دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی:

اجتماع سالم انسان را به کمال می‌رساند

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یکی از شرایطی که جامعه را بتواند به کمال برساند یک اجتماع سالم است، گفت: نظرهای سلیقه‌ای و حزبی و گروهی و سوءاستفاده‌های نفسانی اجتماع سالم ایجاد نمی‌کند.
کد خبر : 632978
سید‌علیرضا عبادی

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از بیرجند، آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی در مراسم افتتاحیه طرح اندیشه تمدن‌ساز دانشگاه‌های خراسان‌جنوبی و گرامیداشت سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات بالفعل نیست؛ بلکه بالقوه و بااستعداد است، موجودی است که استعداد انسان شدن را دارد.


نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی ابراز کرد: انسان باید به‌وسیله خودش استعداد انسان شدن را تولید کند، امتیاز فراتر بودن نیز بر این است که خود تلاش کند؛ والا اگر دیکته‌ای را دیگران بنویسند که کمالی نیست، طبعاً هم متکی به علل و اسباب است و هم متکی به مقدمات که بسیار شنیدیم که انسان مدنی‌ بالطبع است.




بیشتر بخوانید:


راه‌اندازی بخش دانشجویی طرح اندیشه تمدن‌ساز




عبادی مطرح کرد: انسان مدنی‌بالطبع یعنی در نظام تکوین و خلقت انسان طوری آفریده‌شده که یکی از مقدمات شکوفایی استعدادها باید در سایه اجتماع باشد.


جامعه عامل پرورش انسان است


وی گفت: آنی که انسان را پرورش و رشد می‌دهد و به جایگاه واقعی‌اش می‌رساند جامعه است، انسان بدوی یک امتیازهایی و یک محرومیت‌هایی دارد، محرومیتش این است که هیچ کمالی نمی‌تواند کسب کند، اما امتیاز آن این است که دیگران نمی‌تواند بر او چیزی تحمیل کند پای فرار دارد، در حالت مدنیت که انسان به‌صورت جمعی، شهری و اجتماعی زندگی کند، امتیازش این است که همه‌چیزها را اگر شرایطش باشد، می‌تواند یاد بگیرد اما مشروط است.


نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی افزود: این‌گونه نیست که هر جامعه‌ای قابل‌ قبول باشد، جامعه مورد قبول است که کمال، علم، ادب، ایمان، اخلاق ببخشد، اگر چنین جامعه‌ای باشد انسان به امتیاز بزرگی می‌رسد که می‌تواند به جایگاه بشر دست یابد، نخبگان، دانشجویان و طلاب باید تاریخ و شرایط معاصر را تحلیل کنند و دریابند که آن‌هایی که زور و زر و تزویر دارند چه بلایی سر مردم آورده‌اند.


امام‌جمعه بیرجند گفت: کشورهایی که اسم و آوازه دارند، همه جهان را یک قفس و زندان کرده‌اند، در همان کشورها اعلام می‌شود ده‌ها هزار کودک پناهنده ناپدید شدند؛ اگر فرزندان ما یک‌شب دیرتر به خانه برگردند در دل ماچی می‌گذرد؟ اما در کشورهای اروپایی کودکان پناهنده ناپدید می‌شوند، آن‌هایی که زنده می‌مانند سیاسیون همان کشورها می‌گویند اگر در سرما بمیرند بهتر است که به فرانسه یا لهستان بروند و این کشورهای پرآوازه نه‌تنها نظاره‌گر نیستند، بلکه آفریننده این شرایط هستند.


عبادی ادامه داد: این تمدن و مدنیت کجاست؟ این تمدن که به‌مراتب از وحشی‌گری بدتر است؛ چراکه در حیات‌وحش پای فرار دارند اما این انسان‌ها کجا بروند، همه جهان را قبضه دارند، از میانمار، نیجریه، اروپا، یمن، سوریه و فلسطین همه‌جا را به ویرانی کشیده‌اند، تنها یک‌راه است و آن راهی است که انبیا(ع) و با پیام الهی که آفریننده عالم و آدم است، طرح و برنامه‌ای که انسان اجتماع کند؛ اما جامعه‌ای باشد که به مدنیت مورد نظر برسد.


ارائه طرح نو بر اساس دین و دانش توسط دانشجویان


وی ابراز کرد: آرمان شما دانشجویان با دین و دانش این است که طرحی از نو درانداخته شود، همان‌گونه که شهید بزرگوار سردار قاسم سلیمانی در نامه‌ای به خانواده خود نوشت«من خوش ندارم که تصور کنید من لباس نظامی پوشیدم که آدم بکشم بلکه من لباس نظامی پوشیدم که آدمکش‌ها را بکشم.»


رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان‌جنوبی افزود: انسان محبوب خدا و اشرف مخلوقات است، حرمت انسان از کعبه بالاتر است، این مکتب انبیا است.


نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌ جنوبی مطرح کرد: تشکیل حکومت همان ولایت‌فقیه که همان ولایت انبیاست که طبعاً حق تصرف دارند، وقتی کسی خواب است حرام است؛ بیدارش کنید، مگر اذن داشته باشید یا شما را تکلیف کرده باشد، حتی اگر نمازش قضا شود حق بیدار کردن ندارید، یا اگر در خواب به کسی ضرر مالی رساند باید ادا کند، حتی اگر در هوشیاری نباشد.


عبادی ادامه داد: در دین خدا باید حقوق و حیثیت همه حفظ شود؛ کوچک و بزرگ نداریم و حق همه مساوی است، چه برسد که انسانی را بکشد که گناهی کبیره است، در جریان داعش اگر سردار سلیمانی و امثال وی نبودند و آنها سلطه پیدا می‌کردند، تخریب‌هایی بدتر از مغول می‌داشتند؛ چراکه مغول ابزار نداشته است؛ اما اینها ابزارش را داشتند.


وی بیان کرد: مدنیت به معنی صحیحش از برنامه‌های دین است، رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به انقلابی که مردم نهضت کردند و مقابل طاغوت بین‌المللی ایستادند و پیروز شدند، فرصتی پیش آورند که باید برگشت به مکتب پیامبران و از این ظالمان نباید پیروی کرد، همه آنچه آدمکشی و حق‌خوری برود تا هر انسانی به‌حق خودش برسد، اساس انقلاب اسلامی یعنی این‌که در این ۴۰ ساله یک سیلی هم نزدیم؛ بلکه فقط دفاع کردیم؛ اما در جبهه کفر به‌صورت همه‌جانبه و به صورتی که همه گزینه‌ها برای مقابله ما دارند.


رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان‌جنوبی بیان کرد: گام اول پیروزی انقلاب اسلامی بود که نه شرق کمونیسم و نه غرب لیبرال این را بر نمی‌تابیدند، به یاد داریم در جنگ جهانی ظالمانه هشت‌ساله همه کشورهای دنیا مقابل ایران بودند از میگ‌های روسی، سلاح‌های اروپایی و آمریکا و مرتجعان منطقه در جبهه‌های علیه ایران حضور داشتند.


دولت‌ها بر اساس سلایق حزبی عمل کرده‌اند


امام‌جمعه بیرجند بیان کرد: استکبار هرگز یک‌لحظه حاضر نبودند که ما مستقل شویم در این بیش از ۴۰ سال هرچه توانستد انجام دادند؛ اما خدا خواست و نهضت انقلاب اسلامی پیروز شد، نظامی تشکیل شد و دارای دولت، مجلس، ارتش و قوه قضائیه شد؛ اما اینها کافی نیست، ما دولت‌های مختلفی را پشت سر گذاشتیم؛ اما مشکل ما این بوده که دولت‌ها بر اساس قانون اساسی عمل نکردند؛ بلکه بر اساس حزب و سلیقه خودشان عمل کردند.
وی افزود: بارها رهبر فرزانه انقلاب اسلامی این موضوع را تذکر دادند؛ اما خیلی‌ها از این اختیارات قانونی خودشان سوءاستفاده کرده و زیان‌هایی را به بار آوردند به دشمن رو دادند که باعث شد دشمن به اقتصاد و فرهنگ ما تهاجم کند، بعد از نهضت، انقلاب، قانون و نظام اسلامی باید به دولت اسلامی برسیم.


رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان‌جنوبی ابراز کرد: یکی از شرایطی که جامعه را بتواند به کمال برساند یک اجتماع سالم است، نظرهای سلیقه‌ای و حزبی و گروهی و سوءاستفاده‌های نفسانی که اجتماع سالم ایجاد نمی‌کند، هر وقت مسئولان بر اساس قانون اساسی که پیشرفته‌ترین قانون جهان است عمل کردند، آن‌وقت به پیشرفت می‌رسیم.


نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: مردم باید در دامان یک دولت اسلامی پرورش پیدا کنند نه آن دولت سلیقه‌ای که خودش مردم را گران‌فروش بار می‌آورد و با نفوذی که در آن می‌شود به فرهنگ مردم آسیب می‌رساند بعد می‌گوید ما که نمی‌توانیم مردم را به‌زور به بهشت ببریم.


امام‌جمعه بیرجند ادامه داد: جامعه اسلامی محصول کار فنی، علمی، فرهنگی و سیاسی برای ایجاد تمدن اسلامی است و آن‌وقتی است که جامعه اسلامی محصول دولت اسلامی است، از همه قشرهای مردم که نمی‌شود، انتظار داشت که مسائل را تحلیل کند، این کار دولت است و مردم به پاکی، عصمت و وفای به عهد تربیت شوند، دولت اسلامی یک آشیانه‌ای برای تربیت اسلامی است.


عبادی بیان کرد: این ترتیبی که در گام دوم انقلاب اسلامی ذکرشده یک ترتیب علمی است که بعدازآن تمدن اسلامی است، این مراحل باید یکی پس از دیگری انجام شود، تمدن اسلامی نیز یعنی اینکه جامعه اسلامی به‌جایی برسد که آن‌هایی که در جامعه ما به دنیا می‌آیند و رشد می‌کنند بدون اینکه تعلیم و تربیت ویژه کنیم، جامعه به‌گونه‌ای است که خودش انسان‌پرور است.


جامعه اسلامی وقتی به‌وجود می‌آید که کودکان سبک زندگی اسلامی یاد بگیرند


وی افزود: جامعه اسلامی آن‌وقتی به وجود می‌آید که همان‌گونه که در خانواده‌های فارس کودک فارسی صحبت می‌کند، بین ترک‌ها، ترکی صحبت می‌کند، عرب‌ها کودکانشان به‌صورت خودکار عربی صحبت می‌کند، کودکان در آن جامعه اسلامی به‌صورت خودکار سبک زندگی اسلامی و ارزش‌ها و کمالات را یاد می‌گیرند.


رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان‌جنوبی گفت: یک جامعه صحیح وقتی به تمدن برسد همه را رشد می‌دهد و مانند خورشید به همگان نور می‌دهد، شما دختران و پسران حاج‌قاسم سلیمانی هستید و این شهید بزرگوار فدای این مکتب شده و به‌سوی این آرمان حرکت می‌کرده است، هرکس در دامان حاج قاسم باشد جز خیر نمی‌بیند، در زندگی شهید سلیمانی شر نبوده است.


امام‌جمعه بیرجند گفت: شما دانشجویان و دانشگاهیان باید آرمان حاج قاسم را در مقابل همه مفسدین و طواغیت و ستمگران پیاده کنید، این کار شدنی است، خدا نیز شمارا یاری کرده، زمانی که دیگران با ناامیدی صحبت می‌کردند که ۹ دی و ۲۲ بهمنی نخواهد بود اما رهبر انقلاب اسلامی گام دوم انقلاب را نوشتند که این الهام است.


عبادی ادامه داد: این‌که یک انتخاب سالم برگزار شود و نتیجه آنچه شود کار سختی بود، اما در شرایط سخت کرونا در دو اوج شیوع ویروس کرونا، فراگیری فروکش کرد و انتخاباتی با این انتخاب خوب برگزار شد، در قوه قضائیه نیز فعال و تازه‌نفس در کنار دو قوه دیگر به کنار مردم آمده‌اند تا مشکلات را حل کنند و شما می‌توانید با آرمان تمدن اسلامی و گذر از دولت اسلامی و جامعه اسلامی رسید.


نماینده مقام معظم رهبری در خراسان‌جنوبی بیان کرد: آن‌قدر دشمن‌ها و دشمن‌پرست‌ها به مردم ما آسیب زدند که مردم را خسته کرده‌اند؛ اما مردم با همه سختی‌ها تحمل کردند و از این سختی‌ها میوه شیرین گرفته‌اند؛ اما منتظر ابتکار شما فرزندان حاج قاسم هستند، بعد از ۴۰ سال آزمون‌وخطا منتظر ایجاد تمدنی هستیم که از آن تمدن بوی ظهور حضرت مهدی(عج) می‌رسد.


حاج قاسم سرباز ولایت بود


در ابتدای این مراسم سیدحسن هاشمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و مرحوم علامه آیت‌الله مصباح یزدی گفت و از حضور آیت‌الله عبادی و مسئولان استان و دانشگاهیان در این مراسم تشکر و از تلاش‌های ارزشمند گروه دانشجویی دختران حاج‌قاسم در برگزاری این جلسه و نمایشگاه فرهنگی ویژه قدردانی کرد.


هاشمی با اشاره به مجاهدت‌های خالصانه سردار شهید سلیمانی گفت: حاج قاسم سرباز ولایت بود و عمر گران‌بها و پربرکت خود را درراه خدا و ائمه اطهار صرف کرد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌جنوبی و بیرجند گفت: تبیین ابعاد مکتب حاج قاسم برای نسل جدید و آینده‌ساز کشور اسلامی‌مان یک ضرورت است.


استقبال خوب استادان از طرح اندیشه تمدن‌ساز


در این مراسم حجت‌الاسلام محمدعلی جعفری رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خراسان‌جنوبی نیز در سخنانی به بیان اهداف و گزارش اقدامات انجام‌شده در طرح اندیشه تمدن‌ساز اسلامی پرداخت و با اشاره به اینکه محتوای طرح بر اساس کتاب جذاب و کاربردی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن (کتاب اندیشه تمدن ساز) است، گفت: استقبال استادان دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی استان از طرح اندیشه تمدن‌ساز خوب بود.


وی افزود: دور دوم این طرح بر اساس کتاب انسان ۲۵۰ ساله اثر مقام معظم رهبری آغاز می‌شود.


حجت‌الاسلام محمد حاجی‌زاده معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آنا در بیرجند آشنایی با اندیشه‌های جامعه‌سازانه رهبر انقلاب،آشنایی با سیره مبارزاتی (سیاسی) معصومین ،فراگیری مهارت تدبر در قرآن کریم، آشنایی با کارکردهای عینی و پیامدهای اجتماعی آموزه‌های دینی، ایجاد و گسترش نگرش تحول‌آفرین و تمدن‌ساز میان استادان و دانشجویان را از اهداف این طرح برشمرد وگفت: طرح اندیشه تمدن‌ساز بر اساس سخنرانی‌های مقام معظم رهبری در سال ۵۳ که به شکل کتابی ارزشمند تدوین‌شده طراحی‌شده است.


وی افزود: این طرح ابتدا برای استادان دانشگاه آزاد اسلامی استان ارائه شد و سپس سایر استادان دانشگاه‌ها نیز در این طرح مشارکت کردند.


انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته