دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سمندری در برنامه روزنه رادیو «گفت‌وگو» خبر داد؛

طراحی دستگاه پیش‌نشانگر زمین لرزه با الگوی ذهنی قبل از زلزله حیوانات

مخترع دستگاه پیش‌نشانگر زلزله بر اساس الگوی ذهنی حیوانات و فناوری اطلاعات گفت: حیوانات توانایی شناسایی زمان وقوع زلزله را دارند، بنابراین باید از الگوی ذهنی آن‌ها برای پیش‌بینی این امر بهره‌مند شد.
کد خبر : 630721
زلزله



به گزرش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی، در برنامه روزنه رادیو گفت‌وگو درباره پیشرفت‌های تکنولوژیک ایران در زلزله‌شناسی گفت: توسعه ایستگاه‌های شتاب‌نگاری و زلزله‌نگاری یکی از دستاوردهای این حوزه است که در پیشرفت علم مهندسی زلزله نقش ممتازی دارد. تجهیزات و داده‌های این ایستگاه‌ها مبانی مقاوم سازی لرزه‌ای را در برابر زلزله‌ها را فراهم می‌کنند. برای پیش‌بینی دقیق زلزله به ۴ برابر تجهیزات کنونی نیاز داریم اما با این وجود می‌توان گفت در این زمینه موفق عمل کرده‌ایم.


وی افزود: درباره مقررات و استانداردهای مقاوم‌سازی، اقدامات خوبی صورت گرفته است. در زمینه ساخت‌وساز روی حریم گسل‌ها به ۶ کلان شهر تهران، تبریز، کرمان، مشهد، کرج و زنجان ابلاغ شده که احداث بیمارستان وساختمان‌های مهم بر روی گسل ممنوع است. می‌توان این اقدام را پیشرفت‌هایی در علم مهندسی دانست و امیدواریم با شتاب بیشتری پیش برویم که سرزمین ایمنی برای فرزندانمان داشته باشیم.


بیت‌اللهی درباره توانایی پیش‌بینی زلزله در کشور عنوان کرد: فاکتور پیچیده در این رابطه، زمان، مکان و بزرگی است. مهم نیست که بگوییم در آینده زلزله خواهد آمد اما این‌که به‌طور دقیق به مکان، بزرگی و زمان آن اشاره کنیم بسیار حائز اهمیت است. در کشور اقداماتی در رابطه با پیش‌نشانگرهای زلزله انجام شده که می‌توان به بوی بدی که هموطنانمان قبل از زلزله بم احساس کرده بودند و رفتارهای عجیب حیوانات در زلزله طبس اشاره کرد. اما باید گفت فعلاً سالیان سال تا پیش‌بینی اینکه در چه زمانی، با چه بزرگی و در کدام مکان زلزله خواهد آمد فاصله‌ی زیادی وجود دارد.


در ادامه فرهاد سمندری، مخترع دستگاه پیش‌نشانگر زلزله بر اساس الگوی ذهنی حیوانات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: این دستگاه بر اساس یک سامانه فعال خواهد شد، بنابراین ما باید ابتدا آن سامانه را راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم از این پیش‌نشانگر بهره‌مند شویم. همانظور که می‌دانید حیوانات می‌توانند زلزله را قبل از این‌که حادثه‌ای رخ دهد پیش‌بینی کنند، به‌طور مثال در زلزله رودبار صیادان ۲ برابر معمول صید کردند. اما تشخیص مکانیزم این پدیده، هنوز باوجود دانش محدود بشر امکان‌پذیر نیست. این احتمال وجود دارد که صدای زلزله به‌صورت فرکانسی است که که تنها حیوانات توانایی شنیدن آن را دارند.


وی افزود: اقدامی که می‌توانیم در این زمینه داشته باشیم این است که الگوهای ذهنی آن‌ها را شناسایی کنیم. در زمان وقوع زلزله برخی حیوانات مانند مار و موش واکنش بیشتری به این پدیده نشان می‌دهند وحتی جالب توجه است که در کشور ژاپن گربه ماهی را نماد زلزله می‌دانند و معتقد هستند هنگامی که این نوع از ماهی دیده می‌شود به معنای وقوع زلزله است.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته