دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1394 - 13:04

وزارت امورخارجه عربستان: اظهارات منتسب به جبیر دقیق نیست

اظهارات سفیر عربستان در بغداد علیه بسیج مردمی عراق واکنش شخصیت‌ها و جریان‌های مختلف را برانگیخت و بسیاری اخراج وی را خواستار شدند. در این حال عربستان اعلام کرد که این سخنان در دیدار میان وزیران امور خارجه عربستان و عراق مطرح نشد.
کد خبر : 63664

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، شبکه خبری العربیه گزارش کرد:‌ «اسامه نقلی رئیس روابط عمومی وزارت امورخارجه عربستان درباره سخنان عادل جبیر وزیر امور خارجه عربستان که در بیانیه وزارت امورخارجه عراق بازتاب داده شده است، گفت که این سخنان دقیق نیست.»


وی افزود: «گفت‌وگوهای میان جبیر با وزیر امورخارجه عراق بر روابط دوجانبه متمرکز بود. همچنین اظهارات ثامر سبهان سفیر عربستان در بغداد که در مصاحبه با رسانه‌های عراقی منتشر شد، خلاف واقع است.»


وزارت امورخارجه عراق درباره دیدار عادل الجبیر با ابراهیم جعفری، همتای عراقی‌اش، در حاشیه نشست وزیران امور خارجه مجمع همکاری کشورهای عربی و هند در منامه پایتخت بحرین بیانیه‌ای منتشر کرد.


در این بیانیه آمده است: «گفت‌وگوهای دوجانبه بر محور روابط مهم و مشترک از جمله سخنان ثامر سبهان، سفیر عربستان در بغداد، با رسانه‌های عراقی متمرکز بود. وزارت امور خارجه عراق سخنان سبهان را دخالتی آشکار در امور داخلی عراق و خروج از چارچوب نمایندگی دیپلماتیک و حاوی اطلاعات نادرست می‌داند.»


این بیانیه می‌افزاید: «دو طرف اظهارات سبهان را رد کردند. همچنین وزیر امورخارجه عراق این سخنان را به زیان توسعه روابط مشترک دانست و بر لزوم پرهیز از آن در آینده تاکید کرد.»


از سوی دیگر وزیر امورخارجه عربستان گفت که اظهارات سفیر عربستان در بغداد موضع رسمی پادشاهی عربستان درباره کشور برادر عراق نیست.


اظهارات جنجالی سفیر عربستان در عراق


ثامر سبهان سفیر عربستان در بغداد پیشتر در برنامه‌ای تلویزیونی گفت که کُردها و اهالی استان الانبار مخالف ورود بسیج مردمی به مناطق خود هستند و این نشانگر مقبولیت نداشتن بسیج مردمی در جامعه عراق است.


وی همچنین گفت که اهل‌تسنن عراق از عربستان به‌دلیل دخالت نکردن در امور عراق ناراحتند.


سفیر عربستان سعودی تلاش کرد اینگونه وانمود کند که کشورش در امور عراق دخالت نمی‌کند و تاکید کرد که عربستان از هیچ گروه و طایفه خاصی علیه دیگری حمایت نمی‌کند و همیشه همراه دولت عراق است.


به‌دنبال این اظهارات، احمد اسدی، فرمانده بسیج مردمی عراق، با بیان اینکه سفیر عربستان اغراض خفته سفیر یک کشور حامی تروریسم را نشان می‌دهد، خواستار اخراج وی از عراق شد.


خالد اسدی عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق نیز گفت: «اظهارات سفیر عربستان دخالت در امور عراق و خارج از چارچوب عرف‌ دیپلماتیک و موجب سست شدن روابط دو کشور است.»


وی خواستار احضار سفیر عربستان شد تا درباره اظهاراتش که ناشی از جهل سیاسی و باعث ایجاد اختلافات طایفه‌ای است، توضیح دهد.


واکنش سبهان به حاشیه‌های ایجادشده


ثامر سبهان امروز سه‌شنبه در مصاحبه با روزنامه ریاض چاپ عربستان گفت: «من به سوالی که به‌وسیله رسانه‌های عراقی درباره گروه بسیج مردمی عراق مطرح شده بود پاسخ دادم و گفتم که سیاست خارجه عربستان تنها نهادهای دولتی و رسمی یک کشور را قبول دارد و نهادهای غیر رسمی چه سنی و چه شیعه را نمی‌پذیرد.»
وی با بیان اینکه قصد دخالت در امور داخلی هیچ کشوری را نداشته است، افزود: «پایدار ماندن دولت‌ها بسته به این است که بتوانند سلاحی که در کشور وجود دارد را کنترل کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته