دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
خدایی‌منش در برنامه روزنه رادیو «گفت‌وگو»:

قریب به ۶۰۰ هزار نسخه به‌صورت الکترونیکی ارائه می‌شود

معاون خرید راهبردی درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی گفت: پیرو قانون حذف نسخ کاغذی، درحال حاضر قریب به ۶۰۰ هزار نسخه پزشکان، به‌صورت الکترونیکی ارائه می‌شود.
کد خبر : 633035
رادیو گفت و گو



به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، فرهاد خدایی‌منش در برنامه روزنه رادیو گفت‌وگو با اشاره به سرنوشت نسخه‌نویسی الکترونیکی، خاطرنشان کرد: سازمان تامین اجتماعی از سال‌ها قبل طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی را آغاز کرده به‌طوری‌که چند سالی است در مراکز ملکی تامین اجتماعی و مراکز پاراکلینیک ملکی سازمان، نسخه کاغذی تجویز نمی‌شود.


وی افزود: در حال حاضر نیز این مقوله با تمام ظرفیت در حال اجراست و پیشرفت خوبی در این زمینه داشته‌ایم. از ابتدای دی ماه به واسطه قانون بودجه ۱۴۰۰ این امر اجرایی و موجب پیشرفت دو چندان شد که درحال حاضر قریب به ۶۰۰ هزار نسخه پزشکان به‌صورت الکترونیکی ارائه می‌شود. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که زیرساخت‌های کشور برای نسخه‌های الکترونیکی فراهم شده است اما همواره مواردی مانند کاهش سرعت اینترنت به‌دلیل قطعی برق در این امر اخلال ایجاد می‌کند.


معاون خرید راهبردی درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در رابطه با داروهای نایابی که نیاز به تعویض دارو و ابطال نسخه دارند، اظهار کرد: در گذشته بیمار برای تعویض دارو به مطب پزشک مراجعه می‌کرد اما درحال حاضر اگر نسخه‌ای نیاز به تعوض و اصلاح داشته باشد از طریق همان سیستم یک پارچه‌ای که در اختیار تمام مراکز و پاراکلینیک‌ها قرار دارد بخشی در نظر گرفته شده که داروخانه پیامی مبنی‌بر عدم موجودی و تعویض دارو به پزشک ارسال می‌کند و در صورت صلاحدید دکتر مربوطه، نسخه‌ی جدید جایگزین می‌شود. اما اگر پزشک بر داروی تجویز شده اصرار داشته باشد، بیمار باید به داروخانه‌های دیگر مراجعه کند.


خدایی‌منش در پاسخ به این سوال که آیا سیستم یکپارچه‌ای برای پیشنهاد داروخانه‌های جایگزین وجود دارد؟ بیان کرد: این سیستم یکپارچه در اختیار سازمان‌های بیمه‌گر نیست و توزیع دارو در حوزه نظارت سازمان دارو بوده و مجزا از سیستم بیمه‌گری است، اگر ارتباطی بین سازمان دارو و شرکت‌های بیمه‌گر بسته شود این امکان به وجود خواهد آمد.


وی با اشاره به اینکه الزام پزشکان به استفاده از نسخ الکترونیکی موجب قطع ارتباط پزشکان با بیمه‌گر شده است، گفت: در حال حاضر نسخه پیچی الکترونیکی در تمامی مراکز پاراکلینیک و داروخانه‌ها صورت می‌گیرد، به شکلی که نسخ کاغذی نیز توسط داروخانه‌ها تبدیل به نسخه الکترونیکی می‌شود. بنابراین در تمام کشور و مراکز پاراکلینیک به‌صورت صد درصدی، نسخ الکترونیکی هستند و به ۵۵۰ هزار نسخه در طول روز رسیده‌ایم که مسیر کوتاهی تا خواسته قانونی باقی مانده است.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته