دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جمال‌پور:

دانشگاه آزاد اسلامی علم و دین را توأمان دارد

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی علم و دین را توأمان در خود دارد.
کد خبر : 346032
DSC04429.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از ممقان، میکائیل جمال‌پور روز گذشته در مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممقان گفت: در نامگذاری دانشگاه آزاد اسلامی طراحان موضوع، وحدت حوزه و دانشگاه را در فکر خود داشته‌اند و از کلمات دانشگاه و اسلام در نام این دانشگاه استفاده کرده‌اند تا بگویند اینجا دانشگاهی هست که علم و دین را توأمان دارد.


وی ادامه داد: دو مناسبت روز دانشجو و روز وحدت حوزه و دانشگاه به فاصله 15 روز از هم، دانشگاهی‌ترین نیمه یک ماه محسوب می‌شود. ان شاءالله که این مناسبت‌ها صرفاً در تقویم نباشد و از نتایج عملی این وحدت  مقدس را به‌عینه مشاهده کنیم.


عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه پیشینه حوزه در کشور ما  بیش از هزار سال است، گفت: کشورهای غربی حوزه‌های یهودی و مسیحی و ادیان دیگر را  دارند و در کشور ما  سال‌های متمادی است که حوزه‌های علمیه اسلامی فعالیت می‌کنند؛ بنابراین در همه جای دنیا حوزه و دانشگاه هست. 


جمال‌پور به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه تأکید کرد و گفت:  موضوع وحدت حوزه و دانشگاه برای یک استاد دانشگاه، دانشجو یا کارمند دانشگاه در خیلی از امور راهگشاست و در حل مسائل پیش روی  این دو نهاد آموزشی و موفقیت آنها  نقش اساسی دارد .


وی ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه همان ارتباط بین پیامبران و دانشمندان است. بحث وحدت حوزه و دانشگاه جواب سؤال دانشگاهیان را تداعی می‌کند که می‌پرسند رابطه حضرت ابراهیم (ع) با انیشتین چیست؟ یا اینکه داده‌های پیامبران به ما با داده‌های دانشمندان چه فرقی یا چه تناسبی دارد؟ یا به‌طور علمی‌تر رابطه علم و دین چیست؟ و علم به‌عنوان محصول دانشمندان و دین به‌عنوان آورده پیامبران چه ارتباط و نسبتی دارند؟


عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور  تأکید کرد: بنابراین اگر میزان اثرگذاری وحدت حوزه و دانشگاه در تعلیم، تربیت، سیاست، مدیریت و سایر مسائل زندگی بیان شود، آن‌وقت هست که اهمیت این دو نهاد آموزشی بیشتر عیان می‌شود و حساسیت در مورد آنها بیشتر خواهد شد.


جمال‌پور گفت: گرانقیمت‌ترین جایزه‌ در مجامع علمی به کسی ارائه می‌شود که بتواند در مورد رابطه علم و دین و یا پیامبران و دانشمندان حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد؛ هیچ جایزه‌ای حتی جایزه صلح نوبل هم به اندازه این اهمیت ندارد. 


وی اظهار کرد: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه از زمانی که شهید والامقام مفتح که یک شخص حوزوی و هیأت علمی دانشگاه تهران بود به‌صورت آشکار مطرح شد و ما باید ابعاد این وحدت را فهمیده و بتوانیم دنیا را اقناع کنیم.


عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور با بایان اینکه هدف دین عبارت است از کشف سخن خدا و هدف علم کشف طبیعت است، گفت: حوزویان با سخن خدا و دانشمندان با فعل خدا سروکار دارند. علم و دین یک حقیقت با دو نام هستند که در دانشگاه اسمش علم و در حوزه اسمش دین و رسالت ما فهم این وحدت و اعلام آن به جامعه بشری است.


جمال‌پور با اشاره به سخن انیشتین که دین بدون علم نابینا و علم بدون دین پای حرکت ندارد، گفت:  جداکردن وحدت حوزه و دانشگاه تحمیل است. یعنی تحمیل فقط علم یا تحمیل فقط دین به هردو مردود است. 


وی افزود:  حدوداً از 400 سال پیش این وحدت را گسستند و جدایی دین و علم را دامن زدند و این جدایی تحمیلی را به‌وجود آوردند و این باعث شده که در اذهان جامعه انسانی تداعی غلطی نسبت به وحدت حوزه و دانشگاه به وجود بیاید. 


جمال‌پور خاطرنشان کرد: امیدوارم این دو قشر با بهره‌گیری از عوامل وحدت و مشترکات خود و با اتخاذ سیاست‌ها و موضع‌های اصولی و منطقی در برابر دشمنان مشترک و قسم خورده خویش متحد بوده و اختلافات در اندیشه را با تبادل فکری و مباحث منطقی و با صلح و صفا حل کرده  و در کنار هم  فرهنگ واحدی را به جامعه ارائه دهند.


انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته