دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آذر 1400 - 10:41
قالییاف در گردهمایی بین‌المللی علوم انسانی:

انقلاب اسلامی در شرایط چنبره مکاتب مادی بر دین ظهور یافت/ FATF قرارداد بین‌المللی نیست

رئیس مجلس گفت: در زمانی که دین،  اسلام و معنویت در چنبره مکاتب انسان‌ساخت و مادی محاصره بودند و کسی فکر نمی‌کرد که دین بتواند چنین حرکتی را انجام دهد، انقلاب اسلامی بروز و ظهور پیدا کرد.
کد خبر : 629025
محمدباقر قالیباف ترکیه

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین گشایش ششمین گردهمایی بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، در سخنانی، گفت: من فکر می‌کنم که پیروزی انقلاب اسلامی در ایران سریع و برق‌آسا به رهبری‌های داهیانه حضرت امام (ره)، شکل گرفت.


وی افزود: پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امم خمینی(ره)، این مردی که جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی بر نداشت و با همه وجودش بر سنت‌های الهی اعتقاد داشت، اتفاق افتاد و ایشان در این مسیر گام برداشت و ملت عزیز هم خالصانه و مجاهدانه در این مسیر حرکت کرد.


رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انقلاب ما با یک حرکت عظیم مردمی جوشیده از فرهنگ دینی و مکتب قرآنی شکل گرفت، گفت: درست در زمانی که دین، اسلام و معنویت در چنبره مکاتب انسان‌ساخت و مادی محاصره بودند و کسی فکر نمی‌کرد که دین بتواند چنین حرکتی را انجام دهد، انقلاب اسلامی بروز و ظهور پیدا کرد.


قالیباف ادامه داد: مبدأ تحول جوامع و ملت‌ها را از تفکر و اندیشه می‌دانیم و این است که می‌تواند اساس کار باشد، اگر دلسوز کشور، انقلاب و مردم هستیم و اعقتاد به باورهای دینی داریم، باید کارآمدی دین در اداره جامعه را نشان دهیم.


وی اضافه کرد: ما در حوزه علوم انسانی و نهاد خود علم هر چه زمان گذشت، فاصله بین حکمرانی کشور در سطوح مختلف با نهاد علم، نه تنها به سمت هم‌افزایی نرفته‌ایم، بلکه در جاهایی به سمت واگرایی رفته‌ایم.


رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه انقلاب زمانی به وقوع پیوست که تفکر اسلامی و ناب، عقلانیت متصل به وحی بود، عنوان کرد: مکاتب زمان جنگ سرد در دهه ۷۰ میلادی را ببینید که هیچ اتفاق سیاسی، فرهنگی و جنگی در هیچ کشوری نمی افتاد مگر اینکه در چنبره دو ابرقدرت آمریکا و شوروی سابق بود و جایی برای نفس کشیدن نبود؛ حال بروز و ظهور انقلاب اسلامی را ببینید لذا باید به این عناصر، در حکمرانی نوین امروز توجه کنیم که چه شد انقلاب اسلامی در اوج قدرتی که هیچ جنبنده ای در هیچ عرصه ای نمی توانست ابراز وجود کند و در کشوری که در همه ابعاد از یک سو در سیطره امپریالیسم غرب و در سوی دیگر تحت فشار و مبارزه با شوروی و جبهه شرق بودیم، به وقوع پیوست.


قالیباف ادامه داد: وقتی تربیت اسلامی، نگاه مدیریت اسلامی، روانشناسی اسلامی، طراحی و مبانی تصمیم گیری مبتنی بر عقلانیت متصل به وحی و نه عقلانیت ابزاری و مادی شکل می گیرد، دوران دفاع مقدس پیش می آید که در یک صحنه عینی به تمام معنا،  یک انقلاب نوپایی که در مسائل داخلی،  گروهک های داخلی و تحت فشارهای سیاسی قرار داشت چنین پیروزی ملموس را رقم می زند که از طرفی یک حمله عظیم نظامی و از طرفی حمله ای در حوزه آموزش و مدیریت و تکنولوژی، تکنیک و تاکتیک بود که متأسفانه تا امروز به این موارد به درستی پرداخته نشد.


وی در ادامه با بیان اینکه ربع قرن است در حاکمیت قرار دارم و در خدمت مردم هستم، گفت: ما سربلندی این ملت را می خواهیم و همه دست به دست هم می دهیم تا یک اتفاق بیفتد و آن کارآمدی دین در جامعه است از این رو باید هدف گذاری کنیم،  بسنجیم،  مرتب رصد کنیم.


رئیس مجلس با بیان اینکه هرچه از انقلاب گذشت فاصله بین حکمرانی کشور در سطوح مختلف با نهاد علم نه تنها به سمت هم افزایی نرفت بلکه در قسمت هایی به سمت واگرایی نیز رفتیم، عنوان کرد: به طور خاص در حوزه علوم انسانی در حین اینکه حتما تولید نظریه، نظریه پردازی و تولید علم، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است اما باید توجه کنیم که امروز دین در مسند قدرت و حکومت بوده و در حال حکمرانی است.


قالیباف همچنین ضمن گرامیداشت یاد شهید مفتح(ره) که در حوزه ارتباط میان دانشگاه و حوزه فعال بود، یادآور شد: اگر نهادها و فعالان علوم انسانی اسلامی نتوانند به سمت حل مسأله بروند و پاسخ روشنی برای اقتصاد، مدیریت، روانشناسی، سیاست، جامعه شناسی و مسائل امروز کشور نداشته باشند قطعا دچار مشکلاتی می شویم که امروز به آن گرفتار هستیم. از دهه ۵۰ در حوزه مسائل اقتصادی، شیوه ها و تصمیم گیری های ما برای حل مشکلات اقتصادی همواره تکراری و غلط ادامه غلط بوده است.


وی همچنین با بیان اینکه اولویت امروز ما در حوزه علوم انسانی، مسأله یابی است، اظهار داشت: حکمرانی نوینی که امروز بحث آن است با کمک علوم انسانی صورت می گیرد. دین مسأله قدرت است و باید مسأله محور حرکت کنیم که و اگر غیر از این باشد آسیب است. حتما تقصیر اصلی با ما مدیران در سطوخ مختلف بخش های حکمرانی است ولی امروز به طور عموم لازم است همه به خصوص نظریه پردازان، تربیت نیرو را جزء حوزه علوم انسانی اسلامی بدانند تا افرادی را با تفکر و اندیشه درست در بخش های مختلف قرار دهند که موثر باشند.


رئیس مجلس با تأکید بر اینکه در نظام حکمرانی باید به علوم انسانی اسلامی توجه کرد، اذعان داشت: امروز مبنای جهان بینی، مادی شده که تشخیص و راه حل آن مبتنی بر انقلاب اسلامی برخاسته از دین و باورهای دینی نخواهد بود. بعد از پیروزی انقلاب، سیستم حکمرانی در حقیقت مبتنی بر بحث سیاسی، سازمانی و سیستم بروکراتیک بود که بر اساس سند و ساختار کار خود را پیش می برد و سندنویسی و برنامه ریزی می کرد و موضوع اصلی آن نفت و گاز و معدن بود البته این هم مهم بود اما در همین مجموعه نظام اداری-اجرایی ضعف دارد که ریشه در همین نکته دارد و البته خطاهای شخصی و برنامه ریزی های غلط نیز در آن نقش داشت.


قالیباف در ادامه به وقایع زمان دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: تفکر و اندیشه ای پشت سیاست بنی صدر بود که زمین بدهیم، زمان بگیریم و حتما باید سه برابر توان داشته باشیم تا مبارزه کنیم و همه این ها ناشی از همان اندیشه مادی گرایانه بود و اندیشه های اسلامی در آن معنا نداشت. در نظام اداری و حکمرانی اتفاق جدیدی نیفتاد و مبانی همان مبانی سیاسی و سازمانی بود که منطبق بر گذشته بود و ادامه یافت.


وی ادامه داد: به نظر می رسد نظام حکمرانی مطلوب باید مبتنی بر نگاه اجتماعی و نهادی تنظیم شود به این معنا که باید مبانی پیشرفت و عدالت را مبتنی بر عناصر اجتماعی و افراد قرار دهیم که سرمایه اصلی هستند و اساس برنامه ریزی بر این مبنا باشد. در حوزه مسأله یابی به خصوص در گام دوم انقلاب باید توجه داشت چرا که بعد از دوران دفاع مقدس کم کم مردم را از صحنه حکمرانی و تصمیم گیری خارج کردیم و از باورهای سنتی و اندیشه های ناب فاصله گرفتیم که امروز به اینجا رسیدیم.


رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه در عمل نشان دادیم ربا در سیستم اقتصاد جنگ با خدا نیست، عنوان کرد: در مواقعی با آسیب هایی مواجه شدیم و امروز باید نوآوری اجتماعی داشته باشیم که زمانی باعث شد انقلاب اسلامی به نتیجه برسد و همان روش و منشی بود که ما را در دفاع مقدس به پیروزی رساند. باید فرق سنت های الهی با ارزش های مادی را بدانیم. آن زمان افرادی که در میدان بودند به خدا، خود و سنت های الهی باور داشتند که نتیجه آن این شد که در شمال اتوبان کرج در حوزه صنعت هوافضا اتفاقات علمی بزرگی افتاده اما در پایین اتوبان، فاصله گرفتن از باور به سنت های الهی صنعت خودروی ضعیف ما را رقم زده است.


قالیباف توجه به نوآوری اجتماعی در نظریه پردازی ها مهم را دانست و افزود: در این حوزه باید مردم را مبنا قرار داد و اگر حرف از جامعه پردازی می زنیم باید در حوزه نظریه پردازی به این موضوع توجه کنیم تا بتواند راه حل های جدید برای مسائل و پدیده های جدید بدهد و در این صورت می توانیم تغییر بنیادین در بحث های مربوط به هنجاری و فرهنگی ایجاد کنیم.


وی با بیان اینکه زمانی که از نوآوری اجتماعی می گوییم، ابزار آن نیز در بستر فناوری های اجتماعی رخ می دهد، ابراز داشت: اگر این موضوع مورد توجه قرار نگیرد در حکمرانی نوین، بسیج کردن همه افراد جامعه و انسجام آنها امکان پذیر نخواهد بود و اگر بحث از فناوری اجتماعی است، چیزی شبیه ایده مهندسی اجتماعی را می گوییم به این معنا که فناوری های اجتماعی امروز در برخی کشورهای قدرتمند که به دنبال قلدری هستند در حوزه تکنولوژی استفاده است چرا که در برخی مواقع میان تکنولوژی و فناوری های اجتماعی هم پوشانی وجود دارد اما ما در این حوزه باید به طور جد به فناوری های اجتماعی توجه کنیم که نیاز به تحقیق و پژوهش دارد.


رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز باید به تحقیقات بنیادین برای توسعه علم و در راستای اصلاح نظام برخاسته از نگاه و رویکرد اجتماعی توجه کنیم، گفت: نیاز داریم برای این موضوع، مسأله محور گام برداریم. FATF یک بحث سیاسی بوده و یک سازمان است اما قرارداد بین المللی نیست که همه امضا کرده باشند، با این حال به گونه ای در تمامی سطوح جهانی، منطقه ای، ملی، فراملی و فردی به آن نگریسته شده و در تمام سطوح تنیده شده که امروز سلطه خود را بر همه موضوعات اقتصادی و تجاری اعم از واردات، صادرات و بانک ها در بر می گیرد و از این طریق کنترل می کنند.


قالیباف همچنین با اشاره به این مطلب که آنها در مسیر اهداف خودشان نهادسازی کرده اند، گفت: امروز که حرف از فناوری اجتماعی می زنیم با این رویکرد است که مردم در صحنه باشند و سازمان هایمان باید یک نهاد باشند و انسان ها می توانند دو گونه زندگی کنند. آنها یا می توانند در یک سازمان باشند که انسان های آن سازمان هستند و یا اندیشه، باور، فکر و ارزش هایی که اساس اصلی تحول و مبنای معنویتی همچون دوران انقلاب و دفاع مقدس داشته باشند.  علیرغم اینکه یک افسر توپخانه با فشار ۴ ساله می توانست مهارت های نظامی را بیاموزد، اما در دوران دفاع مقدس یک رزمنده، فقط طی ۴ ماه همان مهارت ها را یاد می گرفت، لذا سازمان ها باید یک سازمانِ انسانی باشند که انسانِ مبتنی بر باورها، ارزش های دینی و عقلانیت متصل به وحی را رشد می دهند.


وی همچنین با تأکید بر اینکه در گام دوم انقلاب باید به این موضوع متمرکز باشیم، اظهار داشت: اگر کارآمدی دین در اداره جامعه را نشان دهیم دیگر لازم نیست تبلیغ دین در پشت تریبون ها و با نصیحت باشد بلکه باید با عینیت و عمل، سازماندهی مبتنی بر دین داشته باشیم و به وضوح نشان دهیم که همین بزرگ ترین تبلیغ است.


رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس یکی از مهم ترین نهادها برای تحول نوین در قانونگذاری، سیاستگذاری و نظارت بر اجرای قوانین و حل مشکلات است و مرکز پژوهش های مجلس که طی نشستی در هیأت امنای آن، اصلاح ساختار انجام داده و معاونت مربوط به حکمرانی و مدیریت را ایجاد کردیم می تواند با همکاری با سایر نهادها بیش از هر زمان دیگری کار را پیش ببرد.


قالیباف ادامه داد: ما از نزدیک و مداوم با نگاه مسأله محوری و موضوعات بنیادین می توانیم یک اتفاق خوب را با استفاده از تجارب گذشته رقم بزنیم و با آسیب شناسی دقیق در گام دوم انقلاب تحولی اساسی در نحوه حکمرانی و اداره امور صورت دهیم و دِین خود به انقلاب و دین را ادا کنیم و از بخشی از مشکلات امروز که مردم را تحت فشار قرار داده رها شویم.


رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه مردم از حکمرانی حذف شده اند یعنی باید نوع حکمرانی تغییر کند و با استفاده از نیروهای جوان، مومن و پای کار که در این حوزه مسلط هستند، گذشته را جبران کنیم.


انتهای پیام/ ۴۱۶۴


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته