دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1398 - 16:15
روایت انقلاب|2

ماجرای تحصن بزرگ روحانیون سال 57 در دانشگاه تهران چه بود؟

روحانیون سرشناس در بهمن سال 57 به دلیل عدم اجازه دولت شاهنشاهی در ورود امام خمینی(ره) به ایران تحصن بزرگی انجام دادند.
کد خبر : 468397
1396110712155780213143824.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، برخی از روحانیان که در اوایل بهمن‌ماه 1357 از سراسر کشور برای استقبال از امام خمینی(ره) راهی تهران شده بودند، در هفتم بهمن 1357 در مدرسه رفاه جمع شدند، آنان در اعتراض به ممانعت شاپور بختیار از ورود امام خمینی(ره) به ایران، تصمیم به تحصن در مسجد دانشگاه تهران گرفتند.


این تحصن از ساعت 9 صبح هشتم بهمن 1357 آغاز شد. روزنامه کیهان در گزارشی نوشت: «تحصن با حضور چهل روحانی آغاز شد و در ادامه صدها روحانی دیگر به این تحصن پیوستند و علاوه بر روحانیون مبارز تهران، نمایندگان روحانیون مبارز شهرستان‏‌ها و عده‌ای از مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این تحصن شرکت کردند. اعلام شده است که این تحصن در اعتراض به بسته شدن فرودگاه‏‌ها و ممانعت از ورود امام خمینی به کشور برپا شده است و تا ورود امام خمینی به کشور نیز ادامه خواهد داشت.


آیت‌الله سیدمحمود طالقانی که در پیامی به متحصنین آمادگی خود را برای پیوستن به آنها اعلام کرده بود ساعت 5 بعدازظهر به جمع صدها روحانی متحصن در مسجد دانشگاه تهران پیوست. عده زیادی از مردم مواد خوراکی و پوشاک و دیگر وسایل ضروری برای متحصنان آوردند و تلاش و همبستگی مردم غیرقابل توصیف بود. آیت‌الله اشرفی اصفهانی از کرمانشاه، آیت‌الله صدوقی از یزد، آیت‌الله فاضل لنکرانی و سایر علمای بلاد خود را به تحصن رساندند. 


آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی که آن زمان عضو شورای انقلاب بود و در تحصن دانشگاه تهران نقش محوری ایفا می‌کردند، درباره علت تحصن و انتخاب محل‌ آن در مصاحبه‌ای می‌گویند آن شبى که قرار بود ما صبح برویم تحصن بکنیم، آن روزى بود که امام قرار بود بیایند و نیامدند. ما رفتیم در بهشت زهرا و شهید بهشتى سخنرانى کردند و بنده قطعنامه را خواندم... یک سخنرانى شهید بهشتى کردند، بعد هم یک قطعنامه‌اى تهیه کرده بودیم. من هم رفتم قطعنامه را خواندم و برگشتیم.


وقتى که برگشتیم صحبت شد که حالا قدم بعدى چه باشد؟ فکر تحصن در تهران بى‌ارتباط به تجربه‌ تحصن در مشهد نبود، یعنى تجربه‌ موفق تحصن بیمارستان مشهد تشویق‌کننده بود به این تحصنى که در تهران انجام گرفت. مدتى بحث شد که کجا تحصن انجام بگیرد، بعضى مى‌گفتند در مسجد بازار -مسجد امام که آن وقت اسمش مسجد شاه بود- آن‌جا تحصن انجام بگیرد، بعضى جاهاى دیگر را پیشنهاد مى‌کردند یک وقت پیشنهاد دانشگاه هم شد که دیدیم بسیار جالب و از همه جهت این خوب هست.(مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون درباره خاطرات دوران مبارزات انقلاب اسلامی؛ (1363/11/11)


حجت‌الاسلام سیدحسن طاهری خرم‌آبادی در خاطرات خود از تحصن روحانیون در مسجد دانشگاه تهران می‌گوید: «در میدان روحانیون نظریه تحصن در دانشگاه تهران طرفدار بیشتری داشت و بنده به اتفاق آقایان مطهری، خامنه‌ای، ربانی املشی، ربانی شیرازی و گروهی دیگر با مینی‌بوس راهی دانشگاه شدیم و اول صبح آنجا بودیم. وقتی وارد دانشگاه تهران شدیم بیست نفر از دانشجویان که از تحصن ما ‌آگاه شده بودند در آنجا حاضر شدند. و آیت‌الله مطهری، روی پله‌های مسجد دانشگاه ایستادند و اعلام کردند که ما در اعتراض به دولت که از ورود امام خمینی(ره) به کشور جلوگیری کرده‌اند در اینجا متحصن شویم و در همین جا به دنیا اعلام می‌کنیم تا برطرف شدن مانع، به تحصن خود ادامه خواهیم داد. 


وی ادامه داد:  نظر بعضى از آقایان از جمله آیت‌الله خامنه‌اى این بود که تحصن در مسجد بازار انجام بگیرد. ایشان روز بعد در توضیح نظرشان گفتند که من به این علت گفتم تحصن در مسجد بازار انجام گیرد که در دانشگاه به دلیل وجود منافقان در میان دانشجویان ممکن است مسئله‌اى براى ما به وجود بیاورند. مسجد و بازار کاملا در اختیار مردم قرار دارد، اما دانشگاه این‌گونه نیست و با مسجد و بازار متفاوت است. آیت‌الله خامنه‌اى مسئول کمیته تبلیغات شدند و من هم در جایگاه قائم مقام و معاون ایشان همکارى مى‌کردم.


اتفاقاً وقتى به دانشگاه تهران رفتیم، نزدیک بود مشکل ایجاد کنند که ما جلوى آن را گرفتیم؛ وقتى وارد مسجد دانشگاه شدیم، (از قبل قرار بود که تحصن در مسجد دانشگاه باشد)، دیدیم که در کنار محراب مسجد، پلاکارد بزرگى با موضوع آمدن امام زده‌اند و در زیر پلاکارد نام سازمان مجاهدین خلق (منافقین) را نوشته‌اند. تا وارد شدیم آقاى مطهرى گفتند که این پلاکارد را بردارید...


 آیت‌الله خامنه‌ای درباره انتشار تحصن و برنامه‌های آن چند روز می‌گویند «چند تا برنامه در دانشگاه بود یکى سخنرانی‌هایى بود که مستمراً در مسجد دانشگاه انجام مى‌گرفت که همه‌ ماها هرکدام یک برنامه‌ سخنرانى را این‌جا گذاشتیم و دیگران سخنرانى مى‌کردند، یکى اعلامیه‌ها بود، یکى هم یک نشریه، یک بولتن روزانه ما منتشر مى‌کردیم... دو تا بولتن ما منتشر کردیم یکى در دانشگاه، گمانم اسمش تحصن بود... یکى هم در هنگام تشریف آوردن امام».


حضرات آيات سيدمحمد حسينی بهشتی، مرتضي مطهری، عطاءاللَّه اشرفی اصفهاني، سيدمحمود طالقانی، محمدجواد باهنر، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد امامی کاشانی، محمد يزدی، علی مشکينی، محمد صدوقی و... از جمله متحصنين بودند.


این تحصن تا روز دوازدهم بهمن 1357 ادامه داشت و با ورود امام خمینی(ره) به تهران روحانیون متحصن با انتشار بیانیه‌ای پایان تحصن خود را اعلام کردند و به صفوف استقبال‏‌کنندگان از ایشان پیوستند.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته