دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 دی 1400 - 15:27

بازدید معاون مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی از واحد رودهن

معاون مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بازدید کرد.
کد خبر : 630248
بازدید

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از رودهن، سیدعلیرضا آذرسا معاون مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به همراه حسن شهرکی‌پور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن از مرکز رشد این واحد دانشگاهی بازدید کرد.


حسن شهرکی‌پور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در این بازدید اظهار کرد: دستیابی به آینده ترسیم‌شده در سند 20 ساله جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه رسیدن به جایگاه نخست علم و فناوری در منطقه، مستلزم نگرش درست به موضوع فناوری و کارآفرینی است. مرکز رشد واحدهای فناور رودهن با درک اهمیت شکل‌گیری اکوسیستم کارآفرینی دانشگاه و ضرورت برنامه‌ریزی مناسب در این حوزه تلاش کرده با تهیه و تصویب برنامه‌های متعدد در زمینه کارآفرینی، فناوری، نوآوری و برنامه‌های توسعه‌ای در راستای بالندگی واحدهای فناور مستقر، گام بردارد.


فعالیت هسته فناور و واحد فناور و پنج شرکت دانش‌بنیان در واحد رودهن


مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن نیز گفت: مرکز رشد واحدهای فناور این واحد دانشگاهی سال ۱۳۹۴ موفق به اخذ مجوز راه‌اندازی مرکز رشد شد و در دی‌ماه ۱۳۹۴، فعالیت خود را با حضور ۱۰ هسته و واحد فناور آغاز کرد. از آن پس اقدامات جدی در تحقق یافتن اهداف و ماهیت اصلی مرکز رشد در اولویت دستور کار قرار گرفت. مرکز رشد واحدهای فناور در اردیبهشت ۱۴۰۰ موفق به اخذ سطح دو در مراکز رشد و اکنون ۱۸ هسته فناور و واحد فناور و پنج شرکت دانش‌بنیان در این مرکز مشغول فعالیت هستند و هفت ایده و پنج شرکت فناور در حال پذیرش برای استقرار در دست اقدام است.(بیشتر بخوانید)


شادی کریمی افزود: تشکیل کارگروه‌ها و تیم‌های تخصصی با هدف بررسی مستندات برای ارائه به شورای ارزیابی دانش‌بنیان و کمک به ساخت نمونه‌های اولیه برای تبدیل شرکت‌های فناور به دانش‌بنیان، تدوین طرح‌های توجیهی اقتصادی و امکان‌سنجی برای ایجاد ارتباط بین ایده پردازان و سرمایه‌گذاران، ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و تخصصی با امکان رقابت در بازارهای داخلی و جهانی و هدایت صاحبان ایده به‌سوی پیاده‌سازی ایده از طریق ارائه خدمات و مشاوره‌های مورد نیاز صورت می‌پذیرد.


مرکز رشد واحد رودهن به پارک فناوری تبدیل می‌شود


معاون مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با ارائه پیشنهادی برای ارتباط بیشتر بین واحدهای دانشگاهی عنوان کرد: از شرکت‌های شتاب‌دهنده‌ که در واقع نقش تسهیل گری برای تبدیل شدن یک ایده به یک استارت‌آپ و در مرحله بعدی تبدیل شدن استارت‌آپ به شرکت فناور و نوآور دارند، می‌توان استفاده کرد و دو شرکت شتاب‌دهنده ژنرال طوبی و میزبان را که در این قالب همکاری دارند را معرفی کرد.


سیدعلیرضا آذرسا اضافه کرد: با توجه به اقدامات انجام‌شده و رویکردهای مثبت این مرکز و متراژ لازم مربوطه برای انجام فعالیت این مرکز توانسته به بلوغ برسد و تنها مسئله‌ای که موجب شده، این مرکز رشد به پارک فناوری تبدیل نشود، قوانین موجود بوده که در آینده‌ای نزدیک مرکز رشد به پارک فناوری تبدیل می‌شود و رایزنی‌های جدید، شرایط را تسهیل کرده و اقدامات مؤثری در این زمینه انجام خواهد شد.


بازدید معاون مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی از دانشگاه آزاد اسلامی رودهن


وی ادامه داد: در اصل قرار است دو نهاد مهم یکی نهاد دانشی و دیگر نهاد صنعتی بتوانند، نهاد زایشی جدید، فناور جدید و اشتغال جدید و ارزش اقتصادی جدید را تولید کنند و افزایش دهند و غیر این دو نهاد برای اینکه یک اکوسیستم علمی شکل بگیرد، باید نهادهای دیگری هم شکل بگیرد، ازجمله نهاد توانمندسازی که همان نهاد شتاب‌دهنده یا مرکز رشد است و یا نهاد مالی و یا نهاد مذاکره‌کننده و یا برونکرد یا تسهیل‌کننده بوده که این سازمان‌ها را به هم شبکه کند و در کنار آن هم قوانین حاکم است که ارتباطات را شکل می‌دهد و هدایت می‌کند.


معاون مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: یکسری شرکت‌ها و VCI های فعالی هستند که می‌توانند با شرکت‌ها ارتباط بگیرند و مدل مالی در اینجا حائز اهمیت است، بدین‌صورت که دانشگاه بتواند از حوزه پژوهش درآمد و هزینه داشته باشد.


به گزارش آنا، در پایان این نشست از شرکت‌های فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بازدید شد.


انتهای پیام/۴۱۲۱/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب