دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1400 - 16:04
هفته پژوهش ۱۴۰۰(۳۷)/ خالصی‌دوست:

روحیه پژوهشگری همپای تعلیم و تربیت تقویت شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان گفت: در کنار تعلیم و تربیت باید روحیه پژوهشگری و پرسشگری در آموزش‌ و پرورش تقویت شود تا در دانشگاه به‌طور نهادینه ادامه یابد.
کد خبر : 628325
پژوهشگری و پرسشگری همپای امر تعلیم  و تربیت تقویت شود



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از سمنان، عبدالله خالصی‌دوست در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان سمنان که هم‌زمان با هفته پژوهش و فناوری در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان برگزار شد با تشریح اهداف دانشگاه در موضوع مهم تقویت روحیه پرسش‌گری و پژوهش‌گری اظهار کرد: تحقق اهداف عالی همیشه با دشواری‌های خاصی همراه است و دو نهاد آموزش‌ و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامی نیز در راستای پیاده‌سازی این سیاست، متحمل سختی‌های فراوانی شدند؛ اما این دو سازمان مسئول تاکنون برای نیل به اهداف از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند.




بیشتر بخوانید:


جشنواره تجلیل از پژوهشگران برتر استان سمنان در ایستگاه دوم




وی با اشاره به اینکه تحقیق و پژوهش نیازمند محقق مستعد و بستر مناسب و شرایط و امکانات لازم است، یادآور شد: همه موظف به فراهم کردن بسترهای لازم برای تقویت روحیه پژوهشگری در دانش‌آموزان و دانشجویان هستیم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با تأکید بر به‌ضرورت همسوشدن دانشگاه با آموزش‌ و پرورش گفت: هرچه هم‌افزایی این دو نهاد تقویت شود، تأثیرگذاری بیشتری در جامعه دارد. اگر امکانات مادی و معنوی این دو نهاد بیشتر به اشتراک گذاشته شود حرکت به سمت اهداف عالی سهل‌تر می‌شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: هدف از پژوهش، شناسایی هدایت و راهبری پژوهشگران است که در آموزش‌وپرورش آغاز و در دانشگاه ادامه پیداکرده است و این فرایند باید به کمال برسد.


خالصی‌دوست با اشاره به نقصی که درگذشته گریبان‌گیر دانش‌آموزان بوده است، اظهار کرد: دانش‌آموز ما درگذشته پژوهشگر نبودند؛ اما با رشد و پیشرفت علم و تغییرات به وجود آمده در این حوزه سعی شده دانش‌آموزان از ابتدا پرسشگر و پژوهشگر پرورش داده شوند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه در بحث کاربردی بودن پژوهش‌ها همه باید تعامل داشته باشند، یادآور شد: دانشگاه آزاد در ۴۰ سال گذشته بر اساس اسناد بالادستی به فعالیت پرداخته و اقدامات آموزشی و پژوهشی به‌صورت روتین انجام‌شده اما هدف همواره کاربردی کردن امر پژوهش بوده است.


خالصی‌دوست با بیان اینکه پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی کاربردی و باهدف تبدیل علم به ثروت و یا با رویکرد حل مسئله در حال انجام است، مطرح کرد: شناسایی چالش‌های موجود در سطح کشور از مسائل مهم است و دانشگاه آزاد اسلامی با شناسایی چالش‌ها و طبقه‌بندی و ابلاغ آن‌ها به استان‌ها، مأموریت‌های مشخصی را برای هر استان در راستای حل مسئله تعریف کرده است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان بیان کرد: انتظار ما این است در کنار تعلیم و تربیت پایدار برای بارورکردن خلاقیت‌ها هم اقدام شود و ازآنجایی‌که تعلیم و تربیت دانش‌آموزان طی ۱۲ سال بر عهده آموزش‌ و پرورش است این نهاد رسالت خطیری را بر عهده دارد.


وی گفت: باید سعی کنیم اقدامات در یک راستا و برای حل مشکلات جامعه باشد، هرچقدر تعامل این دو مجموعه قوی‌تر باشد، اهداف این دو دستگاه در اسناد بالادستی بهتر محقق می‌شود.


خالصی‌دوست بیان کرد: در دو سال اخیر با این رویکرد به‌طور نمادین در هفته پژوهش تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا رویکرد پژوهش‌محور ابتدا در مدارس و سپس در دانشگاه استمرار یابد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان با تأکید بر اینکه هدف غایی در این دو نهاد مشترک است، افزود: در کنار تعلیم و تربیت باید روحیه پژوهشگری و پرسشگری در آموزش‌ و پرورش تقویت شود تا در دانشگاه به‌طور نهادینه ادامه یابد.


خالصی‌دوست بیان کرد: تقویت روحیه پژوهش‌مداری و پرسشگری همواره دغدغه دو نهاد آموزش‌وپرورش و دانشگاه بوده و یک پژوهش مناسب نیاز به شناسایی استعدادها و هدایتگری دارد و ما موظف به فراهم کردن بستر مناسب هستیم.


به گزارش آنا، این مراسم به‌صورت مشترک توسط دانشگاه آزاد اسلامی و اداره کل آموزش‌وپرورش استان سمنان برگزار و از پژوهشگران برتر استان تجلیل و از کتاب مطالعات جدید کارآفرینی و کسب‌ و کار و از پوسترهای مسابقات مکانیک‌های کاغذی و پرسشگری رونمایی شد.


انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته