مدرسه عالی مهارت «بافندگی» در آستانه اخذ مجوز/ دانشآموزان استعدادیابی و نیازسنجی میشوند
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
بیشتر بخوانید:
افزایش توان عملی دانشآموزان با بازنگری در منابع درسی
تربیت ۵۵۰ دانشجوی ماهر در دانشکده مهارت دانشگاه آزاد ماهشهر
لزوم نگاه بنیادی و توجه به ارکان حوزه مهارتآموزی
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفتوگو با سعید احمدی ابریشمی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربتحیدریه را میخوانیم.
در تفاهمنامه با اداره فنی و حرفهای، مجوز راهاندازی مرکز مدیریت و مشاوره شغلی اخذ شد که در قالب آن به برگزاری دورههای مهارتی برای دانشجویان و دانشآموختگان به همراه صدور گواهینامه اقدام میشود. تحصیل ۳۵۰ دانشجو در ۶ رشتهمقطع دانشکده مهارت
احمدی ابریشمی در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا درباره ظرفیتها و امکانات بخشهای مختلف، تعداد دانشآموز و دانشجویانی که در سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربتحیدریه در حال تحصیل هستند، اظهار کرد: امسال در دانشکده مهارت و کارآفرینی تعداد ۳۵۰ دانشجو در ۶ رشته مقطع کاردانی مشغول تحصیل هستند. مدارس سما نیز در سال تحصیلی جاری مقطع ابتدایی و متوسطه اول (چهار مدرسه) تعداد ۸۴۱ دانشآموز دختر و پسر دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربتحیدریه گفت: در حوزه مدارس سما برای کسب مهارتهای عمومی دانشآموزان و همکاران این حوزه با امضای تفاهمنامه با ادارات کشاورزی، میراثفرهنگی، اداره هواشناسی و... به برگزاری بازدید و کارگاه توسط کارشناسان مربوط از جمله کاشت و برداشت زعفران، ابریشمکشی، صنایعدستی(دوختهای تزئینی، قالیباقی، گلیمبافی، نمدبافی، سنگتراشی، موزه مردمشناسی و ...اقدام کردهایم.
احمدیابریشمی درباره برگزاری دورههای کوتاهمدت اظهار کرد: ما این دورهها را بر اساس نیاز و بازار کار برگزار میکنیم، مثلا دورههای کوتاه مدت آموزشبورس، قالیبافی، طراحی و دوخت لباس، آشپزی، کیکپزی، اوریگامی، مهارتهای خانواده و ...با مخاطبان دانشآموزان، دانشجویان، کارمندان وهمکاران حوزه دانشکده و مدارس برگزار شده است.
وی افزود: در تفاهمنامه با اداره فنی و حرفهای، مجوز راهاندازی مرکز مدیریت و مشاوره شغلی اخذ شد که در قالب آن به برگزاری دورههای مهارتی برای دانشجویان و دانشآموختگان به همراه صدور گواهینامه حضور در دورههای مربوط اقدام میشود.
ارتقای سطح مهارت دانشآموزان در دورههای آموزشی کوتاه مدت
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربتحیدریه درباره امضای تفاهمنامه در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات بیان کرد: هرساله در تفاهم انجامشده با ادارات سطح شهرستان از جمله اداره راهآهن، اداره برق، اداره گاز و ...نسبت به جذب دانشجو و ارتقای مهارت نیروهای مربوط اقدام شده و میشود.
احمدیابریشمی درباره شکل فعالیت مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی و تصمیم برای راهاندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی بر اساس آییننامه ابلاغی دانشگاه مطرح کرد: در راستای طرح مهارتآموزی و مهارتافزایی، مدارس سمای تربتحیدریه به استعدادیابی و نیازسنجی از دانشآموزان اقدام کرده و بر اساس آن بازدید از مراکز مرتبط با موضوع در سطح شهرستان و دورههای آموزشی کوتاه مدت برای ارتقای سطح مهارتی دانشآموزان مانند دورههایی مانند کار با چوب، آشپزی، شیرینیپزی، نمدبافی برگزار کردهایم.
بیشتر بخوانید:
دانشکدههای مهارت نیازمند تدوین آییننامه و نیروی انسانی مناسب
۳ مدرسه عالی مهارت در دستور کار واحد خمین
تدوین طرح مدارس عالی مهارت «گاز» و «منطقه ویژه خلیج فارس»
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربتحیدریه درباره راهاندازی مدارس عالی مهارتی به آنا گفت: با توجه به بررسیهای انجام شده و در راستای سیاست سازمان، طرح پیشنهادی مدرسه عالی مهارت بافندگی قالی و قالیچه دستباف ارائه شده که در مراحل پایانی تصویب و اخذ مجوز است و پس از کسب مجوز، مدرسه عالی مهارت راهاندازی میشود.
به گزارش آنا، واحدهای دانشگاهی براساس بندهای آییننامه (اینجا بخوانید) و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی میشوند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده میگیرند.
معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه(نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی) علاوه بر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزشهای مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفهای کلاسیک شدهاند و پیشبینی میشود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شکل میگیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راهاندازی دریافت کردهاند. (بیشتر بخوانید)
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/پ
انتهای پیام/