دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 بهمن 1400 - 14:00
۸-روایت آنا از انقلاب مردمی؛

درگیری شدید بین همافران امام و گارد شاه/آخرین تلاش‌های بختیار برای حفظ قدرت

«قرار بود عصر امروز بختیار در حضور بازرگان از سمت نخست‌وزیری استعفا دهد، اما این امر را به ۲۲ بهمن موکول کرد».
کد خبر : 639728
درگیری همافران و گارد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، ‌آیت‌الله خمینی، چهره پیشتاز و سردمدار انقلابی است که ایران را در سال ۱۹۷۸ در خود غوطه‌ور کرد و روابط محکم و دوستانه ایران و آمریکا را با خصومتی آشتی‌ناپذیر جایگزین کرد. (رادیو آمریکا)


**صبح روز ۲۰ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ مهندس بازرگان سیاست‌ها و وظایف دولت موقت خود را در رادیو و تلویزیون به گوش مردم رساند، اما درگیری‌های شدید میان همافران و دانشجویان نیروی هوایی با افراد گارد جاویدان در تهران به وجود آمده بود.


برنامه‌ها و سخنرانی‌های امام )(ره)


**امام در پیامی به ملت ایران ﺗﺄکید کردند که سخنگو ندارند.


**در پاسخ به تبریک آقای گلپایگانی امام نامه تشکرآمیزی به ایشان ارسال کردند.


درگیری شدید بین همافران امام و گارد شاه/آخرین تلاش‌های بختیار برای حفظ قدرت


**امام در جمع نمایندگان شورای هماهنگی اعتصابات بر دوری‌گزینی از اختلافات و راه طولانی برای سازندگی اشاره کردند.


**امام در پیامی به ملت ایران، حمله لشکر گارد به نیروی هوایی را محکوم و به ارتش اخطار کردند که هر چه زودتر لشکر گارد به مقر خود بازگردد و الا تصمیم آخر را خواهند گرفت. امام اطلاعیه‌های حکومت نظامی را خدعه و خلاف شرع دانستند و از مردم خواستند با حضور در خیابان‌ها توطئه حکومت نظامی را خنثی کنند.


درگیری گارد شاه با همافران امام (ره)


**به گفته همافران، وقتی که رادیو اعلام کرد فیلم ورود امام خمینی بعد از اخبار تلویزیون نمایش داده خواهد شد، آن‌ها در سالن پادگان اجتماع کردند.


**در شب ۲۰ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ پس از خبر ساعت ۲۰، تصاویری از دوران اقامت حضرت امام خمینی (ره) در پاریس، از شبکه سراسری تلویزیون پخش شد و همزمان با پخش تصاویر حضرت امام خمینی (ره)، همافران نیروی هوایی در پادگان فریاد الله اکبر سر می‌دادند.


درگیری شدید بین همافران امام و گارد شاه/آخرین تلاش‌های بختیار برای حفظ قدرت


**غریو الله اکبر همافران در پادگان و در حمایت از امام خمینی (ره) باعث خشم افسران و کارکنان ضد اطلاعات نیروی هوایی شد، اخطارهای تند آنان به همافران به درگیری و تیراندازی و ورود گارد شاهنشاهی به پادگان منجر شد، با حمله مأموران گارد به پادگان نیروی هوایی تهران، جنگ خیابانی آغاز شد.


**با بالا گرفتن درگیری همافران و گارد شاهنشاهی در شب ۲۰ بهمن ماه ۱۳۵۷، مردم ساکن در اطراف خوابگاه همافران، هنگامی که از حمله نیروی گارد به همافران آگاه شدند، اهالی خیابان‌های اطراف را نیز با خبر کردند و طولی نکشید که جمعیت انبوهی در کنار دیوار خوابگاه گرد آمدند که با فریاد الله‌اکبر از همافران حمایت می‌کردند.


**مردم برای کمک به همافران ارتش، وارد پادگان شدند، اما لوله‌های مسلسل گارد شاه به سمت مردم چرخید و آن‌ها را هدف گلوله قرار دادند. اجتماع مردم در کنار خوابگاه همافران نیروی هوایی که از ساعت ده شب آغاز شده بود، همچنان ادامه یافت. ترس مردم این بود که در صورت پراکنده شدن، نیروهای گارد، مجددا به همافران حمله کنند، لذا از دفتر حضرت امام کسب تکلیف کردند و دفتر امام توصیه کردند که پراکنده نشوید.


درگیری شدید بین همافران امام و گارد شاه/آخرین تلاش‌های بختیار برای حفظ قدرت


**مردم در کنار خوابگاه نیروی هوایی همچنان شعار می‌دادند و خود را با آتش لاستیک‌های فرسوده گرم می‌کردند که در ساعت سه و نیم بعد از نیمه شب، مأموران حکومت نظامی با خودروهای نظامی و در حالی که از دور با شلیک رگبار مسلسل‌ها به طرف هوا درصدد ترساندن مردم بودند، به اجتماع مردم حمله کردند، در این هنگام مردم به کوچه‌های اطراف پناه بردند، اما مأموران توانستند یکصد و پنجاه و دو نفر را دستگیر و به محل استقرار حکومت نظامی در کلانتری تهران منتقل کنند، در بین دستگیرشدگان، دو روحانی نیز حضور داشتند، در این میان عده‌ای شهید شدند ولی این درگیری تا صبح روز بعد همچنان ادامه داشت.


آخرین تلاش‌های بی حاصل


**گروهی از طرفداران قانون اساسی، شاه و دولت بختیار در ورزشگاه امجدیه تهران تجمع کردند.


درگیری شدید بین همافران امام و گارد شاه/آخرین تلاش‌های بختیار برای حفظ قدرت


**قرار بود عصر امروز بختیار در حضور بازرگان از سمت نخست‌وزیری استعفا دهد، اما این امر را به روز یکشنبه، ۲۲ بهمن موکول کرد. بختیار می‌خواست آخرین شانس خود را برای حفظ قدرت با استفاده از قدرت همه‌جانبه ارتش، امتحان کند.


انتهای پیام/۴۰۱۳/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته