دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1400 - 12:15

بازار پیش فروش مسکن با ثبات دلار

در حال حاضر با توجه به امیدهای زیادی که به توافقات و گشایش اقتصادی وجود دارد و از سوی دیگر نرخ دلار به سمت نزولی شدن میل بیشتری پیدا کرده است بازار مسکن وارد رکود شده است . این رکود ناشی از رفتار عمومی مردم است که ترجیچ میدهند در دورانی که پول نقد خود را در خطر میبینند آنرا تبدیل به کالای دیگری کنند و مسکن نیز یکی از این کالا ها میباشد که مورد اطمینان ترین گزینه برای سرمایه گذاری است .
کد خبر : 641899
رپرتاژ




به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا  اگر سایت های آگهی املاک را بررسی کرده باشید عباراتی نظیر پیش فروش چیتگر را مشاهده خواهید کرد . حال به بررسی این موضوع میپردازیم که از بین بازار ملک آماده ، ویلا و ملک در حال ساخت وضعیت کدامیک بهتر است و بازار پیش فروش مسکن با ثبات دلار از دیگر گزینه ها بهتر خواهد بود .


ثبات قیمت ها به نفع سازنده


بزرگترین چالش سازنده ها در شرایط کنونی بالا رفتن قیمت ها در زمان ساخت میباشد . یک سازنده هنگام خرید زمین باید بودجه خود را مدیریت کند و بداند که چه بخشی را به خرید زمین اختصاص دهد و چه بخشی را برای عملیات ساخت در نظر بگیرد . هرچه قیمت ها بالاتر رود بودجه سازنده برای ساخت کمتر خواهد شد .


شاید با خود فکر کنید که اگر قیمت ها بالاتر رود زمینی که سازنده خریداری کرده نیز گران میشود . بله درست تصور کردید اما زمانیکه شما میتوانید یک پروژه ساختمانی را از صفر تا صد خود به پایان برسانید حال مجبورید که 1 یا 2 واحد از سازه خود را پیش فروش کنید تا تامین سرمایه برای ادامه عملیات ساخت انجام دهید .


مالیکت کل واحدها در پایان عملیات ساخت یک ساختمان بهتر از این است که 2 واحد آن فروخته شده و خرج ساخت شده باشد ! این مثال را زدیم تا متوجه شوید که بالا رفتن عملیات ساخت چقدر میتواند باعث ضرر سازنده شود .


در دوران ثبات قیمت ها واقعی میشوند


زمانیکه مردم سراسیمه برای تبدیل پول نقد خود به خرید ملک ، زمین یا ویلا روی می آورند به نظر خودتان کدامیک قیمت غیر واقعی تری پیدا خواهد کرد ؟ جواب زمین و ویلا میباشد مخصوصا اگر در نقاطی قرار گرفته باشند که بافت آنها ویلایی باشد . در واقع برای خرید ویلا و یا زمین در شمال کشور هیچگاه نمیتوان ارزش ذاتی زمین و ویلا را به راحتی محاسبه و پیدا کرد .


اگر در اینترنت جستجو کنید مطالب زیادی پیدا خواهید کرد که نحوه پیدا کردن ارزش ذاتی یک ویلا را به شما آموزش میدهند اما در واقعیت غیر از بومیان و بنگاه های معاملاتی همان منطقه هیچ کس نمیتواند به شما بگوید که زمینی که امروز به عنوان زمینی تفکیک شده و دیوار کشیده شده که قرار است شهرک شود به شما قرار است فروخته شود 3 ماه پیش یک زمین ساده با قیمتی شاید یک ششم قیمت امروز آن بوده و اگر به چند کیلومتر اطراف مراجعه کنید و قیمت ها زمین های اطراف را بگیرید متوجه اختلاف قیمت خواهید شد .


در مورد مسکن این اتفاق نخواهد افتاد . در یک منطقه ، محدوده و خیابان قیمت ها مشخص است . حتی با یک جستجوی ساده در اینترنت میتوان قیمتهای یک محدوده را یافت و اگر اختلاف قیمتی وجود داشته باشد بر اساس مرغوبیت واحد و امکانات ساختمان میباشد در نتیجه مطمئن ترین راه برای سرمایه گذاری میباشد .


پیش فروش مسکن


پیش فروش مسکن


هم اکنون زمان بررسی پیش فروش مسکن میباشد . همانطور که در بالا اشاره کردیم زمانیکه دوران رکود مسکن شروع میشود در واقع بازار خالی از دلالان مسکن خواهد شد و مصرف کنندگان مشتریان بازار خواهند بود . در این شرایط سازنده ها ثبات قیمت را مشاهده خواهند کرد و در این حالت میدانند که در طول زمان ساخت با افزایش قیمت چندانی روبرو نخواهند شد . شرایط فروش متنوعی از سوی سازنده ها اعلام میشود که نمونه آن پروژه ستین میباشد .


از سوی دیگر مشتری برای بازار نیز کمتر از دوران رونق یافت میشود پس در این حالت شرایط بهتری برای پیش فروش پروژه های خود ارائه میدهند که اگر واقعا مصرف کننده ای به دنبال پیش خرید ملک در دوران رکود باشد میتواند شرایط مناسبی برای خانه دار شدن وی پدید بیاید که منجر به صاحبخانه شدن وی گردد


البته توجه داشته باشید که اگر قصد شما تامین مسکن به منظور صاحبخانه شدن است نباید در تصمیم گیری تعلل نمایید و تصور کنید که قیمت ها از این هم پایینتر خواهد آمد زیرا تجربه نشان داده تغییرات قیمت مسکن بسیار کند تر از قیمت دلار است و در نوسانات مقطعی تنها جو روانی بازار است که تاثیر بر روی رکود و یا صعود بازار مسکن میگذارد و تغییرات کلی قیمت بر اساس جهش های بزرگ بازار ارز میباشد .


بازار پیش فروش مسکن


بهترین مناطق برای پیش فروش مسکن


در حال حاضر هر منطقه ای در تهران که دارای فضای ساخت باشد پروژه های پیش فروش بسیاری در آن منطقه به جریان می افتد . مناطق 22 و 5 شهرداری تهران بیشترین فضای ساخت را در تهران دارا میباشند و جدیدترین سازه های ساختمانی از کوچک گرفته تا انبوه در این مناطق در حال ساخت میباشند .


در منطقه 22 تهران به دلیل اینکه عمده زمین ها متعلق به ارگانهای دولتی میباشد در نتیجه پروژه های تعاونی ساز بیشتری در این محدوده مشغول به ساخت و ساز هستند . نمونه آنها پروژه شمیم رحمت میباشد . البته در منطقه 5 نیز زمین های ارگانی وجود دارند اما مشارکت آنها با بخش خصوصی است و پیشرفت آنها بسیار سریع صورت میپذیرد .


در این بین هم واحد های اداری تجاری و هم مسکونی بصورت شرایطی پیش فروش میشوند اما باید توجه داشته باشید که اگر قصد شما اجاره دادن واحد میباشد ، واحد تجاری اداری اجاره بالاتری نسبت به مسکونی دارند اما دردسر تعویض مستاجر بصورت سالانه و همچنین تسویه حساب شهرداری ، مالیات و بیمه بعد از هر جابجایی بسیار زیاد است و در صورت اینکه هرکدام از این تسویه حساب ها انجام نشود بر گردن مالک خواهد افتاد .


بیمه کردن پول نقد با پیش خرید


پیش خرید یک ملک بدین معنی میباشد که به قیمت امروز و به صورت قطعی قراردادی با سازنده بسته میشود که 50 درصد مبلغ در هنگام قرارداد و مابقی طی عملیات ساخت و بصورت اقساطی پرداخت شود .


بزرگترین مزیت این نوع خرید این است که ارزش پول شما طی مدت زمان اقساط و تکمیل واحد بیمه میشود . یعنی اگر شما امروز 3 میلیارد تومان پول دارید و 50 درصد آنرا بابت مبلغ اولیه پیش خرید پرداختید و 1/5 میلیارد آنرا در بانک گذاشته اید تا ادامه اقساط را پرداخت کنید اگر قیمتها چند برابر شود ارزش پول شما تکان نمیخورد زیرا شما در حال پرداخت اقساط قرارداری با قیمت قطعی میباشید .


کلام آخر


در این مطلب به بررسی این موضوع پرداختیم که بازار پیش فروش مسکن با ثبات دلار چگونه خواهد بود و از آنجایی که وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور به گونه ای نشان میدهد که به سمت ثبات پیش خواهد رفت چنین شرایطی را برای سرمایه گذاری بهتر و یا افرادی که قصد صاحبخانه شدن دارند بررسی کردیم .



انتهای پیام/ ر





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته