دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دکتر طهرانچی:

ستادهای علوم اقتدارآفرین نوآوری برای مرجعیت‌آفرینی دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ستادهای علوم اقتدارآفرین نوآوری برای مرجعیت‌آفرینی دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد می‌شود.
کد خبر : 629615
طهرانچی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی در نخستین روز از گردهمایی دوروزه روسای شورای پژوهش و فناوری استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تأکید بر سند تحول و تعالی و رویداد فناوری گام دوم دانشگاه که صبح امروز در سالن دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، در مفهوم چیستی پژوهش گفت: اگر چیستی پژوهش را نشناسیم با چگونگی آن دچار چالش می‌شویم.


وی پژوهش را با تأکید بر منابع لغت‌نامه‌ای کنکاش، جست‌وجوی آگاهانه و هدفمند و هوشمندانه برای یافتن چیستی یک پدیده قلمداد کرد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: پژوهش گرچه در زبان ما از زمان‌های دور وجود داشته اما در صنعت علمی استدلال متداول‌تر برای مفهوم آن اجتهاد است زیرا در منابع قرآنی پژوهش را جست‌وجو می‌داند درواقع قرآن سه رکن فراگیری، مشاهده و تعقل برای علم می‌داند.


دکتر طهرانچی بیان کرد: ابصار ابزار شناخت خداوند است و زندگی ما علاوه بر خالقی که ما را خلق کرده ربوبیتی همراه دارد که بر اساس تعالیم قرآنی مشاهده، رکن کسب علم است؛ زیرا در مسیر توسعه علم و فناوری آموزش بر مبنای فراگیری با تأکید بر آگاهی و مهارت مهم است، آموزش اگر نسب به خلقت باشد آگاهی می‌دهد و اگر بیرونی باشد مهارت می‌دهد، آموزش باید آموزش‌افزا و مهارت‌افزا باشد تعامل استاد و دانشجو باید در زمینه مناسب است.


دکتر طهرانچی بیان کرد: پژوهش بر مبنای مشاهده با تأکید بر روابط علی و معلولی و پیامدی را نیز در دستور کار داریم. پژوهشی که به حل مسئله منجر نشود دنبال نمی‌کنیم، فناوری نیز محصول تفکر آثاری و پیامدی است. علم محصول تفکر علی و معلولی است. ما پژوهش و فناوری نداریم و علم و فناوری داریم.


وی ادامه داد: پژوهش خوب ماحصل درک بالای پژوهش از محیط پیرامون است، برای پژوهش باید نیازهای انسان‌ها را دریابیم و به شناخت عمیق درباره پدیده‌ها برسیم چراکه برنامه تحول در دانشگاه یک هدف را فراهم می‌سازد و آن این است که ما با نگاه به خودمان می‌خواهیم مسائل بیرونی را حل کنیم.


وی با بیان اینکه دانشگاه در جامعه تعریف می‌شود و این جامعه در جهان است، گفت: باید جریان فناوری دانش را تعریف کنیم تا به جریان دانشی جهان بپیوندیم ما می‌خواهیم کنشگر فعال باشیم و می‌خواهیم مرجعیت‌آفرین باشیم یعنی در کنار محیط‌بانی و درگیر شدن با محیط، بحث دیگر درگیر شدن با پدیده‌هاست.


دکتر طهرانچی افزود: ما باید به نحو شایسته خلقت را بشناسیم و واکاوی کنیم در قدم دوم برای مرجعیت‌آفرینی ستادهای علوم اقتدارآفرین نوآوری را تشکیل خواهیم داد همچنین باید به این نکته اشاره کنم که هدف دانشگاه آزاد اسلامی تولید علم و اشتغال دانش تخصصی، کسب مهارت‌های مورد نیاز جامعه و ارتقای مطلوب آگاهی‌های فرهنگی و اجتماعی است.


دکتر طهرانچی گفت: پژوهش دو بخش دارد، پژوهش‌های میانه شامل پژوهش‌های پیچیده و چندوجهی و غیرخطی است، بخش دوم پژوهش با تأمین منافع اقتصادی و اجتماعی است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فعالیت اختصاص سالانه دانشگاه خطرات اقتصادی و اجتماعی متعددی را به دنبال دارد که می‌توان به افزایش بهره‌وری کسب‌وکارهای موجود، جذب سرمایه‌ها از بازارهای ملی و جهانی و خلق کسب‌وکارهای جدید، عرضه افراد بسیار ماهر به بازار کار و عرضه منافع اجتماعی به معنای خاص و عام آن از طریق ارتقاء سیاست عمومی و خدمات عمومی اشاره کرد.


وی ادامه داد: در چهار نظام آموزشی پژوهشی و تربیتی باید نگاه نو ایجاد کنیم در این مسیر تربیت نیروی انسانی مدیریت دانش و افزایش دانش و حل مسئله مهم است. درواقع در مسیر تحولی دانشگاه آزاد اسلامی نقش هیئت‌علمی در حال تغییر است. هیئت‌علمی باید اهل تفکر و تعقل باشد.


وی بازنگری در چشم‌انداز کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی را به‌طوری‌که به رشد مهارت‌های خاص و گسترش‌پذیر نظیر حل مسئله کارآفرینی و مدیریت بینجامد، ضروری دانست و گفت: این امر هم برای افرادی که تحصیلات خود را تا مقاطع دکتری تخصصی ادامه می‌دهند و هم برای افرادی که کارشناسی ارشد به‌عنوان نقطه پایانی هدف‌گذاری کرده‌اند ارزشمند خواهد بود. باید به دانشجویان یاد دهیم که مسئله یابی کنند.


دکتر طهرانچی گفت: یک دستگاه خوب پژوهشی باید بتواند مسئولیت خود را در تضمین ترجمان پژوهش‌های دستگاهی خود به قدرت اقتصادی کشور بپذیرد. پژوهش به ایجاد ظرفیت تولید دانش فنی می‌انجامد، این توانمندی هنوز از جنبه مزیت رقابتی برای کشور به‌عنوان یک نیروی قابل‌ملاحظه است و برای شرکت‌هایی که بیشتر بر پژوهش تمرکز دارند یا شرکت‌هایی که به فرآورده‌های دارویی یا فناوری اطلاعات یا در حوزه امنیت غذایی می‌پردازند در اولویت قرار دارد.


وی ادامه داد: مسئله خلق نمی‌شود تا در محیط واقع نشود شواهد بسیاری بر این نکته که مسیرهای تبادل دانش دانشگاهی با بخش خصوصی فراتر از ثبت سند اختراع و مجهز مجوزدهی هستند دلالت دارد، افزون بر این انتقال و تبادل افراد اغلب بسیار مهم‌تر از مبادلات مبتنی بر سند ثبت اختراع و مجوز هستند.


دکتر طهرانچی گفت: در بلندمدت سازگاری نیاز است که به‌طورکلی انعطاف و تحرک زیادی را تشویق کنند تشویق تعاملات و شبکه‌سازی‌های کشور می‌توانند به رشد محیط بومی کمک کند همچنین به تحرک بیشتر میان بخش‌های دانشگاهی تجاری و عمومی نیاز است به‌عنوان‌مثال سازوکارهایی برای تشویق نقل‌وانتقال میان دانشگاه و بخش تجاری و میان دانشگاه و بخش دولتی لازم است.


وی بیان کرد: با مدل‌های قبلی نمی‌توان تغییر ایجاد کرد؛ دانشگاه مرکز تعالی یادگیری و مهارت است دانشگاه نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه مهارت‌ها در سطوح عالی و اقتصاد نوین دارد.


این در حالی است که در دوره کارشناسی باید تأکید آموزشی بر تهییج پژوهش باشد، در مدارس سما نیز باید به توجه به پژوهش توجه کرد و دانش‌آموزان باید در آزمایشگاه‌ها حاضر شوند. درواقع ما دانشگاه را یکپارچه می‌بینیم ولی همه نسخه‌ها یکسان نیست زیر شبکه‌های حل مسئله و زیر شبکه‌های مهارت و کارآفرینی می‌خواهید که باید برای آن برنامه‌ریزی کنید.


دکتر طهرانچی افزود: سه‌جانبه‌نگری در پیاده‌سازی برنامه تحول مهم است. ذهنیت باید اصلاح شود بدون تغییر ذهنیت تحول ایجاد نمی‌شود. در مسیر تحول قرار گرفته‌ایم و هم‌اکنون مدیران میانی برای اقدام برنامه‌ریزی لازم را صورت دهند.


وی افزود: استاد محوری‌ترین رکن برنامه تحول دانشگاه است، اگر استادان با برنامه تنظیم شوند برنامه انجام می‌شود. تحول حل یک مسئله با شرایط مردم نیست که بتوانیم پایانی برای آن متصور باشیم، در این مسیر تعهد عمومی به سند، تعهد به رسالت تبیین، پذیرش تبادل‌نظر نخبگان و ذی‌نفعان در روش‌های پیاده‌سازی مهم است.


انتهای پیام/۴۰۴۰/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته