راهآهن ایران صرفه اقتصادی فراوان برای هند و روسیه دارد
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، نشست مشترک رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با سردار بردی محمدف، معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان با اشاره به رشد ۸۴ درصدی حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان در ۲۰۲۱ و مذاکره در خصوص مدیریت هوشمند از طریق پهپادها در حوزه حملونقل و کشاورزی برگزار شد.
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با سردار بردی محمداف، معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در تهران، با ابراز امیدواری از اینکه خروجی این نشست دستیابی به اهداف مدنظر دو کشور باشد، گفت: توافقهای ایران و ترکمنستان میتواند در راستای تأمین منافع دو کشور باشد؛ بنابراین امیدواریم این جلسات در ایران و ترکمنستان برای تداوم بخشی به توافقات تداوم یابد.
وی یکی از موضوعات مهم در روابط ایران و ترکمنستان را حملونقل و ترانزیت بیان کرد و افزود: در نشست کمیسیون مشترک، در حوزه حملونقل و ترانزیت بین دو کشور به توافقاتی رسیدیم که دستاوردهای خوبی داشت؛ در این راستا در حوزه حملونقل ریلی درباره مبادله روزانه ۴۰۰ واگن از مرز سرخس به توافق رسیدیم.
قاسمی با بیان اینکه این توافق پیشرفت خوبی داشته است، اظهار کرد: میتوانیم این میزان مبادله را نیز افزایش دهیم.
وزیر راهوشهرسازی ایران با این حال از دریافت گزارشهایی مبنی بر وجود برخی مشکلات در پایانههای ایران و ترکمنستان خبر و پیشنهاد داد: تیم مشترکی از کارشناسان راهآهن ایران و ترکمنستان برای بررسی موانع موجود برای تحقق مبادله روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ واگن، تهیه گزارشی جامع و در نهایت رفع آنها در چند روز آینده به پایانهها اعزام شوند.
وی با بیان اینکه در صورت موافقت ترکمنستان، روسای سازمان راهآهن دو کشور در مورد پایانه سرخس واینچه برون مذاکراتی داشته باشند، ادامه داد: مطمئن هستیم میتوانیم میزان مبادلات را توسعه دهیم.
قاسمی درباره بحث ترانزیت ترکمنستان به هند و کشورهای جنوب نیز اظهار کرد: فکر میکنم برای دو کشور تأثیرات اقتصادی بسیار خوبی داشته باشد ضمن اینکه مسائل سیاسی و سایر موضوعات با کشورهای همسایه نیز قابلحل خواهد بود.
وی برای نمونه به صادرات روسیه به هند اشاره کرد و گفت: روسیه سالی ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن زغالسنگ از مسیر دریای سیاه، دریای سرخ و کانال سوئز به هند صادر میکند که این فرایند بیش از سه ماه زمان میبرد ضمن اینکه پرهزینه است.
قاسمی در تکمیل توضیح خود اضافه کرد: اما اگر روسیه از طریق راهآهن به ایران و منطقه چابهار متصل شود و از راه ریل ترانزیت به هند داشته باشد، نهتنها از نظر قیمت برای روسیه و هند بسیار اقتصادی و بهصرفه خواهد بود بلکه زمان ترانزیت نیز به ۲۰ روز کاهش مییابد.
اتصال و ترانزیت ریلی سالانه میلیاردها دلار آورده برای ایران و ترکمنستان خواهد داشت
به گفته وزیر راهوشهرسازی، این اتصال و ترانزیت ریلی میتواند در سال میلیاردها دلار برای ایران و ترکمنستان درآمد و منافع بسیاری جدی به همراه داشته باشد.
قاسمی در توضیح دلیل تمرکز خود بر مسئله ترانزیت، گفت: امروز جابهجایی بار از کشورهای شمالی مانند روسیه به کشورهای جنوبی مانند هند حجم بسیار گستردهای دارد.
وی با بیان اینکه ایران و ترکمنستان میتوانند همکاری بسیار فراتر از وضع موجود در حوزه حملونقل و ترانزیت داشته باشند، افزود: تقویت سیستم حملونقل ریلی در ایران و ترکمنستان بهعنوان حملونقلی ایمن و ارزان، میتواند منابع بسیار زیادی برای دو کشور داشته باشد.
وزیر راهوشهرسازی با اشاره به وجود مشکلاتی در سیستم ریلی ایران و همچنین ترکمنستان، تصریح کرد: میتوانیم با کمک هم مشکلات موجود در سیستم ریلی دو کشور را برطرف کنیم؛ بنابراین کاری استراتژیک به شمار میرود که دو کشور میتوانند تفاهمنامههایی مخصوص ترانزیت کشورهای شمال به جنوب داشته باشند.
قاسمی همچنین بخش حملونقل هوایی را بسیار مهم برای دو کشور دانست و تأکید کرد: بخش حملونقل هوایی میتواند جزو توافقات ایران و ترکمنستان قرار بگیرد و آمادگی امضای توافقنامهای برای تشکیل کارگروهی مشترک داریم.
وی همچنین دو کشور را در حوزه حملونقل جادهای دارای امکان خوبی دانست که میتوان این همکاری را توسعه داد.
قاسمی درباره هوشمند کردن بخش حملونقل نیز تصریح کرد: ایران آمادگی تشکیل کارگروه مشترک با ترکمنستان در زمینه حملونقل هوشمند دارد تا دانش و توانمندی خود را در اختیار ترکمنستان قرار داد.
وزیر راهوشهرسازی اضافه کرد: یکی از پیشرفتهای ایران دستیابی به دانش پهپاد است؛ میتوانیم ادعا کنیم که در ایران رتبه بالایی در این زمینه داریم و در حوزه مدیریت هوشمند جادهها میتوان از آن کمک گرفت.
وی به کاربردهای مختلف و متعدد دیگر پهپادها بخصوص در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: آمادهایم این دانش فنی را با هدف همکاری مشترک با ترکمنستان ارائه دهیم.
انتهای پیام/