ساختار هیئتهای اندیشهورز اصلاح شود/ اجرای تصمیمات هیئت به مشارکت مسئولان وابسته است
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ تیر ۱۳۹۸ حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، آییننامه اجرایی هیئتهای اندیشهورز استانی تعالی علوم انسانی و هنر را به رؤسای استانها، واحدها، مراکز آموزشی و معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی این دانشگاه ابلاغ کرد.
طبق این آییننامه که به جزئیاتی از جمله ارکان، ضوابط و فرآیند اجرایی وظایف هیئتهای اندیشهورز استانی اشاره شده است، راهاندازی هیئتهای اندیشهورز استانی تعالی علوم انسانی و هنر در صدر وظایف معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه قرار دارد تا با ایجاد شبکه گسترده علمی و بهرهگیری از اعضای هیئت علمی و افراد برجسته، زمینه ایجاد تعامل و همکاری بیشتر در درون خانواده دانشگاه آزاد اسلامی فراهم شود.
بیشتر بخوانید:
لزوم تعریف ساختار دقیق و حمایت همهجانبه از هیئتهای اندیشهورز
طراحی دانشکده موضوعی کارآفرینی توسط هیئت اندیشهورز چهارمحال و بختیاری
نقش هیئتهای اندیشهورز و کرسیهای ترویجی در تقویت پژوهش و فناوری
براساس بندهای این آییننامه؛ مأموریت اصلی هیئتهای اندیشهورز مساعدت و مشاورت در قلمرو سیاستگذاری، گفتمانسازی، پایش علمی و تشخیص نیازهای استانی و کشوری، شناسایی ظرفیتهای علمی استان و ارائه پیشنهادهای عملیاتی در راستای تعالی علوم انسانی و هنر بهمنظور تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی به مرجعیت علمی و پیوند علوم انسانی و هنر با نظام و جامعه اسلامی است.
در این آییننامه به وظایف هیئتهای اندیشهورز استانی اشاره شده که شامل مواردی ازجمله بازنگری نظام آموزشی و پژوهشی فعلی و تبدیل آن به نظام فعال، پویا و کارآمد از طریق بررسی نقاط قوت و ضعف، شناسایی نیازهای علمی استان و تبیین نظام موضوعات و مسائل بومی، طراحی و ساماندهی محتوایی پایاننامهها، رسالهها، مقالات و نشریات علمی با هدف مأموریتگرایی براساس نظام موضوعات و مسائل واقعی استان، کشف نخبگان باورمند به تعالی علوم انسانی و هنر و حمایت پژوهشی از آنها، ارائه مشاوره به انجمنهای علمی و... است.
فلسفه و ماهیت وجودی هیئتهای اندیشهورز، اندیشهورزی، اندیشهپردازی و اتاق فکر است؛ بنابراین تصمیمات و مصوباتی که در هیئت اندیشهورز به رئیس دانشگاه استان انعکاس پیدا میکند از طریق دبیرخانه هیئت امنا به واحدهای دانشگاهی منعکس میشود.برای تحقق این موضوع استفاده وسیع از ایدههای نو، مستندسازی، جمعبندی تجارب، نظرات خبرگان و افراد خلّاق ضروری بهنظر میرسد، هرچند سرعت تغییرات محیطی و ایجاد نیازهای مقطعی در عصر جدید موجب شده تا اغلب سازمانها از اندوختههای فکری پیشینیان بهره بگیرند.
اکنون بیش از دو سال از تشکیل هیئتهای اندیشهورز در استانهای دانشگاه آزاد اسلامی میگذرد. خبرنگار خبرگزاری آنا در راستای رسالت خبری خود و در سلسله گفتوگوهایی با عنوان «اندیشهورزی بر مدار نخبگان» با رؤسای هیئت اندیشهورز در استانها، فعالیت و دستاوردهای این هیئتها را پیگیری و بررسی میکند تا رسانه دانشگاه هم به سهم خود به اطلاعرسانی و ایفای نقش در تعالی علوم انسانی و هنر بپردازد؛ بنابراین در این شماره گفتوگو با رمضان حسنزاده رئیس هیئت اندیشهورز تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران را میخوانیم:
آنا: هیئت اندیشهورز استان مازندران در مدت فعالیت خود تا چه حد توانسته است معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه را در طراحی فعالیتهای علمی یاری دهد؟
حسنزاده: از زمانی که هیئتها تشکیل شد، یک جلسه ۶ روزه در تهران در خدمت معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بودیم که آییننامههای اجرایی و شرح وظایف هیئتهای اندیشهورز استانها تشریح و ابلاغ شد و طرح توجیهی و تبیینی برای استانها در نظر گرفته شد، بعد از گرفتن مسئولیت این هیئت در استان مازندران هر ماه یکمرتبه و بعضی از ماهها دو بار جلسه استانی و دو جلسه منطقهای داشتیم و در پنج تا ۶ جلسه کشوری هم شرکت کردیم. در واقع بیش از ۳۵ جلسه را طراحی کردیم که قبل از کرونا به شکل حضوری بود و در سطح استان در ساری و بعضی از واحدهای دانشگاهی تشکیل میشد.
محور جلسات، بندهای هشتگانه مأموریتهای هیئتهای اندیشهورز بود که در کنار آن دستور جلسه مشخصی هم وجود داشت. تصمیم درمورد دستور جلسهها در هیئت اتخاذ و به شور گذاشته و بحث و تبادل نظر میشد و تصمیمات را به تهران منعکس کردهایم.
علاوه بر این در سطح استان بعضی از همکاران در دوران کرونا در کارگروههای مختلف شرکت داشتند و نتایج خوبی را با مشارکت آنان در سطح منطقه و کشور داشتیم.
تلاش هیئت اندیشهورز استان مازندران بر این بود که بتواند معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه را در طراحی، پیشبرد و دستیابی به هدفهای ارزشمند علمی کمک کند، به عبارت دیگر بر اساس آییننامه، هیئت تلاش میکرد که بازوی فکری و ایدهپردازی معاونت باشد و دیدگاهها را جمعبندی و به تهران منعکس کند.
تنوع گرایشها و رشتههای علمی میان اعضای هیئت اندیشهورز
آنا: هیئت اندیشهورز چقدر در انجام مأموریتهای اصلی و شناسایی ظرفیتهای علمی و ارائه پیشنهادهای عملیاتی در راستای تعالی علوم انسانی و هنر موفق بوده است؟ تشریح کنید.
حسنزاده: در جلساتی که به شکل حضوری و مجازی داشتیم، هدفمان این بود که بتوانیم از تمام ظرفیتهای اعضای هیئت علمی استان مازندران در رشتههای علوم انسانی و هنر استفاده کنیم، به همین دلیل بهویژه جلسههای حضوری که قبل از کرونا داشتیم، آییننامه اجرایی و مأموریتهای هیئت اندیشهورز را تکثیر و به همه اعضای هیئت علمی ارائه کردیم. در فضای مجازی و در جلسات حضوری که با رؤسای واحدها و معاونان آموزشی-پژوهشی و رؤسای دانشکدههای علوم انسانی و هنر و همینطور مدیران گروه و اعضای هیئت علمی داشتیم، مأموریتها و رسالت هیئتهای اندیشهورز را تبیین تا بتوانیم ظرفیتشناسی کنیم و در راستای تعالی علوم انسانی و هنر طرحهای عملیاتی و پیشنهادهای اجرایی را داشته باشیم.
علاوه بر این در اعضای هیئت اندیشهورز استان مازندران تنوع گرایش و رشتههای علمی داریم و توانستیم از هر کدام از آنان که ظرفیتهای خوبی داشتند، استفاده کنیم، نظر هیئت این بود که مأموریتهای هیئت اندیشهورز میان اعضای هیئت تقسیم شود و هر کدام از آنان مسئولیت رسیدگی و پیگیری بندهای هشتگانه را به عهده داشتند که با کیفیت و جدیت بهتری دنبال کنند.
شناسایی و ظرفیت پژوهشی استادان و اعضای هیئت علمی در استان مازندران مد نظر هیئت اندیشهورز بوده است. کارگروههای مختلفی تشکیل دادیم و در اهداف هیئت، چشمانداز آینده، آیندهپژوهی و ارتقای سطح علمی پژوهشی و آموزشی استان مد نظر قرار داده شد و این قضیه کمک زیادی میکند که بتوانیم علوم انسانی و هنر را بهروزرسانی، بومیسازی، حکمیسازی و اسلامیسازی کنیم و به آن تعالی و کمال لازم و واقعی خودش برسانیم.
آنا: با توجه به وظایف محول شده به هیئت در ۸ بند آییننامه ابلاغی چه فعالیتهایی (به تفکیک بندها) صورت گرفته و چه موفقیتهایی حاصل شده است؟
حسنزاده: بازنگری در نظام آموزشی و پژوهشی و آسیبشناسی درمورد سیستمهای آموزشی مجازی برقرار و در این آسیبشناسی، وضعیت موجود آموزش مجازی در دانشگاهها بررسی شد. بازنگری برنامههای درسی را نیز به اعضای هیئت علمی و معاونان آموزشی ابلاغ کردیم و پیشنهادهای ارزشمندی در این زمینه ارائه شد. در مورد تدوین نظام مسائل بومی استانی هم نیازسنجی صورت گرفت و موضوعات مناسب با بومیسازی از جمله گردشگری، اجتماعی-فرهنگی، مسائل مربوط به نیازهای مدیریتی و حکمرانی در نظر گرفته شد، گروههای تخصصی تشکیل و از اعضای هیئت علمی درخواست کردیم که تبادل نظر برای تعالی فکر داشته باشند.
در کنار این اقدامات، نظام موضوعات و مسائل بومی با همکاری دانشکدههای علوم انسانی تدوین شد و حدود ۱۰۰ هزار عنوان نظام موضوعی استخراج شده در حوزه گردشگری را در نظر گرفتیم.
از دیگر فعالیتهایی که در دستور کار هیئت قرار دادیم؛ طراحی و پیشنهاد در مورد پایاننامهها و رسالهها بود که ساماندهی و سازماندهی مجدد بر اساس مسائل استانی داشته باشد؛ پیشدفاع متمرکز دوره دکتری بررسی و آسیبشناسی شده و اولویتها و موضوعات پژوهشی متناسب برای ارزیابی عملکرد پیشدفاع متمرکز را به تهران ابلاغ کردیم و در این مورد اطلاعات خیلی خوبی از استادان اخذ شد.
طراحی بانک اطلاعاتی استادان تخصصی و علمی، ساماندهی نشریات علمی، طراحی طرح توجیه پیشنهادی راهاندازی نشریات، راهاندازی مجدد مجلات نیمهتعطیل یا تعطیل، بازنگری طرح توجیهی کتابهای درسی و کمکدرسی و متناسب با سرفصلها، تهیه کتب درسی نظریههای حکمرانی اسلامی و سرمایه اجتماعی، جامعهشناسی فرهنگی ایرانی و اسلامی، نظریههای روانشناسی با نگاه اسلامی و بومی و نظریههای علوم تربیتی با نگاه اسلامی از دیگر اقدامات انجام شده هیئت اندیشهورز استان مازندران بر اساس بندهای ابلاغی بوده است.
آنا: برای توانمندسازی استادان چه اقداماتی انجام دادهاید؟
حسنزاده: برای توانمندسازی استادان علوم انسانی و هنر دورههایی را طراحی و کارگاههای گفتمانسازی عمومی و نخبگان را برای اعضای هیئت علمی دانشگاهها برگزار و پیشنهادهای خوبی را در مورد توانمندسازی مدرسان حوزههای علوم انسانی و هنر داشتیم و با تأکید بر آموزشمحوری، تخصصگرایی و متناسب با نیازها، شبکهسازی خوبی در این زمینه مطرح کردیم.
برای راهاندازی دانشکده جدید پیشنهاد دادیم
آنا: گویا پیشنهاداتی هم درباره راهاندازی دانشکدههای موضوعی داشتهاید.
حسنزاده: درباره راهاندازی دانشکدههای موضوعی هم پیشنهادات خیلی خوبی از سوی هیئت اندیشهورز شد که در حال انجام و دانشکدههای گردشگری، خانواده، کارآفرینی و حکمرانی ازجمله این دانشکدهها بوده است. در مورد راهاندازی رشتههای ایرانی-اسلامی و میانرشتهای علوم انسانی و هنر و جایگزینی آنها بهجای رشتههای گرفتار کمبود دانشجو هم پیشنهادهایی را برای رصد رشتههای موجود در استان مازندران ارائه کردیم، روانشناسی زندگی، روانشناسی فرهنگی-اجتماعی، روانشناسی مدیریت، مدیریت هتلداری و گردشگری، مهندسی ورزشی، مدیریت خدمات اجتماعی، بازیگری و پژوهش هنر ازجمله رشتههای عمومی و ایرانی-اسلامی میانرشتهای علومانسانی معرفیشده هستند.
راهاندازی کرسیهای نظریهپردازی و ترویجی توسط اعضای هیئت علمی و هیئت اندیشهورز استان مازندران در واحدهای دانشگاهی، ارائه مشاوره به انجمنهای علمی، استادان، دانشجویان و مراکز تحقیقاتی، ارائه طرح برای چالشها و موانع تولید در کشور که به شکل سازمانبندی شده به تهران منعکس شد و شناسایی مشکلات حوزه مربوط به علوم انسانی و هنر در استان از دیگر اقدامات انجام شده هیئت است.
یک یا دو نیروی اجرایی باید به عضویت هیئت اندیشهورز درآید تا حلقه ارتباطی میان هیئت -که بازوان فکری و ایدهپردازی است- با ساختار اجرایی و مدیریتی صورت بگیرد؛ بنابراین لازم است در این زمینه تأمل و نیروی اجرایی و عملیاتی برای هیئتهای اندیشهورز تعریف شود.برای کشف نخبگان باورمند به تعالی علوم انسانی و هنر هم پیشنهادهای خوبی برای برگزاری دورهها و سرفصلهای آموزشی مطرح و نشستهایی را در سطح استان با صاحبان علم، دانش و پژوهش در این زمینه ارائه کردیم.
آنا: هیئت اندیشهورز تا چه اندازه در بررسی مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... استان موفق بوده و چه نتایجی حاصل شده است؟
حسنزاده: جلسات استانی با مسئولان فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، نشست با مسئولان در مورد مشکلات و شناسایی چالشها و موانع تولید در ایران، طرح شناسایی و اولویتبندی مشکلات حوزه انتخابی استان مازندران ابلاغی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و ارائه راهبردها و راهکارهای مناسب و ارائه پیشنهاد در بستر گفتمانسازی عمومی با مسئولان ازجمله فعالیتهای هیئت اندیشهورز تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در بررسی مسائل محتلف استانی بوده است؛ البته میزان موفقیت دستاوردها به میزان مشارکت همه حوزهها برمیگردد و هیئتهای اندیشهورز، ساختار فکری و اندیشهپردازی تلقی میشوند. در هیئتهای اندیشهورز تصمیمات و خط مشیگذاری را مطرح میکنیم و اجرای تصمیمات بستگی به میزان مشارکت مسئولان فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و علمی استان دارد که رایزنیهایی هم در این زمینه کردهایم.
نکته قابل ذکر و موضوعی که مغفول مانده است، اینکه یک یا دو نیروی اجرایی باید به عضویت هیئت اندیشهورز درآید تا حلقه ارتباطی میان هیئت -که بازوان فکری و ایدهپردازی است- با ساختار اجرایی و مدیریتی صورت بگیرد؛ بنابراین لازم است در این زمینه تأمل و نیروی اجرایی و عملیاتی برای هیئتهای اندیشهورز تعریف شود.
«اتاق فکر» فلسفه وجودی هیئتهای اندیشهورز
آنا: فرایند اجرایی وظایف هیئت اندیشهورز به چه صورت بوده و آیا مصوباتی از طرف معاونت تأیید و برای اجرا ابلاغ و در واحدهای دانشگاهی عملیاتی شده است؟
حسنزاده: فلسفه و ماهیت وجودی هیئتهای اندیشهورز، اندیشهورزی، اندیشهپردازی و اتاق فکر است؛ بنابراین تصمیمات و مصوبات هیئت اندیشهورز به ریاست دانشگاه استان انعکاس پیدا میکند و از طریق وی و دبیرخانه هیئت امنا به واحدهای دانشگاهی منعکس میشود.
بیشتر بخوانید:
اجرای سند تحول دانشگاه آزاد اسلامی با حضور فعالان هیئت اندیشهورز
۶ پیشنهاد حجتالاسلام خسروپناه برای تحول و تعالی علوم انسانی
وظیفه هیئتهای اندیشهورز معرفتافزایی در جامعه است
درباره اجرا، عملیات و انجام مصوبات در هیئت اندیشهورز، عضو یا حلقه ارتباطی با اتاق فکر و اتاق اجرا وجود ندارد به همین دلیل پیشنهاد مشخص این است که ساختار هیئتهای اندیشهورز اصلاح شود؛ البته چند مرتبه هم موضوع را به تهران انعکاس دادهایم، بهتر است رئیس دانشگاه در استان، رئیس هیئت اندیشهورز باشد و معاونان آموزشی و پژوهشی حتماً عضو این هیئت باشند و پنج تا هفت نفر از استادان نخبه و باورمند به تعالی علوم انسانی و هنر عضویت داشته باشند و تصمیمات در هیئت اندیشهورز گرفته شود؛ بنابراین با وجود مسئولان اجرایی ایدههای مطرحشده عملیاتی میشوند. این پیشنهاد (با بیش از دو سال تجربه کار در هیئت اندیشهورز) به شکل جدی بررسی، ارزیابی و راجع به آن تأمل شود؛ چراکه وظایف هیئتهای اندیشهورز در قالب معاونتهای آموزشی و پژوهشی است به همین دلیل اگر تلفیق و با یکدیگر ادغام شود، هیئتها میتوانند نتایج بهتری را به همراه داشته باشند.
آنا: دستاورد یا دستاوردهای هیئت اندیشهورز استان مازندران در بیش از دو سال و نیم فعالیت مستمر را تشریح کنید.
حسنزاده: هیئت اندیشهورز دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در مدت فعالیت خود با برگزاری جلسات مستمر و متعدد، دستاوردهای خوبی را برای استان داشته و تصویب کتب، دانشکدهها، راهاندازی کرسیهای ترویجی، شناسایی نخبگان علمی، تعامل خوب علمی-پژوهشی با سازمانها و مراکز و پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی ازجمله آنهاست.
هیئت اندیشهورز دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران پیشنهادهای خوبی برای طراحی مجلات و برگزاری سمینارها و وبینارها بهویژه در ایام کرونا ارائه کرد و در همه کارگروههایی که مربوط به کرونا بود، مشارکت داشت و توانست در این دورهها پیشنهادهای ارزشمندی را استخراج کند. هیئت تعامل خوبی با سازمانها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی انجام داد و امیدواریم در آینده هم بتوانیم با افزایش فعالیتها کمک خوبی برای هیئتهای اندیشهورز داشته باشیم.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/