کاهش 20 درصدی قیمت خودروهای کرهای و ژاپنی با واردات مستقیم
یک کارشناس حوزه خودرو اعتقاد دارد که با واردات مستقیم از ژاپن و حذف کشورهای واسطهای مانند امارات و عمان هزینه واردات خودرو تا 20 درصد کاهش پیدا میکند.
فربد زاوه در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با تاکید بر اینکه با وارد شدن مستقیم خودروهای کرهای به بازار ایران اولین اتفاق همین تعدیل قیمت است، افزود: با این اقدام قیمتها به مقدار قابل توجهی تعدیل میشوند.
وی تصریح کرد: خودروها اکنون از واسطه خریداری میشوند و هزینههای مضاعفی مانند صادرات مجدد امارات که به آن اضافه میشود، قیمت تمامشده خودرو را برای ما افزایش میدهند.
وی توضیح داد: در امارات پنج درصد دولت و دو درصد برای شمارهگذاری گرفته میشود. از طرفی هزینههای بندری و واسطههای امارات بسیار زیاد است بنابراین باید با مستقیم شدن صادرات این هزینهها حذف شود و در نتیجه احتمال میرود با کسر شدن این هزینه بین 15 تا 20 درصد از قیمت خودرو کاهش یابد.
این کارشناس خودرو ادامه داد: از سوی دیگر این شرکتها خدمات پس از فروش و مارکتینگ را هم پوشش میدهند و هزینههای جاری شرکتها کم میشود و در نتیجه شرکتها با حاشیه سود بیشتر و در عین حال قیمت پایینتر محصول را میفروشند. یعنی ورود مستقیم کیا اولین تاثیری که میگذارد بحث قیمت است.
زاوه افزود: اکنون مشکلی که بین بیشتر شرکتها وجود دارد، تاخیرهای طولانی زمان تحویل است که این شرکتها خودروهای پیشفروش شده را یکماهه میفروشند و در بعضی مواقع 6 ماهه هم تحویل نمیدهند. وقتی شرکت مادر در بازار حضور داشته باشد و به چنین اموری نظارت کند یقینا اجازه اینگونه رفتارها را به نماینده نمیدهد.
وی ادامه داد: تغییراتی که مشتریان به صورت بیواسطه درک خواهند کرد این است که نماینده میتواند «کلیم» کند و هزینههای خود را از شرکت واردکننده بگیرد پس اینکه برخی گارانتیها اکنون به بهانههای بیاساس خودروها را برای گارانتی پذیرش نمیکنند، تمام خواهد شد.
این کارشناس خودرو اعتقاد دارد در ماههای آتی این دست خبرها رکود بازار را تشدید میکنند و در ماه آینده تا شب عید، دائما اخباری از قراردادهای جدید خواهید شنید که مشتریان را به فکر تامل در خرید خواهد انداخت.
در هفته گذشته شرکتهای مختلف کرهجنوبی و ژاپنی اعلام کرده بودند بهدنبال حضور در بازار ایران هستند.
کیا موتورز که یکی از پرفروش ترین برندهای خارجی حاضر در بازار ایران است نیز با صدور بیانیهای اعلام کرد، برنامه ویژهای برای همکاری با شرکتهای ایرانی در دوران پساتحریم در نظر گرفته است.
این شرکت در بیانیه خود از هدفگذاری برای صادرات 20 هزار دستگاه خودرو به بازار ایران در سال 2016 میلادی خبر داد و اعلام کرد: اکنون شرایط جدید و مناسبی برای همکارهای دو جانبه فراهم شده است.
در این بیانیه همچنین تاکید شده است که پس از چند سال لغو همکاریهای دوجانبه به دلیل تحریمهای بینالمللی، مسئولان این شرکت قصد دارند با تغییر شرایط سابق به طور کامل وارد بازار ایران شوند.
انتهای پیام/