دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 دی 1400 - 12:00
عبدالباری عطوان:

ارتش روسیه در قزاقستان سناریوی ضدآمریکایی را تمرین کرد/ نگرانی واشنگتن از ائتلاف سوریه، ایران، روسیه

یک تحلیلگر عرب‌زبان در گزارشی نوشت: روسیه این روزها گزینه «تقابل» را به‌عنوان محور اقدامات خود برابر آمریکا به نمایش گذاشته است و تردیدی وجود ندارد که در صورت لزوم به گزینه نظامی متوسل می‌شود.
کد خبر : 635042
عبدالباری عطوان

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، عبدالباری عطوان در گزارشی به موضوع نتیجه برگزاری نشست ژنو میان هیئت‌های آمریکا و روسیه بر سر تضمین‌های امنیتی پرداخت و نوشت: مذاکراتی که دوشنبه گذشته در ژنو میان روسیه از سویی و آمریکا و ناتو از سوی دیگر برگزار شد، به دلیل رد درخواست‌های امنیتی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از سوی غرب شکست خورد. مسکو خواهان تضمین‌های امنیتی درباره قرار ندادن هرگونه موشک در اروپا که روسیه را هدف‌گیری کند و نیز مستقر نشدن تسلیحات و نیروهای نظامی در جمهوری‌های سابق شوروی است که به دنبال فروپاشی دیوار برلین و استقلال از شوروی، به پیمان ناتو پیوستند.


طبق این گزارش، پاسخ روسیه به این شکست ممکن است در قالب تقابل نظامی علیه نیروها و پایگاه‌های آمریکایی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم و جنگ‌های نیابتی خود را نشان دهد. شاید سوریه نخستین گزینه برای اقدام تلافی‌جویانه جدید روسیه علیه حریف آمریکایی باشد.


گزینه روسیه برای جبران شکست در مذاکرات ژنو


تحلیلگر برجسته عرب‌زبان در گزارش خود می‌نویسد: چندین شاخص اصلی وجود دارد که گزاره مذکور را قوت می‌بخشد و منابع اطلاعاتی بر آن صحه می‌گذارند؛


نخست، افزایش مقاومت مردمی سوریه در برابر حضور نظامیان آمریکایی در شرق و شمال فرات و بمباران بزرگ‌ترین پایگاه آنجا (میدان نفتی العمر) با چند فروند موشک که خسارت‌های مادی زیادی بر جای گذاشت.



روسیه برای بازگشت به منطقه و قطع ارتباط آن با واشنگتن تلاش می‌کند



دوم، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از کردهای شمال شرق سوریه خواست تا گفت‌وگوی جدی با دمشق را آغاز کنند تا دوباره زیر چتر دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه قرار بگیرند. وی فاش کرد با الهام احمد، رئیس کمیته اجرایی شورای دموکراتیک سوریه در این زمینه تماس گرفته و این یعنی بر روی اینکه نیروهای آمریکایی بازنده نهایی باشند، شرط‌گذاری کرده است.


ارتش روسیه در قزاقستان سناریوی ضدآمریکایی را تمرین کرد/ نگرانی واشنگتن از ائتلاف سوریه، ایران، روسیه
روسیه این روزها گزینه «تقابل» را به‌عنوان محور اقدامات خود به نمایش گذاشته است.


سوم، درخواست روز جمعه لاوروف برای برگزاری اجلاس ایرانی و عربی برای گفت‌وگو درباره امنیت جمعی منطقه خلیج‌فارس و حل‌وفصل بحران‌هایی است که به افزایش تنش و جنگ در یمن منجر می‌شود. این یعنی روسیه برای بازگشت به منطقه و قطع ارتباط آن با واشنگتن تلاش می‌کند.




بیشتر بخوانید:


آمریکا ۱۸ سناریو در واکنش به حمله روسیه به اوکراین آماده کرده است


ادعاها درباره زمان حمله روسیه به اوکراین پروپاگاندای رسانه‌ای آمریکاست




چهارم، درز کردن اطلاعات طرف روسی به‌وسیله منابع رسانه‌ای در زمینه اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خشم و نارضایتی خود را از طرف اسرائیلی نسبت به دو حمله اخیر به بندر لاذقیه در نزدیکی پایگاه هوایی حمیمیم که محل استقرار نیروهای روسیه است، ابراز کرده و خواستار توقف این حملات شده است.


پنجم: کنار گذاشتن کامل ترکیه از راهبرد جدید کاهش تنش روسیه که ممکن است به این معنا باشد رئیس‌جمهور روسیه دو فرض را محتمل می‌داند؛ نخست، اینکه هرگونه نزدیکی کُردها و سوریه در آینده با هدف مقابله با حضور ترکیه در خاک سوریه و نه‌فقط آمریکاست. دوم، اینکه احتمال حضور ترکیه در سنگر آمریکا به‌عنوان عضو ناتو وجود دارد و شاید کشته شدن سه سرباز ترکیه در انفجار مین چند روز پیش در حوالی حسکه واقع در شمال سوریه که محل حضور کردها بوده است، یکی از شواهد در این زمینه باشد.


پشت پرده خروج نظامیان آمریکا از منطقه


عبدالباری عطوان در این گزارش آورده است: نیروها و پایگاه‌های آمریکایی در سوریه و عراق در هفته‌ها و ماه‌های آینده هدف ائتلاف سه‌جانبه سوریه-ایران-روسیه خواهند بود و بعید نیست تصمیم آمریکا برای خروج نیروهایشان از این دو کشور قبل از پایان سال گذشته میلادی با این هدف باشد که آمریکایی‌ها به‌وسیله ائتلاف جدید و رو به رشد سه کشور گروگان گرفته نشوند.



انتظار داریم تغییری اساسی در نقشه ائتلاف‌ها و توازن قدرت در عرصه میدانی در سوریه، عراق و کل منطقه خاورمیانه رخ دهد



این گزارش می‌افزاید: کُردها ممکن است به خواسته‌های روسیه پاسخ مثبت دهند، زیرا نمی‌توانند در مقابل راهبرد احتمالی روسیه در سنگر آمریکا بایستند و خوب می‌دانند در کنار واشنگتن ایستادن، بهای سنگینی خواهد داشت. علاوه بر این، روسیه به تعبیری «دختر منطقه» است و از نظر جغرافیایی از سوریه و عراق دور نیست؛ همچنین حضور نیروهای آمریکایی در شمال سوریه شکننده و غیرقانونی است. ذکر این نکته خالی از لطف نیست، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اوایل زمامداری کاخ سفید اعلام کرد قصد دارد تمام نیروهایش را از سوریه خارج و به کاهش نیروهایش در منطقه و در ادامه، شکست اعتراف کند؛ رهبران کُرد با میانجیگری روسیه به دمشق رفتند و خواستار بازگشت به زیر چتر دولت سوریه شدند.


عطوان در پایان گزارش خود نوشت: روسیه این روزها گزینه «تقابل» را به‌عنوان محور اقدامات خود به نمایش گذاشته است و تردیدی وجود ندارد که در صورت لزوم به گزینه نظامی متوسل می‌شود. شاید سه هفته پیش که ۲ هزار ۵۰۰ نظامی خود را به قزاقستان اعزام کرد تا تلاش برای تغییر دولت این کشور را خنثی کند، تمرینی بود برای آنچه ممکن است در مناطق دیگر، به‌ویژه در سوریه، عراق و منطقه خلیج‌فارس در صورت لزوم رخ دهد. نقش سوریه با حمایت روسیه به‌عنوان متحد خود با قدرت در حال بازگشت است و به همین دلیل انتظار داریم تغییری اساسی در نقشه ائتلاف‌ها و توازن قدرت در عرصه میدانی در سوریه، عراق و کل منطقه خاورمیانه رخ دهد.


انتهای پیام/۴۰۳۳/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته