تحول آموزش عالی، در بستر تقویت همکاریهای علمی بینالمللی میسر میشود
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سالار آملی در سیزدهمین نشست معاونان و مدیران بینالمللی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی که صبح امروز در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، خاطرنشان کرد: باید با استفاده از دیپلماسی علم و فناوری، جایگاه ایران را در نظم نوظهور علم و فناوری و دنیا ارتقا بخشیم.
وی با تأکید بر اینکه باید در چرخه علم و فناوری دنیا جایگاه بالایی داشته باشیم، اظهار کرد: همکاری علمی و پژوهشی هر عضو هیئت علمی با یک دانشمند بینالمللی، چشمانداز و افق پیشبینی شده وزارت علوم برای همکاریهای علمی بینالمللی است.
رئیس مرکز همکاریهای علمی و بینالمللی وزارت علوم گفت: مبنای برنامهریزی و سیاستگذاری برای تقویت همکاریهای علمی بینالمللی، سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه علم و فناوری، قانون وظایف و ماموریتهای وزارت علوم تحقیقات فناوری، برنامههای تقدیمی وزیر علوم تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی و سند روابط علمی بینالمللی جمهوری اسلامی ایران مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وی بیان کرد: ماموریتهای مهم مرکز همکاریهای علمی بینالمللی، تقویت تعاملات علمی بینالمللی مبتنی بر رشد اقتصاد دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، تبادل و کسب دانش و فناوری از کشورهای هدف و مشارکت موثر در هنجارسازی و ایجاد قواعد بینالمللی از طریق ترتیبات، نهادها و سازمانهای علمی بینالمللی است، جذب و ارائه فناوری، توسعه تبادلات علمی و دسترسی به دانش نوین و فناوریهای بینالمللی و افزایش سهم ایران در مبادلات دانشجویی و دانشگاهی را با جدیت دنبال میکنیم.
مأموریتهای کلان
آملی اعلام کرد: توسعه تبادلات علمی چندجانبه (از طریق سازمانها و نهادهای بینالمللی) بهمنظور جذب دانش و فناوری، دسترسی به فناوریهای بینالمللی و افزایش سهم ایران در تبادلات دانشجویی و دانشگاهی از طریق همکاری با سازمانهای بینالمللی، ماموریت مهم دانشگاهها در بخش همکاریهای بینالمللی است. توسعه دیپلماسی علمی و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران از طریق زبان و ادبیات فارسی، ایرانشناسی و اسلامشناسی از اهداف مهم وزارت علوم در این حوزه است.
سه محور مهم همکاریهای علمی
رئیس مرکز همکاریهای علمی و بینالمللی وزارت علوم سه محور همکاریهای علمی بینالمللی را انتقال دانش، تبادل و جذب دانش و حضور در مجامع بینالمللی اعلام کرد و افزود: در محور انتقال دانش، کشورهای هدف ما عراق، لبنان، سوریه، افغانستان، تاجیکستان و کشورهای مسلمان منطقه هستند، در محور تبادل و جذب دانش، کشورهای چین، روسیه، ژاپن و کشورهای اتحادیه اروپا و در بخش سازمانهای علمی بینالمللی نیز حضور موثر در سازمان همکاری اسلامی (کامستک، آیسیسکو و نهادها و شبکههای وابسته)، سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، سازمان همکاری اقتصادی دی هشت، سزامی و اتحادیه اروپا، یونسکو و ترتیبات وابسته و پروژه بزرگ سرن را دنبال میکنیم.
برنامههای اجرایی
این مقام مسئول یکی از برنامههای اجرایی وزارت علوم برای تحقق اهداف در حوزه بینالملل را اعزام رایزنهای علمی به کشورهای چین، روسیه و آسیای مرکزی، عراق و کشورهای منطقه، اروپای غربی، اروپای شرقی و اتحادیه اروپا دانست و اظهار کرد: باید برای جذب دانشجویان شهریهپرداز از منطقه با تمرکز بر کشورهایی از جمله عراق، افغانستان، سوریه، لبنان و آسیای مرکزی تمرکز کنیم.
وی اعطای بورس و فرصت مطالعاتی به دانشجویان و اساتید دانشگاههای کشورهای هدف با اولویت کشورهای اسلامی منطقه و همچنین نهادها و سازمانهای بینالمللی را حایز اولویت برای تحصیل و تحقیق در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: ایجاد دانشگاه، پژوهشگاه و پارک فناوری مشترک و همچنین میزبانی مراکز منطقهای در چارچوب دو یا چندجانبه همکاری در منطقه راهبرد مهم دیگری است که باید با جدیت دنبال شود.
رئیس مرکز همکاریهای علمی و بینالمللی وزارت علوم بیان کرد: انتقال دانش و فناوری به کشور و بهرهگیری از آزمایشگاههای مجهز کشورهای پیشرفته و سازمانهای بینالمللی از طریق فرصت مطالعاتی کوتاه و بلندمدت میتواند در توسعه فناوری و نوآوری در کشور نقش مهمی ایفا کند.
برنامههای کمی و قابل سنجش
آملی عنوان کرد: برای پیگیری برنامههای اجرایی در حوزه همکاریهای بینالمللی، چندین برنامه شاخص با اهداف کمی و قابل سنجش تعیین شده است که مسیر حرکت ما را از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ روشن میکند.
وی ادامه داد: از جمله این برنامهها میتوان به استفاده از ظرفیتهای علمی ایرانیان خارج از کشور، جذب گرنتهای بینالمللی، اعزام اساتید زبان فارسی به سایر دانشگاههای دنیا، اجرای پروژههای تحقیقاتی مشترک با اساتید خارجی و برگزاری سمینارها و کارگاههای آموزشی مشترک با دانشمندان خارجی اشاره کرد.
رئیس مرکز همکاریهای علمی و بینالمللی وزارت علوم بیان کرد: میزان جذب دانشجویان بینالمللی در دانشگاههای کشور، تعداد شعب مشترک با دانشگاههای خارجی، درصد مقالات علمی پژوهشی تولید شده به صورت مشترک با دانشمندان خارجی، از اهداف ۵ ساله قابل سنجشی هستند که باید برای تحقق آنها برنامهریزی کنیم.
این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: برای تحقق اهداف ذکر شده باید نسبت به اختصاص حداقل ۱۰ درصد اعتبار صندوق علوم، تحقیقات و فناوری به پروژهها و همکاریهای علمی تحقیقاتی مشترک بینالمللی و تخصیص کامل اعتبارات بینالمللی، نخبگان و کرسیهای زبان و ادبیات فارسی در بودجه سنواتی اهتمام ورزیم.
انتهای پیام/104/
انتهای پیام/