دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان «نمور» در گفت‌وگو با آنا:

اگر برای «نمور» به سراغ سوپراستارها می‌رفتم فیلم ضربه می‌خورد/ کارگردانی فقط گفتنِ «اکشن» نیست!

داود بیدل کارگردان حاضر در جشنواره فیلم فجر معتقد است گاهی اوقات فیلمسازها خیلی ساده‌لوحانه و بدون آنالیز روی محبوبیت سوپراستارها حساب می‌کنند و کار می‌سازند، اما در نهایت فیلمشان زمین می‌خورد.
کد خبر : 637229
داود بیدل



به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، مسئله انتخاب بازیگر، همیشه یکی از تاثیرگذارترین بخش‌های ساخت آثار نمایشی بوده است. اهمیت این مقوله به قدری است که چند سالی می‌شود سمتی تحت عنوان «انتخاب بازیگر» در بسیاری از آثار سینمایی و سریال‌ها به وجود آمده و معمولا هم هنرمندان شناخته شده‌ای در این جایگاه قرار می‌گیرند و گروه بازیگران یک اثر را انتخاب می‌کنند.


البته تعداد فیلم‌هایی که با چنین عنصری تولید می‌شوند بسیار از کمتر از کل فیلم‌هاست و به همین دلیل هم در طول سال ده‌ها اثر نمایشی اکران می‌شود که می‌بینیم کارها از این ناحیه ضربه خورده‌اند. در طول سال‌های نام‌های ثابتی به عنوان ضامنین فیلم‌های بفروش و محبوب تبدیل شدند، تا جایی که سینمای ایران تا مدت‌ها فقط روی کاکل فیلم‌های آن گروه از بازیگران می‌چرخید. چهره‌هایی همچون نوید محمدزاده، پیمان معادی، پرویز پرستویی، اکبر عبدی، هدیه تهرانی، نیکی کریمی، لیلا حاتمی، بهرام رادان و... بازیگرانی هستند که هرکدام در دوره‌ای حرف اول را در حوزه کاری خود می‌زدند و هر سال با چند فیلم در جشنواره حضور داشتند.


امسال اما از این نظر جشنواره خیلی شلوغ نیست و خیلی از ستاره‌هایی که نامشان ذکر شد یا از قلم افتاد و چهره‌هایی شناخته شده هستند، در هیچیک از فیلم‌ها حضور ندارند. در مقابل فیلم‌های زیادی هستند که بدون این سلبریتی‌های گیشه‌ای و البته با بازیگران حرفه‌ای و کاربلد ساخته شدند و حالا در میان فیلم‌های نهایی سودای سیمرغ حضور دارند و ما در چهلمین جشنواره فیلم فجر باید شاهد هنرنمایی‌هایشان باشیم. یکی از این فیلم‌ها «نمور» است، اثری که دومین فیلم بلند کارنامه داود بیدل در مقام کارگردان به حساب می‌آید و با بازی چهره‌هایی همچون محمدرضا علیمردانی، نسیم ادبی، بهاره کیان افشار و... ساخته شده است. به بهانه حضور این فیلم در جشنواره فجر امسال و گروه بازیگران این اثر که خالی از سلبریتی‌های گران سینما است، با داود بیدل، کارگردان «نمور» گفت‌وگو کردیم.


بیدل در ابتدای صحبت‌هایش با تایید این موضوع که عمدا خلاصه داستان مشخصی از فیلم به بیرون درز نکرده است، گفت: داستان این فیلم جایی منتشر نشده چون باید آن را در سینما دید تا در جریان کامل اتفاقاتش قرار گرفت، اما در جمله می‌توان گفت «نمور» یک ملودرام قصه‌گو است. مهم‌ترین عنصر یک اثر نمایشی قصه است و ما هم سعی کردیم در این فیلم داستان بگوییم و مخاطب با اثری که تمام عناصر قصه‌گویی را دارد مواجه خواهد بود.


وی درباره گروه بازیگران این اثر هم گفت: تمام هنرپیشه‌های این فیلم انتخاب‌های اول من بودند و این ترکیب برایم بسیار مهم بود. تمام دوستانی که قبول زحمت کردند و پای کار آمدند برای آن نقشی که ایفا کردند انتخاب شده بودند و مثلا از همان ابتدا محمدرضا علیمردانی را برای نقش اصلی فیلم در نظر داشتیم. نتیجه این انتخاب‌ها نیز همان چیزی شد که از ابتدا مد نظرمان بود.


اگر برای «نمور» به سراغ سوپراستارها می‌رفتم فیلم ضربه می‌خورد/ کارگردانی فقط گفتنِ «اکشن» نیست!


«نمور» از بودن سوپراستارها ضربه می‌خورد


کارگردان «نمور» در رابطه با احتمال استقبال از این فیلم در اکران‌های جشنواره فجر عنوان کرد: من حس می‌کنم حتی امروز و تا قبل از آغاز جشنواره نیز این اثر مورد استقبال قرار گرفته است، وقتی فیلم جزو ۲۲ اثر نهایی مهمترین رویداد سینمای ایران هست، یعنی اولین اتفاق مثبت برای آن افتاده. قطعا دیگر فیلم‌های این دوره نیز آثار خوب و پرقدرتی هستند و در مورد استقبال از فیلم در پایان جشنواره باید ببینیم ارزیابی هیئت داوران چه خواهد بود و کدام اثر مورد پسند آنهاست، اما برای خود من در درجه اول مخاطب عام اهمیت دارد و امیدوارم این مخاطب از تماشای کار کار لذت ببرد.


این فیلمساز که در تجربه اول کارگردانی‌اش با فیلم «روزگاری عشق و خیانت» جایزه بخش تجلی اراده ملی را از جشنواره فیلم فجر به دست آورده بود، درخصوص احتمال برگزیده شدنش در جشنواره امسال اظهار کرد: تجربه فیلم «نمور» با اثر قبلی متفاوت است، اما من امیدوارم که این فیلم هم جزو آثار برگزیده در اختتامیه باشد. چون همکارانم در بخش‌های مختلف این فیلم زحمت کشیدند و امیدوارم این تلاش‌ها توسط هیئت داوران دیده شود.


بیدل در ادامه گفت‌وگو با اشاره به بالا بودن قیمت دستمزد سوپراستارهای سینما، درباره اصول انتخاب بازیگر برای آثارش گفت: جدا از مسئله دستمزد این بازیگران که همیشه زیاد است، فضای خود فیلم نیز در انتخاب گروه بازیگری بسیار تاثیرگذار است. من اگر برای «نمور» می‌خواستم به سراغ سوپراستارها بروم، این فیلم ضربه می‌خورد. زمانی من یک فیلم تلویزیونی ساختم که تنها اثر تمام وی‌اف‌ایکس سازمان صداوسیما محسوب می‌شد و کار سختی هم بود. برای آن اثر از بازیگران پرانرژی تئاتر استفاده کردم و کار را جلو بردم و اگر می‌خواستم از بازیگران تلویزیونی روتین آن دوران استفاده کنم مطمئن بودم کار ضربه می‌خورد. برای فیلم «نمور» نیز وضعیت همین بود، انتخاب بازیگر یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت فیلم است و من اگر بخواهم روی شهرت بازیگر حساب باز کنم و فیلمم را روی دوش آن بگذارم، آن اثر دیگر فیلم من نیست.


وی افزود: «نمور» حالا شخصیت منحصر به فرد خود را دارد و برای اینکه یک فیلم به این جایگاه برسد باید همه عناصر در دل آن درست چیده شده باشد. بازیگر، طراحی صحنه، فیلمنامه، فیلمبرداری، طراحی لباس و... همه این موارد در کنار هم «نمور» را به وجود آورده است. این فیلم با این شرایط و تمام عناصرش اثر موفقی است و اگر این موارد نباشد نمی‌توان آن را فیلمی موفق دانست.


این کارگردان سینما و تلویزیون ادامه داد: هر فیلمی اگر در زمینه انتخاب عوامل مخصوصاً بازیگر غلط جلو برود قطعا آسیب می‌بند. همانطور که در این سال‌ها فیلم‌ها و سریال‌های زیادی با بازیگران مطرح داشتیم اما شکست خوردند. دلیل این اتفاق هم این بود که نگاه اولیه به کار غلط بود.




بیشتر بخوانید:


فیلمسازانی که از قطار جشنواره چهلم جا ماندند
هنرمندانی که در کسوتی جدید به شکار سیمرغ می‌آیند
۱۰ ستاره سینما آماده درخشش در فجر ۱۴۰۰
«درب» استحقاق دیده شدن را دارد
«شهرک» فیلمی متفاوت و مدرن است




اگر برای «نمور» به سراغ سوپراستارها می‌رفتم فیلم ضربه می‌خورد/ کارگردانی فقط گفتنِ «اکشن» نیست!


کارگردانی فقط به گفتن «اکشن» نیست


وی با اشاره به تجربیات چند سال اخیر برخی از آثار سینمایی ادامه داد: گاهی اوقات فیلمساز خیلی ساده‌لوحانه بدون اینکه آنالیز کند به ماجرا نگاه می‌کند و مثلا می‌گوید روی محبوبیت فلان بازیگر حساب می‌کنم و کار را می‌سازم، اما در نهایت پروژه‌اش زمین می‌خورد. حالا از سینمای ایران مثال نمی‌زنم چون همه جا این اتفاق می‌افتد، مثلا در سینمای هند، نسخه اول فیلم «شعله» با بازی خوب درمندرا و آمیتا باچان بسیار مورد اقبال قرار گرفت، اما برای قسمت دوم کار، خواستند فیلم را روی دوش آمیتا باچان بسازند که موفق نبود. باید آنالیز هر کاری درست باشد، حالا شاید من موفق باشم و آنالیزم جواب دهد شاید هم نه، ولی باید خیلی روی انتخاب‌ها دقت کرد.


کارگردان فیلم سینمایی «نمور» در انتهای سخنانش تاکید کرد: شما وقتی برای فیلمبرداری کار مثلا به دنبال کسی هستید که در قاب بندی، تنظیم نور و حرکت دوربین و مسائل فنی دیگر بتواند به شما کمک کند، یا در طراحی صحنه به کسی نیاز دارید که تمام آن میزانسنی که در سر دارید را پیاده کند، پس باید برای بازیگری هم با همین وسواس کار کنید. کارگردان که قرار نیست فقط روی صندلی بنشیند و بگوید «اکشن»، همه اجزای فیلم باید در مقابل لنز دوربین درست چیده شده باشد. در چنین شرایطی نیز ممکن است انتخاب اشتباه یک سوپراستار با وجود بزرگ بودن نامش، به حس و حال آن لحظه فیلم ضربه بزند، پس آدم باید خیلی مراقب اثرش و انتخاب‌هایی که برای آن انجام می‌دهد، باشد.


انتهای پیام/۴۱۷۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب