وجود فاصله میان نیازها و واقعیتهای عرصه پژوهش/ حمایتها در اختیار عدهای معدود قرار نگیرد
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ کیوان کاکابرایی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته روانشناسی کودکان با نیازهای ویژه تحصیل کرده و فوق دکتری روانشناسی شناختی با رویکرد حل مسئله را در پژوهشکده علوم شناختی به ثمر رسانده و اکنون دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بوده و مسئولیت کلینیک جامع روانشناسی بالینی و سلامت و مرکز مشاوره امین این واحد دانشگاهی را بر عهده دارد.
او در هفته پژوهش و فناوری ۱۴۰۰ به عنوان یکی از پژوهشگران برتر استان کرمانشاه انتخاب و از وی تجلیل شد.
بیشتر بخوانید:
ضرورت انجام مراحل تحقیقاتی پروژهها در دانشگاه
نهادی مستقل برای توزیع بودجه پژوهشی ایجاد شود
تجلیل از ۴ پژوهشگر برگزیده دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه
کاکابراری در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا درباره مؤلفهها و ویژگیهایی که باعث انتخاب وی به عنوان پژوهشگر برتر شد، اظهار کرد: دستیابی به عنوان مهم پژوهشگر برتر مستلزم تلاش بسیار نه فقط در یک بخش؛ بلکه در بخشها و حوزههای گوناگون است، در کسب امتیازات لازم در گستره وسیع فعالیتهای علمی و پژوهشی، متغیرهای مهمی نقش داشتند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بیان کرد: فعالیتهایی مانند چاپ مقالات علمی-پژوهشی در مجلات معتبر، شرکت در کنفرانسهای معتبر داخلی و بینالمللی، اجرا و به پایانرساندن طرحهای بروندانشگاهی کاربردی و درآمدزا، تألیف و ترجمه کتابهای علمی و تخصصی و سایر فعالیتهای علمی و پژوهشی مانند عضویت در هیئت مدیره انجمنهای علمی و عضویت در کمیته علمی مجلههای معتبر و انجام داوری در چند مجله علمی-پژوهشی نقش مهمی در انتخاب پژوهشگر برتر داشته است.
ساز و کار انجام فعالیت پژوهشی از بُعد حمایتی فقط در اختیار عده معدودی قرار نگیرد؛ بلکه رویکرد حل مسئله، محور کاربردی معیار و مبنا قرار گیرد.این پژوهشگر برتر درباره تازهترین فعالیتها و موفقیتهای علمی و پژوهشی خود بیان کرد: در یک سال اخیر راهاندازی کلینیک جامع روانشناسی بالینی و سلامت و مرکز مشاوره امین دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با سرپرستی اینجانب عملی شد و برای استفاده دانشجویان و سایر دانشگاهیان به مرحله بهرهبرداری رسید، در نخستین همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی به میزبانی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان دبیر علمی کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی روانشناسی فعالیت داشته و به موازات این فعالیتها نیز نگارش و چاپ چند مقاله و دو عنوان کتاب را به ثمر رسانده و موفق به بستن قرارداد یک طرح بروندانشگاهی شدهام.
مهمترین مسئله مشخص نبودن اولویتهای پژوهشی است
کاکابراری درباره نقصها و کمبودهای کنونی عرصه پژوهش و فناوری کشور و بایدها و نبایدهای این حوزه مطرح کرد: مهمترین مسئله مشخص نبودن اولویتهای پژوهشی است؛ یعنی میان نیازها با واقعیت فاصله وجود دارد و متأسفانه هیچ اطلس علمی کاربردی در حوزههای مختلف وجود ندارد؛ بنابراین به هر میزان فاصله اولویتهای پژوهشی، نیازها و واقعیات کمتر شود، میتوان انتظار نتایج مطلوبتر و بهرهمندی بیشتری از پژوهشهای انجام شده را داشت.
وی درباره انتظاری که به عنوان پژوهشگر از مسئولان بالادستی بهویژه دولتمردان دارد به آنا گفت: مهمترین انتظار این است که از دادهها و یافتههای علمی در راستای حل مشکلات کشور بهره برده و از توان پژوهشگران در حل مسائل جامعه در حوزههای تخصصی مختلف بهویژه علوم انسانی که ضعف جدی مشهود است، استفاده شود؛ ساز و کار انجام فعالیت پژوهشی از بُعد حمایتی فقط در اختیار عده معدودی قرار نگیرد؛ بلکه رویکرد حل مسئله، محور کاربردی معیار و مبنا قرار گیرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با ابراز امیدواری به اینکه حوزه علوم انسانی جدی گرفته شود؛ زیرا جامعه نیازمند انسانهای مسئولیتپذیر و اخلاقمحور و کارآمد است؛ افزود: نیروی تحول تمام حوزههای مختلف جامعه باید توجه به پژوهشهای اصیل باشد که منجر به حل مسائل جامعه شود.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/