دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 خرداد 1398 - 11:47
دکتر طهرانچی در جمع خبرنگاران:

دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی کارآمد در خدمت اقتصاد شهری خواهد بود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند دانشگاهی کارآمد در خدمت اقتصاد شهری، بالا بردن بهره‌وری و بسترسازی اشتغال دانش‌بنیان جوانان باشد.
کد خبر : 397674
636847866637030978.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی در جمع خبرنگاران در حاشیه اجلاس رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در گرامیداشت سی و هفتمین سالگرد تأسیس این دانشگاه گفت: انقلاب اسلامی وارد مرحله گام دوم خود شده است و هم‌زمان برای دانشگاه آزاد هم - با تغییرات و تحول مدیریتی که داشته است- گام دومی را در نظر گرفته‌ایم. در گام دوم انقلاب باید منطبق با بیانیه مهم رهبر معظم انقلاب حرکت کنیم.


وی تصریح کرد: چهار نوع آمایش از قبیل آمایش آموزشی، پژوهشی، مهارتی و فناوری برای دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفتیم که این آمایش‌ها اولاً با اقتصاد شهری منطبق است زیرا با توجه به این‌که دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی گسترده در پهنه کشور است می‌تواند دانشگاهی کارآمد در خدمت اقتصاد شهری، بالا بردن بهره‌وری و بسترسازی اشتغال دانش‌بنیان جوانان باشد. این حرکتی است که هم در حوزه آموزش و هم در حوزه مهارت در نظر گرفتیم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در حوزه آموزش، هر شهر را احصا کردیم که اقتصادش مبتنی بر چیست و مبتنی بر این موضوع نیز، تغییرات مهمی را در آموزش‌ها و رشته‌ها و حتی سطوح رشته‌ها و بحث‌های تحول برای جوانان ایجاد کردیم. باید دانشجویان دانشگاه‌های آزاد متناسب با اقتصاد شهرشان و کارآمد در اقتصاد آن شهر تربیت شوند.


دکتر طهرانچی افزود: بحث جدی در حوزه علوم انسانی بحث بومی‌سازی، تعالی‌سازی و کارآمدسازی رشته‌هاست که ما بهبود این روند را در برنامه‌های خودمان لحاظ کردیم. یکی از ضعف‌های مفرطی که آموزش عالی دچار آن شده، این است که رشته علوم انسانی واقعاً جدای از جامعه است و مسائل جامعه را با این روند حل نخواهد کرد. در دانشگاه آزاد اسلامی برای اصلاح دانش علوم انسانی تلاش‌های بسیاری در حال انجام است.


وی بیان کرد: در گام دوم انقلاب، جهت کارآمدی در پژوهش و نیازمحوری پژوهش‌های دانشگاهی، طرح بزرگ پایش را اجرا کردیم. طرح بزرگ پایش، تحصیلات تکمیلی کشور را هدفمند می‌کند. ما کاملاً مقدمات این امر را آماده کردیم. امروز نظام و حوزه‌های بیش از 15 طرح احصا شده و در سال تحصیلی جدید همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خود را در نظام موضوعاتی که امروز در سامانه مربوط به پایش عرضه شده، انتخاب خواهند کرد. این کار در حل چالش‌های اقتصادی کشور کمک شایانی خواهد کرد. حدود 600 تا یک هزار و 500 زمینه پژوهشی برای حل چالش‌های ملی احصا کرده‌ایم. این کار یک تحولی بزرگ در به خدمت گرفتن تحصیلات تکمیلی برای حل مسائل کشور است. در استان‌ها هم چالش‌های استانی و متناسب مطرح خواهد شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: واقعیت این است که مهارت‌های لازم در دانشگاه‌های کشور به دانشجو داده نمی‌شود. دانشجو، مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس می‌گیرد، ولی مهارت پرداختن به حل مسئله را ندارد. برای حل این موضوع ما مدارس عالی مهارت طراحی کردیم و چند مدرسه مهارتی شروع به کار اولیه کرده و به‌صورت گسترده در تابستان امسال فعالیت‌های خود را شروع خواهند کرد. در کنار آن، جهت فعالیت آموزشکده‌ها و آموزش‌های مهارتی را با نگاه جدید تغییر می‌دهیم. ما سرمایه خوبی در آموزشکده‌های خود داریم و در تربیت تکنیسین بسیار موفق بوده‌ایم.


دکتر طهرانچی عنوان کرد: نکته بعدی که بسیار مهم است بحث فناوری است. شرکت‌های دانش‌بنیان تابه‌حال کارهای خوبی انجام داده‌اند.


وی اشاره کرد: دانشگاه آزاد اسلامی فضای کاربردی بسیار مناسبی در شهرهای مختلف کشور دارد. این فضا به فضای تحول در اشتغال منطقه با کمکی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دارد اختصاص پیدا خواهد کرد. سرمایه‌های دانشگاه  را که تابه‌حال در بانک گذاشته می‌شد و واحدها صرفا از سود آن استفاده می‌کردند، کاملاً به سمت مسئله صندوق پژوهش فناوری هدایت کردیم. بزرگ‌ترین صندوق پژوهش فناوری کشور را دانشگاه آزاد تأسیس کرده است. صندوق «فاند آو فاند» را هم که ما با کمک ستاد اجرایی فرمان امام تشکیل دادیم، که خودش یک حامی بزرگ از صندوق‌ها خواهد بود و این سرمایه‌ها را ما به پشتوانه تولید تبدیل کردیم که بتواند مؤثر واقع شود.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: بحث بعدی حمایت از وام‌های دانشجویی است که به‌موقع موردبحث قرار خواهد گرفت؛ اقتصاد غذا و بحث کشاورزی و غذا را دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت خیلی جدی پیگیری می‌کند. طرح تولید بذر ملی صیفی‌جات را در واحد خوراسگان شروع کردیم و پیشرفت‌های بسیار خوبی در این حوزه داشتیم. با همکاری‌هایی که با وزارت کشاورزی داشتیم یک واحد 50 هکتاری تولید بذر را راه‌اندازی خواهیم کرد. مقدمات کار حاصل شده و می‌توانیم وابستگی را در حوزه دو تا از اقلام کم کنیم. با این کار حوزه کشاورزی را از یک حوزه بی‌رغبت برای دانشجویان به یک حوزه کاملاً درآمدزا تبدیل کردیم؛ چراکه می‌دانیم امروزه دانشجویان به حدی نسبت به مسئله تولیدات کشاورزی که تقاضای اولیه جامعه است، بی‌رغبت شده‌اند که آموزش عالی کشاورزی هم از کنکور خارج شده است و حتی دانشگاه‌های دولتی هم در نظام کنکوری دانشجو نمی‌پذیرند.


دکتر طهرانچی تأکید کرد: لازمه ایجاد رغبت برای تحصیل دانشجویان این است که تحصیل را از دانش‌بنیان به فناوری‌بنیان تبدیل کنیم. کارگروه‌های زیادی در دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شده و این حوزه برای دانشگاه آزاد بسیار جدی است که می‌تواند در جنگ اقتصادی  کمک خوبی برای کشور باشد.


وی افزود: در نظر داریم در هر استان حداقل یک سرای نوآوری که مجموعه‌ای از محیط تعاملی مرکز رشد، پارک علم و فناوری و مراکز نوآوری و آموزش فناوری است، ایجاد کنیم. ما متأسفانه در کشور فناوری را به پژوهش چسباندیم درصورتی‌که فناوری جز مستقلی از علم است و در کنار علم قرار دارد و کاربرد علم برای تولید محصول است و این غفلت ایجادشده باید جبران شود. سراهای نوآوری محیط‌های جدیدی است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان سخنان خود گفت: معاون فناوری دانشگاه آزاد اسلامی زیر 40 سال سن دارد؛ لذا جوان‌گرایی در این حوزه اخیراً صورت گرفته و دکتر دهقانی استاد دانشگاه صنعتی شریف که معاون فناوری و نوآوری شدند به‌طور خاص دیگر کاری به پژوهش و تحصیلات تکمیلی ندارند و حوزه فناوری و نوآوری را بر عهده گرفتند و یکی از جوانان رویش یافته حوزه فناوری هستند.


انتهای پیام/4115/4126/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته