دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1400 - 09:18

از بین بردن جای جوش در خانه

از بین بردن جای جوش روش‌های مختلفی دارد که البته تعداد محدودی از آنها بدون ضرر است. حتی متخصصان پوست که برای این عارضه داروی شیمیایی تجویز می‌کنند، با روش‌های طبیعی موافق‌ترند. برای اینکه بتوانید روش‌های طبیعی از بین بردن جای جوش را به طور مؤثرتری به‌کار بگیرید، لازم است ابتدا نوع ‌و علت جوش‌ها و اثری که از خود باقی می‌گذارند را بشناسید.
کد خبر : 637367
image-20220126091038-1.jpeg



به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا از بین بردن جای جوش روش‌های مختلفی دارد که البته تعداد محدودی از آنها بدون ضرر است. حتی متخصصان پوست که برای این عارضه داروی شیمیایی تجویز می‌کنند، با روش‌های طبیعی موافق‌ترند. برای اینکه بتوانید روش‌های طبیعی از بین بردن جای جوش را به طور مؤثرتری به‌کار بگیرید، لازم است ابتدا نوع ‌و علت جوش‌ها و اثری که از خود باقی می‌گذارند را بشناسید.


معرفی انواع جوش صورت و علت‌های آن


آکنه شایع‌ترین بیماری پوستی است که بیشتر افراد برای یک بار هم که شده در طول زندگیشان تجربه می‌کنند. به طور تخمینی ۸۰ درصد از افراد ۱۱ تا ۳۰ ساله حداقل یکبار به آکنه خفیف مبتلا می‌شوند. البته جای جوش یا اسکار آکنه فقط ۵ درصد از این افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این ضایعات یا جوش‌های آکنه عمیقاً نفوذ کرده و به پوست زیرین آسیب می‌رسانند. پوست سعی می‌کند این ضایعات را با تشکیل رشته‌های کلاژن جدید بهبود بخشد، که ممکن است یک اسکار یا گودال محسوس از خود به جای بگذارد.


این جای جوش را اسکار هیپرتروفیک یا کلوئید می‌نامند. به بیان ساده‌تر اسکارها زمانی اتفاق می‌افتند که پوست کلاژن زیادی برای التیام جوش‌های آکنه تولید می‌کند و باعث ایجاد توده‌ای از بافت برجسته روی پوست می‌شود.


اما خود آکنه یک بیماری پوستی است که در آن منافذ پوست توسط مو، سبوم یا همان چربی پوست، باکتری و سلول‌های مرده پوست مسدود می‌شود. این انسداد باعث ایجاد انواع جوش می‌گردد.


آکنه بر روی صورت، پیشانی، سینه، شانه‌ها و پشت بدن دیده می‌شود. علت این عارضه به نوع آن بستگی دارد. به این ترتیب انواع آکنه عبارتند از:


● جوش سرسیاه: منافذ باز روی پوست که با چربی اضافی و پوست مرده پر می‌شود را جوش سرسیاه می‌گویند. سیاه بودن این نوع جوش به دلیل انعکاس نور نامنظم از فولیکول مسدود شده ایجاد می‌شود.


● جوش سرسفید: منافذ باز پوست که در اثر چربی و سلول‌های مرده پوست بسته می‌شوند را جوش سرسفید می‌گویند.


● پاپول: این عارضه به شکل برآمدگی‌های کوچک قرمز یا صورتی و البته ملتهب بروز پیدا می‌کند.


● پاسچول: این عارضه شبیه جوش‌های سر سفیدی است که با حلقه‌های قرمز احاطه شده است. این جوش‌ها که پر از چرک و آلودگی است در صورت برداشتن یا خراشیدگی باعث ایجاد جای جوش روی پوست می‌شوند.


● آکنه قارچی: این عارضه زمانی رخ می‌دهد که مخمر بیش از حد در فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. این عارضه باعث ایجاد التهاب و خارش در پوست می‌گردد.


● ندول: جوش‌های جامدی که در عمق پوست قرار دارند را ندول می‌گویند. ندول‌ها معمولاً بزرگ و دردناک هستند.


● کیست: جوش‌های پر از چرک و بزرگ که باعث ایجاد اسکار می‌شوند را کیست می‌گویند.


انواع آکنه معمولاً به دلایل زیر رخ می‌دهد:


● نوسان سطح هورمون‌ها در طول دوره قاعدگی


● لمس کردن و فشردن جوش


از بین بردن جای جوش در خانه


● آلودگی هوا و شرایط خاص آب و هوایی بویژه رطوبت بالا


● استفاده از محصولات مراقبت شخصی مانند لوسیون‌های سنگین، کرم‌ها یا موم‌ها


● کار در محلی که فرد در آن به طور معمول با چربی در تماس است


● استرس


● برخی داروها


● ژنتیک



درمان‌های خانگی از بین بردن جای جوش


چند راهکار ساده وجود دارد که تغییرات محسوسی در پوست شما ایجاد کرده و در از بین بردن جای جوش واقعاً مؤثر است:


پاکسازی روزانه


پاکسازی روزانه برای از بین بردن کثیفی، چربی، سلول‌های مرده پوست و مواد آرایشی اهمیت زیادی دارد. پوست های چرب یا مختلط و یا پوست خشک هر کدام به محصول متفاوتی برای پاکسازی نیاز دارند. با این وجود روغن تراپی یک راه مناسب برای پاکسازی انواع پوست است.


مراقبت


مهم است که روزانه از پوست خود در برابر نور خورشید و سایر عوامل محیطی مضر محافظت کنید. از کرم ضد آفتاب یا مرطوب کننده با SPF سی به بالا استفاده کنید. از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. این یک راهکار عالی برای کاهش خطر پیری زودرس پوست و سرطان پوست نیز است.


آبرسانی پوست


آبرسانی فقط به این معنا نیست که آب فراوان بنوشید. در واقع شما باید منبع آب و مواد مغذی را در اختیار سلول‌های پوستی قرار بدهید. یکی از روش‌های عالی برای آبرسانی پوست استفاده از روغن‌های طبیعی است. روغن‌های گیاهی و طبیعی به عنوان منابع سرشار از اسیدهای چرب، پوست را هیدراته کرده و با وجود ‌آنتی‌اکسیدان‌ها با خشکی مبارزه می‌کنند. بدین ترتیب سموم از پوست دفع شده و هیچ اثری از آکنه و عوارض ناشی از آن باقی نمی‌ماند.


روغن تراپی با روغن درخت چای


از بین بردن جای جوش با روغن درخت چای یک روش باستانی است. روغن درخت چای می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد و پوست را ضدعفونی کند. این ماده دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است. روغن درخت چای به عنوان درمانی برای جوش‌های فعال آکنه شناخته می‌شود و بر روی اسکار ناشی از آن نیز اثر می‌گذارد.


همانطور که گفتیم جای آکنه در عمق پوست ایجاد می‌شود. این علائم با افزایش سن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید تیره و مشخص‌تر می‌شود. روغن درخت چای می تواند با این روند مبارزه ‌کند.


اثرات این روغن درصورتی اعمال می‌شود که نمونه خالص آن را تهیه کنید. مجموعه زیمالب در زمینه خرید روغن درخت چای، گزینه پیشنهادی ما است. چرا که محصولات این مجموعه دارای درجه کیفی بالا و اصالت هستند.


از بین بردن جای جوش با روغن آرگان


روغن آرگان حاوی امگا 6 و 9، اسیدهای چرب، ویتامین E، اسکوالن، استرول‌ها و پلی‌فنول‌ها است. این روغن بسیار غنی از آنتی اکسیدان است و دارای خواص ضد پیری، مرطوب‌کننده، سفت‌کننده، مغذی، التیام‌بخش و محافظ برای پوست است. این ماده خاصیت ارتجاعی را بر روی انواع پوست، حتی در پوست‌های مستعد آکنه افزایش داده و با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، التیام سوختگی، لکه‌های پیری، ترک‌ها و اسکارهای آکنه، با نشانه‌های پیری مبارزه می‌کند.


از بین بردن جای جوش در خانه


کمک به بازسازی سلولی، خاصیت ارتجاعی پوست، آبرسانی، احیای پوست و همچنین رفع جای جوش از خواص شناخته‌شده این روغن است. روغن آرگان همچنین به ترمیم لایه هیدرولیپیدی پوست کمک می‌کند و استفاده از آن روی صورت به پوست شما اجازه تنفس می‌دهد. این روغن همچنین تولید سبوم را تنظیم می‌کند.


روغن آرگان خالص و ارگانیک را می‌توانید به عنوان یک محصول مراقبتی در شب یا روز روی صورت خود اعمال کنید. با انجام حرکات دایره ای با انگشتان، فقط چند قطره از آن را بر روی پوست خود بمالید. همچنین می توانید چند قطره از این روغن را به تمام محصولات مراقبت از پوست خود اضافه کنید.


برای خرید روغن آرگان خالص نیز می‌توانید از زیمالب کمک بگیرید.



توصیه‌هایی برای برطرف کردن جوش و جای جوش


پوست خود را دو بار در روز خیلی آرام بشویید. برای این کار از صابون ملایم استفاده کنید و همیشه با یک دستمال تمیز پوستتان را خشک کنید.


صابون را به مدت یک یا دو دقیقه به آرامی روی پوست خود بمالید.


هر زمانی که عرق می‌کنید یا در معرض چربی و آلودگی قرار می‌گیرید، بلافاصله پوست خود را بشویید.


گاهی چربی مو باعث ایجاد آکنه بر روی پوست می‌شود. بنابراین موهای خود را حداقل یک روز در میان بشویید.


مردانی که اصلاح می‌کنند باید قبل از اصلاح، یک حوله داغ را دور صورت خود بپیچند تا موها نرم شوند و همیشه در امتداد رشته‌های طبیعی ریش آن را بتراشند.


آکنه را به حال خود رها کنید، آن را فشار ندهید، آن را خراش ندهید یا کلاً آن را لمس نکنید. زیرا باکتری‌های موجود در ناخن‌ها یا انگشتان شما ممکن است خطر تشکیل اسکار یا باقی ماندن جای جوش را افزایش دهند.


قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند جای جوش‌های شما را تیره کرده و آن را برجسته‌تر کند. پس همیشه از ضدآفتاب استفاده کنید.


با نوشیدن مقدار زیادی آب، پوست خود را هیدراته کنید تا سموم بدنتان را دفع کرده و از خطر بروز جوش‌های آکنه بکاهید.


یک روال مراقبت از پوست را با شستن صورت و پاک کردن آرایش قبل از رفتن به رختخواب دنبال کنید.



انتهای پیام/ ر



انتهای پیام/

برچسب ها: جوش صورت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته