دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 فروردين 1401 - 00:10
گزارش آنا؛

چرا اصلاح‌طلبان از سفرهای استانی رئیسی هراس دارند؟

هجمه اصلاح‌طلبان حول محور سفرهای استانی رئیس‌جمهور انجام می‌شود که به نظر می‌رسد جریان اصلاحات که در دوره روحانی ضربه سنگینی به سرمایه اجتماعی‌اش وارده شده با سفرهای استانی رئیس‌جمهور باقیمانده آبروی سیاسی خود را در خطر می‌بیند.
کد خبر : 641517
سفرهای استانی رئیسی



به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، از زمان ظهور اولین نظریه‌های روشنفکرانه رونسانس تاکنون همواره مردم اساس و مهم‌ترین پایه یک نظام سیاسی دموکرات در صده‌های اخیر محسوب می‌شدند و از زمانی که واژه دموکراسی پا به عرصه سیاست و حقوق اساسی کشورهای متأثر از انقلاب کبیر فرانسه گذاشت مردم و رأی‌شان در تیررس هدف گروه‌های سیاسی و رسانه‌های جمعی آن‌ها بوده است، حریصان قدرت و طماعان کسب مناصب حکومتی مناسب‌ترین روش کسب رأی مردم را در سلسله اقداماتی تحت عنوان عملیات روانی و سوء‌استفاده از بُعد احساسی ذهن افراد جامعه دیدده‌اند.


نشستن بر سر سفره محرومان جامعه و گوش دادن به درد و رنج آنان وجه انسانی زیباترین مفهوم بشری یعنی دموکراسی است، امامین انقلاب به تأسی از سیره پیامبر اسلام و ائمه معصوم (علیهم‌السلام) ارتباط حاکمان جامعه با مردم را همواره به مسئولین جمهوری اسلامی تأکید داشته‌اند، در واقع دیدار مسئولان با آحاد مردم و اقشار گوناگون یک شیوه مناسب برای کاهش فاصله حاکمیت با مردم است از سوی دیگر اگر اعمال اراده مردم را دموکراسی نامگذاری کنیم یکی از بهترین راهکارها برای فهم بهتر خواست، ولی‌نعمتان حضور در کف جامعه و رفتن نزد همه اقشار است.


چرا اصلاح‌طلبان از سفرهای استانی رئیسی هراس دارند؟


اخیرا شاهد سفرهای استانی رئیس دولت سیزدهم به استان‌های مختلف بوده‌ و هستیم که به گفته حجت‌الاسلام رئیسی، با اهدافی همچون «فهم بهتر مشکلات، آمایش سرزمینی، پیگیری مصوبات، ارتباط با مردم و رفع و محرومیت‌زدایی» صورت می‌گیرد، ‌اما برخی رقبای انتخاباتی دولت آن را مورد هجمه قرار داده‌اند و معتقدند فعلی بیهوده است که تأثیری در وضعیت و مشکلات مردم ندارد، از این جهت بر آن شدیم به علل این هجمه‌ها بپردازیم.


وحشت از افزایش فزآینده محبوبیت حجت‌الاسلام رئیسی


تجربه سفرهای استانی رئیس دولت‌های نهم و دهم ثابت کرد همنشینی با مردم مستضعف جامعه و نشستن پای درد و دل‌شان مثبت‌ترین آثار ذهنی و روانی را برای مردم و آحاد افراد جامعه دارد، از این سو، پس از گذشت چندین سال در شهرها و روستاهای دور افتاده هنوز مردم خاطره خوش از رئیس دولت‌های نهم و دهم دارند که البته همین مردم‌داری اصلی‌ترین عامل موفقیت این کنشگر سیاسی در انتخابات سال ۸۸ بود.


چرا اصلاح‌طلبان از سفرهای استانی رئیسی هراس دارند؟


برخی سیاسیون معتقدند که یکی از دلایل محوری موفقیت احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۸۸، ارتباط با اقشار مختلف مردم و سفرهای مکرر استانی است، از این جهت جریاناتی که اساس تفکرشان بن مایع لیبرالی دارد و عموما از پشت میز کارشان انجام وظیفه می‌کنند، از مقایسه رفتار و کارکرد خود با دیگر مسئولان حاضر در میدان توسط مردم ابا دارند.


بهترین نمونه‌ها و مصادیق این نوع روش مدیریتی و مسئولان، در دولت آقای روحانی به وفور یافت می‌شود، از خودِ رئیس‌جمهور گرفته تا وزرا و رؤسای سازمان‌های گوناگون که نه تنها با مردم ارتباط برقرار نمی‌کردند، بلکه در مواقع فاجعه‌آفرینی‌های نهادهای تحت تصدیشان از مردم عذرخواهی هم نمی‌کردند به برخی از این نمونه‌ها می پردازیم.


۱- قاضی‌زاده هاشمی: «پایت اگر درد می‌کند خودت بمال»


وزیر بهداشت در دولت روحانی در یکی از معدود سفرهای استانی خود در مواجه با پیرمردی که از وضعیت گرانی فیزیوتراپی برای درمان پایش گلایه می‌کرد، در پاسخی سخیف گفت «پایت اگر درد می‌کند خودت بمال» این اظهارات زننده با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی همراه شد.


چرا اصلاح‌طلبان از سفرهای استانی رئیسی هراس دارند؟


همچنین آقای سرمایه‌دار و صاحب چندین بیمارستان چشم پزشکی در پاسخ به منتقدان به دلیل عملکرد فاجعه‌بار دولت در حفظ ارزش پول ملی و تورم بی‌سابقه در تمام تاریخ بعد از انقلاب به مردم تحت فشار اقتصادی می‌گوید «همینی که هست، خود شما رأی دادید».





۲-آخوندی| اوج لیبرالیزم در دولت روحانی


کارشناسان سیاسی معتقدند لیبرال‌ترین فرد در دولت روحانی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی است که افتخارش نساختن حتی یک خانه در دوره تصدی‌گری بر این وزارتخانه است، آخوندی که متأثر از جواد طباطبایی یکی از برجسته‌ترین اساتید و مدرسین دانشگاهی پیرو مکتب نئولیبرالیسم است، طبق برخی شنیده‌ها دلیل استعفایش از وزارت راه شهرسازی نیز به همین مسئله مربوط است که روحانی و دیگر اعضای هیئت دولت آنچنان که باید و شاید به آموزه‌های مکتب نئو لیبرالیسم عمل نمی‌کنند.


چرا اصلاح‌طلبان از سفرهای استانی رئیسی هراس دارند؟


همچنین در آذر ۹۵ در حادثه تلخ تصادف دو قطار مسافربری در ایستگاه هفت‌خوان سمنان که منجر به جان باختن ۴۵ تن و زخمی شدن ۱۰۰ نفر از هموطنانمان شد، عباس آخوندی در اظهارات اولیه، گفت: «کشته‌شدگان و مصدومان این سانحه ریلی بیمه بودند، این افراد و خانواده‌های آن‌ها می‌توانند از امکانات بیمه‌ای و درمانی استفاده کنند.» این اظهارات آخوندی، نمکی بر روی زخم داغدیدگان این حادثه تلخ بود.


زمانی که خبر مرجوعی بودن هواپیماهای ایرباس خریداری شده توسط دولت در رسانه‌ها منتشر شد، همه مردم، رسانه‌ها و مسئولان غیردولتی از وزیر راه و شهر سازی انتظار ارائه توضیحات قانع‌کننده و شفاف‌سازی در این زمینه شدند، بر این اساس در یکی از جلسات حیاط دولت، زمانی که یکی از خبرنگان این مسئله را از وزیر راه و شهر سازی پرسید، آخوندی با کشیدن لوگوی آن رسانه این چنین واکنش نشان داد: «شما حرفه‌ای نیستید و از خبرنگاری سر در نمی‌آورید، خبرنگار باید یک جو عقل داشته باشد، بروید بابا.»


۳- روحانی: «من هم صبح جمعه با خبر شدم بنزین گران شده است»


زمانی که نارکارآمدی‌های پی در پی و مطلق مدیران دولت روحانی عرصه را بر مردم از همیشه تنگ‌تر کرده بود و تحریم‌های بی‌سابقه آمریکا گلوی ملت را می‌فشرد، اجرای نادرست یک مصوبه (افزایش قیمت بنزین) و نحوه اطلاع‌رسانی آن باعث جانباختن چندین تن از جوانان در پی آشوب‌های آبان 98 شد و در کمال ناباوری اصلی‌ترین مسبب این وقایع، یعنی حسن روحانی پس از یک هفته این چنین گفت: «من هم مثل همه مردم ایران صبح جمعه مطلع شدم که قیمت بنزین تغییر کرده است؛ چراکه من هم این طرح را به شورای امنیت واگذار کرده بودم و به آن‌ها گفته بودم زمانش را به من نگویید؛ این مصوبه در جلسه سران قوا مصوب شده است.»


چرا اصلاح‌طلبان از سفرهای استانی رئیسی هراس دارند؟


این اظهارات خلاف حقیقت حاکی پیام‌هایی برای مردم ایران بود، اول اینکه رئیس‌جمهور کشور تا چه اندازه نسبت به معیشت، اقتصاد، و جان مردم بی‌تفاوت است که در بیانات او هیچگونه ناراحتی و بُغضی از وقایع به وجود آمده دیده نمی‌شود، دوم اینکه اظهارات خلاف واقع نشان می‌دهد روحانی هیچگونه مسئولیت‌پذیری در قبال اقدامات دولتش ندارد.


۴-کلانتری: «این حرف‌های مزخرف را همکاران شما در می‌آورند»


ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی خبرنگارانی که به دعوت ستاد احیای محیط زیست برای بازدید از روند پیرشفت طرح احیای دریاچه ارومیه به همراه تعداد دیگری از خبرنگاران دعوت شده بودند، به دلیل نقص فنی خودرو حامل خبرنگاران جان خود را از دست دادند و ساعاتی بعد ویدئویی در فضای مجازی نشر پیدا کرد که در آن عیسی کلانتری به شکل بسیار بی‌تفاوت و توهین‌آمیز مقابل خانواده قربانیان قرار گرفته است، روز بعد یکی از خبرنگاران حوزه محیط زیست به دلیل واکنش بسیار منفی کاربران فضای مجازی علت این نوع برخورد و طرزنشستن را از کلانتری پیگیر اما خبرنگار با این پاسخ مواجه شد: «این حرف‌های مزخرف را بعضی همکاران شما درمی‌آورند. نحوه نشستن من مثلا چطور بود؟ نحوه نشستن همیشگی من، همینطور است. چه عذرخواهی‌ای؟ برای چه؟ چه اتفاقی افتاده که عذرخواهی کنم؟»


چرا اصلاح‌طلبان از سفرهای استانی رئیسی هراس دارند؟


بی‌مسئولیتی و سوء‌استفاده در دولت روحانی قابل توصیف نیست


احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا گفت: عمق ویرانی و خرابی که از دولت آقای روحانی بر جای مانده فراتر از حد تصور است و بی‌مسئولیتی، سوء‌استفاده و فساد به اندازه‌ای بوده که قابل توصیف نیست و آقای رئیسی تا بتواند نسبت به آوارهای دولت سابق اشراف پیدا کند و ایراداتی که در بدنه دولت وجود دارد را بشناسد، برای فائق آمدن از مشکلات قطعا نیاز به زمان دارد، از این جهت انتظار سریع تغییرات را نداریم.


وی ادامه داد: برخی افراد می‌خواهند با تأکید بر مشکلات فعلی که خود در ایجاد آن نقش داشته‌اند، ‌خطاها و ناکارآمدی‌های گذشته‌شان را توجیه و بار مسئولیت اشتباهات خود را کمتر کنند تا شاید به لحاظ روحی ارضا شوند، مسلم است مسیر آقای رئیسی یعنی گره نزدن اقتصاد به مذاکرات هسته‌ای، او را در معرض انتقاد مردم و مطالبات آنان قرار می‌دهد، ‌این ویژگی را که در دولت سابق شاهد نبودیم، بسیار با ارزش است و در تسریع رفع مشکلات مردم اثرگذاری دارد.


چرا اصلاح‌طلبان از سفرهای استانی رئیسی هراس دارند؟


تخریب رئیسی با هدف پوشش فرصت‌سوزی‌های ۸ ساله دولت روحانی است


زهره الهیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به هجمه‌های منتقدین عملکرد دولت رئیسی اظهار کرد: در طول مدتی که دولت آقای رئیسی مستقر است، اقدامات و فعالیت‌هایی صورت گرفته که خودش را در کوتاه‌مدت و در نهایت درازمدت نشان خواهد داد، طبیعی است جریان رسانه‌ای غالب در فضای مجازی با سیاه‌نمایی‌هایی که از اقدامات دولت دارد، نمی‌خواهد اعتماد از دست رفته مردم نسبت به دولت مجد بازگردد.


چرا اصلاح‌طلبان از سفرهای استانی رئیسی هراس دارند؟


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی با فرافکنی در شرایط کنونی می‌خواهند ۸ سال فرصت‌سوزی دولت روحانی را پوشش دهند و با تخریب فعالیت‌های دولت فعلی، نوعی فرار رو به جلو داشته باشند، اما مردم نسبت به اتفاقات و اقدامات صورت گرفته توسط دولت رئیسی آگاهی دارند و آن‌ها را به طور کامل رصد می‌کنند، ‌ معتقدم رئیس‌جمهور با حضور در مناطق محروم امید را به مستضعفین جامعه بازگردانده است.


انتهای پیام/۴۰۱۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته