دانشجویان را در گام دوم امیدوار به آینده تربیت میکنیم
به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی صبح امروز در اجلاس رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در گرامیداشت سی و هفتمین سالگرد تأسیس این دانشگاه گفت: امام خمینی (ره) بحق در این ظلمتکده جهانی قرن 20 و 21 ملت ما را از شر جهالت نجات داد. آرزوی طول عمر باعزت برای پرچمدار انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری دارم که در سه دهه اخیر ملت ما را به نیکی رهبری فرمودند.
وی با بیان اینکه عنوان سخنرانی خود را از بیانیه مهم گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری برگرفتهام، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی مولود انقلاب اسلامی است و انقلاب اسلامی گام اول خود را طی کرده و وارد گام دوم شده است، بنابراین این دانشگاه نیز باید با پشت سر گذاشتن مرحله اول، امروز وارد گام دوم شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: بیانیه مقام معظم رهبری یک بیانیه اساسی و دکترین در انقلاب اسلامی است که باید به آن پرداخته شود. ما نیز در دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به این بیانیه مهم، حرکت تحولی خود را برنامهریزی میکنیم.
طهرانچی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سه قسمت دارد که قسمت دوم آن به برکات انقلاب اسلامی میپردازد، گفت: در قسمت دوم بیانیه، هفت بند بهعنوان برکات انقلاب اسلامی ذکرشده که بند دوم آن موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری است. در این بند، افتخاراتی مانند میلیونها تحصیلکرده دانشگاهی و در حال تحصیل و هزاران واحد دانشگاهی در سراسر کشور، بهعنوان برکات جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ذکر شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه هر سازمانی فرازوفرودهایی دارد، تصریح کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری صراحتاً ذکر میفرمایند که نقصانی در چله اول وجود داشته که در چله دوم انقلاب باید به آن پرداخته شود. دانشگاه آزاد اسلامی نیز که یک منشأ تحولی و از برکات انقلاب است که باید با برطرف کردن نقصانهای گذشته، همین مسیر را طی کند.
عضو هیئتامنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه از سال 1990 تا 2009 رشد جمعیت جهان یک درصد اما رشد آموزش عالی پنج درصد بوده است، گفت: در این زمینه 10 کشور جزء پیشقراولهای رشد آموزش عالی بودهاند که جمهوری اسلامی ایران نیز باافتخار یکی از این کشورهاست. جمهوری اسلامی ایران نهتنها در انتشار مقالات در بیش از یک دهه مقام اول را کسب کرده، بلکه در رشد آموزش عالی نیز جزو 5 کشور دنیا بوده است و پیشبینی میشود این جایگاه حفظ خواهد شد.
طهرانچی با بیان اینکه امروزه برخی دیدگاهها در کشور که میگویند چرا آموزش عالی باید گسترش یابد؟، گفت: این مطلب نادرست است چراکه دسترسی گسترده به آموزش عالی یکی از ارکان مهم اقتصاد دانشبنیان است. در واقع اقتصاد دانشبنیان گام اصلی خود را در دسترسی گسترده به آموزش عالی میداند.
وی با اشاره به اینکه برخلاف برنامههای تدوینشده در کشور، با کاهش جمعیت آموزشی مواجه شدهایم درحالیکه باید دسترسی گسترده به آموزش عالی مدنظر قرار میگرفت، اظهار کرد: درست است که ما در کشور با کاهش جمعیت جوانان 18 تا 20 ساله مواجه بودیم، اما مقرر شده بود که درصد ورود جوانان به آموزش عالی افزایش داده شود. این در حالی است که این رقم از 48 درصد، امروز به 43 درصد رسیده و با این روند به کمتر از 40 درصد نیز خواهد رسید. نکتهای که بهعنوان یکی از برکات جمهوری اسلامی مطرح بود و آن روی آوردن جوانان به تحصیلات عالیه بود، امروز مورد غفلت واقع شده است.
طهرانچی با بیان اینکه در سالهای 86 و 87 جمعیت آموزش عالی کشور 3 میلیون و 300 هزار نفر بود و سهم دانشگاه آزاد اسلامی یکمیلیون و 300 هزار نفر بوده است، اظهار داشت: این رقم در سالهای 90 و 91 برای آموزش عالی کشور به 4 میلیون و 400 هزار نفر و برای دانشگاه آزاد اسلامی به یکمیلیون و 500 هزار نفر رسید. در حال حاضر این رقم برای کشور به کمتر از 4 میلیون نفر و برای دانشگاه آزاد اسلامی یکمیلیون و 100 هزار نفر است که قابلتأمل است. برخلاف سیاست اعلامی، ما با یک کاهش جدی مواجه شدهایم که باید به آن توجه شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروز دانشگاههای غرب در جذب استعدادهای درخشان که ماحصل دانشگاههای کشور ماست، باهم رقابت دارند، تصریح کرد: این موضوع بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه شود. ما در کشور خود بهجای غنا بخشیدن به تحصیلات عالیه، با سیاست محدودکنندگی پیش میرویم.
وی با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هفت مرحله برای رشد حرکت گام دوم مطرح شده است، گفت: این مراحل شامل «علم و پژوهش»، «معنویت و اخلاق»، «اقتصاد»، «عدالت و مبارزه با فساد»، «استقلال و آزادی»، «عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن» و «سبک زندگی» است که در برنامهریزیها باید این مراحل مدنظر قرار گیرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مقام معظم رهبری میفرمایند توانایی روی دیگر دانایی است و غرب با علم، نفوذ خود را در مشرق زمین گسترده کرده است. عقبماندگی شرمآور در دوران پهلوی باعث ضعف کشور ما شده است و ازآنجاکه مقام معظم رهبری دانش را آشکارترین وسیله عزت و اقتدار یک کشور میدانند، آن را بهعنوان پیشران کشور مطرح کردهاند و به قدرت علمی بهعنوان قدرت اصلی کشور میپردازند.
دانشگاه آزاد اسلامی همگام با برنامههای انقلاب، خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی را در رأس برنامههای خود قرار میدهد
وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودهاند که ما هنوز به قله نرسیدهایم و در آغاز راهیم، اما باید حرکت خود را شتابان کنیم و این حرکت شتابان با جهاد علمی میسر خواهد شد. وقتیکه جهاد، از خودگذشتگی و تلاش شبانهروزی وجود داشته باشد، این مسیر با موفقیت طی میشود.
عضو هیئتامنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: مقام معظم رهبری در همین بیانیه میفرمایند انقلاب اسلامی 40 سال از آرمانهای خود دور نشده و در دومین مرحله، وارد خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی میشود. ازاینرو دانشگاه آزاد اسلامی نیز در برنامههای خود همگام با برنامههای انقلاب و بهعنوان جزئی از آن، خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی را موردتوجه قرار میدهد.
طهرانچی با بیان اینکه بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری؛ دانشگاه مرکز مهم تربیت قوه عاقله کشور است که باید تحول و صیرورت درون آن وجود داشته باشد، گفت: دانشگاه در ایران بهاشتباه بنیانگذاری شد و دارای یک نگاه دینزدایی بود، اما به برکت انقلاب اسلامی تحول یافت.
دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم، دانشجویان را امیدوار و خوشبین به آینده تربیت میکند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ما باید در گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجویان را امیدوار و خوشبین به آینده تربیت کنیم، تأکید کرد: ما در آغاز گام دوم خود، نیازمند یک تحول اساسی هستیم. در گام دوم، پس از دوره تثبیت، یک دوره تحول و شروع نیز وجود دارد. اینیک نگاه رو به بالاست. انقلاب اسلامی پس از گذراندن 40 سال از عمر خود، یک حرکت تحولآفرین را آغاز کرده و دانشگاه آزاد اسلامی نیز پس از 37 سال از عمر خود، باید وارد دوره تحولی شود.
طهرانچی ادامه داد: برخی شعار میدهند که تعداد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و تعداد دانشجویان را کاهش دهید، اما ما معتقدیم باید به شبکه گسترده دانشگاه آزاد اسلامی غنا بخشیده و یک حرکت تحولی آغاز کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اگر در مسیر حرکت خود درکی از تحولات اجتماعی، اقتصادی و علمی کشور نداشته باشیم، فرومیریزیم، گفت: باید متناسب با گام دوم انقلاب اسلامی و درک تحولات موجود جامعه، حرکت کنیم.
رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی، تضمینکننده آینده جوانان است
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم خود با توجه به روح بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی حرکت میکند، تأکید کرد: رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی، خلق آیندهای است که تضمینکننده آینده جوانان و نجاتبخش مستضعفین باشد.
طهرانچی با اشاره به هدف دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر اینکه در سال 1404 انتخاب اول داوطلبان باشد، گفت: در بازدید از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، مسئولان آن دانشکده مطرح کردند که هماکنون نیز انتخاب اول داوطلبان هستند و این یعنی تبدیلشدن دانشگاه آزاد اسلامی به انتخاب اول داوطلبان، نگاه دوری نیست، اما باید برای رسیدن به این هدف، برنامه دقیق داشت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ما اصول موضوعه خود را از نکات مطرحشده توسط امامین انقلاب خواهیم گرفت، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این زمینه یک چارچوب دارند که این چارچوب مبنای طرح تحول دانشگاه آزاد اسلامی است. تنظیم رابطه تحصیل با اشتغال، اخلاق و معنویت در متن حرکت، نیازسنجی علمی، توجه به نیازهای کشور، سرعت پیشرفت علمی و ... این چارچوب را تشکیل میدهد که طرح تحول دانشگاه آزاد اسلامی نیز برمبنای آن بوده و به هیئتامنا نیز ارائه شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه در کشور ما با نگاه حل مسئله به دانشگاه نگاه نشده است، گفت: موضوع حل مسئله بودن دانشگاه، حلقه گمشدهای است که میخواهیم آن را به دانشگاه برگردانیم.
در دانشگاه آزاد اسلامی دانشجو باید ازلحاظ فرهنگی و دینی تقویت شود
عضو هیئتامنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه در این دانشگاه باید دانشجو ازلحاظ فرهنگی و دینی تقویت شود، خاطرنشان کرد: باید به دانشجویان خود علاوه بر دانش تخصصی، دانش مهارتی، فناوری، نوآوری و اجتماعی نیز بیاموزیم.
وی با بیان اینکه در سال 1393 سیاست کلی نظام توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، گفت: متأسفانه در حوزه آموزش عالی به این مسئله کم پرداخته شده است. دانشگاه آزاد اسلامی سیاست کلی نظام را بهعنوان اساس برنامههای خود قرار داده و برمبنای آن حرکت میکند.
طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک شبکه دانشگاهی مردمی است که دانش و فرهنگ را ممزوج کرده، تصریح کرد: این دانشگاه به جامعه نگاه اقتصادی، اجتماعی و فناوری دارد و به دنبال این است که کارآمدی این شبکه گسترده اجتماعی که کمیت آن در گام اول مطرح بوده را در گام دوم اجرایی کند. بر این اساس، دانشگاه آزاد اسلامی را به سازمان حل مسئله اجتماعی، فناوری و اقتصادی تبدیل کردهایم. تحول از سازمان آموزشی صِرف و کمیتگرا به سازمان حل مسئله، میطلبد که سازماندهی، برنامه ساختاری و فرهنگسازمانی تغییر کند و ما در اولین گام متناسب با این حرکت، سازمان را اصلاح کردهایم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی نگاه خود را عوض کرده و ستاد را به یک شبکه نوآوری_اجتماعی و دانشگاههای استان را به دانشگاههایی با تکیهبر آمایش سرزمینی و قابلیتهای حل مسئله تبدیل کرده است. واحدهای دانشگاهی نیز هرکدام بهعنوان یکقطب حل مسئله فعالیت خواهند کرد.
وی با اشاره به برنامه آمایش دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: این برنامه چهار وجه «آموزشمحور»، «پژوهشمحور»، «مهارتمحور» و «فناوریمحور» دارد. آمایش یک بحث صرفاً آموزشی نیست.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وجه «آموزشمحور» برنامه آمایش، گفت: اجرای طرح تعالی علوم انسانی و بازمهندسی آموزش کشاورزی، دامپروری و منابع طبیعی، در این حوزه موردتوجه است. در حال حاضر 7 هزار دانشجوی کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل میکنند که برنامهریزی برای آنها، نیازمند بازمهندسی آموزشی است. در این زمینه توجه به نیازهای صنعت، تربیت دانشجو بهمنظور حل مسائل، کیفیتبخشی، تنظیم رابطه متقابل دانشگاه و صنعت، متناسبسازی سطوح تحصیلی و ... باید موردتوجه قرار گیرد.
ایجاد رشته تحصیلی با نیت کسب درآمد، در دانشگاه آزاد اسلامی ممنوع است
وی با تأکید بر اینکه کسب درآمد از رشتههای تحصیلی و ایجاد رشته با نیت کسب درآمد در دانشگاه آزاد اسلامی ممنوع است، خاطرنشان کرد: ایجاد رشته در این دانشگاه با توجه به نیاز منطقه صورت میگیرد. در این زمینه بهجای نگاه به امروز، افق دید به فرداست و راهاندازی رشته برای پاسخ به نیازهای آینده کشور است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: آموزش عالی باید توسعه هوشمند منطقهای را مدنظر قرار دهد. این کار در دانشگاه آزاد اسلامی شروع شده است. در این زمینه مشکلات هر شهر شناسایی شده و با توجه به رابطه دانشگاه با صنعت و بهمنظور ارتقای اقتصاد در شهرهای کشور، برنامههایی تنظیم شده است.
طهرانچی با اشاره به وجه «پژوهشمحور» برنامه آمایش، گفت: در کشور، «تحقیق» بدون سازماندهی رها شده و دانشگاه بهجای اینکه سازمان پژوهشی باشد، یک سازمان آموزشی بوده که فعالیت پژوهشی انجام داده است. بنابراین اگر میخواهیم دانشگاه را به یک دانشگاه حل مسئله تبدیل کنیم، پژوهش نیز مانند آموزش باید برنامهمحور باشد. این موضوع در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده و از اول مهرماه اجرایی خواهد شد.
عضو هیئتامنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پژوهش در دانشگاه دو جزء دارد، اظهار کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهش در تحصیلات تکمیلی که 95 درصد پژوهش دانشگاه را تشکیل میدهد، به معاونتهای موضوعی سپرده شده و پژوهشهای زیرساختی و کلی، به پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی اختصاص داده شده است.
وی با بیان اینکه در دانشگاهها فقط برای آموزش سیاستگذاری و اجرا وجود داشت، گفت: در این چرخه، پژوهش رها شده بود، اما در دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال حل این موضوع بودیم و یک برنامه علمی طراحی شده که در آن استاد، دانشجو و دانشگاه علاوه بر برنامه آموزشی، برنامه پژوهشی و فرهنگی نیز داشته باشند. در دانشگاه آزاد اسلامی فرهنگ و پژوهش را فوقبرنامه نمیدانیم و برای آنها برنامه جدی داریم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه این دانشگاه سالانه 80 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و 10 هزار دانشجوی دکتری دارد، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی پایاننامهها و رسالههای این تعداد دانشجو را با سازماندهی دقیق و اتخاذ تصمیمات و برنامهریزی لازم، به سمت حل مسائل کشور سوق خواهد داد.
طهرانچی ادامه داد: تا امروز نظام موضوعات 15 برنامه احصاء شده و بالغبر 10 هزار موضوع در سامانه پایش آزاد برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی قابل ارائه است و این اتفاق میتواند پارادوکس ارتباط صنعت و دانشگاه را حل کند. تاکنون 3 صنعت در کشور از دانشگاه آزاد اسلامی خواستهاند نظام موضوعات آنها را احصاء کند و برای آن چارهای بیندیشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی میخواهد با حل موضوعاتی که برگرفته از چالشهای ملی و منطقهای است، فعالیتها را پژوهشمحور و برنامهمحور انجام دهد. این دانشگاه از ظرفیت دانشجویی در تحصیلات تکمیلی بهصورت یکپارچه برای آمایش پژوهش استفاده خواهد کرد. در طرح پایش آزاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز موضوع چرم و کفش را بهعنوان برنامه پژوهشی خود مدنظر قرار داده و تاکنون 640 موضوع را احصاء کرده است. همچنین واحد یزد درزمینهٔ منسوجات و واحد تهران جنوب درزمینهٔ مواد و انرژی فعالیت دارند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در طرح پایش آزاد، همه علوم ازجمله هنر، علوم انسانی، مهندسی، اجتماعی و علوم پایه درگیر بوده و خلأ موضوع برای دانشجو حل میشود، گفت: این برنامه آغاز راه است و با تکرار، هماندیشی و شبکهسازی، مسائل را حل خواهد کرد و یکی از دستاوردهای بزرگ ما در گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی است.
وی افزود: در همین زمینه واحد یادگار امام (ره) که از واحدهای پیشرو در طرح پایش آزاده بوده، 633 موضوع درزمینهٔ پژوهشی احصاء کرده است. واحد تهران شرق 1675 موضوع درزمینهٔ مخاطرات طبیعی و سیل احصاء کرده که در حل چالشهای کشور بسیار مؤثر خواهد بود.
عضو هیئتامنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وجه «مهارتمحوری» در برنامه آمایش دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در این بخش، مدارس عالی مهارتی راهاندازی شده است. شورای عالی مهارت نیز در حال شکلگیری است و بهزودی ثمرات آن قابلمشاهده خواهد بود.
صندوق پژوهش و فناوری حمایتکننده فعالیتهای دانشبنیان است
وی با اشاره به وجه «فناوریمحور» برنامه آمایش، تصریح کرد: در این زمینه معاونت فناوری و نوآوری، سراهای نوآوری آزاد و صندوق پژوهش و فناوری شکل گرفته و دانشگاه آزاد اسلامی افتخار دارد بزرگترین سرمایهگذاری را در صندوق پژوهش و فناوری انجام داده است. واحدهای دانشگاه توجه داشته باشند که این صندوق حمایتکننده حرکتهای دانشبنیان است.
دانشگاه آزاد اسلامی در رویکرد جدید خود، بسترساز اشتغال دانشبنیان خواهد بود
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: این حرکت، یک حمایت از طرحهای دانشبنیان است و دانشگاه آزاد اسلامی در رویکرد جدید خود، بسترساز اشتغال دانشبنیان خواهد بود. در دانشگاه آزاد اسلامی در قبال جوانانی که به این دانشگاه میآیند، مسئولیم و قلب، دل، فکر و ذهن ما درگیر آینده تربیتی و شغلی این جوانان است.
طهرانچی با بیان اینکه بخش مهارتمحور در دانشگاه آزاد اسلامی به این منظور است که جوانان نسبت به آینده خود احساس ناامیدی نکنند، گفت: امروز اقتصاد به یک پاشنه آشیل تبدیل شده که دشمن میخواهد با استفاده از آن، به کشور لطمه بزند. ازاینرو باید در تکتک شهرهای کشور برای اشتغال جوانان برنامه داشته باشیم و آموزش، پژوهش، فناوری و مهارت را برای جوانان بهکارگیریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب میفرمایند اقتدار ملی با اقتصاد قوی و مقاوم، علم پیشرفته و روزافزون و حفظ روحیه انقلابیگری حاصل میشود. این موضوع میتواند در جوانان باطلالسحر تفکر و مکر دشمن باشد. اگر این سه پیشرفت حاصل شود، دشمن شکست میخورد.
وی افزود: امروز دشمن کارشکنی کرده و با حرکت علمی کشور دشمنی میکند تا ما نتوانیم در گام دوم انقلاب، رسالت خود را درزمینههای علم، فرهنگ و اقتصاد به صورت توأمان انجام دهیم.
دانشگاه آزاد اسلامی در قبال فرهنگ و حفظ روحیه انقلابیگری جوانان مسئول است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم میفرماید که سرنوشت هیچ قومی تغییر نمیکند مگر آنکه خود آنها بخواهند، گفت: بر همین اساس، مقام معظم رهبری نیز فرمودهاند که تغییرات بزرگ به دست مردم انجام میشود و کلید تحولات عظیم اجتماعی در دستان مردم است. بنابراین باید به نعمتهایی که در دست ماست، توجه داشته باشیم. یکی از این نعمتها، ورود جوانان به دانشگاه است. ما در مقابل فرهنگ جوانان و حفظ روحیه انقلابیگری آنها در دانشگاه، مسئول هستیم و این یک مسئولیت جدی است.
طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی حرکت خود در گام دوم را همزمان با دومین چله انقلاب اسلامی شروع کرده و امیدواریم این پرچم با دست باکفایت رهبر معظم انقلاب به دست حضرت اباصالح المهدی (عج) برسد.
انتهای پیام/4115/4116/ن
انتهای پیام/