السابحات، مرکب دریایی تکاوران دریایی کشور
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، صبح روز گذشته ۲۸ آذرماه بود که چند فروند تجهیزات اورهال و بازآماد شده به ناوگان منطقه یکم دریایی نداجا الحاق شد. در بین این تجهیزات، چند فروند زیردریایی مرطوب السابحات نیز دیده میشد. این زیردریاییها در سازمان رزم نیروی دریایی ارتش حضور داشته و کارکرد ویژهای دارند.
ورود ایران به ساخت ناوشکنها و زیردریاییها
عمده تجهیزات و تسلیحات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تا اواخر دهه ۷۰ و ۸۰ شمسی ساخت کشورهای غربی به ویژه آمریکا بود. اما از ابتدای دهه ۷۰ جوانههایی که پیشتر در دهه ۶۰ برای خودکفایی در نیروهای مسلح سیز شده بود، به مرور انسجام بیشتری گرفت. روند این خودکفایی در دهههای ۸۰، ۹۰ و قرن جدید نیز با سرعت به پیش رفت. این پیشرفتها نه تنها در حوزه ناوشکنها بلکه در حوزه زیردریاییها نیز مشهود است. اما ماجرای ساخت نخستین ناوشکن بومی ایران نیز شنیدن دارد، امیر دریادار رستگاری در این باره خاطرهای تعریف کرده است.
دریادار رستگاری مدیرعامل سابق سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح درباره روند ساخت نخستین ناوشکن بومی ایران گفت: در سال ۱۳۷۶ در کارخانههای نیروی دریایی راهبردی ارتش نمایشگاهی بر پا شد که فرمانده معظم کل قوا از آن نمایشگاه بازدید داشتند. ایشان در پایان بازدید فرمودند: بروید یک ناوشکن بسازید. نیروی دریایی ما در آن زمان در حد سامانه و سیستم بود و ساخت این ناوچه کار آسانی نبود و این بیان نشان داد که مقام معظم رهبری به دنبال چشمانداز دوردست برای نیروی دریایی هستند. خطاب فرمانده به سرباز نشانگر انتظار فرمانده است پس با همه سختیها فرمان را آغاز کردیم. در آن زمان تجهیزات ما همه غربی بود و آن زمان راهبری و تعمیرات را انجام میدادیم، اما همه تجهیزات وارداتی بود.
بیشتر بخوانید:
ضربه کاری ایران به مهاجمان دریایی با «بعثت»
جماران؛ اولین ناوشکن بومی ایران
آخرین روز بهمنماه سال ۱۳۸۸. بالاخره تلاشهای متخصصان ایرانی ثمر داده و نخستین ناوشکن بومی ایران قرار است تا به آب انداخته شود. فرمانده کل قوا هم آمده بود، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود گفتند خیلیها معتقد بودند که ساخت ناوشکن شدنی نیست، اما این کار انجام شد و نسبت به همت شما ساخت این ناوشکن کار بزرگی نیست و از نظر ایشان اساس کار قدردانی نیروی انسانی از تواناییهایش و شناخت استعدادهایش است. از آن روز تا امروز نیروی دریایی ارتش یک نیروی صاحب سبک در طراحی و ساخت ناوشکنها محسوب میشود. دنا، جدیدترین ناوشکن از کلاس موج است که در ماههای اخیر به نیروی دریایی ارتش الحاق شد.
جدیدترین دستاوردهای نیروی دریایی ارتش کدام هستند؟
متخصصان کشورمان که به خودباوری رسیده بودند از همان زمان کار طراحی و ساخت انواع ناوشکنها، ناوچهها و زیردریاییها را به صورت بومی آعاز کردند. در جدیدترین این دستاوردها باید به خبری که دریادار ایرانی روز گذشته اعلام کرد، توجه کنیم. فرمانده نیروی دریایی ارتش ۱۷ آذرماه گفته بود که قرار است تا ناوشکن طلائیه (شیراز) به ناوگان جنوب و ناوشکن دماوند ۲ به ناوگان شمال الحاق شود. دریادار ایرانی صبح روز گذشته (یکشنبه ۲۸ آذرماه) نیز از الحاق ناوشکن طلائیه (شیراز) به ناوگان جنوب در سال آینده خبر داد. او همچنین گفت که زیردریایی کلاس فاتح هم در پروسه ساخت است و اولین نمونه آن به بدنه عملیاتی الحاق پیدا کرده که در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ اولین ماموریت عملیاتی خود را به نحو احسن انجام داد.
چرا ساخت زیردریایی بومی اهمیت دارد؟
حضرت آیت الله خامنهای فرمانده معظم کل قوا ۱۴ مهرماه سال ۱۳۸۸ در دانشکده علوم دریایی نوشهر درباره اهمیت ساخت زیردریایی گفتند: نیروی دریایی امروز در بسیاری از نقاط عالم و در کشور ما یک نیروی راهبردی است؛ به چشم یک نیروی راهبردی به نیروی دریایی باید نگریسته شود. سواحل جنوب شرقی کشور که در اختیار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است، مناطق بسیار مهمی است و ظرفیتهای بسیار خوبی برای پیشرفت است؛ به آنجاها اهتمام کنید و اهمیت بدهید. دریانوردیها را که امروز بحمدالله شکل پیشرفتهای نسبت به گذشته گرفته است، ادامه بدهید، به زیرسطحیها اهمیت بدهید و توجه کنید، امکانات و تجهیزات پدافندی شناورهای سطحی را در همه جا، بخصوص در دریاهای جنوب مورد توجه قرار بدهید.
این بخشی از بیانات رهبر انقلاب درباره اهمیت نیروی دریایی ارتش به ویژه در حوزه زیرسطحیها و زیردریاییهاست. صنایع دریایی ایران اسلامی تاکنون زیردریاییهای متعددی را در کلاسهای متفاوت طراحی کرده و ساخته است. زیردریاییهای غدیر، فاتح، نهنگ و السابحات از این جمله هستند. اما در این بین زیردریایی السابحات کارکرد ویژهای بخصوص برای تکاوران دریایی دارد.
تکاوران با کدام وسیله به عمق دریا میروند؟
زیردریایی مرطوب السابحات یکی از تجهیزات تاکتیکی در کلاس فوق سبک ساخت صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است. این زیردریایی با ابعاد ۸ متر طول و وزن بیش از ۲/۵ تن میتواند تا ۱۰ روز به طور پیوسته در دریا عملیات انجام بدهد. از این زیردریاییها تاکنون در دو نوع السابحات ۱ و ۲ طراحی و ساخته شده است.
مهمترین ماموریتی که برای السابحات تعریف شده، استفاده عملیاتی توسط تکاوران دریایی ارتش است. این زیردریایی قادر است تا عملیاتهایی نظیر نزدیک شدن سریع به دشمن، گشت شناسایی، پیادهکردن نیروهای ویژه، حمل و نصب مینهای دریایی و همچنین هدایت آتش توپخانه را انجام دهد. نحوه استفاده از السابحات نیز بدین گونه است که قسمت خدمه آن بیرون میماند و ماموریت ادامه پیدا میکند.
دیگر ویژگی این زیردریایی را باید قابلیت دشواری شناسایی و ردیابی توسط شناورها و ایستگاههای دشمن، انجام عملیات در شب، ابعاد کوچک و کارایی بالا، توان اجرای عملیاتهای ویژه و زیر سطحی دانست.
سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی، وزیر اسبق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره این زیردریایی گفته بود که در صنایع زیردریایی، غدیر و السابحات می سازیم که با حرکت در عمق خلیج فارس و دریای عمان حضورمان را در زیر دریا تثبیت میکند.
شبکه خبری راشاتودی هم در گزارشی که ۲۴ آبان ماه سال ۱۳۹۶ درباره قدرت دفاعی ایران منتشر کرده بود، نوشت که ایران ۳۳ فروند زیردریایی دارد که کوچکترین آنها زیردریاییهای السابحات و بزرگترین آنها سه فروند زیردریایی تهاجمی کیلو-کلاس ساخت روسیه است، که در دهه ۱۹۹۰ میلادی به ایران تحویل داده شده بود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/
انتهای پیام/