دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 دی 1400 - 13:58

بتن ریزی در هوای سرد، تمهیدات، الزامات و دستورالعمل ها

بتن ماده‌ای است که استفاده‌های زیادی از آن در ساختمان‌سازی می‌شود و یکی از اصلی‌ترین ماده‌ها برای بنا کردن یک ساختمان است.
کد خبر : 630882
بتن ریزی

به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، بتن از ترکیب آب و سیمان به وجود می‌آید و استحکام خود را از سیمان می‌گیرد. با این حال انعطاف بیشتر بتن نسبت به سیمان، به دلیل وجود آب است. بتن‌ ریزی اصولی دارد که باید رعایت بشود تا ساختمان استحکام کافی داشته باشد. قالب بتن و همچنین شرایط مختلف مانند شرایط جوی، روی بتن‌ ریزی تأثیر می‌گذارند و به همین دلیل بتن‌ ریزی در شرایط مختلف، به شکل‌های گوناگونی انجام می‌شود. بتن ‌ریزی در هوای سرد نیز شرایط خاص خودش را دارد و نکاتی را باید رعایت کرد. در این مقاله دستورالعمل‌هایی راجع به بتن‌ ریزی در هوای سرد بررسی شده است.


بتن چیست و چطور آماده می شود؟


برای این که به خوبی تأثیر هوای سرد روی بتن‌ ریزی را متوجه شوید، باید بدانید که بتن چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. بتن از ترکیب سیمان و آب به دست می‌آید که سیمان نیز خود ترکیبی از خاک‌های مختلف است. سیمانی که در ترکیب بتن وجود دارد، باعث استحکام بالای آن می‌شود و به همین دلیل بتن کاربردهای زیادی در ساختمان‌سازی دارد و در ساخت بیشتر خانه‌ها از بتن استفاده می‌شود. بتن تازه‌ای که با مخلوط کردن سیمان و آب تشکیل شده است، ماده‌ای نرم و انعطاف‌پذیر است که حالتی خمیری دارد و دارای غلظت نسبتاً بالایی است.


این ماده با گذشت زمان تبدیل به بتن سفت و محکمی می‌شود که به ساختمان و بنا استحکام می‌دهد. دلیل این استحکام، واکنش دادن سیمان با آب است. سیمان با آب واکنش داده و بتن محکمی را به وجود می‌آورد که بدون آن ساختمان‌های امروزی ساخته نمی‌شدند. این واکنش در دمای عادی و دمای اتاق، به خوبی انجام می‌شود و بتن مناسبی تشکیل می‌شود. با این حال واکنش بین سیمان و آب در هوای سرد، شرایط خاصی دارد و به شکل مناسبی اتفاق نمی‌افتد. در هوای سرد سیمان با آب واکنش نمی‌دهد و به همین دلیل بتن مناسبی ساخته نمی‌شود. در نتیجه بتن‌ ریزی در هوای سرد، شرایط متفاوتی خواهد داشت و هنگام بتن‌ ریزی در زمستان، اصولی باید رعایت شود. در صورت رعایت نکردن این اصول، بتن مناسبی تشکیل نخواهد شد و امکان ساختن بنا نیز وجود نخواهد داشت.


حداقل دمای بتن ریزی در زمستان


بتن‌ریزی در هوای سرد و بارانی به چه صورت انجام می شود؟


دلیل این که نمی‌توان از بتن به شکل عادی در هوای سرد استفاده کرد، آبی است که در بتن وجود دارد. منظور از هوای سرد، زمانی است که دمای هوا به زیر پنج درجه می‌رسد و بیشتر از ده درجه نمی‌شود. در این آب و هوا و مخصوصاً در دمای زیر پنج درجه سانتی‌گراد، رفتار آب تغییر می‌کند. هنگامی که دمای هوا به زیر پنج درجه می‌رسد، حجم آب به صورتی غیرطبیعی کاهش می‌یابد. همچنین آب رو به یخ زدن و منجمد شدن می‌رود. به همین دلیل بتنی که در این هوا و با این آب تشکیل می‌شود، کیفیت مناسبی ندارد. دمای مناسب بتن‌ ریزی همان دمای اتاق است که در آن، آب به خوبی با سیمان واکنش می‌دهد. در فصل زمستان دمای هوا ممکن است حتی به زیر صفر درجه نیز برسد. دمای مناسب بتن‌ ریزی در زمستان، بین پنج تا ده درجه سانتی‌گراد است و این دما نباید به زیر پنج درجه برسد. به عبارتی حداقل دمای بتن‌ ریزی پنج درجه سانتی‌گراد است.


بتن ریزی در هوای سرد و بارانی


نقش آب در بتن‌ ریزی در هوای سرد


اصلی‌ترین نقش آب در ساخت بتن، هیدارته کردن سیمان است که با رسیدن به زیر پنج درجه، متوقف می‌شود. دمای زیر پنج درجه باید حداقل تا سه روز ادامه داشته باشد و بعد از آن می‌توان تمهیداتی که برای بتن‌ریزی در هوای سرد نیاز است، به انجام رساند. هرچه هوا سردتر باشد، سیمان به مقدار کمتری هیدراته می‌شود و به همین دلیل استحکام بتن پایین‌تر می‌آید. در صورتی که بتن قبل از تکمیل شدن و رسیدن به مقاومت نهایی منجمد شود، استحکامش تا پنجاه درصد کاهش می‌یابد. دمای منجمد شدن بتن، زیر صفر است. هنگامی دما به زیر صفر و به حدود حداقل منفی یک درجه سانتی‌گراد می‌رسد، بتن شروع به یخ زدن می‌کند. در واقع ماده‌ای که منجمد می‌شود، آبی است که با سیمان به خوبی ترکیب نشده است و در واکنش شرکت نکرده است. بعد از منجمد شدن بتن، سیمان و آبی که با یکدیگر واکنش نداده‌اند به همان شکل باقی می‌مانند و پس از آب شدن یخ‌ها، شاهد ترک و شکاف در سطح بتن خواهید بود. به همین دلیل بتن‌ ریزی در هوای سرد و بارانی شرایط مخصوصی دارد.


دستورالعمل‌های بتن‌ریزی در هوای سرد


همان‌طور که اشاره شد، بتن‌ ریزی در هوای سرد نیازمند رعایت اصولی است و بدون رعایت آن‌ها نمی‌توان بتن‌ ریزی را انجام داد. از مهم‌ترین کارهایی که هنگام بتن‌ ریزی در هوای سرد باید انجام شود، جلوگیری از یخ زدن بتن است. اگر بتن به شکل مناسبی خودش را گرفته باشد، دیگر نیازی به انجام کار خاصی نیست و بتن آماده استفاده در ساختمان است. اما در زمانی که آب و سیمان تازه مخلوط شده‌اند و بتن در مراحل ابتدایی است، باید جلوی یخ زدگی آن را گرفت. برای بالا نگه داشتن دمای بتن از تجهیزات خاصی استفاده می‌شود. دماسنج همواره ابزار مناسبی هنگام بتن‌ ریزی در هوای سرد است، زیرا این امکان را فراهم می‌سازد تا از دمای بتن آگاه شوید. همچنین می‌توانید از آب گرم برای ساختن بتن استفاده کنید تا دمای بتن به سرعت کاهش نیابد و به زیر پنج درجه نرسد.


با این حال استفاده از آب داغ که دمایی بالای هشتاد درجه دارد، مجاز نیست. همچنین استفاده از سنگ‌دانه‌ها باعث می‌شود تا روند کاهش دمای آب با سرعت کم‌تری اتفاق بیفتد. استفاده کردن از گرم‌کننده و برخی از محفظه‌ها برای گرم نگه داشتن بتن نیز روش‌های دیگر بتن‌ ریزی در هوای سرد است. حتی می‌توانید محفظه و قالب بتن را در کنار یک منبع گرما قرار دهید تا دمای آن به دمای محیط نرسد و واکنش به بهترین شکل ممکن انجام شود.


بتن‌ریزی در زمستان به چه صورت است؟


هنگام ریختن بتن در قالب آن در فصل زمستان، باید برف‌ها و یخ‌ها را از روی قالب بتن پاک کرد و دمای آن را بالاتر برد. در صورتی که دما بسیار پایین باشد، بتن‌ ریزی در قالب نباید انجام شود، زیرا آب داخل بتن به سرعت به دمای انجماد می‌رسد و باعث خراب شدن بتن می‌شود. بهتر است از سولجر قالب‌ بندی نیز در کنار قالب به عنوان پشت بند استفاده بشود تا بتن کاملاً به شکل قالب و بهترین حالت خود برسد.



دستورالعمل‌های استفاده از بتن در هوای سرد


برای بتن ریری سقف ، باید از جک سقفی یا داربست فلزی مناسب و استاندارد استفاده کرد زیرا این کار باعث می‌شود تا بتن کاملاً حالت خود را حفظ کند و دچار فروپاشی یا تغییر شکل نشود. در نهایت باید گفت که بتن‌ ریزی در هوای سرد باید با رعایت اصول و دستورالعمل‌ها انجام شود و تنها در این صورت است که بتن مناسبی برای استفاده در ساخت بنا به وجود خواهد آمد. ساختمان‌هایی که بر اساس اصول ساخته نشوند در صورت بروز یک حادثه مانند زلزله، دچار خسارت خواهند شد.


کمی در خصوص سیویل سان بدانید


سیویل سان یکی از برترین تولیدکننده‌ها در زمینه قالب بتن، جک سقفی، داربست فلزی، سولجر و اتصالات و ملزومات قالب‌بندی است که محصولات خود را با بالاترین کیفیت و قیمتی مناسب در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. تیم گروه صنعتی سیویل سان با تجربه چندین ساله خود در این زمینه می‌تواند مناسب‌ترین انتخاب برای سفارش تجهیزات فلزی قالب‌بندی بتن باشد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: بتن آب و هوای سرد
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۱ نظر
مجید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
۰
سپاس از مطالب بسیار خوبتون
امین
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
۰
نوع قالب بتن و قالب بندی هم از مواردی هست که بسیار تاثیرگذار هست که باید به اون هم اشاره میشد
محسن
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
۰
آیا نوع قالب بتن هم در بتن ریزی در هوای سرد تاثیری داره؟
احمد صابری
شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
نوع قالب بتن در بتن ریزی هوای سرد خیلی مهمه
قالب بتن پلاستیکی دمای بتن را حفظ میکنه اما مقاومت بالایی نداره و در دمای پایین منقبض میشن و برای بتن ریزری به نظر من مناسب نیستن
قالب بتن فلزی با این که نسبت به قالب پلاستیکی دمای بتن را کمتر حذف میکنه اما همچنان بهترین گزینه هست
به خصوص در مواقعی که از چت فن میخواین استفاده می کنین
هلدینگ شایسته