علاقه پژمان جمشیدی به دوربین از زبان هم تیمیاش/ انگار با پوستر جدید میخواهیم فاتحه جشنواره فیلم فجر را بخوانیم!
به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، اولین قسمت از سری برنامههای سینماملت بهمناسبت برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر شب گذشته از شبکه چهارم سیما پخش شد. این برنامه در بخش اول خود میزبان مرتضی علی عباس میرزایی کارگردان فیلم «بِیرو» و بهنام ابوالقاسم پور پیشکسوت فوتبال کشورمان بود.
این برنامه با آیتمهای مختلفی به روی آنتن رفت. مروری برپوسترهای همه ادوار جشنواره فیلم فجر تا امروز، آیتم طنز شوخی با سینماگران و جشنواره فیلم فجر با عنوان کاتینو، چلمرغ با حضور رضا احسانپور و مسعود فراستی، اتفاق کارگردانی و اتفاق جایزه ادبیات فارسی و اتفاق نقد از جمله این موارد بود.
دوست دارم یک فیلم سیاسی بسازم
مرتضی علی عباس میرزایی کارگردان فیلم «بِیرو» که اولین فیلم به نمایش درآمده در چهلمین جشنواره فیلم فجر به حساب میآید، چگونگی آشناییاش با عرصه هنری سینما را چنین تشریح کرد: با فیلم هایی که در بچگی میدیدم به سینما علاقهمند شدم. خانواده من یک خانواده فیلمبین بودند. فیلم مثل زندگی میماند و ما در جریان تماشای آن باید به عقب برمیگردیم و نگاهی به گذشته بیندازیم اما نباید به اندازهای به این گذشته نگاه کنیم که دچار شوربختی شویم.
کارگردان فیلم «بِیرو» گفت: اولین فیلم بلند سینمایی من«انزوا» بود. من هم همچون شما ارتباط کارهایم با یکدیگر را درک نمیکنم اما در همه فیلمهایم خودم بودم و تلاش کردم ادای کسی را درنیاورم ولی آثارم در قالبهای متعددی تولید شدهاند چون من عاشق تجربه کردن هستم. من دوست دارم یک فیلم سیاسی بسازم و از همین الآن داستان آن را میدانم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ۱۰ سال است تلاش میکنم آن فیلم را بسازم.
فیلم «بِیرو» در فکر و اندیشه مستقل است
عباس میرزایی بیان کرد: اگرچه برخی از افراد تصور میکنند که فیلم «بِیرو» اثر مستقلی نیست اما این فیلم در فکر، اندیشه و اجرا مستقل است البته بنیاد فارابی سرمایهگذار آن بوده است. تابش و بنیاد فارابی موظف هستند از فیلمسازان جوان حمایت کنند.
در قسمتی از اتفاق کارگردانی قسمت اول برنامه سینماملت، بهنام ابوالقاسمپور پیشکسوت فوتبال هم گفت: من هنر سینما را نداشتم و علاقه چندانی هم به این عرصه ندارم اما دوست عزیزم پژمان جمشیدی علاقه زیادی به سینما دارد و در این عرصه موفق است. ۹۰درصد از فوتبالیستها از قشر ضعیف بودند. بیرانوند نیز برای رسیدن به هدفش سختیهای زیادی را تحمل کرد. او پنالتی کریستین رونالدو را گرفت و این آرزوی هر فوتبالیستی است. بیرانوند در فوتبال درخشید و زود به هدفش رسید.
علی انصاریان مشاور فوتبالی من بود
عباس میرزایی در ادامه یادی از علی انصاریان کرد و گفت: علی انصاریان مشار فوتبالی من بود. من گاهی از او مشورت میگرفتم. پژمان جمشیدی نیز نشان داده که بسیار بازیگر خوبی است. او یاد نگرفته اشتباه انتخاب کند. در کل فوتبالیستها دوربین را خوب میشناسند.
کارگردان فیلم" بِیرو" بیان کرد: سالها پیش مستندی به نام «سلطان» درباره علی پروین ساخته شد و من آن فیلم را ویرایش کردم. در آن زمان متوجه شدم که علی پروین به درستی گروه فیلمبرداری را هدایت میکرد.
علاقه پژمان جمشیدی به دوربین از زبان هم تیمیاش
ابوالقاسمپور هم صحبتهای عباس میرزایی را تایید کرد و گفت: پژمان جمشیدی آیکیوی بالایی داشت و زمانی که در کنار هم فوتبال بازی میکردیم به من میگفت من به تو پاس میدهم، وقتی گل زدی میآیم و دست در گردنت میاندازم تا دوربین من را هم بگیرد.
عذرخواهی مجدد عباس میرزایی از خبرنگاران
مجری از عباس میرزایی پرسید چه مشکلی با خبرنگاران دارید و او جواب داد: من مسئلهای با خبرنگاران ندارم اما ۳ سال قبل لحظهای عصبانی بودم و با خبرنگاران بد صحبت کردم البته بعدها در مکانهای مختلف از آنها عذرخواهی کردم و همچنان عذرخواهی میکنم.
انتقاد به پوستر چهلمین جشنواره فیلم فجر
قسمت اول برنامه سینما ملت در بخش دوم خود، اتفاق جایزه ادبیات فارسی در جشنواره فجر، میزبان مهدی صالحی دبیر انجمن ویرایش و درستنویسی و امیر عبداللهزاده استاد دانشگاه بود. این افراد از اعضای هیئت داوران بخش اهدای جایزه ادبیات فارسی به فیلمهای شرکتکننده در چهلمین جشنواره فیلم فجر هستند.
مهدی صالحی نحوه کار داوران بخش اهدای جایزه ادبیات فارسی به فیلمها را چنین تشریح کرد: برخی از افراد تصور میکنند ما به ادبیات و شعر جایزه میدهیم اما چنین نیست. این جایزه براساس هفت اصل اهدا میشود. مثلا یکی از این اصول تسلط افراد به زبان فارسی و واژگان است.
وی افزود: به عنوان مثال ما به این میاندیشیم که بازیگر تا چه اندازه میتواند از پس زبان مورد نظر فیلم بربیاید. بسیاری از بازیگران ما جملات را با تمانینه خاصی ادا می کنند که نشان می دهد با زبان نا آشنا هستند.
دبیر انجمن ویرایش و درستنویسی گفت: فارسی، لری، کردی و .....زبان فارسی هستند اما اینکه با چه قدرتی به آنها بپردازیم، مهم است. ما حواسمان به ظرفیتهای گویشهای محلیمان نیست. ما از این ظرفیتها غافل شدیم و گویا کسی هم نیست که حواسمان را به آنها جلب کند.
عبداللهزاده تناسب گفتار فیلم با صحنه فیلم و عنصر سینما را در اهدای جایزه زبان فارسی به یک فیلم بسیار مهم دانست.
داور جایزه اهدای جایزه ادبیات فارسی در بخش دیگری از این برنامه تصریح کرد: از نظر هیئت داوران انتخاب کلمات تخصصی شغلی و یا طبقه اجتماعی هم از دیگر معیارها است که بیانگر تحقیق فیلمنامهنویس برای به دست آوردن زبان مناسب و صحیح است.
وی گفت: گاهی ترجمه عناوین فیلمهای سینمایی کشورمان به زبانهای دیگر مشکل دارد مثلا ترجمه عنوان فیلم «شنای پروانه» مشکل داشت و کارگردان فیلم نیز این ایراد را قبول کرد و آن ترجمه را تغییر داد. حالت آرمانی این است که اگر در اسمی مثل شنای پروانه ایهام وجود دارد در ترجمه هم چنین ظرافتی در نظر گرفته شود.
صالحی یکی از معیارهای اهدای جایزه زبان فارسی به یک فیلم را اینگونه بیان کرد: کاربرد زبان در فیلمها باید منطقی باشد. مخاطبان سریال «مختارنامه» و من میدانیم که ما در این سریال با صحنههایی مواجه میشدیم که در آنها به صورت غیرمنطقی از زبان استفاده میشد مثلا شنیدیم که میگویند «چطوری انگوری»! من فیلم «شادروان» را دیدهام. این فیلم نشان میدهد که زبان یک مسئله اجتماعی است.
دبیر انجمن ویرایش و درستنویسی گفت: ما سالها است که دیگر دیالوگ و جمله ماندگار سینمایی نداریم. این یعنی ما حواسمان نیست زبان امکاناتی دارد که میتوانیم از آن استفاده کنیم.
انگار با این پوستر میخواهیم فاتحه جشنواره را بخوانیم
در ادامه صالحی به پوستر این دوره جشنواره پرداخت و بیان کرد: من و همکارانم به پوستر چهلمین جشنواره فیلم فجر انتقاد داریم. عدد آمده در این پوستر عربی بوده و فارسی نیست. از طرف دیگر، جشنواره فیلم فجر به چهلمین دوره خودش رسیده است و از نظر نشانهشناسی سیمرغ آن باید جلوه بیشتری داشته باشد اما ما فقط انتهای دم آن را در پوستر میبینیم انگار با این پوستر میخواهیم فاتحه جشنواره را بخوانیم.
سال گذشته ما را به جشنواره راه ندادند!
صالحی گفت: ما سال گذشته به دلیل برخی از بیلطفیها از حضور در جشنواره فیلم فجر محروم شدیم اما در جشنواره سیوهفتم به فیلم «سرخپوست» و در جشنواره سیوهشتم به فیلم «خورشید» جایزه دادیم.
اولین قسمت از برنامه سینما ملت در بخش سوم خود، اتفاق نقد، به همراه دو منتقد ثابت خود، نعمتالله سعیدی و سعید قطبیزاده به نقد فیلم های بیرو و مرد بازنده پرداخت. نعمتالله سعیدی فیلم «بِیرو» را چنین نقد کرد: من از فیلم فیلم «بِیرو» بدم نیامد البته این فیلم منتقدپسند نبود.
وی تصریح کرد: فیلم «بِیرو» خطشکن بود. ما انگار در سینمای ایران بحران سوژه داریم یعنی کارگردانان معمولا به سراغ سوژههایی میروند که گویا سختی زیادی کشیدهاند زیرا سینمای ما در مقابل سوژههای موجود الکن است اما فیلم «بِیرو» از نظر سوژهیابی کار جدیدی کرده است. این فیلم درونمایههای مثبت خوبی دارد.
این منتقد سینما گفت: فیلم «بِیرو» برخی مواقع به جنبه حماسی سینما نزدیک میشود. این فیلم سوژه را حرام نکرده است اما به هیچ وجه هم حق آن را ادا نکرده است.
سعید قطبیزاده فیلم «بِیرو» را فیلمی دانست که داستان ندارد و تمام موقعیتهایش در ظاهر بیوگرافی بیرانوند است.
وی افزود: این فیلم برخلاف فیلم های ورزشی بسیاری که در دنیا ساخته می شود هیچ خلاقیت، حشو و زوائدی ندارد. موقعیتهایی که در فیلم «بِیرو» برای نشان دادن واقعیت شکل گرفتهاند، به گونهای هستند که واقعیت ابتر مانده است. قهرمانپردازی باید تابعی از نشانههای فردی باشد. همه چیز در فیلم «بِیرو» کلیشهای است و به نظر من هیچ شخصیت انسانی در فیلم شکل نمیگیرد.
نعمتالله سعیدی با تاکید بر اینکه فیلم «بِیرو» یک فیلم ویژه نوجوانان است و نباید به آن بهعنوان یک فیلم بزرگسال نگاه کرد، گفت: من دوست دارم بچههایم فیلم «بِیرو» را ببینند تا متوجه شوند برای بهدست آوردن اهداف بزرگ باید زحمت فراوان کشید. این فیلم مردمپسند است.
سعید قطبیزاده گفت: من معتقدم فیلم «بِیرو» باید در زمان اکران ادیت مجدد شود. من به شخصیت بیرانوند احترام میگذارم اما بازتاب شخصیت او در سینما باید با احتیاط بیشتری شکل بگیرد.
ایرادهای «زخم کاری» در «مرد بازنده» برطرف شده بود
او درباره فیلم «مرد بازنده» به کارگردانی مهدویان نیز گفت: پرکاری مهدویان برای من غیرقابل تصور بود. من زمانی که برای تماشای فیلم «مرد بازنده» میرفتم فکر کردم با یک اثر ضعیف دیگر در کارنامه مهدویان مواجه خواهم بود.
این منتقد سینما افزود: فقر بزرگ سینمای ایران فقدان ژانر است. مهدویان تلاش کرده است در فیلم «مرد بازنده» با همه ملاحظات موجود ارتباط خوبی با الگوهای مورد نظرش بگیرد.
قطبیزاده بیان کرد: تمام ایرادهای زخم کاری در فیلم «مرد بازنده» برطرف شده بود. فیلم نوآر نگاه بدبینانهای به اجتماع دارد و مهدویان به درستی آن را ایرانیزه کرده است. من پیش از تولید سریال زخم کاری تعلق خاطر خاصی به جنس کارهای مهدویان داشتم. گویا مهدویان پیش از این جامعه خودش را میشناخت ولی حالا قدم به قدم از این جامعه فاصله میگیرد. پیرنگ ملودرام فیلم «مرد بازنده» ضعیف است.
برنامه سینمایی سیماملت به سردبیری سجاد مهرگان و تهیهکنندگی سید احسان حسینی و با اجرای وحید رونقی همزمان با چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، هر شب از ساعت ۲۳ تا یک بامداد از شبکه چهار پخش خواهد شد. بازپخش این برنامه ساعت ۱۵ تا ۱۷ روزبعد از شبکه چهار به روی آنتن میرود.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/