دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مدیرمسئول انتشارات ذکر در گفت‌وگو با آنا:

نمایشگاه مجازی کتاب تهران در برقراری عدالت بین ناشران موثر است

نمایشگاه مجازی کتاب اتفاق مبارکی استحمیدرضا سیدناصری معتقد است که تبلیغات رسانه‌ها در استقبال مخاطب از نمایشگاه نقش مهمی دارد.
کد خبر : 637357
حمیدرضا سیدناصری مدیرمسئول انتشارات ذکر



به گزاش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، این روزها نمایشگاه کتاب در بستر الکترونیک در حال برگزاری است. نمایشگاهی که تا سی‌ودومین دوره آن، در اماکنی همچون نمایشگاه بین‌المللی کتاب، مصلی تهران و شهرآفتاب برگزار می‌شد، اما در دو سال اخیر با شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، این رویداد فرهنگی نیز با چالش‌هایی روبه‌رو شد. به تصمیم مدیران وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه کتاب به‌صورت مجازی به فعالیت خود ادامه داد. این‌گونه این رویداد فرهنگی بقای خود را حفظ می‌کرد، همچنین علاقه‌مندان از نمایشگاه کتاب محروم نمی‌شدند.


برگزاری نمایشگاه کتاب به‌صورت مجازی همانند هر اتفاق تازه‌ای در ابتدا باورپذیر نبود زیرا که پیش از آن تجربه‌ای برای برگزاری آنلاین آن نبود؛ در این نمایشگاه خبری از شلوغی، شور و اشتیاق نمایشگاه فیزیکی نبود اما فرصت‌های جدیدی را به روی فعالان صنعت نشر و علاقه‌مندان حوزه فرهنگ باز کرد، هرچند که تعامل میان نویسنده و ناشران در فضای مجازی در آن ممکن نبود. برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در کنار همه ضعف و قوت‌های احتمالی یکی از مشکلات همیشگی ادوار گذشته این رویداد را حل کرد و آن هم محدودیت فضای نمایشگاهی و حواشی مربوط به غرفه‌چینی بود. این رویداد فرهنگی از سوم بهمن‌ماه آغاز شده و تا دهم بهمن‌ماه ادامه دارد. به همین بهانه با حمیدرضا سیدناصری مدیرمسئول انتشارات ذکر به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه از نظر می‌گذرانید.


نمایشگاه مجازی کتاب اتفاق مبارکی است


سیدناصری درباره نمایشگاه مجازی کتاب، گفت: پس از اینکه شرایط کرونایی در جامعه حاکم شد به‌طور طبیعی مردم به خرید کتاب از طریق فضای مجازی گرایش پیدا کردند و فروش فیزیکی آن با کاهش مواجه شد. با توجه به وضعیت پیش آمده ناشران، مراکز پخش و فروشگاه‌ها نیز به این سمت هدایت شدند و سعی کردند از راه‌های مختلف در فضای مجازی با مخاطب ارتباط برقرار کنند. نمایشگاه مجازی کتاب تهران اتفاق مبارکی است که سبب شد ناشران در بستر الکترونیک کتاب‌های خود را عرضه کنند. از این جهت این نمایشگاه رویداد بسیار خوب و مبارکی است که در اولین دوره برگزاری با استقبالی فراتر از انتظار مواجه شد و به نظر می‌رسد تا پایان دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران شاهد استقبال بسیاری خوبی باشیم.


وی در ادامه با بیان اینکه با استفاده از تجربیات سال گذشته روند بهتری برای برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: بعد از برگزاری اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در سال گذشته، ناشران توانستند خود را در این فضا ارتقا داده و راه‌های جدیدی برای عرضه کتاب ایجاد کنند. مخاطبان نیز این راه‌ها را شناسایی کرده و ارتباط خوبی با ناشران برقرار کردند. با توجه به تغییراتی که در فضای نشر و عرصه کتاب رخ داده است، امسال نمایشگاه مجازی کتاب تهران، موفق‌تر از سال گذشته خواهد بود و تاکنون با استقبال بیشتری مواجه شده است.


نمایشگاه مجازی کتاب تهران در برقراری عدالت بین ناشران موثر است


ویترینی عادلانه از کتب همه ناشران


مدیرمسئول انتشارات ذکر با اشاره به برقراری عدالت در نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیان کرد: یکی از نقاط مثبت نمایشگاه مجازی کتاب تهران برقراری عدالت میان ناشران است. در نمایشگاه‌های حضوری همواره مشکلاتی در تقسیم‌بندی‌ غرفه‌ها و سایر امکانات نمایشگاهی وجود داشت. با وجود تقسیم‌بندی بر اساس حروف الفبا و یا به‌صورت گردشی، باز هم برخی از ناشران احساس می‌کردند بی‌عدالتی رخ داده است. از این جهت عملکرد نمایشگاه مجازی کتاب تهران کاملا عادلانه است و کتاب‌های همه ناشران به روشی یکسان در ویترین نمایشگاه و در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد.


وی با بیان این‌که نمایشگاه مجازی کتاب تهران از نمایشگاه حضوری کتاب پشتیبانی می‌کند، اظهار کرد: نمایشگاه مجازی کتاب تهران نقاط مثبت بسیاری دارد و می‌تواند حتی بعد از پایان دوران کرونا نیز به‌عنوان پدیده‌ای موثر به فعالیت خود ادامه دهد و نقش پشتیبانی‌کننده نمایشگاه حضوری را داشته باشد. این نمایشگاه باعث شد ناشرانی که با فضای مجازی مانوس نبودند و در این فضا فعالیت نمی‌کردند خود را با شرایط روز جامعه تطبیق داده و جایگاه خود را در فضای مجازی پیدا کنند.




بیشتر بخوانید:





نقش مهم رسانه‌ها در استقبال از نمایشگاه مجازی کتاب


سیدناصری با اشاره به اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در اطلاع‌رسانی نمایشگاه مجازی کتاب دارند، خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که در بهبود عملکرد نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند بسیار موثر باشد، تبلیغات است. امروز بیشتر مردم گوشی هوشمند دارند و به‌راحتی می‌توانند از نمایشگاه مجازی کتاب بازدید کنند به این شرط که از وجود چنین نمایشگاهی مطلع باشند. مسئولان نمایشگاه باید رسانه‌ها را در این عرصه فعال کنند، هر چه تبلیغات به‌خصوص در رسانه ملی بیشتر باشد، استقبال مخاطب از نمایشگاه بیشتر خواهد شد. از دیگر عوامل تاثیرگذار در جذب مخاطب فراهم آوردن شرایط مناسب برای خرید و رساندن کتاب‌های خریداری شده به‌دست مخاطب است. مسئولان باید در این زمینه نیز تمهیدات لازم را فراهم کرده تا مخاطبان بدون هیچ دغدغه‌ای از نمایشگاه خرید کنند.


انتهای پیام/۱۱۰/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب