دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1400 - 14:56
سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد فناور و نوآور پردیس:

روی فناوری‌های نوظهور هدف‌گذاری کرده‌ایم

در راستای برنامه جدید و توسعه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی، محورهای توسعه‌ای متعددی در دانشگاه دیده شد تا دانشجوی ما بتواند مهارت‌های کافی برای ورود به جامعه و صنعت داشته باشد.
کد خبر : 628332
10110




به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، در دنیای امروز تاثیر نوآوری بر رشد و توسعه اقتصادی و پیشرفت کشورها بسیار موردتوجه است. بسیاری از کشورهای پیشرو در علم و فناوری، همان کشورهایی هستند که سعی کردند نوآوری را در همه سطوح به کار گیرند. در این میان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ارکان و مولفه‌های اکوسیستم نوآوری هر کشور دانشگاه‌ها هستند. بی‌شک دانشگاه‌ها نقش بسزایی در تولید علم و فناوری دارند، تا جایی که بسیاری از دانشگاه‌ها در کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه تلاش دارند تا نوآوری را در ساختار آموزشی خود به کار برده و تحول‌آفرین باشند. بنابراین می‌توان گفت دانشگاه نوآور مناسب‌ترین بستر برای رسیدن به این هدف یعنی همان توسعه فناوری و نوآوری در کشور است. دانشگاه آزاد اسلامی ازجمله دانشگاه‌هایی است که در سال‌های اخیر به این مهم پی برده و تلاش دارد توسعه فناوری و نوآوری را در واحدهای دانشگاهی خود دنبال کند. این دانشگاه پیش از این در تمام واحدهای دانشگاهی خود این مهم را پیگیری کرده و ارتباط با صنایع، رسیدن به دانشگاه حل مساله و کارآفرین را که همان شاخصه‌های یک دانشگاه فناور و نوآور است، دنبال می‌کرد. به‌تازگی اما دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس به‌عنوان «دانشگاه آزاد اسلامی واحد فناور و نوآور پردیس» تغییر نام داده و قرار است به‌عنوان یک واحد دانشگاهی با ماموریت توسعه فناوری و نوآوری فعالیت کند. دانشگاه آزاد اسلامی واحد فناور و نوآور پردیس ازجمله واحدهای دانشگاهی است که براساس همین ماموریت، برنامه‌ها و اولویت‌هایی را دنبال می‌کند تا بتواند به‌عنوان مرکز توسعه فناوری از ظرفیت‌های کل دانشگاه دراین راستا استفاده کند. این واحد دانشگاهی براساس ظرفیت‌های خود، توسعه فناوری‌ها را در کشور کلید زده و به‌نفع دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه فناوری‌ها تلاش خواهد کرد. آنطور که سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد فناور و نوآور پردیس گفته است به‌زودی سند توسعه فناوری برای این واحد دانشگاهی ترسیم می‌شود تا با نگاهی جدید در توسعه بحث فناوری براساس سند توسعه دانشگاه آزاد اسلامی گام برداشته شود.


یکی از محورهای توسعه‌ای دانشگاه‌ها بحث‌های فناوری است


حامد افشاری، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد فناور و نوآور پردیس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره اهداف این واحد دانشگاهی گفت: «در راستای برنامه جدید و توسعه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی، محورهای توسعه‌ای متعددی در دانشگاه دیده شد تا دانشجوی ما بتواند مهارت‌های کافی برای ورود به جامعه و صنعت داشته باشد. یکی از محورهای توسعه‌ای دانشگاه‌ها بحث‌های فناوری است که این فناوری‌ها شامل فناوری‌های سخت و نرم خواهد بود.»




بیشتر بخوانید:


فناوری اقتصاد جهان را تکان داد/ انقلاب صنعتی؛ دروازه‌ای به سمت توسعه علم




او اضافه کرد: «در همین راستا واحد فناور و نوآور پردیس، با توجه به قدمت شهر پردیس و پارک پردیس در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور به‌عنوان یک واحد فناور و نوآور تعریف شد و یک‌سری ماموریت‌ها برای این واحد دانشگاهی تعریف شد.»


او درخصوص ماموریت‌های واحد فناور و نوآور پردیس توضیح داد: «ازجمله این ماموریت‌ها این است که علاوه‌بر آنکه رشته‌هایی بر پایه فناوری تعریف شوند، رشته‌های بین‌رشته‌ای که بتوانند در حوزه فناوری یک‌سری دانشجویان، اساتید و محققان را در بحث‌های فناوری‌های نوظهور تربیت کنند نیز تعریف شده تا علاوه‌بر آن بتوانیم در بحث تولید محصولات نیز نقش‌آفرینی کنیم.»


واحد فناور و نوآور پردیس به‌جای عرضه‌محور، تقاضامحور خواهد شد


او در ادامه با اشاره به نقش‌آفرینی در بحث تولید محصولات نیز اظهار کرد: «باید بتوانیم در واحد فناور و نوآور پردیس، چرخه ایده تا محصول را به صورت کامل دیده تا فناوران بتوانند در داخل دانشگاه فناور و نوآور بحث‌های فناوری خود را آورده و تبدیل به محصولاتی کنند که موردنیاز جامعه است. البته جهت‌گیری ما براساس نیاز جامعه خواهد بود؛ یعنی به جای اینکه در واحد فناور و نوآور پردیس عرضه‌محور باشیم، براساس نیازهای جامعه و تقاضاهای صنعت و جامعه، فناوری‌هایی را هدف‌گیری می‌کنیم و آنها را توسعه خواهیم داد.»


سند توسعه فناوری در ماه‌های آینده ترسیم می‌شود


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد فناور و نوآور پردیس خاطرنشان کرد: «درواقع فناوری‌هایی را براساس نیاز جامعه و صنعت هدف‌گیری خواهیم کرد تا بتوانیم محصولات موردنیاز بازار جامعه و حتی عرصه بین‌الملل را پاسخ دهیم. در ماه‌های آینده سند توسعه فناوری را برای این واحد دانشگاهی ترسیم و تقدیم دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان خواهیم کرد تا با نگاه نویی در توسعه بحث فناوری براساس سند توسعه دانشگاه آزاد اسلامی گام برداشته شود.» افشاری درخصوص تغییر عنوان این واحد دانشگاهی نیز صحبت به میان آورد و تصریح کرد: «دانشگاه رسالت خود را براساس سند توسعه‌ای جدید و گام دوم ترسیم کرده است و به واحدهای مختلف ماموریت‌های را برای اجرای این سند محول کرده است. درواقع براساس این سند ماموریت‌های منطقه‌ای به واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شده است.»


براساس ظرفیت‌های دانشگاه، توسعه فناوری‌ها در کشور کلید خواهد خورد


او اضافه کرد: «ماموریت واحد پردیس به‌عنوان یک واحد فناور و نوآور در سطح دانشگاه است تا بتواند این ماموریت را در سطح استان تهران و کل کشور پیاده‌سازی کند. امیدوارم واحد فناور و نوآور پردیس، بتواند به‌عنوان مرکز توسعه فناوری نه‌فقط با ظرفیت‌های خود این دانشگاه، بلکه با ظرفیت‌های کل دانشگاه عمل کند. یعنی ما براساس ظرفیت‌های دانشگاه، توسعه فناوری‌ها را در کشور کلید زده و به‌نفع دانشگاه آزاد اسلامی گام خواهیم برداشت.»


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد فناور و نوآور پردیس درخصوص برنامه‌های این واحد دانشگاهی برای ارتباط با صنعت نیز صحبت به میان آورد و اظهار کرد: «یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای تبدیل علم به محصول و ثروت‌آفرینی از دانش دانشگاهیان، برقراری ارتباط با بخش‌های مختلف صنعت است؛ راهکاری که در اکثر کشورها دنبال می‌شود.»


ارتباط با صنعت از طریق واسطه‌های مورداعتماد دنبال می‌شود


او ادامه داد: «ارتباط با صنعت در واحد دانشگاهی فناور و نوآور پردیس دنبال می‌شود؛ بی‌شک ارتباط صنعت و دانشگاه از ارکان مهم توسعه است که بستر مناسبی نیز برای تعمیم و توسعه راهکارهای اشتغال در جامعه ایجاد می‌کند. در واحد فناور و نوآور پردیس به جای آنکه مستقیم از طریق دانشگاه با صنعتگر در ارتباط باشیم به‌دنبال آن هستیم تا از طریق یک‌سری از واسطه‌های مورداعتماد این ارتباط برقرار شود. متاسفانه اعتماد صنعت به تمام دانشگاه در سطح پایینی قرار گرفته است، زیرا بسیاری از تقاضاهایی که از سوی صنعت به دانشگاه‌ها محول شده‌اند هنوز توسط دانشگاه‌ها انجام نشده است.»


افشاری با بیان اینکه البته صنعت نیز نیازها و چالش‌های خود را به خوبی نمی‌شناسد، توضیح داد: «بنابراین باید از طریق یک‌سری از واسطه‌های مورد اعتماد به نیازهای صنعت پاسخ دهیم که این واسطه‌ها می‌توانند شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوران باشند. با این واسطه‌ها می‌توانیم ارتباط خود با صنایع را مستحکم‌تر کرده و از طریق آنها فناوری‌ها را وارد صنعت کنیم.»


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد فناور و نوآور پردیس در ادامه تصریح کرد: «بنابراین در واحد پردیس، با ایجاد حلقه‌های واسطه که همان شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و یک‌سری کارگزاران می‌توان این ارتباطات را مستحکم‌تر کرد. در گام اول تقاضاهای صنعت را شناسایی کرده و در گام دوم ارتباطات ما از طریق این واسطه‌ها با صنعت برقرار خواهد شد.»


فناوری‌هایی را هدف‌گیری خواهیم کرد که نوظهور باشند


او در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد فناور و پردیس برای رسیدن به یک دانشگاه حل‌مساله گفت: «برای رسیدن به یک دانشگاه حل‌مساله و کارآفرین برنامه‌های زیادی را در دستورکار قرار داده‌ایم؛ آنچه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی هدف‌گیری کرده‌اند، رسیدن و تحقق دانشگاه حل‌مساله است. معتقدم حل مساله و پرداختن به محصولی که موردنیاز جامعه است نیازمند یک‌سری شاخص‌ها و عملکردهاست؛ یکی از این شاخص‌ها، بحث‌های فناوری است و فناوری ما در راستای حل مسائل است. ما در این واحد دانشگاهی فناوری‌هایی را هدف‌گیری خواهیم کرد که نوظهور بوده و در آینده دغدغه‌ها و نیازهای جامعه خواهد بود و در حل مسائل کشور تاکید داشته و فناوری‌هایی خواهند بود که بتوانیم برخی نیازهای جامعه را حل کنیم.»


در واحد فناور و نوآور پردیس یک‌سری نیازهای اساسی صنعت و جامعه شناسایی می‌شود


او تاکید کرد: «در واحد فناور و نوآور پردیس یک‌سری نیازهای اساسی شناسایی خواهند شد و براساس فناوری‌هایی که هدف‌گیری و سرمایه‌گذاری می‌کنیم به حل مسائل جامعه و صنعت خواهیم پرداخت.»


افشاری درخصوص تضمین اشتغال دانشجویان این واحد دانشگاهی نیز اظهار کرد: «تحولات دانشگاه آزاد اسلامی به‌گونه‌ای است که بتواند اشتغال و آینده جوانان را تضمین کند؛ بنابراین در این واحد دانشگاهی با ارتباطی که با شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم گرفت، تلاش داریم دانشجویانی را تربیت کنیم که براساس نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان باشد. حتی به‌دنبال این هستیم که دانشجویان خود را براساس تکنولوژی بیس تربیت کنیم.»


دانشجویان قبل از فارغ‌التحصیلی، تمرین شرکت‌داری و تبدیل ایده به محصول می‌کنند


او توضیح داد: «درواقع به دنبال آن هستیم تا براساس نیاز صنعت یا شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی که به ما معرفی می‌کنند، دانشجویان خود را تربیت کنیم. همچنین درصدد هستیم در رشته‌های خود، کارآفرینی را توسعه دهیم و به جای آنکه دانشجویان ما به دنبال شغل و اشتغال باشند، فرهنگ کارآفرینی را در واحد خودمان توسعه دهیم تا دانشجویان ما با این فرهنگ فارغ‌التحصیل شوند.»


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد فناور و نوآور پردیس تاکید کرد: «دانشجویان این واحد دانشگاهی حتی قبل از فارغ‌التحصیلی، تمرین شرکت‌داری و تبدیل ایده خود به محصول کرده و با این آمادگی وارد بازار می‌شوند.»


تغییر نگرش چارتی خود را در دستورکار قرار داده‌ایم


او همچنین درباره مهم‌ترین اولویت‌های کاری واحد فناور و نوآور پردیس در سه ماهه پایان سال توضیح داد: «برای رسیدن به یک واحد فناور و نوآور باید نگرش‌های جدیدی را نیز ایجاد کنیم، بنابراین تا انتهای سال 1400 تغییر نگرش چارتی خود را در دستورکار قرار داده و به‌عنوان یک اولویت در نظر خواهیم گرفت. اگر بتوانیم تغییر نگرش چارتی را به‌عنوان یک اولویت انجام داده و یک چارت چابک و فناوری بیس را ایجاد کنیم می‌توانیم براساس یک واحد فناور و نوآور فعالیت‌های خود را پیش ببریم.»


افشاری درباره دومین اولویت کاری این واحد دانشگاهی در سه‌ماهه پایان سال اظهار کرد: «همچنین به‌دنبال آن هستیم تا رشته‌های فناوری‌محور را هدف‌گیری کنیم و ارتباط خود را با جامعه و شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه دهیم تا بتوانیم براساس نیازهای آنها فعالیت‌های خود را ادامه دهیم.»


او با بیان اینکه در واحد فناور و نوآور واحد پردیس حدود 70 عضو هیات‌علمی مشغول فعالیت هستند، تصریح کرد: «همچنین پنج‌هزار دانشجو در این واحد دانشگاهی مشغول تحصیل هستند که ظرفیت خوبی برای پیشبرد اهداف‌مان که همان توسعه فناوری و نوآوری است، خواهد بود.»


تدوین یک برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در دستورکار است


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد فناور و نوآور پردیس با بیان اینکه یک برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را برای این واحد دانشگاهی تدوین خواهیم کرد، گفت: «در افق چهارساله که یک دانشجو بخواهد تربیت شود، دانشگاه را به اهداف میان‌مدت خود می‌رسانیم. اهداف کوتاه‌مدتی نیز برای این واحد دانشگاهی در نظر گرفته شده تا دانشجویان فعلی در حوزه‌های فناوری و کارآفرینی فعال شده و در این راستا حرکت کنند.»


افشاری در پایان گفت: «در برنامه میان‌مدت نیز تربیت نیروی انسانی براساس رشته‌های بین‌رشته‌ای و رشته‌های فناوری بیس در دستورکار قرار گرفته است. همچنین در افق 1404 شاهد یک‌سری تغییر و تحولات بزرگی در بحث فرهنگی و تربیت نیروی انسانی در این واحد دانشگاهی خواهیم بود.»



منبع: فرهیختگان


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته