هزار و ۸۸۸ موضوع پژوهشی پاسخی به نیاز صنعت نساجی و پوشاک
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ طرح پایش آزاد (پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکهای دانشگاه آزاد اسلامی) بعد از رونمایی در سال ۹۷ با هدف توسعه پایدار تحقیق و توسعه بهمنظور شناسایی و رفع چالشهای کشور، ابتدا کار خود را با ۹ برنامه علمی آغاز کرد و در ادامه تعداد برنامههای علمی این طرح به ۴۰ برنامه و بیشتر ارتقا یافت.
در مدت اجرای آزمایشی طرح پایش آزاد، ۱۱۲ استاد، ۱۵۵ دانشجو و ۱۷۴ پژوهشگر به سامانه پژوهشیار مراجعه و موضوعات خود را انتخاب کردند. این در حالی است که صنعتگران و متخصصان در حوزههای مختلف کاری میتوانستند در کنار استادان دانشگاه بهعنوان استاد مشاور به دانشجویان و پژوهشگران کمک کنند.
بیشتر بخوانید:
شناسایی ظرفیتها و استعدادهای حل مسئله در «طرح پایش»
تصویب ۶ چالش در برنامه علمی مسکن، آینده و محیط شهری
همکاری صنعت با دانشگاه در «طرح پایش» چگونه است؟
دانشجویان و پژوهشگران هم میتوانند با مراجعه به سامانه پژوهشیار از بین هزاران عنوان موضوع تحقیقاتی در حوزههای مختلف که در قالب چندهزار برنامه پژوهشی ارائه میشود، موضوع پایاننامه خود را انتخاب کنند. از طرفی به گفته مسئولان دانشگاه، این سامانه به سامانه ایرانداک نیز متصل شده است.
واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی هر استان در ادامه اجرای طرح پایش با همکاری دبیرخانه برنامه علمی دانشگاه موضوعات محوری خود را برای طرح پایش آزاد مشخص کردند بهعنوان مثال یزد در منسوجات، تبریز در کفش و چرم و دریاچه ارومیه، گیلان در گردشگری، کرج در فلزات کمیاب و گرانبها و ... به عنوان پیشگام مطرح شدند؛ اما دانشگاه آزاد اسلامی استانهای سراسر کشور در طرح پایش ملزم هستند برنامه علمی خود را براساس مزیتمحوری، تعداد هیئت علمی و سایر ظرفیتهای موجود در هر استان آماده کرده و با تشکیل شورای راهبری در شناسایی و رفع چالشهای کشور کمک کنند.
مأموریت سه برنامه علمی (نساجی، پلیمر و پوشاک)، کاشی و سرامیک و مهار زیستی به دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد سپرده شده تا در طرح پایش چالشهای این برنامهها شناسایی و نظام موضوعات تدوین و زمینههای پژوهش آنها در سامانه پژوهشیار بارگذاری شود.
خبرنگار خبرگزاری آنا به همین منظور و در تشریح فعالیتها و اهداف اجرای طرح پایش، چالشها و نظام موضوعات تدوینشده در دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با نوید نصیریزاده رئیس دبیرخانه برنامه علمی این دانشگاه گفتوگو کرده است که در ادامه میخوانیم.
آنا: ابتدا تعریفی از طرح «پایش» دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشید.
نصیریزاده: در راستای تحقق رسالت دانشگاه آزاد اسلامی درباره جهتدهی به فعالیتهای پژوهشی استادان بهویژه هدفمندسازی رسالهها و پایاننامههای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی، دانشگاه آزاد اسلامی طرح پایش (پژوهش اثربخش یکپارچه شبکهای) را تدوین و در قالب سامانه پژوهشیار به مرحله اجرا رساند و در راستای ترویج و تسهیل این مهم آییننامههای حمایتی و تشویقی متعددی در نظر گرفته شده است.
با توجه به اینکه استان یزد، قطب صنعت نساجی کشور بوده و پیشینهای بسیار ارزشمند در این عرصه دارد، دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد متولی تدوین برنامه علمی نساجی و پوشاک شده است.آنا: طرح پایش چگونه میتواند به کاربردی شدن پایاننامهها و رسالههای دانشجویان برای حل مسائل کشور کمک کند؟
نصیریزاده: سالهای اخیر هدفمندسازی و کاربردی کردن فعالیتهای پژوهشی بهویژه موضوع رسالهها و پایاننامهها بهصورت جدی مورد توجه و رصد قرار گرفته است. چند سال اخیر رویکرد پژوهشها، رویکرد تولید علم بوده هرچند مسئله تولید علم نیز حائز اهمیت بوده و دستاورد آن جایگاه درخشان کشور در عرصههای بینالمللی در این باره است؛ اما شکاف و گپ موجود بین صنعت و جامعه با دانشگاه هر روز پررنگتر و ملموستر میشود.
با توجه به اینکه برنامه علمی طرح پایش بهصورت کاملاً تخصصی و با چشمانداز رفع نیازهای صنعت و جامعه و بهصورت کاربردی تدوین شده میتوان امید داشت تا در آیندهای نزدیک، این شکاف روزبهروز کمتر و همکاریهای تنگاتنگی در این باره صورت گیرد و شاهد حضور دستاوردهای علمی دانشگاهها در صنعت باشیم.
آنا: درباره برنامههای علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد توضیح دهید.
نصیریزاده: با توجه به اینکه استان یزد، قطب صنعت نساجی کشور بوده و پیشینهای بسیار ارزشمند در این عرصه دارد، دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد متولی تدوین برنامه علمی نساجی و پوشاک شده است. ظهور و رشد صنعت درخشان و گسترده کاشی و سرامیک در استان یزد که به معرض شکوفایی رسیده و نیز مبحث بسیار مهم توجه به نهادههای کشاورزی سالم و عاری از مواد شیمیایی و وجود صنعت مردان با تجربه و استادان فرهیختهای که دستی نیز بر آتش صنعت دارند و در زمینه موضوعات فوق تخصص دارند، سبب شد تا استان یزد اقدام به تدوین برنامه علمی در سه زمینه(نساجی، پلیمر و پوشاک)، کاشی و سرامیک و نیز مهار زیستی کند.
آنا: تاکنون چه چالشهایی را مطابق با نیاز، اسناد بالادستی کشور و صنایع احصا کرده و چه نظام موضوعاتی را تدوین کردهاید؟
نصیریزاده: در راستای مسئولیت تدوین برنامه علمی نساجی، پلیمر و پوشاک که به دانشگاه آزاد اسلامی یزد محول شده، این دانشگاه با مشارکت و همکاری گروهی از استادان صاحبنظر و برجسته در گروههای آموزشی مختلف مانند نساجی، طراحی پارچه و لباس، پلیمر، شیمی، مدیریت، حسابداری، روانشناسی و معارف به تدوین یک هزار و ۸۸۸ موضوع در راستای برنامه علمی صنعت نساجی و پوشاک اقدام کرده است.
استقبال استادان و دانشجویان از طرح نظام پایش
آنا: میزان استقبال استادان و دانشجویان برای اخذ پروپوزال با عنوانهای ذیل برنامه علمی استان یزد شما چقدر بوده است؟
نصیریزاده: نظر به ضرورت آشکار سوق دادن پایاننامهها و رسالهها به سمتوسوی حل مشکلات و معضلات صنعت و جامعه، طرح نظام پایش و برنامههای مندرج در آن از سوی استادان و دانشجویان بهویژه در موضوعات مواد، انرژی، مدیریت، نساجی، طراحی پارچه و لباس، پلیمر و صنایع غذایی و علوم کشاورزی مورد استقبال بسیار شایستهای واقع شده است.
رسالههای متعددی در راستای برنامه علمی نظام پایش توسط دانشجویان و با هدایت و راهنمایی استادان تعریف شده که اکنون تا حصول نتیجه و دستاورد لازم در دست اجراست.
بیشتر بخوانید:
عملیات نجات دریاچه ارومیه؛ راهبردها و راهکارها
استخراج و تدوین ۵ چالش در «برنامه علمی پسته»
۷۳ پروژه از نظام موضوعات برنامه علمی ذوب آهن اخذ شد
آنا: آیا فعالیت تحقیقاتی، کتاب، ترجمه، تألیف، همایش یا وبینار علمی منطبق با برنامههای علمی استان داشتهاید؟
نصیریزاده: با توجه به حضور استادان برجسته بهویژه با درجات علمی استادتمام و دانشیار در زمینه منطبق با برنامه علمی استان، ۴۸ کتاب در زمینه نساجی، پوشاک، پلیمر، صنایع غذایی و کشاورزی و مواد توسط انتشارات علمی دانشگاه چاپ شده و در همین راستا همایش ملی نساجی سنتی با محور غیاثالدین نقشبند یزدی و سه دوره همایش ملی سبک زندگی و سلامت نیز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد برگزار شده است.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/