دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 دی 1400 - 00:10
توسعه دانش‌های نو با انجمن‌های‌ علمی(۶۵)/ سمیعی در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛

۵ راهبرد کارآمد برای تقویت انجمن‌های علمی/ استقلال؛ حلقه گمشده انجمن‌ها

انجمن علمی دندانپزشکی در دوران اوج‌گیری کرونا چه کرد؟دبیر انجمن علمی دانشجویی دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با تشریح راهبردهای کارآمد برای تقویت انجمن‌های علمی، نبود استقلال مالی و دشواری مسیر اخذ بودجه‌های مربوط را ازجمله چالش‌های موجود در مسیر فعالیت انجمن‌ها عنوان کرد.
کد خبر : 632383
انجمن‌های علمی



گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ انجمن‌های علمی دانشجویی متشکل از دانشجویان فعال، باانگیزه و با ظرفیت‌های بالا هستند که موجب تجمیع و متمرکزشدن دانشجویان مشتاق به فعالیت‌های پژوهشی و علمی می‌شوند.


بخش عمده این ظرفیت‌ها، ابتدای کار به‌صورت بالقوه هستند و اگر دانشگاه‌ها بستر مناسبی را برای فعالیت انجمن‌ها فراهم آورند؛ بالفعل‌شدن این ظرفیت‌ها دور از دسترس نخواهد بود؛ بنابراین در راستای ترویج روحیه علمی، توانمندسازی و ایجاد انگیزه در دانشجویان، دانشگاه باید انجمن‌های علمی دانشجویی را فعال و حمایت کند.




بیشتر بخوانید:


مهارت‌افزایی دانشجویان در انجمن‌های علمی


بودجه تخصیصی انجمن‌های علمی افزایش یابد


جای خالی امتیازهای ویژه در انجمن‌های علمی




خبرنگار خبرگزاری آنا در شصت و پنجمین شماره از پرونده «توسعه دانش‌های نو با انجمن‌های‌ علمی» درباره مأموریت‌ها، اهداف، برنامه‌ها، دستورکارها و دستاوردهای انجمن علمی دانشجویی دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با امیرحسین سمیعی دبیر این انجمن گفت‌وگو کرده است که مشروح آن را می‌خوانید.


آنا: انجمن علمی دانشجویی دندانپزشکی را با ذکر جزئیات، چگونگی تشکیل و نوع و حیطه کارکرد آن (زمینه‌های کاری) معرفی کنید.


سمیعی: انجمن علمی ـ دانشجویی دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با پیگیری تعدادی از دانشجویان ورودی ۱۳۹۲ و همراهی مسئولان پژوهشی وقت دانشگاه ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ موفق به اخذ مجوز از مراجع مربوط شد؛ اما به دلیل مسائلی راه‌اندازی و آغاز فعالیت رسمی آن تا سال ۱۳۹۷ به تعویق افتاد و اسفند ۹۷ با پیگیری و همراهی جمعی از دانشجویان علاقه‌مند این دانشکده، نخستین دوره انتخابات هیئت‌مدیره انجمن برگزار و اعضای هیئت مدیره با مشارکت ۱۱۰ نفر از اعضای این انجمن مشخص شد.


اکنون در پرتو الطاف الهی و تلاش دوستان شاهد فعالیت‌های مثمر و دستاوردهای پرشمار انجمن علمی دانشجویی دندانپزشکی واحد شیراز در عرصه‌های مختلف علمی، پژوهشی و فرهنگی هستیم به امید آنکه یادگار زرینی برای نسل‌های آینده دانشجویان این دانشکده باشیم.


تعداد کل اعضای انجمن علمی ـ دانشجویی دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز بالغ بر ۲۶۴ نفر اعم از استاد، دانشجو و دانش‌آموخته و اعضای هیئت مدیره آن متشکل از پنج عضو اصلی و دو عضو علی‌البدل است.


جایگاه و وظایف انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها


آنا: جایگاه و وظایف انجمن‌های علمی در دانشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


سمیعی: انجمن‌های علمی به‌عنوان یک نهاد دانشجویی در وهله نخست باید محیط و بستر مناسبی برای کشف، رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه دانشجویان ایجاد کنند.




۵ راهبرد کارآمد برای تقویت انجمن‌های علمی/ استقلال؛ حلقه گمشده انجمن‌ها

پوستر فعالیت‌های انجمن دندانپزشکی واحد شیراز



از سوی دیگر دانشجویان به‌خصوص در دوره‌های عمومی (undergraduate) نیازمند یک راهنما هستند که مسیر و مقصد را برای آنان روشن کرده و در این مسیر همراهشان باشد تا وقت و انرژی‌شان در مسیر صحیح هزینه شده و در نهایت موجب موفقیت و شکوفایی استعدادهایشان شود.


از دیگر وظایف انجمن‌های علمی می‌توان به برقراری ارتباط با انجمن‌های علمی و سایر رشته‌های دانشگاهی اشاره کرد که نتیجه آن نیل عمیق‌تر به مفهوم واقعی «علم» خواهد بود. انجمن‌های علمی می‌توانند با ایجاد انگیزه و شور علمی ـ پژوهشی بین استادان و دانشجویان موجب تعمیق ارتباطات علمی و ارتقای سطح آموزشی دانشگاه‌ها شوند که نتیجه آن قطعاً ارائه خدمات بهتر به آحاد جامعه خواهد بود.


آنا: انجمن‌های علمی به‌عنوان هسته‌های تخصصی چه نقشی در پیشبرد علمی و توسعه علم و دانش به‌ویژه دانش نوین دارند؟


سمیعی: انجمن‌های علمی با افزایش ارتباطات و تعاملات میان‌رشته‌ای موجب می‌شوند دانشجویان دید جامع‌تری به علم داشته باشند و از زوایای تازه‌ای به علوم و موضوعات مختلف بنگرند. این دید جامع تأثیرات بسزایی در روشن شدن زوایای تاریک و مبهم موضوعات علمی خواهد داشت و می‌تواند موجب گسترش مرزهای علم و پیشبرد دانش‌های نوین شود.


آنا: حمایت از انجمن‌های علمی دانشجویی را چگونه ارزیابی می‌کنید و مشکلات و چالش‌های مسیر فعالیت خود را چه چیزهایی می‌دانید؟


ازجمله چالش‌های موجود در مسیر فعالیت انجمن‌ها نبود استقلال مالی، دشواری مسیر اخذ بودجه‌های مربوط، بروکراسی‌های فرساینده اداری برای اجرای برنامه‌ها و نبود تسهیلات و امتیازات ویژه برای اعضای فعال و ممتاز است.سمیعی: انجمن‌های علمی بیش از هرچیز نیازمند روحیه استقلال و خودباوری هستند با این مضمون که باور داشته باشند که در دانشکده، دانشگاه و جامعه خود مفید و تأثیرگذار هستند؛ این روحیه تنها زمانی محقق می‌شود که انجمن‌های علمی به نحو شایسته‌ای حمایت شده و چالش‌های پیش روی آنها مرتفع شود.


ازجمله چالش‌های موجود می‌توان نبود استقلال مالی انجمن‌ها، دشواری مسیر اخذ بودجه‌های مربوط، بروکراسی‌های فرساینده اداری برای اجرای برنامه‌ها و نبود تسهیلات و امتیازات ویژه برای اعضای فعال و ممتاز را نام برد که این مسائل متأسفانه موجب کاهش میل و رغبت دانشجویان برای پیوستن به انجمن‌های علمی شده است.


کارآمدترین راهبرد در راستای تقویت انجمن‌های علمی


آنا: انجمن‌های علمی چگونه تقویت می‌شوند تا در پیشبرد علم موفق باشند؟


سمیعی: کارآمدترین راهبرد در راستای تقویت انجمن‌های علمی ایجاد انگیزه برای فعالیت استادان، دانشجویان و دانش‌آموختگان در این وادی است؛ چراکه مهم‌ترین رکن یک مجموعه نیروی انسانی پرشور و مشتاق است و این مهم با پیشنهادهایی مانند «رفع چالش‌ها و مسائل»، «فراهم کردن تسهیلات و امتیازات برای اعضای فعال اعم از استاد، دانشجو و دانش‌آموخته» به عنوان مثال امتیازاتی برای ارتقای مرتبه علمی، فرصت تحقیقاتی و ... برای استادان عضو و همکار با انجمن و تسهیلاتی مانند تخفیف شهریه، نمره تشویقی و ... برای دانشجویان عضو و فعال، «برگزاری نشست‌های منظم و دوره‌های مسئولان دانشگاه با هیئت مدیره انجمن‌های علمی»، «ایجاد بستر لازم برای تجربه محیط شغلی آینده دانشجویان پیش از فارغ‌التحصیلی» و «اجرای طرح‌هایی مانند منتورینگ در راستای رهنمود صحیح دانشجویان» تا حد زیادی قابل دستیابی است.


آنا: نحوه همکاری مسئولان در دانشگاه با انجمن دندانپزشکی چگونه بوده است؟


سمیعی: مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در حد توان و امکاناتی که آیین‌نامه‌های موجود در اختیار آنها قرار می‌دهد به انجمن علمی دندانپزشکی کمک کرده و پشتیبان انجمن بوده‌اند، به‌خصوص رئیس دانشکده معماری.


۵ راهبرد کارآمد برای تقویت انجمن‌های علمی/ استقلال؛ حلقه گمشده انجمن‌ها


آنچه که انجمن علمی دندانپزشکی را از سایر انجمن‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در برخورداری از امکانات و ... متمایز می‌کند، وجود بُعد و مسافت فیزیکی از پردیس مرکزی دانشگاه و ماهیت علوم پزشکی آن است که موجب می‌شود جنس دغدغه‌ها و چالش‌های آن کمی با سایر انجمن‌های این واحد دانشگاهی متفاوت باشد که امیدواریم این مسائل به‌تدریج مرتفع شود.


آنا: چنانچه فعالیت‌های اجتماعی، علمی، فرهنگی و موفقیت‌ها و دستاوردهایی داشته‌اید، تشریح کنید.


سمیعی: بزرگ‌ترین موفقیت و دستاورد انجمن علمی ـ دانشجویی دندانپزشکی واحد شیراز ایجاد انگیزه و افزایش روحیه علمی ـ پژوهشی بین دانشجویان و استادان این دانشکده است و در کنار آن از افتخارات انجمن علمی انجمن می‌توان کسب عنوان «انجمن برتر» و کسب عنوان «کتاب برتر سال» توسط «دکتر محمود حقانی» را ذکر کرد.




بیشتر بخوانید:


تقویت و حمایت از فعالیت‌های نوآورانه با رفع محدودیت‌های مالی


ایده‌های محصول‌محور دانشجویان در «بن‌بست بودجه»


توانمندسازی و شکوفایی استعداد جوانان در انجمن‌های‌ علمی




بخشی از فعالیت‌های انجمن دندانپزشکی شامل برگزاری وبینارها، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های متنوع علمی ـ پژوهشی، تعامل علمی با سایر دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و علمی ـ تحقیقاتی، اجرای برنامه‌های عام‌المنفعه نظیر آموزش بهداشت، فلورایدتراپی و ... برای اقشار مختلف جامعه، تولید محتوی چندرسانه‌ای نظیر پادکست‌های علمی، فیلم‌های آموزشی، پوستر و ... ، پخش زنده گفت‌وگوهای مختلف با استادان، دانش‌آموختگان و مسئولان دانشگاه، برگزاری مراسم روز دندانپزشک، معارفه نودانشجویان و ... ، اطلاع‌رسانی اخبار مربوط به دانشکده و دانشگاه و برقراری پل ارتباطی میان مسئولان و دانشجویان، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی پیرامون بیماری، ارتباط مستمر با دانش‌آموختگان و استفاده از تجربیات ارزشمند آنها و آشنایی دانشجویان با المپیادهای دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را شامل می‌شود.


آنا: آیا در انجمن خود موفق به تولید محصول و یا موفقیت‌های دیگری به‌ویژه فعالیت‌های کرونایی شده‌اید؟


سمیعی: انجمن علمی دندانپزشکی در زمان پاندمی covid-۱۹ نه‌تنها دچار رخوت نشد؛ بلکه با افزایش فعالیت‌های خود در بستر فضای مجازی در پی جبران خلأهای آموزشی ایجاد شده برآمد و در زمان قرنطینه و اوج‌گیری این بیماری، با افزایش آگاهی عمومی به‌دنبال کاهش اضطراب و ایجاد نگرش منطقی نسبت به این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن بودیم.


در این دوره دو ساله سعی داشتیم در فضای مجازی تعامل بین دانشجویان و دانشگاه را حفظ کرده و نشاط دانشجویی را احیا کنیم.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب