به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش، فناوری و فنبازار بهعنوان رویدادی در مجموعه نظام علم و فناوری است که هدف آن ارائه یافتههای محققان، پژوهشگران و فناوران از یکسو و دریافت نیازهای پژوهشی و فناوری ازسوی دیگر و درنهایت تجاریسازی فناوری و ارتقای قدرت رقابت ملی است. نمایشگاه پژوهش و فناوری امسال نیز به رسم هرسال از سهشنبه ۲۳ آذرماه آغاز و جمعه ۲۶ آذرماه به کار خود پایان داد. دانشگاه آزاد اسلامی نیز بهمثابه هرسال با حضور در این نمایشگاه ۱۸۰ محصول را در غرفه ۲۵ سالن ۵ در معرض دید عموم قرار داد؛ البته بیش از ۸۰۰ محصول هم در بخش مجازی ارائه شد و جمع محصولات به ۹۸۰ محصول رسید. یکی از مهمترین اتفاقات نمایشگاه امسال، انتخاب برترین غرفه در بین تمام غرفهها بود که غرفه دانشگاه آزاد اسلامی توانست بهعنوان غرفه برتر در میان سایر غرفهها انتخاب شود. گواهی برگزیده شدن دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان غرفه برتر نیز توسط پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی تقدیم شد.
عبدالله محمدی، مدیرکل پژوهشکدهها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتوگو با «فرهیختگان» درخصوص حضور محصولات پژوهشی این دانشگاه در بیستودومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و برتر شدن این غرفه توضیح داد: «امسال باتوجه به محدودیتهای کرونایی تلاش کردیم محصولات خود را بهصورت محدود در غرفه دانشگاه ارائه کنیم. محصولات پژوهشی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در غرغه ۲۵ سالن ۵ نمایشگاه و در یک فضای ۳۶۰ متری درمعرض دید همگان قرار گرفت.»
او اضافه کرد: «اگر تمام محصولات دانشگاه آزاد اسلامی را در این نمایشگاه ارائه میدادیم، نیازمند فضای بیشاز ۱۵۰۰ متر بودیم، اما بهدلیل شرایط کرونایی تنها بخشی از محصولات در این نمایشگاه ارائه شد. برای انتخاب محصولات، علوم مختلف را درنظر گرفته و تلاش کردیم محصولاتی را که به مرحله تجاریسازی نزدیک شده یا تیآر ال بالایی دارند، از تمام استانها انتخاب کرده و به نمایشگاه بیاوریم.»
مدیرکل پژوهشکدهها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه از هر استان ۵ محصول انتخاب شد، اضافه کرد: «البته برخی از استانها مانند استان فارس، اصفهان، قزوین و... بهدلیل گستردگی واحدهای دانشگاهی محصولات بیشتری را در نمایشگاه بینالمللی دستاوردهای پژوهش، فناوری و فنبازار ارائه دادند. همچنین امسال تلاش کردیم کیفیت محصولات را بالا برده و آنهایی را در نمایشگاه ارائه دهیم که سالهای قبل کمتر دیده شده یا امسال تغییرات جدیدی در آن اعمال شده بود.»
بیشتر بخوانید:
شیوههای تحول و بهبود نظام پژوهش کشور کدامند؟/ ضرورت بهرهگیری از تجربههای جهانی در ارزیابی پژوهشی
محمدی در ادامه اظهار کرد: «طبیعتا دیده شدن در حوزه پژوهش و فناوری مهم بوده و میتواند باعث ایجاد انگیزه در نخبگان و پژوهشگران شود. البته برنامههایی که بعد از نمایشگاه انجام خواهد شد نیز تاثیر زیادی در ایجاد انگیزه در نخبگان خواهد داشت. درواقع باید روی تیمهایی که تشکیل شده و به مرحله مهمی از فناوری رسیدهاند کار کرد تا به هدف نهایی فناوری که همان رفع نیاز جامعه است رسیده و بتوانیم درآمدزایی برای تیمها داشته باشیم و درنهایت بازار کشور را با فناوری دانشگاه اشباع کنیم.»
او در ادامه تصریح کرد: «بنابراین برنامههایی که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی بعد از نمایشگاه درنظر گرفتهاند بسیار مهم بوده و نتیجه آن را میتوان در نمایشگاه سال آینده دید و با نمایشگاه امسال مقایسه کرد و متوجه شد که در طول یکسال چه کارهایی انجام شده است.»
محمدی با بیان اینکه خوشبختانه برنامههای مفصلی در حوزههای مختلف پژوهش و فناوری در دستورکار قرار دادهایم، افزود: «قطعا تیمها به حال خود رها نمیشوند؛ نواقص تیمها، مشکلات و مزایای آنها در نمایشگاه بینالمللی دیده شد، بنابراین درصدد هستیم مزایا را تقویت کرده و مشکلات محصولات را هم از منظر تجاری و هم تکنولوژی مرتفع کنیم تا در دورههای بعد قویتر از امسال ظاهر شویم.»
مدیرکل پژوهشکدهها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «امسال استانهایی که در نمایشگاه شرکت کرده بودند هرکدام در زمینههای خاصی فعال بودند. سیاستمان در این دوره این بود که استانهایی که در نمایشگاههای قبلی دیده نشده بودند مطرح شوند، زیرا این استانها محصولات خوبی را ارائه داده و در نمایشگاههای قبلی نیز حضور فعال داشتند، اما متاسفانه آنطور که باید به آنها پرداخته نشد.»
او ادامه داد: «بهطور مثال استان کرمان، خراسانجنوبی، خراسانشمالی و... فناوران خوبی داشته و فعال هستند. البته محصولات آنها درمقایسه با برخی استانها کمتر است، اما کیفیت محصولات ارائهشده توسط آنها بهگونهای بود که از آنها حمایت کرده و در نمایشگاه ارائه دادیم. بنابراین امسال تمام تلاشمان را کردیم تا بهصورت متوازن محصولات را معرفی کرده و درمعرض دید عموم قرار دهیم.»