دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 دی 1400 - 12:10
فتوحی مطرح کرد؛

رفع فاصله ظرفیت‌های علمی و صنعت چگونه ممکن است؟

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس گفت: فاصله زیادی میان ظرفیت‌های علمی کشور با نیازهای بخش صنعت وجود دارد که باید شکاف موجود را با تعامل و ارتباط بیشتر صنایع و مراکز علمی و دانشگاهی پر کرد.
کد خبر : 630591
احد فتوحی



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از زرقان، احد فتوحی در کارگاه تخصصی «جایگاه علم در صنعت» که در راستای تعامل و ارتباط میان صنعت و دانشگاه در حوزه‌های پژوهشی وآموزشی با توجه به ظرفیت‌های علمی، آزمایشگاهی و کارگاهی در دانشگاه آزاداسلامی واحد زرقان برگزار شد، اظهار کرد: امروزه فاصله قابل توجهی میان ظرفیت‌های علمی کشور با نیازهای بخش صنعت وجود دارد که باید شکاف موجود را با تعامل و ارتباط بیشتر صنایع و مراکز علمی و دانشگاهی پر کرد.




بیشتر بخوانید:


پژوهش‌ها به سمت حل مشکلات سوق داده شود




وی افزود: دانشگاه‌های کشور به‌طور عمده بر انتقال دانش تأکید دارند یعنی دانش را از کشورهای دیگر می‌گیرند و به دانشجو انتقال می‌دهند که بسیاری از دانش‌های اخذ شده نیز بدون بومی شدن در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرند و این علوم نمی‌تواند جایگاه خود را در بخش صنعت پیدا کند.


مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس افزود: غالباً در کشورهای توسعه یافته ارتباط مستمر میان بخش صنعت و مراکز علمی وجود دارد و باعث رشد یکدیگر می‌شوند، در کشور ما کماکان این دو نهاد ارتباط خود را به حد مطلوب نرسانده‌اند و غالباً ذهنیت صنعتگران مانند گذشته و بر اساس علوم و تجارب قدیمی عمل کرده و از خلاقیت و نوآوری روی گردان هستند.


فتوحی بیان کرد: باید برای رشد جامعه و صنعت با کمک دانشگاه‌ها خلاقیت و نوآوری را به صنعت وارد کنیم و به تربیت نیروهای متخصص و تحولگرا با جذب ایده‌های خلاق آنها را به محصول تبدیل کنیم و خدمتی نو و رقابتی را ایجاد کنیم.


وی مطرح کرد: علت بالابودن بیکاری در فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها جدابودن و دوری دانشگاه از صنعت و تولید بوده و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری که چند سال متوالی شعار سال را با محور تولید نامگذاری کرده‌اند که در این باب، برای تولید دو امر دانشگاه و پژوهش و کار و استفاده از پژوهش‌ها در عرصه کاربردی و عملی متصور است و باید فارغ‌التحصیلانی را در دانشگاه‌ها تربیت کنیم که بتوانند نیازهای صنعت و تولید و هم معیشت خانواده خود را تأمین کنند و در این راستا دانش را به تکنولوژی تبدیل کرده و جامعه را به هدف غایی برسانند.


مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس هدف گذاری و سیاستگذاری این شرکت را ایجاد و انعقاد تفاهم‌نامه و توافقنامه میان صنعت و دانشگاه دانست و افزود: از دل این پژوهش‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و های‌تکنولوژی را استخراج که خروجی آن افزایش تولید و بهره‌وری و رفع نیازهای جامعه، صادرات و ارزآوری است.


فتوحی عنوان کرد: دولت زیرساخت‌های تولید را به سمت و سوی شهرک‌های صنعتی سوق داده و با ارتباط با مراکز آموزش عالی طرح‌های پژوهشی را اخذ و پس از چکش‌کاری به عنوان هم‌افزایی ملی از سوی دولت حمایت و به سمت سوی تولید و به بازار روانه می‌شود که این امر باعث افزایش کیفیت کالاها و بهره‌وری و ایجاد اشتغال‌های پایدار و مولد می‌شود.


انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته