دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1400 - 00:00
همگام با هفته پژوهش (۱۵)/ آنا از دستاوردهای محققان دانشگاه آزاد در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی گزارش می‌دهد؛

ارائه خاک مناسب برای مناطق کم‌آب/ درآمدهای پژوهشی ۳ برابر درآمد شهریه‌ای شده است

محققان دانشگاه آزاد اسلامی حدود یک هزار محصول در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن‌بازار ارائه کرده‌اند.
کد خبر : 628124
بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ به رسم هر سال نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار در صبح گاه سرد پاییزی روز ۲۳ آذرماه با حضور وزیر علوم و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل دائمی نمایشگاه تهران واقع در انتهای اتوبان چمران آغاز به کار می‌کند. در این نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی محققان کشور عرضه می‌شود و هر یک از دانشگاه‌های و مراکز پژوهشی کشور غرفه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. در این میان دانشگاه آزاد اسلامی نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه خصوصی کشور غرفه‌ای بزرگ در اختیار پژوهشگران خود قرار داده تا ویترینی برای ارائه تلاش‌های نخبگان این دانشگاه باشد.


غرفه دانشگاه آزاد اسلامی در سالن شماره ۵ نمایشگاه بین‌المللی تهران قرار دارد و ۱۸۰ محصول در این غرفه جای داده شده، همچنین بیش از ۸۰۰ محصول در بخش مجازی به آدرس https://msrt-expo.ir ارائه شده است.


آن‌گونه که مسئولان برگزاری می‌گویند: در این نمایشگاه استان‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه‌های تخصصی ازجمله فناوری اطلاعات و ارتباطات، ساخت و تولید، فناوری نانو و زیست‌فناوری، کشاورزی و صنایع وابسته، مواد و انرژی، صنایع داروئی و بهداشتی و صنایع ساختمان به ارائه محصول پرداخته‌اند.




بیشتر بخوانید:





ساخت پودر استخوان از سوی محققان دانشگاه آزاد اسلامی


پودر استخوان یکی از محصولاتی است که در غرفه دانشگاه آزاد از سوی محققان این دانشگاه ارائه شده است. فاطمه آبسالان درباره این پودر به خبرنگار آنا می‌گوید این پودر مصرف پزشکی و دارویی دارد و هم‌اکنون تولید آن به مرحله نیمه‌صنعتی رسیده است.


ارائه خاک مناسب برای مناطق کم آب/ درآمدهای پژوهشی ۳ برابر درآمد شهریه‌ای شده است


زخم پوش بیماران دیابتی و نانو کپسول عصاره گیاهی چشمی از دیگر محصولات غرفه دانشگاه آزاد اسلامی است. طیبه توکلی آذر درباره نانو کپسول عصاره گیاهی چشمی می‌گوید: این نانو کپسول برای بیمارانی که آب مروارید یا پیری چشم دارند مناسب است. وی ادامه می‌دهد: این محصول همچنین می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های چشمی پیشگیری کند چراکه روی شبکه چشم می‌ماند و مانع آسیب‌دیدگی می‌شود.


ماژول تعیین نقشه برجستگی از تصاویر طبیعی، اپلیکیشن مصورسازی خطوط و انشعابات تأسیسات و زیرساخت‌های زیرزمینی GlS محور و سامانه جامع انتخابات انجمن‌های علمی دانشجویی محصولاتی هستند که ازسوی باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در این نمایشگاه ارائه شده است.


علی حسینی دانشجوی دکترای معماری کامپیوتر درباره ماژول تعیین نقشه می‌گوید: این دستاورد برای استفاده در نهادهای نظامی و امنیتی مناسب است و برای ساخت آن از هوش مصنوعی بهره‌گیری شده است. وی می‌گوید: برای تجاری‌سازی این محصول در شرف قرارداد با جهاد خودکفایی ارتش هستیم.


ساخت نرم افزار مصورسازی


این محقق دانشگاه آزاد اسلامی درباره اپلیکیشن مصورسازی نیز عنوان می‌کند: با استفاده از این اپلیکیشن می‌توان خطوط انشعابات تأسیسات و زیرساخت‌های زیرزمینی در نقاط مختلف کشور را شناسایی کرد. حسینی اضافه می‌کند: هم‌اکنون که دوره توسعه در کشور به پایان رسیده تعمیر و نگهداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، این دستاورد می‌تواند از هدر رفت هزینه‌ها جلوگیری کند. وی تکنولوژی استفاده شده در این محصول را واقعیت افزوده عنوان می‌کند. این محقق دانشگاه آزاد اسلامی از انعقاد قرارداد با آبفای استان فارس در این زمینه خبر می‌دهد.


با استفاده از اپلیکیشن مصورسازی می‌توان خطوط انشعابات تأسیسات و زیرساخت‌های زیرزمینی در نقاط مختلف کشور را شناسایی کرد.


وی درباره سامانه جامع انتخابات انجمن‌های دانشجویی می‌گوید: این سامانه می‌تواند با برگزاری مجازی انتخابات‌ها خطای شمارش آرا به صفر برساند قرار است این پروژه به‌صورت پایلوت در واحد شیراز اجرایی شود.


قرص کود، کود مایع و کود باغچه و خاک هوموس از دیگر محصولاتی است که در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی به چشم می‌خورد. شهاب نادری دانشجوی مهندسی مکانیک از واحد لاهیجان با اشاره به قرص کود می‌گوید: این محصول تمام مواد مغذی مورد نیاز گیاه را تأمین می‌کند، کود مایع نیز رشد و عملکرد گیاه را سرعت می‌بخشد، کود باغچه نیز برای گیاهان و درختان مناسب است، خاک هوموس نیز از پوست چوب گرفته شده و تمام مواد آلی را دارد این محصول می‌تواند رطوبت را برای مدت طولانی در خود نگه دارد، این محصول در مناطق خشک ایران کاربرد زیاد دارد و حتی در بیابان‌زدایی مناسب است. وی عنوان می‌کند: همگی محصولات تجاری‌سازی شده‌ به مرحله کسب درآمد رسیده‌اند.


ارائه خاک مناسب برای مناطق کم آب/ درآمدهای پژوهشی ۳ برابر درآمد شهریه‌ای شده است


کیت نمونه‌برداری میکروارگانیسمی جزء محصولاتی است که در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شده است. امیر روان‌پرور مدیرعامل شرکت زیست‌فناوری داماهی که این محصول را ارائه داده می‌گوید: از این کیت آزمایشگاهی می‌توان برای شناسایی ویروس‌ها و ویروس کرونا در تست‌های pcr و فوری استفاده کرد. وی می‌گوید: این محصول مجوز سازمان غذا و دارو را گرفته و هم‌اکنون به مرحله درآمدزایی رسیده است.


کیت استخراج ژن و تشخیص ویروس از دیگر محصولاتی است که در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی مشاهده می‌شود. این محصول را می‌توان در مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و آزمایشگاهی و بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار داد. این محصول توانسته به‌تازگی از وزارت بهداشت مجوز دریافت کند و به مرحله تجاری‌سازی دست یابد.


ارائه خاک مناسب برای مناطق کم آب/ درآمدهای پژوهشی ۳ برابر درآمد شهریه‌ای شده است


ساخت باتری خورشیدی از دیگر محصولات پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی است که در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی شده است امیرحسین اسناوندی در این باره می‌گوید این باتری هیبریدی خورشیدی برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مکان‌هایی که امکان استفاده از شبکه برق وجود ندارد می‌توان این پنل و باتری را نصب کرد. هم‌اکنون این پروژه در استان‌های مختلف اجرایی شده و متقاضیان خانگی با هزینه حدود ۵۰ میلیون تومان می‌توانند از این تکنولوژی استفاده کنند.


ارائه خاک مناسب برای مناطق کم آب/ درآمدهای پژوهشی ۳ برابر درآمد شهریه‌ای شده است


ورود دانشگاه آزاد اسلامی به قطعه‌سازی


ارائه قطعات مختلف صنعتی در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی خودنمایی می‌کند، این قطعات را محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان تولید کرده‌اند. امیررضا بازرگان معاون نوآوری واحد سیرجان در این باره می‌گوید: چهل قطعه از سوی محققان ساخته شده و هم‌اکنون به مرحله تجاری‌سازی رسیده است. وی ادامه می‌دهد: ساخت این قطعات ۸۰۰ میلیارد ریال درآمد داشته است. بازرگان می‌گوید: همچنین با اجرای طرح‌های برون دانشگاهی ۲۰۰ میلیارد ریال درآمد کسب کرده‌ایم با حساب این درآمدها درآمد غیر شهریه در واحد سیرجان به هزار میلیارد ریال می‌رسد که سه برابر درآمد شهریه واحد سیرجان است.


ارائه خاک مناسب برای مناطق کم آب/ درآمدهای پژوهشی ۳ برابر درآمد شهریه‌ای شده است


از دیگر آثار برتر شرکت‌کننده در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار می‌توان به سیستم تشخیص سرطان سینه، پکیج ژنراتور خورشیدی پرتابل، روبات شش‌موتوره عمود پرواز، ربات تعقیب نور، محصول هشدار خرابی تسمه تایم خودرو، پرینتر سه‌بعدی، هلیکوپتر مین یاب، دستیار صوتی سارا، ماسک کربوکسی تراپی، صابون خامه‌ای و صابون جامد با جلبک اسپیرولینا، اسکراب صورت، خوشبوکننده هوا، نانوژل کلروهگزیدین (دهانشویه)، بادی باتر _ کره بدن، کوکتل حمام - بمب حمام - فیزی، رژلب گیاهی، بالم لب، عصاره پودری آلوئه ورا اشاره کرد.


انتهای پیام/۴۰۴۰/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته