دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 بهمن 1400 - 00:09
هفته پژوهش ۱۴۰۰ (۱۹۷)/ دانایی در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد؛

صدرنشینی بودجه در حوزه مشکلات پژوهشی/ برخی پژوهش‌ها هیچ نتیجه‌ای عاید کشور نمی‌کند

دولتمردان در بخش پژوهش فقط سیاستگذاری کنند و اجرا را به اهلش بسپارندعضو هیتت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان گفت: بودجه ناکافی به عنوان موتور محرک در صدر مشکلات حوزه پژوهش کشور قرار گرفته است.
کد خبر : 637172
ابوالفضل دانایی

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ احسان عربی مفرد- ابوالفضل دانایی عضو هیئت علمی و دانشیار پایه ۲۲ گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان است. او با گرایش تحصیلی مدیریت رسانه ۱۴ جلد کتاب در قالب تألیف و ترجمه دارد و بیش از ۱۵۰ مقاله تخصصی در حوزه مدیریت و به‌خصوص مدیریت رسانه در ژورنال‌های مختلف داخلی و خارجی و کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی چاپ و ارائه کرده است.


دانایی چاپ کتاب «مقاومت در برابر رسانه‌ها» و «جنگ رسانه‌ای ترامپ» -که با استقبال خوبی مواجه شد- و تجدید چاپ هفتم کتاب «تصمیم‌گیری» در ماه گذشته را هم در کارنامه دارد.


عضو هیئت علمی و دانشیار پایه ۲۲ گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در هفته پژوهش 1400 به عنوان پژوهشگر برتر استان سمنان معرفی و از وی تجلیل شد.




بیشتر بخوانید:


بودجه پژوهشی در هر شرایطی نباید کاهش یابد


ارتباط تنگاتنگ پژوهش با بودجه و شاخص رفاه


عرضه طرح پژوهشی به مجریان بر اساس تخصص و صلاحیت باشد




دانایی، دلایل انتخاب خود را به عنوان پژوهشگر برتر در همایش پژوهش برتر استان سمنان که با همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان و اداره کل آموزش و پرورش برگزار شد، تشریح کرد و به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: دانشگاه آزاد اسلامی همه‌ساله در هفته پژوهش به انتخاب پژوهشگران برتر در حوزه‌های مختلف اقدام می‌کند. این انتخاب در حوزه‌های مختلف پژوهشی صورت می‌گیرد و برای هر حوزه شاخصه‌هایی با وزن‌های مختلف انتخاب و پژوهشگران مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.


عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان افزود: انتخاب‌ها ابتدا در سطح واحد دانشگاهی و سپس در سطح استانی صورت می‌گیرد. این‌جانب هم به عنوان پژوهشگر برتر در بخش علوم انسانی در سطح استان سمنان برگزیده شدم که معیارهایی مانند تعداد کتب و مقالات چاپ شده، تعداد طرح‌های پژوهشی و ... ملاک عمل و در انتخابم مؤثر بوده است.


وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با آنا نقض‌ها و کمبودهای حوزه پژوهش و پژوهشگران را تشریح کرد و گفت: شاید برشمردن کمبودها و نقص‌های عرصه پژوهش و فناوری کاریست که طی سال‌های مدید انجام شده و نبود بودجه کافی به عنوان موتور محرک این کار در صدر مشکلات حوزه پژوهش باشد؛ اما واقعیت این است که این فقط قسمتی از مشکلات عرصه پژوهش است.


دانایی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی و حتی خود دانشگاه‌ها، سالانه درصدی از بودجه را به پژوهش اختصاص می‌دهند؛ اما اگر به نتایج این پژوهش‌ها دقت شود، می‌بینیم که عمدتاً نتایج این تحقیقات غیرکاربردی و غیرمفید است و در گوشه کتابخانه سازمان‌ها و دانشگاه‌ها (اصطلاحاً) خاک می‌خورد.


به گفته پژوهشگر برتر استان سمنان، نبود شناخت کافی از مسائل و مشکلاتی که سازمان‌ها به دنبال حل آن هستند و بعضاً انتخاب پژوهشگرانی که تسلط کافی برای اجرای پژوهش ندارند، باعث هدررفت منابع شده و نتیجه‌ای عاید کشور نمی‌کند.


مشکلاتی که کار پژوهش را با دشواری مواجه کرده است


عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان اضافه کرد: از دیگر مسائل و مشکلات مهم در عرصه پژوهش مشکلات مربوط به زیرساخت‌هاست. سرعت پایین اینترنت و برخی از فیلترینگ‌های غیرکارشناسی در کنار گرانی مربوط به تهیه سخت‌افزارهای لازم در بسیاری از موارد، انجام کار پژوهش را با دشواری مواجه کرده است.


این پژوهشگر برتر تأکید کرد که اهمیت‌دادن به موضوع پژوهش با تخصیص بودجه مناسب و مهم‌تر از آن سپردن امور پژوهشی به اهل پژوهش، مهم‌ترین کاریست که دولتمردان باید انجام دهند.


وی اضافه کرد: مدیرانی که خود کارنامه ضعیفی در حوزه پژوهش دارند و یا حتی در برخی موارد به انجام فعالیت‌های پژوهشی اعتقاد ندارند، چگونه می‌توانند متوجه مشکلات این بخش باشند. فقط کسی می‌تواند این مشکلات را درک و ساماندهی کند که خود بخشی از جامعه پژوهشی باشد؛ بنابراین دولتمردان باید با مشارکت پژوهشگران، فقط در این بخش سیاستگذاری کنند و اجرای امور را به اهلش بسپارند و سپس نتایج آن را در بخش‌های مختلف به‌کار گیرند.




بیشتر بخوانید:


کارنامه‌ای پژوهشی با ۱۳ ثبت اختراع و تولید ۵ محصول دانش‌بنیان


کسب نتایج مطلوب از تحقیقات علمی با اعتبارسنجی نیازهای جامعه




گسست عمیق بین پژوهشگران و سازمان‌ها


دانایی بیان کرد: انتقادها و پیشنهادهای بسیاری برای بهبود شاخص‌های رشد و توسعه پژوهشی کشور وجود دارد؛ اما یکی از مهم‌ترین مشکلات پژوهش در ایران وجود گسست عمیق بین تولیدکنندگان محتوای علمی (که پژوهشگران باشند) با منتفعان یا مصرف‌کنندگان نتایج پژوهش‌ها (که افراد و سازمان‌های مختلف جامعه هستند) بوده و استفاده از مکانیزمی برای اتصال این دو بخش ضروری به‌نظر می‌رسد که توجه به سند چشم‌انداز، اهداف، استراتژی‌ها و سیاست‌های حاکمیت و دولت در این بخش و حرکت دقیق روی ریل برنامه‌های تدوین شده بسیار راهگشاست.


به گفته عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان برای اینکه از قافله پیشرفت علم از دنیا جانمانیم باید با علوم روز آشنا شویم. آشنایی با علوم روز دنیا، نیاز به برقراری ارتباط با دنیای مدرن دارد. برای برقراری ارتباط بهتر نیاز به تسلط بر زبان است. آموزش علوم از دوران ابتدایی به زبان‌های علمی روز دنیا قطعاً می‌تواند چشم‌انداز روشنی را در حوزه پژوهش و فناوری پیش روی ما قرار دهد؛ بنابراین دست‌اندرکاران، این مهم را در حوزه سیاست‌گذاری و اجرا مدنظر قرار دهند.


انتهای پیام/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب