ضعف اراده غرب سد راه توافق شده است/ پرهیز ایران از ورود به حاشیهها در هتل کوبورگ
گروه جهان خبرگزاری آنا-محمد جعفری؛ شکی نیست که دنیای معاصر بخش عمدهای از پیشرفت خود را مدیون تأثیرپذیری از رسانهها و سازوکارهای ارتباطجمعی است اما به شرطی که کنترلی هوشمندانه بر کلیت قضیه اطلاعرسانی وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت جوامع بشری در تنگناهای تصمیمگیری ره به خطا خواهند برد. به نظر میرسد که بررسی نحوه برخورد رسانهها اعم از دوست یا دشمن نسبت به موضوع مذاکرات رفع تحریمها بین ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) که در هتل کوبورگ شهر وین در اتریش در جریان است ضروری است.
۱۸ سال است که مذاکره بر سر مناقشه هستهای بین ایران و غرب در دستور کار مقامات ایرانی و دستکم پنج عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان قرار داشته است. یعنی اینکه در این هفتکشور بایگانی عظیمی از اسناد، مدارک، دستنوشتهها، ویدئو و کتاب و مجله در خصوص این پرونده موجود است که نشان از اهمیت موضوع دارد.
ایران در پی دستیابی به توافقی قطعی است
با نگاهی اجمالی به آن بخش از مدارک که قابلدسترس هستند میتوان متوجه شد که همیشه در طول این ۱۸ سال مذاکره حاشیه بهموازات متن در روند گفتوگوها حضور داشته است زیرا در حاشیه است که میتوان ادعا کرد و مسئولیت تبعات آن را هم قبول نکرد. در حاشیه است که میتوان بهراحتی خط دهی سیاسی کرد و بر افکار عمومی تأثیر گذاشت و بهصورت غیرمستقیم هیئتهای مذاکرهکننده را تحتفشار قرار داد آنهم به صورتی که آب از آب تکان نخورد.
اینکه غربیهای اراده سیاسی لازم یا بهتر گفته شود شجاعت لازم برای ارائه برنامه رفع تحریمها را ندارند مشخص میکند که آنها کند هستند و باعث شدهاند نتایج دو کارگروه بهموازات هم پیش نروند
یکی از بهترین ابزار حضور و امتیازگیری در حاشیه رسانهها هستند که ازشان صحبت شد که خیلی هم تأثیر گذارند. دستگاه دیپلماسی آمریکا بسیار حرفهای این بخش عمده و تاثیرگذار بر زندگی انسان معاصر را به کار میگیرد تا یار خارج از میدان هم داشته باشد. تا هر جا در صحنه مذاکره گیر افتاد برود سراغ یار خارج از میدانش تا از مزایای آن برای از دست ندادن قافیه کمک بگیرد.
به همین دلیل است که رسانههای غربی خیلی درصدد دستیابی به متون رسمی در حین مذاکرات ازجمله همین گفتوگوهای وین نیستند و بهجای آن بر گمانهزنی تمرکز میکنند زیرا همانگونه که گفته شد گمانهزنی هم تأثیر خودش را میگذارد و هم بعداً نیاز به پاسخگویی جدی ندارد.
بیشتر بخوانید:
ادعای شبکه آمریکایی مبنی بر ارائه طرح توافق موقت به ایران
گزارش توئیتری اولیانوف از دیدار با باقری
مذاکرهکننده ارشد ایران با انریکه مورا دیدار کرد
تلاش قانونگذاران آمریکایی برای تشدید تحریمها علیه ایران
بااینکه ایران بارها تأکید کرده که در پی انعقاد توافقی خوب و قطعی است باز از روز پنجشنبه اخباری مبنی بر ارائه پیشنویس توافقی موقت به ایران از سوی روسها در حواشی مذاکرات منتشر شد. حدود دو هفته قبل هم ارائه پیشنویس توافق موقت به ایران خبرساز شده بود.
اینهمه اصرار بر توافق موقت آنهم در فضای رسانهای غربی چیست؟ چه انگیزهای در پس برجسته کردن موارد غیرهستهای مثل تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا بهموازات گفتوگوهای وین وجود دارد؟
بهغیراز این است که طرف مقابل خود را در متن مذاکرات تحتفشار حرف حساب ایران میبیند اما نمیخواهد آن را قبول کند. یا دستکم میخواهد تا آنجا که میتواند این دست و آن دست کند تا شاید طرف مقابل را خسته کند و امتیاز گیری کند.
یک موقع همه غربیهای حاضر در مذاکرات چه مستقیم مانند تروئیکای اروپایی و چه غیرمستقیم مانند آمریکا بهصورت منسجم و همصدا از کمبود زمان صحبت میکردند و ایران را متهم میکردند که باعث کندی روند مذاکرات شده درصورتیکه واقعیت نداشت اما بهتازگی بر سرعت روند مباحث کارگروه هستهای خرده میگیرند. خب این سرعت یعنی چه؟ یعنی اینکه ایران بهخوبی بازگشت به تعهدات برجامی خود را پیشبینی و برنامهریزی کرده. مگر این بد است؟ برنامه زمانبندی خود را ارائه داده و آماده برنامه غربیها در کارگروه رفع تحریمها برای برداشتن محدودیتها علیه ایران است. خب اگر غربیهای اراده سیاسی لازم یا بهتر گفته شود شجاعت لازم برای ارائه برنامه رفع تحریمها را ندارند مشخص میکند که آنها کند هستند و باعث شدهاند نتایج دو کارگروه بهموازات هم پیش نروند.
نظام ایران علیرغم تنوع دیدگاهی که در آن وجود دارد به این نتیجه رسید که با سه شرط اصلی رفع تحریمها، مکانیسم راستی آزمایی و گرفتن تضمین از آمریکا برای پایبندی به توافق هستهای به مذاکرات وارد شود
واضح است که طرف غربی بهویژه آمریکا هنوز نتوانسته در درون ساختار نظام سیاسی خود به جمعبندی و اجماع لازم برای برخورد با مسائل بینالمللی برسد. کاخ سفید یک ادعا دارد، مجلس نمایندگان یک ادعا و سنا یک رویکرد دیگر. تازه میان خود هرکدام از مجلس نمایندگان و سنا هم دو دستگی وجود دارد.
پاسخ کارشناسانه و مدون هیئت ایرانی به مطالبات طرف غربی
این دیگر تقصیر ایران نیست که. ایران در درون نظام خود با تنوع دیدگاهی که وجود دارد به این نتیجه رسید که با سه شرط اصلی رفع تحریمها، مکانیسم راستی آزمایی و گرفتن تضمین از آمریکا برای پایبندی به توافق هستهای به مذاکرات وارد شود. از همان اول هم گفت که فقط موارد هستهای در مذاکرات مطرح شوند. تهران تأکید کرد که مطرح کردن مباحثی همچون برنامه دفاع موشکی، حقوق بشر و فعالیتهای منطقهای در صحن مذاکرات رفع تحریمها را نخواهد پذیرفت. اما باز هرازگاهی یکی از دیپلماتهای غربی با هماهنگی کامل با غولهای رسانهای که در اختیاردارند یکی از سه موضوع غیرهستهای را برجسته میکنند.
آنچه مردم ما باید به آن بها بدهند حضور قدرتمندانه هیئت مذاکرهکننده ایرانی در متن گفتوگوها است. این هیئت تعداد زیادی از کارشناسان حقوقی و اقتصادی را با خود به وین برده. در کنار این کارشناسان افرادی هستند که سالها روابط بینالملل تدریس کردهاند. کارشناسان رسانه هم از داخل کشور به آنها مشاوره میدهند تا احتمال ورود به حواشی رسانهای به صفر برسد.
مهم این است که کارگروه رفع تحریمها و هستهای بهخوبی به کار خود ادامه میدهند. علی باقری رئیس هیئت مذاکرهکننده ایرانی با انریکه مورا هماهنگکننده مذاکرات و معاون مسئول اقدام خارجی اتحادیه اروپا جلسات دوجانبه مرتب و بهموقع برگزار میکند. مذاکرهکننده ارشد ایرانی جلسات مشابهی با روسای هیئتهای تروئیکای اروپایی دارد. جلسات سهجانبه بین روسای هیئتهای مذاکرهکننده ایران، روسیه و چین برگزار میشوند. در کل ایران توانسته بهخوبی روند مذاکرات را کنترل و هدایت کند.
بسیاری از مباحث مورد اختلاف حلشده و موارد اختلافی هم که باقیمانده به دلیل تعلل طرف غربی در تصمیمگیری است. انتظار میرود که با مواضع منطقی و صبر استراتژیکی که در طرف ایرانی وجود دارد در ادامه نیز کنترل و هدایت مذاکرات در دست ایرانیها باقی بماند.
انتهای پیام/۴۱۵۵/
انتهای پیام/