‌های حرارتی، سبدهای حرارتی، انواع الکترود و فیلرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • ورق ۳۱۶: این نوع ورق استیل ضد زنگ بوده و از خواصی شبیه به ورق استیل ۳۰۴ بهره‌مند می‌باشد بنابراین در ساخت تجهیزات آماده‌سازی مواد غذایی، ساخت تجهیزات آزمایشگاهی، پنل‌های معماری ساحلی، تولید نرده‌ها، اتصال‌دهنده‌ها و... صنعتگران از این ورق نیز استفاده می‌کنند.


تاج استیل


ورق استیل


چنانچه در صنایع مختلفی فعالیت دارید و نیاز است برای ساخت دستگاه‌ها، تولید ظروف و ساخت انواع ماشین در کارخانجات گوناگون، از ورق استیل استفاده کنید بهتر است آن را از مجموعه‌ها و فروشگاه‌هایی تهیه کنید که می‌توانند این محصول را در انواع گوناگون و با ارائه خدمات متمرکز در این زمینه، در اختیارتان قراردهند. تاج استیل یکی از تامین‌کنندگان اصلی در این صنعت به شمار می‌آید که قادر است خدمات خود را به شرکت‌های نفتی، پتروشیمی، صنایع دریایی، صنایع مخزن‌سازی، صنایع خودروسازی و … ارائه کرده و رضایت مشتریان را در تامین مواد اولیه و انواع ورق استیل برآورده نماید. بنابراین اکنون می‌توانید با مراجعه به وب سایت تاج استیل به آدرس الکترونیکی https://tajsteel.ir/ از تمامی محصولات این مرکز که شامل رول استیل، ورق استنلس استیل، ورق‌های نسوز و ضد اسید و همچنین اتصالات و شیرآلات و.. می‌شود، اطلاع یافته و ضمن برقراری ارتباط با کارشناسان تاج استیل و دریافت مشاوره، خرید محصولات مورد نظر خود را با قیمت مناسب انجام دهید.


انتهای پیام/ر



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته