بایدها، نبایدها و راههای غلبه بر اضطراب قبل از امتحان
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ امتحان و آزمونهای علمی روشی برای ارزیابی آموختههای فراگیران است. امروزه ایجاد آمادگی برای حضور در امتحان اعم از آمادگیهای علمی و روانی، خود مهارت محسوب میشود که میتوان در قالب روشهای نوین موفقیت در امتحان آنها را بیان کرد.
با توجه به نزدیکی ایام امتحانات دانشگاه با زهره سعادتمند دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) که حوزه مطالعات و تحقیقات خود را روی موضوع پیشرفت تحصیلی متمرکز کرده است، گفتوگو کردهایم که مشروح آن در ادامه میخوانید.(بیشتر بخوانید)
زهره سعادتمند در بیان روش یادگیری مطالب حفظی اظهار کرد: برای یادگیری درسهای حفظی روش «پسخات» توصیه میشود، این عنوان برگرفته از حروف ابتدایی شیوههای زیر است: پیشخوانی، سؤال کردن، خواندن، از پرگویی و تمرین. در این روش، ابتدا مقدار مطالبی را که قرار است مطالعه شود، مشخص کنید و سپس آن مطالب را به سرعت بخوانید(پیشخوانی)، سپس عنوان بهعنوان، از خود سؤال کنید و به سؤالها پاسخ دهید(سؤال کردن) و بلافاصله بعد از پاسخ، مطالب ذیل آن عنوان را بخوانید. این خواندن باید دقیق باشد و در هنگام خواندن، زیر مطالب خط بکشید و همزمان حاشیهنویسی کنید (خواندن).
وی افزود: در این مرحله، دانشجو باید دوباره برگردد و عنوان بهعنوان، مطالب خواندهشده را از خود سؤال و ازبرگویی کند، یعنی مطالب را از حفظ بیان کند و در نهایت تمرینها یا پرسشها را پاسخ دهد (تمرین).
بیشتر بخوانید:
اضطراب امتحانات؛ عوامل و راههای مقابله با آن
نکاتی طلایی برای قبولی در امتحانات پایان ترم
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) در پاسخ به این سؤال که روش یادگیری مطالب درکی چگونه خواهد بود، گفت: معمولاً دانشجویان در زمینه یادگیری دروس فهمیدنی مانند ریاضی با مشکلاتی مواجه میشوند. در خواندن این دروس نیز باید به نکات زیر توجه شود؛ ابتدا باید قسمتی را که میخواهد بخواند، معین کند، سپس با سرعت نگاهی به همه مطالب بیندازد، یعنی همه مطالب را پیشخوانی کند و در مرحله بعد، قسمتهای مربوط به هم را مجزا کند و از قسمت نخست با دقت آغاز به خواندن کند و در حین خواندن، نمونهها را ابتدا خود حل کرده و بعد به حل کتاب مراجعه کند و برای این کار اصرار داشته باشد.
سعادتمند عنوان کرد: شخص وقتی به تمرینها رسید، حداکثر تلاشش را بکند که خودش آنها را حل کند، حتی اگر از صحت راهحل اطمینان نداشته باشد، باز هم آنها را حل کرده و پس از حل تمرین، اگر پاسخ آن را در اختیار دارد به آن مراجعه کرده و نگاهی به پاسخ بیندازد و بعد مجدداً خودش حل کند و مصر باشد که همه عملیات را تا آخر انجام دهد؛ زیرا بسیاری از نکات، حین انجام عملیات مشخص میشود.
راهکارهای کاهش اضطراب در جلسه امتحان
وی درباره راهکارهای کاهش اضطراب در جلسه امتحان بیان کرد: اگر کسی برای حضور در جلسه امتحان به اندازه کافی مطالعه نکرده باشد و علائم اضطراب را نشان میدهد، این اضطراب نیست؛ بلکه ترس از امتحان بوده و بدیهی است کسی که از امتحان میترسد، باید بیشتر مطالعه کند.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) در تبیین نکاتی برای کاهش اضطراب امتحان عنوان کرد: اگر دانشجو با توجه به این نکات، باز هم احساس میکند که در جلسه امتحان آنقدر اضطراب دارد که مانع امتحان شده و باعث افت شدید نمرههای درسی او میشود، باید این نکات را رعایت کند و اگر باز هم مشکل برطرف نشد، به مشاور مراجعه کند.
سعادتمند اضافه کرد: در شب و روز قبل از امتحان بهمرور مطالب بپردازید، نه خواندن عمیق؛ زیرا خواندن عمیق در روزهای قبل از امتحان باید انجام شود و از چند ساعت قبل از امتحان، دیگر مطالعه نکنید. در روزهای امتحان فکر خود را درگیر بحثوجدل نکرده و حل مشکلاتی را که پیش میآید به بعد از امتحان موکول کنید.
وی ادامه داد: قبل از امتحان با کسی بحث نکنید با تنفس عمیق و با یاد خدای بزرگ به آرامش میرسید؛ الا به ذکرالله تطمئن القلوب، ابتدا آغاز به خواندن همه سؤالات کنید و به محض اینکه به سؤال ساده که جوابش را میدانید رسیدید، آن را پاسخ دهید. پس از آن تا آخر سؤالات بروید و به همه سؤالات، ساده پاسخ داده و بعد برگردید به سؤالات متوسط پاسخ و سرانجام نیز به سؤالات سخت که بیش از همه به تفکر نیاز دارد، پاسخ دهید.
راهکار عملی مهار اضطراب در جلسه امتحان
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) بیان کرد: داشتن مقداری اضطراب در اول جلسه امتحان امری طبیعی است و نباید از این اضطراب ترسید و دانشجو باید حرکت به سمت سادهترین سؤال را ادامه دهد، شاید در ابتدای کار احساس کند چیزی نمیداند و پاسخ هیچ سؤالی یادش نمیآید، این موضوع نیز طبیعی بوده و روی هیچ سؤالی نباید بماند؛ زیرا وقتی یکی دو سؤال ساده را پاسخ داد و برگشت، میزان اضطراب کم شده و راحتتر به سؤالات پاسخ میدهد.
سعادتمند در پاسخ به این پرسش که راهکار عملی مهار اضطراب در جلسه امتحان چیست، توضیح داد: اگر در حین امتحان، اندکی اضطراب به سراغ فرد امتحاندهنده آمد، مهم نیست، فقط سعی کرده عجله خود را کمتر کند؛ اما اگر اضطراب شدید شد، از خودگویی مثبت استفاده کند، مانند این جملات؛ «من سعی خودم را میکنم، انشاء الله موفق میشوم و...» و هرگز از جملات منفی، از قبیل: «بدبخت شدم، خیلی بد شد و... » استفاده نکرده و البته تنفس عمیق را فراموش نکند.
وی تأکید کرد: دانشجو باید سعی کند در آخرین لحظات، پاسخ همه سؤالات تشریحی را ـ حتی اگر فکر میکند اشتباه است ـ حتماً بنویسد و در آزمونهای چند گزینهای که نمره منفی ندارد، نیز حتماً به سؤالات پاسخ دهد و اضطراب اضافی برای خود ایجاد نکند، بهعنوان نمونه در جلسه امتحان سعی نکند به دوستانش کمک کند و نشان دهد که شجاع است و از ممتحنین نمیترسد و میتواند به دیگران مطالبی را برساند و یا برعکس از آنان مطالبی را بگیرد، این امور علاوه بر قبیح بودن، باعث اضطراب بیشتر نیز میشود.
محقق حوزه برنامهریزی درسی عنوان کرد: دانشجو باید به احساسات منفی قبل از امتحان مانند اینگونه احساسها؛ «هیچی بلد نیستم یا احساس میکنم همه مطالب را فراموش کردهام» اعتماد نکند؛ چراکه اینگونه احساسات، ممکن است قبل از امتحان برای بیشتر افراد به وجود آید.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/