دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 بهمن 1398 - 11:35
روایت انقلاب|4

چرا «همافران» نخستین یگانی از ارتش بودند که به انقلاب پیوستند؟

همافران نیرویی هوایی ارتش به‌دلیل تبعیض در زمان حکومت شاه نخستین رده‌ای از ارتش بودند که به انقلاب اسلامی پیوستند.
کد خبر : 471099
9404747_481.jpg

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، 19 بهمن سال 1357 ناگهان عکسی منتشر می‌شود که تمام آرزوهای شاه و شاپور بختیار، نخست‌وزیر شاهنشاهی را از بین می‌برد؛ بیعت همافران با امام خمینی(ره).


بخشی از بدنه نیروی هوایی ارتش شاه با بریدن از حکومت او به امام خمینی(ره) می‌پیوندند. عکس دیدار امام خمینی(ره) با همافران از سوی  عبدالحسین پرتوی منتشر شده است. البته شاپور بختیار بعد از شوک بزرگ این دیدار اعلام کرد که تصاویر منتشر شده در روزنامه کیهان جعلی است!


از همین رو، هر ساله به‌مناسبت بیعت همافران با بنیانگذار انقلاب اسلامی دیداری بین نیروی هوایی ارتش با رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اخیر با نیروی هوایی ارتش، درباره بیعت این نیرو با امام(ره) فرمودند: «نیروی هوایی در دوران پهلوی، یکی از نزدیک‌ترین نیروها به مرکز قدرت و به دربار و به آمریکایی‌ها بود و شاه از جایی که انتظارش را نداشت ضربه خورد».



اما همافران نیروی هوایی ارتش جز کدام دسته و گروه نظامی در ارتش بودند؟ هُمافران دسته‌ای در نیروی هوایی شاهنشاهی بودند که از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ جذب ارتش شدند. همافران پس از استخدام به ایالات متحده آمریکا اعزام شده تا در دوره‌های تخصصی مختلف از قبیل: «الکترونیک، مکانیک، الکترومکانیک، رادار، سیستم‌های شناسایی و ... در رده‌های غیررزمی» شرکت کنند.


همافران‌ در ابتدا با مدرک دیپلم در ارتش جذب شدند و از سال 1350 به‌دلیل ارتباط وسیع هوایی ایران و آمریکا این افراد برای تخصص‌های مورد نظر در حوزه فنی و مهندسی وارد ارتش شدند. یکی از نکات مهمی که درباره همافران وجود داشت و همواره موجب نارضایتی آنها می‌شد این بود که آنها نباید به درجه افسری می‌رسیدند و همواره درجه‌دار بودند. البته حقوق و مزایا آنها به مراتب هم درجه‌های خودشان بالاتر بود ولی در ارتش در مقابل افسران دیگر رتبه پایین‌تری داشتند.


بر اساس این گزارش در قانون نیروهای مسلح دوران شاه که به تصویب مجلس وقت رسیده بود از تاریخ یکم مهر ماه 1347 در نیروی هوایی شاهنشاهی طبقه نظامی جدیدی به نام همافران که جزو نیروهای مسلح شاهنشاهی محسوب‌ می‌شوند ایجاد می‌‌شود که دارای شش درجه همافر 3، همافر 2، همافر 1، سر همافر 3، سرهمافر 2‌ و سرهمافر 1 بودند.


گروهی‌ از آن‌ها همواره خواستار از میان‌ برداشته‌ شدن‌ مانع‌ ترفیعات‌ خودشان‌ بودند تا به‌ درجه‌ افسری‌ نائل‌شوند، چرا که‌ تبعیض‌ آشکار میان‌ آنان‌ و نظامیان‌ وجود داشت‌.



در همین رابطه بود که آنها نخستین یگانی از ارتش بودند که به امام پیوستند. نورشاهی،‌ یکی از همافرانی که در جریان بیعت با امام(ره)، حاضر بوده است، در تشریح خاطرات آن روز گفته است: «جلسه‌اى در روزهاى نزدیک به پیروزى انقلاب با مرحوم حضرت آیت‌الله طالقانى داشتیم و ایشان به ما گفتند که اگر قصد دارید کارى انجام دهید باید اقدامى باشد که یک سر و گردن از پیر‌زنى که عصا زنان به خیابان آمده است بالاتر باشد. این سخنان در حقیقت یک نوع حرکت روانى و کار تهییج‌‌کننده محسوب مى‌شد و پس از آن بود که تصمیم گرفته شد تا در روز ۱۹ بهمن، رژه رسمى برگزار شود.»


درباره معترض بودند همافران از شاه و ارتش خاطره‌ای از حسین فردوست، رئیس دفتر اطلاعات شاه منتشر شده است. فردوست درباره درگیری همافران با گارد جاویدان نوشته است: «وقتى فيلم ورود امام‌خمينى(ره) به ایران توسط تلویزیون نشان داده می‌شود 3 تا 4 نفر از همافران صلوات مى‏‌فرستند. سربازان گارد كه در آنجا بوده‌‏اند اعتراض مى‏‌كنند و مى‏‌گويند شما نان اعلی‌حضرت را مى‏‌خوريد و صلوات مى‏‌فرستيد كه بگو مگو و مشاجره لفظى شروع می‌شود و سپس تبديل به زد و خورد می‌گردد».


این تبعیض‌ها باعث شد که نخستین یگان ارتش که با امام خمینی(ره) بیعت کرده و شاه را از فرماندهی نیروهای مسلح خلع کند، همافران باشند.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته