نظریه «از حکمت تا حکمرانی اسلامی» محصول نگاه علمی به نهجالبلاغه است
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از اصفهان، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه در کنگره بینالمللی «نهجالبلاغه» که بهصورت حضوری و مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) برگزار شد، گفت: مقصود از حکمرانی، معنای متداول آن در جامعه نیست و برخی با برداشتی اشتباه از معنا و مقصود حکمرانی، آن را با سیاست سیاستگذاری و حکومت کردن مترادف میدانند.
بیشتر بخوانید:
بومیسازی نظریه حکمرانی خوب با تأکید بر آموزههای دینی
وی با بیان اینکه حکمرانی متشکل از پیوستگی سه مقوله سیاستگذاری، تنظیمگری و خدمات عمومی است، افزود: در موضوع فضای مجازی ممکن است حکومتی در فضای مجازی دخالت کند؛ اما لزوماً به معنای حکمرانی در این فضا نیست و ابتدا باید سیاستگذاری لازم صورت گرفته و سپس تنظیمگری مطابق با سیاستها انجام شود و در نهایت نوبت به خدمات عمومی میرسد که با تکمیل این فرآیند، خدمات مورد انتظار در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: حال سؤالی که مطرح میشود اینکه آیا در حکمرانی موجود در دنیا به معنای عام آن که از سال ۱۹۸۰ در دنیا مطرح شده و هر کشوری براساس مکتب و اقتضائات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خودش در حال تفسیر آن است، اثر یا نشانهای از معیارها و ملاکهای اشاره شده و مدنظر امیرالمومنین(علیهالسلام) در نهجالبلاغه را با خود دارد یا خیر؟
خسروپناه عنوان کرد: با بررسی و نگاهی محققانه در فرمایش حضرت علی(علیهالسلام) در نهجالبلاغه اعم از ۴۸۰ حکمت، ۲۴۸ خطبه و ۷۹ نامه آن، میبینیم حکمرانی در معنای کامل و منجر به سعادت جوامع در آن آشکار است که باید مورد توجه محققان و اندیشمندان قرار گیرد.
وی، اوج توجه و نمود حکمرانی را در سفارش حضرت امیر علیهالسلام به مالک اشتر در نامه ۵۳ نهجالبلاغه خواند و تأکید کرد: در نامه آن حضرت به سردار خود مالک اشتر که باید به نوعی آن را منشوری جامع از حکمرانی نامید، نظریههای حکمی و معرفتی امام علی علیهالسلام در باب حکمرانی تبیین شده که میتوان الگوی صحیحی از حکمرانی را از آن احصاء کرد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه باید از حکمت به حکمرانی رسید، ادامه داد: ادای دین به دریای حکمت موجود در نهجالبلاغه نیازمند توجه ویژه پژوهشگران این حوزه است تا نظریهها و حکمتهای مؤثر قابل استفاده مانند اصل ساختارسازی، انسانخواهی، تسهیلگری، واقعگرایی و نظریه «از حکمت تا حکمرانی» که میتواند تعالی موجب علوم انسانی شود مورد بررسی و بهرهبرداری قرار گیرد.
خسروپناه با اشاره به سفارش امام علی علیهالسلام درباره مردمسالاری و توجه به مردم در نامههای امیرالمؤمنین بیان کرد: برخی با متعارض نشان دادن نظریه دولت ـ ملت یا امت ـ امامت با مردمسالاری اشاره شده در نهجالبلاغه، بر نظریه ولایت خردهگیری میکنند، در صورتی که با فهم درست از این کتاب، سفارش امام به مردمسالاری و رسیدگی مداوم به وضع مردم توسط حکام مورد تأکید ویژه بوده است.
وی ابراز امیدواری کرد که با الگوگیری از مباحث و حکمتهای نهجالبلاغه در راستای بهبود سیاستگذاری و استخراج شیوهها و ملاکهای مورد نظر حکمرانی اسلامی و ترویج و تحقق فرمایشات امیرالمومنین(علیهالسلام) در سطح کلان و در حوزههای مختلف اعم از معیشت، امنیت، سلامت، تعلیم و تربیت و سایر حوزهها توفیق داشته باشیم.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/