مجری خوب رادیو میتواند در تلویزیون هم بدرخشد/ برخی کلاسهای گویندگی و اجرا جفا در حق هنرجویان است
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، محدثه صارمی متولد سال ۱۳۷۰، کارشناس مدیریت صنعتی از دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی است. وی از سال ۱۳۸۹ گویندگی و اجرا را در «رادیو جوان» شروع کرد و در شبکههای مختلف، رادیو تهران، رادیو نمایش، رادیو آوا و رادیو جوان فعالیت دارد. این گوینده رادیو سه سال است که بهصورت حرفهای در تلویزیون نیز حضور دارد. وی در حال حاضر برنامه «هفت رنگ» و «صبحی دیگر» را در شبکه آموزش اجرا میکند. در ادامه گفتوگوی خبرنگار خبرگزاری آنا با این مجری جوان شبکه رادیویی جوان را از نظر میگذرانید.
برنامه «صبحی دیگر»؛ دغدغههایی از جنس جامعه
آنا: فعالیت شما در رادیو چگونه آغاز شد؟
صارمی: از دوران کودکی به رادیو علاقهمند بودم؛ ۱۸ ساله بودم که فراخوان «رادیو جوان» باعث شد به صورت جدی به این موضوع فکر کنم. دو دوره تست اجرا و گویندگی دادم و برای نویسندگی و گویندگی قبول شدم. در ادامه کلاسهای متفاوتی را گذراندم. کلاسهایی که در آن ترم به ترم از تعداد هنرجویان این حوزه کم میشد. با پایان کلاس، از باشگاه رادیویی جوان مدرک دریافت کردم که البته آن مدرک هیچ تضمینی برای اشتغال نبود. کمکم به آیتمسازی، نویسندگی، گزارشگری و ... مشغول شدم تا اینکه گویندگی را بهصورت جدی دنبال کردم.
آنا: از اولین تجربه حضورتان در یک برنامه زنده رادیویی بگویید.
صارمی: اولین تجربه من از گویندگی در آیتمهای تولیدی بود که از قبل ضبط میشدند و بعد روی آنتن میرفت. اما بهصورت زنده در برنامه «پاتوق» رادیو جوان پشت میکروفن زنده رفتم. قبل از همه اینها در رادیو نمایش برنامهای بهنام «هزارتو» اجرا میکردم، آقای طوفان مهردادیان مجری و من گوینده بودم، «هزارتو» برنامه سینمایی بود که فیلمهای سینمایی روز را تحلیل میکرد.
«جوانآپ»؛ روایت رادیویی از شرکتهای دانشبنیان نوپا
آنا: در حال حاضر در چه شبکه و برنامهای فعالیت میکنید؟
صارمی: در تلویزیون، برنامه «صبحی دیگر» را در شبکه آموزش دارم. با کارشناسان در حوزههای مختلف به گفتوگو مینشینیم و موضوع بحث هم دغدغه روز جامعه است. در رادیو هم برنامهای به نام «هواتو دارم» که یک هفته در میان پخش میشود. اوایل که ویروس کرونا آمده بود سعی کردیم آگاهی مردم را نسبت به این ویروس افزایش دهیم. از جمله گروههای جهادی که بهصورت داوطلبانه به مردم کمک میکردند به برنامه آمده و در مورد خدمات بیچشمداشت آنها صحبت میکردیم. قرار بود یک ماه این برنامه را اجرا کنیم اما با استقبال مردم مواجه شد، محوریت اصلی این برنامه همچنان کرونا است.
برنامه دیگری را هم در رادیو جوان دارم که به صورت تخصصی به موسیقی می پردازد و یکشنبهها، سهشنبهها و جمعهها از رادیو جوان پخش میشود. برنامهای است که در آن با حضور کارشناسان، موسیقیهای مختلف را میشنویم، تحلیل میکنیم و راجع به آنها صحبت میکنیم. شعار این برنامه «انتقال حال خوش موسیقی» است. ما میخواهیم حال خوب موسیقی را به شنوندههایمان منتقل کنیم.
برنامه دیگر «گل یا پوچ» است که پنجشنبهها از رادیو جوان پخش میشود. در این برنامه حقیقت شایعات و اخبار زرد فضای مجازی روشن میشود. درباره سواد رسانهای با توجه پیشرفت تکنولوژی و توسعه فضای مجازی صحبت میشود تا مردم هر خبری که میشنوند ساده باور نکنند.
برنامهای بهنام «جوانآپ» را هم اجرا می کردم، فصل اول این برنامه تمام شد اما در فصل بعد، درباره استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان نوپا صحبت میکنیم. شرکتهایی که با حضور جوانان تشکیل شدند و تحت حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری پا گرفته و فعالیت میکنند. در این برنامه درباره چندوچون کارشان میپرسیم و درباره چگونگی تأسیس این شرکتها با مؤسسان آنها صحبت میکنیم. من در تمام این برنامهها گوینده هستم.
بیشتر بخوانید:
- میخواهیم یک موزه دیداری و شنیداری از رادیوییها داشته باشیم/ «پرنیان صدا»؛ کادوی تولد تلویزیون برای ۸۰سالگی رادیو
- برنامه جایگزین «صبح جمعه با شما» تا پایان ماه صفر روی آنتن است/ «رادیو یک»؛ برنامهای با محوریت سرگرمی و ورزشهای محلی
- رسانه ملی را رسانه حکومت اسلامی میدانیم
وسوسه نشدم که بهصورت جدی وارد فضای بازیگری شوم
آنا: دوست دارید وارد دنیای بازیگری شوید؟
صارمی: من دورههای کامل بازیگری و فن بیان را با آرش آبسالان، آرش دادگر، استاد بهرام ابراهیمی گذراندهام. پیشنهاد بازی هم داشتهام ولی آنچنانکه باید و شاید وسوسهام نکرد که وارد این حرفه شوم. اما در برنامه «جمعه من» نمایشهای مختلف رادیویی کار میکردیم که عموماً اجراهای نمایشی بداهه و طنز بود. در چند برنامه عیدانه علاوه بر اجرا، بازی هم داشتهام اما هنوز وسوسه نشدهام که بهصورت جدی وارد فضای بازیگری شوم.
آنا: برای پیشرفت در کارتان چقدر از تجربه پیشکسوتان این عرصه بهره میبرید؟
صارمی: وجود پیشکسوتان و اساتید یکی از نعمتهایی است که در اختیار انسان قرار میگیرد تا از تجربه آنها به خوبی استفاده کند. اساتیدی همچون امیرنوری، استاد مانی، مریم نشیبا و...، ثروتهای رادیو هستند و قطعاً حضور در کنار آنها برای من تجربه بسیار خوبی بوده است. در برنامه جمعه افتخار شاگردی استاد ابوالقاسم صادقی را داشتم و یکی از بهترین تجربیات دوران کاریام بود.مدتی است برنامه «پرنیان صدا» که از شبکه پنج سیما پخش میشود، گلچینی از هنرنمایی پیشکسوتان این حرفه را روی آنتن میبرد که گاهی آن را میبینم.
بیشتر ژنرالهای تلویزیون روزگاری در رادیو بهترین بودند
آنا: عدهای مخالف حضور مجریان رادیو در تلویزیون هستند و معتقدند که مجریان کاربلد رادیو با ورود به تلویزیون از حیث کاری هدر میروند و ضعیف میشوند. حتی میگویند بهتر است یک مجری در رادیو ژنرال باشد تا این که در تلویزیون یک سرباز باشد. شما با این تعبیر موافقید؟
صارمی: این تعبیر شاید اندکی سختگیرانه باشد. قرار نیست کسی که در رادیو ژنرال است، در تلویزیون درجهاش پایین بیاید و سرباز شود. حتی معتقدم آنهایی که امروز در تلویزیون ژنرال هستند، روزگاری در رادیو هم چنین جایگاهی داشتهاند. اگر کسی در رادیو خوب کار کرده باشد، میتواند در تلویزیون هم بدرخشد. ژنرال رادیویی میتواند یک ژنرال تلویزیونی هم باشد.
آنا: از حیث کسب درآمد از این که وارد رادیو شدهاید پشیمان نیستید؟
صارمی: از همان ابتدا که وارد رادیو شدم، اساتیدی که داشتم این موضوع را یادآوری میکردند که نباید روی رادیو بهعنوان شغل اول حساب کرد. ازآنجاییکه تحصیلاتم در حوزه مدیریت صنعتی بود و سالهاست که مطالعه روانشناسی دارم طبیعتاً برنامهریزیام برای اشتغال بیشتر در حوزه تحصیلاتم است و به رادیو بهعنوان عشق و علاقه نگاه میکنم. در مدیریت جدید سازمان، شاهد اقدامات مثبتی برای ارتقای شغلی اهالی رادیو بودیم. امیدوارم کملطفی به رادیوییها جبران شود.
آنا: «آموزش» چه اندازه در ارتقای کیفیت کار یک گوینده موثر است؟
صارمی: فضای اجرا واقعاً انتها ندارد. بزرگانی که در این فضا رشد کردهاند و تاثیرگذار بودهاند معتقدند که سقفی برای یادگیری وجود ندارد. البته توصیه من به علاقهمندان حوزه اجرا و گویندگی این است که حتماً قبل از اینکه در کلاسهای آموزشی شرکت کنند در مورد سابقه کاری مدرسان تحقیق کنند. متأسفانه در سالهای اخیر افرادی وارد حوزه آموزش درزمینهٔ اجرا، گویندگی و فن بیان شدهاند که صلاحیت آموزش به سایر افراد را ندارند.
افرادی که کارنامه درخشانی ندارند برای آموزش در رادیو مناسب نیستند
آنا: شاید بخشی از این آسیب به این موضوع بازمیگردد که دوستان رسانهای بعد از یک سال که از آغاز اجرایشان میگذرد بلافاصله کلاس فن بیان میگذارند.
صارمی: افرادی که کارنامه مناسب و تجربه لازم در رادیو را ندارند برای آموزش گویندگی و اجرا در این رسانه مناسب نیستند. جالب است که برخی از این دوستان هنوز باید یاد بگیرند، در مورد اجرا و گویندگی علمآموزی کنند و بعد وارد حوزه آموزش شوند. اینقدر برای آموزش عجله نداشته باشند. متاسفانه برخی که سابقه بسیار اندکی در گویندگی رادیو دارند، صرفاً با یک صفحه در فضای مجازی فراخوان آموزش فن بیان و اجرا میدهند و از این طریق برای خودشان رزومه میسازند. حضور این افراد بیتجربه در فرآیند آموزش هنرجویان آفت گویندگی رادیو و جفا در حق نوجوانان و جوانان جامعه است.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/