دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با برگزاری کارگاه آموزشی در بجنورد صورت گرفت؛

آشنایی دانشجویان با روند عملی رسیدگی به جرم

دانشجویان رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد با حضور در دادسرای بجنورد با وظایف و تشکیلات اداری و وظایف دادستان، مقامات دادسرا و مراحل ارجاع پرونده آشنا شدند.
کد خبر : 631110




به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از بجنورد، دادستان عمومی و انقلاب بجنورد در کارگاه آموزشی «آشنایی با روند عملی رسیدگی به جرم» با حضور دانشجویان رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد علاوه‌بر تشریح وظایف و تشکیلات اداری و وظایف دادستان اظهار کرد: دادسرا یکی از مهم‌ترین ارکان نظام قضائی هر کشور به شمار می‌آید که در ایران پس از انقلاب مشروطه و راه‌اندازی دادگاه‌های عرفی دادسرا با عنوان «اداره مدعی‌العموم» از مهم‌ترین نهادهای کیفری محسوب شد که سابقه آن به قانون اصول تشکیلات عدلیه مصوب ۱۲۹۱ بازمی‌گردد.(بیشتر بخوانید)


سیدجواد ایلالی افزود: دادسرا در ساختار نظام عدالت کیفری به کشف جرم و تعقیب و تحقیق از متهم و جمع‌آوری و حفظ آثار و ادله ارتکاب جرم پرداخته تا حقوق جامعه محفوظ و امنیت قضایی و اجتماعی حاصل آید.


آشنایی دانشجویان با روند عملی رسیدگی به جرم


وی با تشریح مقامات دادسرا ادامه داد: مقامات دادسرا افرادی هستند که دارای پایه قضائی هستند و با حکم رئیس قوه قضائیه جزء مقامات قضائی محسوب می‌شوند و به دسته‌های کارمندان، دادیاران و بازپرسان تقسیم می‌شوند.


دادستان عمومی و انقلاب بجنورد عنوان کرد: قضات نیز در دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؛ عده‌ای که کار قضائی در شعب انجام می‌دهند و عده‌ای نیز در مشاغل مدیریتی مشغول به انجام‌ وظیفه هستند.


آشنایی دانشجویان با روند عملی رسیدگی به جرم


در ادامه کارگاه آموزشی «آشنایی با روند عملی رسیدگی به جرم» دادستان عمومی و انقلاب بجنورد به بیان خصوصیات و ویژگی‌های دادسرا، وظایف دادستان شامل وظایف قضائی و اداری و ... پرداخت.


در بخش دوم کارگاه آموزشی توسط یکی از بازرسان مجرب و ویژه مفاسد اقتصادی و قتل، پرونده‌های جنایت نفس و بررسی ادله و مستندات جرم تشریح شد.


آشنایی دانشجویان با روند عملی رسیدگی به جرم


در بخش دیگری از کارگاه آموزشی «آشنایی با روند عملی رسیدگی به جرم» نیز جزئیات مرحله ارجاع به‌عنوان نخستین مرحله رسیدگی به پرونده و همچنین دایره سرپرستی توسط دادیار جانشین دادستان در قسمت ارجاع نهاد دادسرا و دادیار دایره سرپرستی تشریح و بازگو شد.


آشنایی دانشجویان با روند عملی رسیدگی به جرم


در بخش نهایی کارگاه «آشنایی با روند عملی رسیدگی به جرم» دانشجویان رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد به ۱۰ گروه ۱۰ نفره تقسیم و هر گروه به یکی از شعبات دادیاری و بازپرسی که در حال رسیدگی به شکایات مردم با حضور شاکیان و متهمان بودند، مراجعه و به‌صورت علنی از نحوه روند رسیدگی به جرم مطلع شدند.


آشنایی دانشجویان با روند عملی رسیدگی به جرم


مدرس گروه حقوق دانشگاه آزاد بجنورد در پایان کارگاه آموزشی در گفت‌وگو با آنا اظهار کرد: بررسی سلسله جلسات کارگاه‌های آموزشی و تدریس مباحث تئوری به‌صورت عملی در حوزه‌های قضائی با هدف افزایش خدمات و بهبود کیفیت آموزشی علاوه‌بر ایجاد انگیزه موجب افزایش روحیه مطالبه‌گری و قوه تجزیه‌ و تحلیل حقوقی که لازمه موفقیت دانشجویان این رشته خواهد بود، می‌شود.


آشنایی دانشجویان با روند عملی رسیدگی به جرم


جمیله سادات موسوی اضافه کرد: این موضوع بدون شک در سایه ارتباط مستمر و تنگاتنگ دانشگاه و نهادهای قضائی محقق خواهد شد.


آشنایی دانشجویان با روند عملی رسیدگی به جرم


انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب