دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
هفته پژوهش۱۴۰۰(۹۸)/ در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

بودجه ناکافی و دلسردی پژوهشگران در تحقیق و پژوهش

از یافته‌های پژوهشگران در صنعت و جامعه استفاده شودیک پژوهشگر برتر نبود بودجه کافی برای پژوهشگران را موجب دلسردی آنها در زمینه تحقیق و پژوهش دانست و گفت: حمایت‌های مادی در قالب پژوهانه و استفاده از یافته‌های پژوهشگران در صنعت و جامعه را از مسئولان انتظار داریم.
کد خبر : 628052
معرفی آزمایشگاه‌ها دانشگاه آزاد اسلامی رودهن

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ مهدی جهانگیری استادیار گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد هفته پژوهش ۱۴۰۰ به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه‌های استان چهارمحال و بختیاری شناخته شد. جهانگیری که متولد مرداد ۱۳۶۳ است، مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی مکانیک(گرایش: حرارت و سیالات (تخصص: تأسیسات) از دانشگاه شهید چمران اهواز و کارشناسی ارشد(گرایش: تبدیل انرژی (تخصص: محیط‌زیست و انرژی‌های نو) و دکتری(گرایش: تبدیل انرژی (تخصص: بایومکانیک) را از دانشگاه صنعتی اصفهان اخذ کرد.




بیشتر بخوانید:


هشدار یک پژوهشگر به استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی


ارتباط صنعت و دانشگاه؛ حلقه مفقوده زنجیره تولید فناوری


وجود فاصله میان نیازها و واقعیت‌های عرصه پژوهش




جهانگیری از بهمن ۱۳۸۹ استادیار گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد بوده و علاوه بر انجام وظیفه در سمت‌هایی مانند مدیر دانشجویی، معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده‌های فنی و مهندسی و علوم پایه، مدیر مراکز رشد دانشگاه، رئیس آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی استان چهارمحال و بختیاری، اکنون ریاست دانشکده مهارت و کارآفرینی این دانشگاه را برعهده دارد.


کمبودهای کنونی عرصه پژوهش و فناوری کشور چیست؟


جهانگیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره دلایل انتخابش به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه‌های استان چهارمحال و بختیاری به مناسبت هفته پژوهش ۱۴۰۰ اظهار کرد: علاقه فراوان به یادگیری و پژوهش و وجود همکاران علمی از دانشگاه‌های تراز اول کشور موجب شد تا روز به روز انگیزه‌ام بیشتر شود و تلاش بیشتری کنم. با وجود اینکه دارای دانشجوی تحصیلات تکمیلی نیستم؛ اما با کمک دانشجویان مقطع کارشناسی خود و انگیزه و نشاط جوانی آنها، تلاش کردم ثابت کنم جایگاه واقعی استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کجاست.


بودجه ناکافی و دلسردی پژوهشگران در تحقیق و پژوهش


این پژوهشگر برتر کشور درباره تازه‌ترین فعالیت‌ها و موفقیت‌های علمی و پژوهشی خود تبیین کرد: سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۷ به‌عنوان پژوهشگر برتر در زمینه فنی و مهندسی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان انتخاب شدم و سال ۱۴۰۰ با ۳۴ مقاله ژورنالی و پنج مقاله کنفرانسی به‌عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه‌های استان چهارمحال و بختیاری در زمینه فنی و مهندسی انتخاب شدم.


انتظار پژوهشگران از مسئولان دولتی


استادیار گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد درباره اینکه نقص‌ها و کمبودهای کنونی عرصه پژوهش و فناوری کشور و بایدها و نبایدهای این حوزه را چه می‌دانید؟ بیان کرد: نبود بودجه کافی برای پژوهشگران موجب دلسردی آنها در زمینه تحقیق و پژوهش شده است، نبود زیرساخت‌های لازم برای انجام کارهای عملی و آزمایشگاهی از دیگر معضلات کنونی کشور است، یک پژوهشگر باید افق آینده کاری خود را مشخص کرده و در راه رسیدن به آن ناامید و خسته نشود.


جهانگیری با اشاره به انتظار پژوهشگران از مسئولان بالادستی به‌خصوص دولتمردان افزود: تسهیل فرصت‌های پژوهشی داخل و خارج برای پژوهشگران در راستای انتقال علم به‌روز به داخل کشور، حمایت‌های مادی در قالب پژوهانه، استفاده از یافته‌های پژوهشگران در صنعت و جامعه و مهیاکردن تسهیلات از جمله موارد مورد انتظار است.




بیشتر بخوانید:


برترین‌های پژوهشی استان سمنان معرفی شدند


حمایت از پژوهشگران در چه مسیری قرار دارد؟/ راهکاری برای کاربردی‌ کردن پایان‌نامه‌ها




وی در بخش دیگری از گفت‌وگو با آنا عنوان کرد: متأسفانه ارتقای رتبه از استادیاری به دانشیاری و دانشیاری به استادتمامی پروسه بسیار پیچیده‌ای شده که موجب دلسردی بسیاری از همکاران شده است، حقوق و گرنت ناکافی موجب شده معیشت استادان با دشواری همراه شود و فرصت کمی برای مطالعه و پژوهش فراهم باشد.


این پژوهشگر برتر گفت: شاخصی که رشد و توسعه عرصه پژوهشی کشور را نشان می‌دهد، علاوه بر تعداد مقالات ژورنالی و رتبه ایران در مجامع بین‌المللی، میزان طرح‌های برون‌دانشگاهی صنعتی و اجتماعی موفقی است که توسط استادان دانشگاه‌ها در هر سال انجام می‌شود.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته