دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کتاب «کردهای ایزدی» از سوی هیات علمی واحد شبستر منتشر شد

کتاب کردهای ایزدی تدوین کامل شیخکانلوی میلان از سوی انتشارات آنا منتشر شد.
کد خبر : 63942

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، کتاب کردهای ایزدی که با نگاهی به کرد‌ها و منشا تاریخی آنها به موضوع کردهای ایزدی، پیشینه تاریخی و منشا پیدایش ایزدیان پرداخته است، از سوی هیات علمی واحد شبستر چاپ و منتشر شد.


کتاب در موضوع یزیدیه و کردهای ایزدی با ویراستاری غلامرضا بره‌مند و همت خانواده مرحوم، از پایان‌نامه دکتری تخصصی رشته تاریخ مرحوم دکتر کامل شیخکانلوی میلان استادیار گروه تاریخ واحد شبستر برگرفته شده است.


فرضیه اصلی نویسنده این است که یزیدیه ایزدی و آریایی هستند و نمونه‌ای از بقایای اعتقادات دینی ایران قبل از اسلام به شمار می‌آیند. برای این منظور آیین ایزدی از زوایای گوناگون تبیین و شرح آن از آغاز تا امروز و عوامل ایجاد تحول و دگرگونی و تاثیرپذیری در آن مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.


کتاب در ۷ بخش تدوین یافته است. بخش اول با عنوان پیشینه تاریخی به اصل و تبار کردان، اهمیت کردستان در تاریخ، دین آریاییان و عقاید مذهبی ایرانیان پیش از زردشت پرداخته است. عنوان بخش دوم بررسی پیشینه تاریخی و منشا پیدایش ایزدیان است. وجه تسمیه، پراکندگی جغرافیایی و جمعیت ایزدیان مطالب این بخش را تشکیل می‌دهد.


در بخش سوم به بزرگان این آئین و سیر تاریخی ایزدیان اختصاص یافته است. اصول اعتقادی و عبادی ایزدیان در فصل چهارم شرح و بسط یافته و بخش ۵ با عنوان آداب و رسوم اجتماعی و فرهنگی ایزدیان به زبان، کتاب‌ها، الفبا، اعیاد و سنت‌های ازدواج و... پرداخته است. طبقات اجتماعی یا مقام‌های ایزدیان شامل امیرشیخان، شیخ وزیر، باباشیخ، پیشام یا پیر، فقیر، کوچک و... در بخش ششم توضیح داده شده است.


نویسنده در بخش هفتم بسترهای تکوین آیین ایزدی را شرح داده است. متون مقدس ایزدی شامل کتاب جلوه، مصحف الرش و شجره‌نامه امرای ایزدی در بخش پیوست‌ها آورده شده است.


کتاب کردهای ایزدی در ۲۶۱ صفحه به قیمت ۱۲۰۰۰۰ ریال از سوی انتشارات آنا در تهران و در سال ۱۳۹۴ منتشر و به بازار عرضه شده است.


دکتر کامل شیخ‌کانلوی میلان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر و مدیر گروه تاریخ این واحد و از کردهای استان آذربایجان‌غربی بود.


وی فارغ‌التحصیل دکتری تخصصی تاریخ از واحد علوم و تحقیقات تهران بوده و کتاب حاضر از پایان‌نامه تحصیلی وی استخراج شده است. میلان در بهار سال ۱۳۸۳ در مسافرتی که برای تکمیل تحقیقات خود در زمینه کردهای ایزدی به ارمنستان داشت در اثر حادثه سقوط تله‌کابین دار فانی را وداع گفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب