دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشستی مطرح شد؛

کالای فرهنگی می‌تواند اقتصاد یک کشور را متحول کند/ لزوم تحقق دیپلماسی فرهنگی با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه

نخستین هم‌اندیشی جهان‌شهرهای ایرانی برگزار شد.
کد خبر : 635584
نشست



به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نخستین هم‌اندیشی جهان شهرهای ایرانی به همت کمیسیون ملی یونسکو-ایران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در در حسینیه الزهرا(س) این سازمان برگزار شد.


حجت‌الله ایوبی در این نشست که اجرای آن را عبدالمهدی مستکین برعهده داشت با تقدیر از حضور شهرداران شهرهای مختلف و مقامات و مسئولان در این نشست اظهار کرد: این نخستین مجمع هم‌اندیشی جهان‌شهرهای ایرانی است؛ شهرهایی که به شبکه شهرهای جهانی پیوستند. شهرداران و اعضای شورای این شهرها می‌توانند پیام ملت ایران را با استفاده از نام و عنوان جهان‌شهر ایرانی و سازمان خوشنام یونسکو به دنیا برسانند.


وی ادامه داد: از سال ۲۰۰۴ یونسکو اقدام خوب و درستی انجام داد و به این نتیجه رسید شهرها محور توسعه و قلب تپنده مسائل اجتماعی و فرهنگی هستند. زمان زیادی طی شد که دولت‌مردان به این نتیجه رسیدند که کالای فرهنگی، لوکس نیست و جز کالاهای اساسی هر جامعه است و بدون فرهنگ جامعه قابلیت اداره کردن ندارد و کالای فرهنگی می‌تواند اقتصاد یک کشور را متحول کند؛ چراکه صنایع خلاق امروز به‌عنوان یک منبع اقتصادی ارزشمند مطرح است.


دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران تأکید کرد: در سال ۲۰۱۳ درآمد صنایع خلاق و فرهنگی در دنیا بیش از ۲۰۰۰ میلیارد دلار بود و بیش از ۳۰ میلیون نفر از این راه شغل ثابت دارند. در اتحادیه اروپا ۷ میلیون نفر شغل ثابت در صنایع فرهنگی دارند. پس فرهنگ باعث توسعه است و کالای فرهنگی، فانتزی و سرگرمی نیست. در سال پیش از کرونا، بیش از یک میلیارد نفر بلیت سینما خریدند و در سال ۲۰۱۹ نیز ۵۰ میلیون گردشگر در یک اتفاق فرهنگی در این اتحادیه شرکت کردند.


به گفته ایوبی، درصد گردشگران فرهنگی که فقط به یک کشور برای فرهنگ می‌روند نزدیک ۲۰ درصد است و اگر سهم ما در گردشگری دنیا فقط همین گروه باشد، رقم قابل توجهی خواهد شد.


وی توضیح داد: ۵ شهر خلاق داریم و یونسکو به‌درستی فهمید که باید منابع خلاق فرهنگی را برای توسعه شهرها بسیج کند و شهرهای خلاق در یکی از هفت رشته هنری همچون ادبیات، موسیقی، فیلم، معماری و... سرآمد هستند و شغل های پایدار در این رشته‌ها در این شهرها اتفاق می‌افتند.


دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران اظهار کرد: در دوران حضورم در مدیریت سینما با ۲۹ میلیون تومان سینما سیار را راه‌اندازی کردیم و هر دستگاه سه شغل پایدار ایجاد می‌کرد. کسی که در سینما یا تئاتر کار می‌کند باید کتاب بخواند کسی که در کتابفروشی کار می‌کند باید کتاب بخواند و اشتغال در عرصه فرهنگ، باعث رشد می‌شود.


ایوبی ادامه داد: ما پنج شهر داریم که جز شهرهای خلاق هستند و ۱۲ شهر یادگیرنده داریم. شهرهای یادگیرنده، شهرهایی هستند که در مدیریت شهری آن‌ها آموزش همگانی دیده شده است. آموزش تنها مدرسه یا دانشگاه رفتن نیست امروز اگر با تلفن همراه بلد نباشیم کار کنیم از چرخه زندگی حذف می‌شویم.


وی بابیان اینکه شهرهای ما سفیران فرهنگ اسلامی و ایرانی ما در دنیا هستند، گفت: در دنیا ۲۹۵ شهر خلاق داریم و تمام پنج شهر ما به همه این شهرها دسترسی خواهند داشت و شهرداران این شهرها در کشور خود باید ویژه باشند و ما می‌توانیم فرهنگ خود را به این شهرها معرفی کنیم. حرف‌های ما امروز شنیدنی است و روشنایی، اندیشه و عرفان در مشرق و در نزد ما است.


دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران تصریح کرد: امروز یونسکو بعد از سال‌ها به نظام استاد و شاگردی برگشته و فهمیده‌اند آموزش در کنار پرورش اهمیت دارد. امروز بحث اصلی در یونسکو اخلاق است و دریافته‌اند علم بدون اخلاق کافی نیست.


ایوبی ادامه داد: شهرداران ما می‌دانند فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی ما شهرمحور پدید آمده و تمدن اروپایی بر اساس قلعه بوده و قهرمانان قلعه، جنگجویان بودند اما قهرمانان ما ادیبان و شعرا بودند؛ کجای دنیا هزار سال هنر کتاب دارند و هنرمندان پای کتاب و کتابت قرآن، هنر ریختند؟ جهان‌شهرها می‌توانند مقام آموزگاری ما را به دنیا نشان دهند و غرب جایی نیست که بخواهیم از آن‌ها تقلید کنیم.


وی توضیح داد: این مجمع نخستین مجمع جهان شهرهای ایرانی است و ما ظرفیت نوروز را داریم و دوستان ما می‌توانند با تمام شهرهای جهان نوروز، مجمعی را برای همکاری راه اندازی کنند. همچنین ما مسیر تاریخی راه ابریشم را داریم و کشورهای مختلفی در این مسیر فعال هستند.


دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران عنوان کرد: یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های بین‌المللی ایران اسلامی، جشنواره رقص قلم بود که در مشهد مقدس برگزار شد و سازمان فرهنگ و ارتباطات، همراهی بسیار خوبی با این رویداد داشت و نتیجه این اتفاق ثبت جهانی پاسداشت هنر خوشنویسی شد.


ایوبی افزود: راه ابریشم را از دست داده بودیم و تصور می‌کردیم راه ابریشم حیاط خلوت چین است اما ششمین همایش راه ابریشم را با میزبانی همدان برگزار کردیم و یکی از مدعیان امروز در راه ابریشم هستیم.


وی تصریح کرد: شهرها می‌توانند در تهران برنامه‌های مختلف را اجرا کنند و بستر جهان‌شهرها بهترین معرف ما خواهد بود؛ با انجمن عکاسان صحبت کردیم تا آثار عکاسی حرفه‌ای درجه یک شهرها را تهیه و نمایشگاه عکسی حرفه‌ای داشته باشیم و کتاب این تصاویر را چاپ کنیم.


دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو یادآور شد: پیشنهاد می‌کنم بسته‌ای را از تمام شهرها از آیین نوروزی آماده کنیم و با کمک رایزنی‌های فرهنگی به‌نام جهان‌شهرهای ایرانی برای تمامی شهرهای دنیا بفرستیم.


ایوبی گفت: امیدوارم گردشگران شهرهای خلاق افزایش یابند و باید همه موارد در این شهرها به بهترین شکل دگرگون شود. همه ما یک آرزو داریم که جایگاه درست و واقعی خود را پیدا کنیم و همان‌طور که آموزگار بودیم این مقام را دوباره زنده کنیم و در رکاب جهان‌شهرها هستیم و با هم‌اندیشی هم این کار را می‌کنیم.


کالای فرهنگی می‌تواند اقتصاد یک کشور را متحول کند/  لزوم تحقق دیپلماسی فرهنگی با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه


توسعه گردشگری یکی از حوزه‌های مهم اقتصاد فرهنگ کشور


حجت‌الاسلام ایمانی‌پور با اشاره به فلسفه تشکیل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به‌عنوان مرکز دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۴ برای یکپارچه‌سازی فعالیت‌های فرهنگی و انسجام فعالیت‌های فرهنگی بین‌المللی ایران در خارج از کشور تأسیس شد تا تصویری روشن از فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی را به جهانیان عرضه کند.


رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: این سازمان از آغاز حیاتش تاکنون فراز و فرودهایی داشته است که ما تمام زحمات این سال‌ها را ارج می‌نهیم و باید برای تحقق دیپلماسی فرهنگی از ظرفیت‌های بالقوه، استفاده و رو به جلو قدم برداریم.


وی به نقش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در عرصه دیپلماسی فرهنگی و تأکید و فرمایشات مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی در خصوص بازسازی انقلابی در ساختارهای فرهنگی و ایجاد تحول در عرصه امور بین‌المللی و فرهنگی اشاره کرد.


حجت‌الاسلام ایمانی‌پور اظهار کرد: براین اساس در نظر داریم تحولی را در روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنیم که در آغاز این تحول را از سازمان فرهنگ و ارتباطات شروع خواهیم کرد تا مدیریت امور فرهنگی ـ بین‌المللی از مدیریت سازمانی به مدیریت قرارگاهی تبدیل شود.


رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه، گفت: در سطح سازمانی به دنبال این هستیم تا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را به‌عنوان قرارگاه مشترک فعالیت‌ های فرهنگی بین‌المللی کشور معرفی کنیم و در سطح ملی، ظرفیت ‌های موجود در استان‌ ها و شهرها به ویژه جهانشهرها را برای پشتیبانی دیپلماسی فرهنگی و روابط فرهنگی ایران بسیج خواهیم کرد.


وی ضمن تشریح فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دفاتر شهر مقدس مشهد و قم مطرح کرد: با هدف استفاده از ظرفیت‌ ها و توانمندی ‌های دیگر شهرها در تقویت و پشتیبانی رایزنی ‌های فرهنگی منطقه، درصدد آن هستیم تا در برخی از شهرها که دارای ظرفیت بالایی درزمینهٔ‌ های ظرفیت ‌های تاریخی، فرهنگی و علمی هستند، دفاتر نمایندگی ایجاد کنیم.


حجت‌الاسلام ایمانی‌پور تأکید کرد: این سازمان علاوه بر استفاده از توانمندی ‌های موجود در مرکز، به ظرفیت و پتانسیل‌ های سایر شهرها و استان‌ های کشور توجه دارد و مایل به بهره ‌گیری از حضور و مشارکت نمایندگان شهرهای خلاق است.


وی با تأکید بر اینکه خواهرخواندگی باعث رشد، توسعه پایدار شهرها و ارتقاء تعاملات فرهنگی و بین‌المللی می‌شود، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌تواند بستر و زمینه‌های لازم برای ارتباطات شهری و خواهرخواندگی با همتایان خود، گفت‌وگوی مستقیم شهرداران با همتایان خود، اجرای فعالیت‌های پژوهشی، علمی و برگزاری نشست‌های مشترک و همایش‌های بین‌المللی بین شهرهای ایران و دیگر کشورها را ایجاد کند.


رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان سخنانش، گردشگری را یکی از حوزه‌های مهم اقتصاد فرهنگ دانست و بر ضرورت به‌کارگیری ظرفیت‌های استان‌ و شهرها و زمینه‌سازی همکاری و تعامل در حوزه فرهنگی ـ بین‌المللی تأکید کرد.


کالای فرهنگی می‌تواند اقتصاد یک کشور را متحول کند/  لزوم تحقق دیپلماسی فرهنگی با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه


لزوم تولید محتوایی مناسب


علی‌اصغر شال‌بافیان معاون گردشگری وزارت میراث ‌فرهنگی نیز در این نشست بابیان اینکه رایزنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌توانند به‌مثابه قرارگاه مردمی برای توسعه گردشگری باشند اظهار کرد: رایزنان فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌توانند به‌عنوان نقطه ثقل ایجاد هماهنگی در خارج از کشور عمل کنند و رایزنان فرهنگی و رایزنی فرهنگی به‌مثابه قرارگاه مردمی ایران در خارج از کشور محسوب می‌شود.


وی با اشاره به تلاش‌های کمیسیون ملی یونسکو-ایران در ثبت‌های جهانی عنوان کرد: حوزه گردشگری به‌مثابه معرفی داشته‌های ثبت‌شده کشور است و امیدوارم در این بخش برجسته‌تر از قبل عمل کنیم.


معاون گردشگری وزارت میراث ‌فرهنگی توضیح داد: شبکه شهرهای جهانی ابتدا در داخل نیازمند انسجام است و اگر می‌خواهیم گردشگری را ترویج کنیم ابتدا باید مروج سفر ایرانیان در داخل کشور باشیم و سفر محملی برای شناساندن همین داشته‌ها می‌شود.


شال‌بافیان توضیح داد: اقبال داخلی، محرک اولیه استقبال گردشگران خارجی است. در حوزه شهرهای جهانی نیز معتقدم، این شهرها را به شهروندان ایرانی بشناسانیم و این شناساندن و این انسجام به تحقق اهداف ما در حوزه گردشگری کمک می‌کند. از رشت تا بندر خمیر، از مشهد مقدس تا دیگر نقاط کشور این ظرفیت را دارد و هم پیوندی این شهرها می‌تواند به‌عنوان استراتژی توزیع مکانی سفر محسوب شود.


وی ادامه داد: باید شبکه‌ای از شهرهای جهانی داشته باشیم و برندینگ شهری در آن‌ها اتفاق بیفتد. این شبکه در ایران می‌تواند محور تعریف مسیرهای جدید گردشگری شود. غالب گردشگران داخلی و خارجی با پیش‌فرض‌های قبلی، راجع به گردشگری مواجه هستند و این شهرهای جهانی می‌توانند مبدع گردشگری در کشور باشند.


معاون گردشگری وزارت میراث ‌فرهنگی تصریح کرد: شهرهای جهانی با ظرفیتی که ایجاد کردند می‌توانند ابزاری برای تأثیرگذاری در کاهش نوسانات سیاسی بر کسب‌وکار گردشگری باشند و استفاده از دیپلماسی شهری با محوریت شهرهای جهانی، می‌تواند در دستور کار این هم‌اندیشی‌ها قرار گیرد.


شال‌بافیان گفت: شهرهای خلاق و یادگیرنده و خواهرخوانده‌ها بر مبنای گردشگری موضوعی استوار هستند و امکان درون‌زایی برای توسعه محصولات گردشگری در این شهرها مشهود است. گردشگری خوراک، موسیقی و شئون مختلف فرهنگی از مشتقات گردشگری موضوع محور است.


وی افزود: چه الزاماتی باید محقق شود تا از فرصت جهان شهرهای ایرانی استفاده کنیم؟ در این راه باید تولید محتوایی مناسب داشته باشیم. نیازمندی ما به محتوای گردشگری باید بیش‌ازپیش در دستور کار قرار گیرد. همچنین برای توزیع این محتوا شیوه‌های نوین در نظر گرفته شود و شبکه‌های جهانی بهترین وسیله برای توزیع این محتوا است.


معاون گردشگری وزارت میراث ‌فرهنگی تصریح کرد: تعریف مستمر رویدادهایی که ظرفیت شهرها را بشناساند نیز باید در دستور کار باشد و بخش مهمی از گردشگری، تعریف رویداد است و باید بررسی کنیم چگونه رویداد برگزار کنیم.


شال‌بافیان تأکید کرد: ۹ تا ۱۲ بهمن نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران را داریم و وجه تمایز این نمایشگاه این است که از غرفه‌های اداره کل گردشگری استان تهران به غرفه ذی‌نفعان گردشگری استانی بخصوص شهرداری‌ها رسیدیم و درخواست دادیم با شهرداری‌ها همکاری نزدیکی داشته باشیم. آماده همکاری در این نمایشگاه با رویکرد نوسده هستیم و مفهوم نوسده می‌تواند محور همکاری جهانشهرها درباره همکاری در خصوص نوروز باشد.


کالای فرهنگی می‌تواند اقتصاد یک کشور را متحول کند/  لزوم تحقق دیپلماسی فرهنگی با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه


افزایش اختیار شهرداران


محمدرضا دشتی اردکانی رئیس فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار کرد: ۴۰ سال گذشته صنعت گردشگری در کشور ما رونق نگرفته زیرا سازمان‌های مختلفی در این عرصه بودند و اگر قرارگاهی در این بخش از نهادهایی همچون وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کمیسیون ملی یونسکو و وزارت گردشگری و...تشکیل شود می‌توان کار را جلو برد.


وی ادامه داد: در صنعت گردشگری باید فرا قوه‌ای بود و باید مسئولان سه قوه‌این دید را درباره گردشگری داشته باشند که بخش بزرگی از بودجه کشور از این بخش حاصل شود. اما این نگاه وجود ندارد.


رئیس فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مجلس تأکید کرد: جهانی‌شدن بسیار خوب است اما تا وقتی شهرداران و شوراهای شهر ما اختیار نداشته باشند جهانی‌شدن کند پیش می‌رود. اما مجلس در نظر دارد به شهرداران اختیار بیشتری بدهد.


دشتی اردکانی توضیح داد: امروز کشورهای منطقه گوی سبقت را ربوده‌اند. دبی و استانبول را ببینید. من هر کشوری رفتم از پرسپولیس و شیراز و اصفهان از من پرسیدند و ما نتوانستیم شهرهای خود را به‌درستی معرفی کنیم.


وی عنوان کرد: دیدگاه نسبت به صنعت گردشگری در کشور باید تغییر کند و شوراهای شهر باید مجلس‌های محلی شوند. در کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در نظر داریم این دو نهاد را تقویت کنیم و مجلس تنها نظارت بر قانون داشته باشد.


رئیس فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مجلس توضیح داد: جهان شهرهای ما ویترین شهرهای ما خواهد بود و از دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو تقدیر می‌کنم و معتقدم شهرهای خلاق بسیاری داریم. ما بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی جهان را داریم که همان دهه عاشورا است. هیئتی را از روسیه دعوت کرده بودم که یکی از این اعضا روزنامه‌نگار بود و این گروه روز عاشورا به ایران آمدند و من برایشان قیام عاشورا را توضیح دادم و او گریست و اکنون این روزنامه‌نگار هرسال عاشورا برای من پیام می‌فرستد.


دشتی اردکانی گفت: ما بیش از ۱۰۰ نوع گردشگری داریم که یک نوع آن فرهنگی است و چه چیزی بالاتر از صدور انقلاب به‌واسطه فرهنگ عاشورایی؟ امیدوارم بتوانیم با گردشگری، کشور خود را به دنیا معرفی کنیم. قرن جدید از اول فروردین ۱۴۰۱ شروع می‌شود. در قرن ۱۳ برج آزادی را ساختند و ما می‌توانیم با رویکرد فرهنگی جبهه و قیام امام حسین (ع) یک بنایی را در شهر خود به مناسبت قرن جدید ایجاد کنیم.


ایران از نقاط اصلی شهرنشینی در دنیا


احمد محیط طباطبائی نیز در این نشست اظهار کرد: گردشگری در اروپا برای ایجاد شناخت به وجود آمد و شناخت، با خود صلح به ارمغان می‌آورد و صلح، رونق اقتصادی و تجارت را در پی دارد. اروپا از اینکه آلمانی و فرانسوی دشمن یکدیگر به دنیا می‌آیند خسته بود و صنعت گردشگری این صلح را به وجود آورد.


وی ادامه داد: دولت‌ها در دهه ۵۰ میلادی هزینه می‌کردند و چند هزار دانشجوی آلمانی و فرانسوی به کشورهای هم رفته تا یکدیگر را درک کنند و ۴۰ سال پس از برنامه گردشگری اروپا، استراسبورگ که مرکز جنگ در اروپا بود به مرکز اروپای واحد تبدیل شد و یورو به وجود آمد و این کار گردشگری است.


رئیس باشگاه نوروز تأکید کرد: اصل سیاست ملی گردشگری نه به‌واسطه ایجاد شغل بلکه اهمیت همزیستی است. ایران یکی از نقاط اصلی شهرنشینی در دنیا است و ما از معدود کشورهایی هستیم که شهری در آن بانام ۵۰۰۰ سال پیش خوانده می‌شود که ازجمله آن به شوش می‌توان اشاره کرد.


محیط طباطبائی یادآور شد: شهر و مدنیت بر اساس سرمایه‌های خود برنامه‌ریزی می‌کنند؛ سرمایه هر شهری که شهرداری متولی آن است فرهنگ در قالب میراث فرهنگی و محیط‌زیست در قالب طبیعت و میراث طبیعی و مزایای اقلیمی آن است.


وی افزود: ما از هفت مدل شهر خلاق فقط در سه مدل توانسته‌ایم شهرهایمان را ثبت کنیم درحالی‌که درزمینهٔ فیلم و سینما و رسانه و ارتباطات و معماری شهری و ادبیات هم می‌تواند این اتفاق بیفتد و در حوزه یادگیری، شهرها فعال‌شده‌اند.


رئیس باشگاه نوروز گفت: برخی آیین‌ها و سنت‌های ما جنبه مهم ملی و جهانی دارند و نوروز و عاشورا ازجمله آن‌ها است. نوروز تنوع دارد و در هر نقطه‌ای شکل خود و در هر منطقه‌ای نماد خود را دارد. حفظ این تنوع یعنی مرکز نوروز یکجا نیست و در نوروز نوعی ارتباط با نقاط مختلف به وجود می‌آید.


محیط طباطبائی ادامه داد: کمیسیون ملی یونسکو-ایران به دنبال این مهم است که نوروز را در طلیعه این قرن به‌عنوان عامل همزیستی معرفی کند و ایران پرچم‌دار این آیین است. در نوروز هرکسی با هر عقیده‌ای دور یک سفره جمع می‌شود و می‌توانیم همه شهرهای جهانی خود را در کنار این شهرها معرفی کنیم. مزیت‌های هر شهر به‌عنوان سرمایه در حوزه یادگیری در قالب ویترین فرهنگ در کل جهان و همزیستی و وفاق و رونق تجاری برگرفته از گردشگری است.


در ادامه این نشست شهرداران، روسای شورای شهر و نمایندگان شهرهای مختلف ازجمله شیراز، سنندج، یزد، کلاردشت، مشهد، همدان، کرمان، تهران، کاشان، بندر خمیر، اراک، کرج و شهر جدید هشتگرد حضور داشتند.


کالای فرهنگی می‌تواند اقتصاد یک کشور را متحول کند/  لزوم تحقق دیپلماسی فرهنگی با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه


انتهای پیام/۱۱۰/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب