دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

آزمایش موفقیت آمیز موتور هواپیمای مسافربری فراصوت چینی

آزمایش موفقیت آمیز موتور هواپیمای مسافربری فراصوت چینی
یک شرکت هوافضای چینی برای نخستین بار موتور رم - جت انفجاری را آزمایش کرده که هدف آن تامین انرژی هواپیما‌هایی است که می‌توانند مسافران را تنها طی دو ساعت از پکن به نیویورک برسانند.
کد خبر : 947348

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل ازIE، شرکت «اسپیس ترسپورتیشن» «Space Transportation» موتور «جین دو ۴۰۰» «JinDou۴۰۰» را توسعه داده و اعلام کرده است این موتور در ارتفاعات بیش از ۲۰ کیلومتری (۱۲.۴ مایل) به سرعت پنج هزار کیلومتر در ساعت یا ۴ ماخ دست یافته است.

دانش پژوهان دانشگاه تسینگ هوا در پکن، ماه گذشته، از موتور انفجاری رم- روتور که ترکیبی از موتور انفجار دوار، کمپرسور روتور و فناوری رمجت است، رونمایی کردند.

پیشرفت در موتور انفجاری

این طراحی جدید نیازی به کمپرسور یا قطعات توربین ندارد، زیرا بر خلاف موتور‌های موشک یا جت معمولی، نیروی رانش را توسط امواج ضربه‌ای ناشی از احتراق انفجاری ایجاد می‌کند. این طراحی موجب بهبود نسبت رانش به وزن موتور، کاهش هزینه‌ها و ساده سازی ساختار موتور می‌شود.

رسانه‌های چینی گزارش داده اند، طراحی کوچک موتور که کمتر از ۳۰ سانتی متر قطر و کمتر از ۳ متر طول دارد، نیروی رانش شگفت انگیزی در حدود ۴۰۰ کیلوگرم ایجاد می‌کند.

سامانه‌های مهمی مانند سیستم‌های برقی، تامین سوخت و کنترل، در طول پرواز آزمایشی، تایید شده اند و اطلاعات عملکرد مهم را ارائه کرده اند. تایید پایداری و قابلیت اطمینان موتور یک پیشرفت بزرگ در تکامل آن از نمونه اولیه به محصول اصلی بود.

از سوی دیگر، موتور انفجاری رم- روتور (RRDE)، یک موتور فراصوت (هایپرسونیک) است که توسط دانشگاه تسینگ هوا ساخته شده که یک موتور انفجاری چرخشی را با یک کمپرسور روتور الهام گرفته از یک رم جت ترکیب می‌کند. سرعت راه اندازی پایین و رانش ناپیوسته در موتور‌های انفجاری فعلی، مشکلاتی هستند که RRDE با ایجاد رانش مداوم و افزایش بازدهی، بر آنها غلبه می‌کند.

روتورِ موتور، با استفاده از تیغه‌های مارپیچ داخل یک محفظه ثابت، سوخت و هوا را در یک واحد فشرده، متراکم، مشتعل و منبسط می‌کند و برای عملکرد بهتر امواج ضربه را به حداقل می‌رساند.

موتور انفجاری رم- روتور می‌تواند به طور چشمگیری دوام هواپیما‌های پرسرعت و فراصوت را با عملکرد در سرعت‌های مختلف با تغییر سرعت روتور بهبود بخشد.

امکان پذیری پرواز‌های فراصوت 

این آزمایش‌ها نه تنها برای تلاش‌های این شرکت چینی در ساخت هواپیمای غیرنظامی فراصوت «یانکسینگ» «Yunxing» ضروری بلکه یک نقطه عطف مهم تلقی می‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است، پرواز آزمایشی یک نمونه اولیه جت یانکسینگ اواخر اکتبر، انجام و فناوری‌های کلیدی مانند سیستم‌های کنترل، مقاومت در برابر حرارت و آیرودینامیک آن آزمایش شده است.
 
آخرین هواپیمای تجاری فراصوت موسوم به کونکورد در سال ۱۹۷۶ وارد عرصه و در سال ۲۰۰۳ بازنشسته شد. چهار موتور توربوجت به آن اجازه پرواز در ارتفاع ۱۸ هزار و ۳۰۰ متری، بلند شدن و فرود افقی و حرکت با سرعت دو برابر صوت را می‌داد.

جت فراصوت یانکسینگ شرکت اسپیس ترسپورتیشن از فناوری‌های پیشرفته هوافضا برای پیشی گرفتن از کنکورد استفاده کرده است که می‌تواند به ارتفاعات بیش از ۲۰ هزار متر برسد، با سرعت ۴ ماخ پرواز کند و برخاست و فرود عمودی را انجام دهد.

صعود اولیه جت توسط یک تقویت کننده تامین می‌شود که در هوا از هم جدا می‌شود و که به هواپیما کمک می‌کند با سرعت مافوق صوت حرکت کند. سرعت هواپیما با نزدیک‌تر شدن به هدف، به مادون صوت کاهش می‌یابد، سپس موتور سوخت مایع خود را روشن می‌کند تا سرعتش را کاهش داده و به صورت عمودی فرود بیاید.

این شرکت چینی آزمایش‌های متعددی را برای اصلاح قابلیت‌های کاهش سرعت فعال و فرود عمودی جت انجام داده است و هدف بلندپروازانه خود را برای تعریف مجدد سفر‌های هوایی غیرنظامی با سرعت بالا پیش می‌برد.

اسپیس ترنسپورتیشن قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ یک هواپیمای مسافربری فراصوت با سرعت ۴ ماخ راه اندازی کند. این جدول زمانی بلندپروازانه زمینه را برای اولین پرواز تجاری پرسرعت و حمل و نقل نقطه به نقطه تا سال ۲۰۳۰ فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب